Deur open of deur dicht (vriezer)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Deur open of deur dicht (vriezer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 19:10

Ik kon even geen betere titel bedenken

Boven hebben wij 2 vriezers staan in een lege slaapkamer maar mijn man en ik hebben altijd discussie of de deur van de kamer nou dicht of open moet.

Hij beweert dat de deur open moet want dan kunnen de vriezers hun warmte kwijt anders moet ie zo vaak aanslaan.

Ik ben van mening je moet de deur van de kamer dichthouden want mocht er brand uitbreken doordat bijvoorbeeld de vriezer kortsluiting heeft dan beperk je een deel van een brand. Daarbij zijn vriezers gemaakt om te functioneren met kamertemperatuur aangezien de meeste mensen zo'n apparaat binnenshuis hebben staan.

Overigens is de kamer gewoon op kamertemperatuur, dus gemiddeld een graad of 21, echter in de zomer kan het wel oplopen naar 26/27 graden maar het raam is altijd dicht en de gordijnen ook. De vriezers zijn niet ouder dan 5 jaar.

Wat is het juiste/slimste?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:28

Eerlijk? Ik denk dat het geen f*ck uitmaakt. :+
Bij mij staat hij op zolder.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Deur open of deur dicht (vriezer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:35

In zuidelijke landen hebben ze ook vriezers, geloof nooit dat ze daar een airco naast hebben hangen omdat de vriezer het anders te warm krijgt. ;)

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Deur open of deur dicht (vriezer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:41

Bij de mijne stond in het boekje dat hij op 10cm afstand van de muur moet staan om zijn warmte kwijt te kunnen, dat is dan ook meteen het enige waar ik rekening mee hou.

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:41

Goh... Dat is ook wat.
Nee Ts, ik denk ook niet dat het ook maar iets uitmaakt.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:42

Ik heb 3 vriezers. Een vrieskist voor de honden. Staat op de kattekamer :D
Een vriezer voor ons, in d hondekeuken. En een vriezer onder mijn koelkast, in de woonkamer. Ik ben van mening dat t niks uitmaakt. Hondekeuken zit dicht.
Uitgang naar de gang en naar buiten, maar hou alles dicht omdat anders de katten het eten van de honden opeten. Kattekamer staat open en open keuken in de woonkamer. Het enige wat ik weet is dat sommige wel en andere niet tegen vrieskou kunnen.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:43

Een (bij)keuken of schuur zijn toch wel gangbare plekken voor een vriezer en dat zijn doorgaans afgesloten ruimtes. Ik denk dus dat een kamer met de deur dicht weinig scheelt.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Deur open of deur dicht (vriezer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:49

Maakt geen fluit uit, alleen temperaturen onder de 10 graden vinden vriezers niet zo leuk. En veel hoger dan 45 graden zal het in dat kamertje niet worden hoop ik ;)

Anoniem

Re: Deur open of deur dicht (vriezer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:33

Het punt is dus het stroomverbruik omdat de vriezer volgens je man vaker aanslaat in een dichte kamer? Zet daar het gasverbruik tegenover (en we weten allemaal dat gas loeiduur is/wordt) dan kun je toch echt beter de deur dicht houden :+

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:42

Dat ligt volgens mij aan de omgevingstemperatuur en de klimaatklasse van je vriezer:

Het lijkt zo simpel, een extra koelkast of vriezer in het tuinschuurtje of in de garage zetten. Maar wist je dat veel vriezers en koel/vriescombinaties niet goed werken als de omgevingstemperatuur beneden +10°C komt?

Klimaatklassen
Het is goed om eerst wat over de klimaatklassen uit te leggen. Elke koelkast of vriezer, of dit nu een Liebherr is of een ander merk, is ingedeeld in een klimaatklasse. Deze klimaatklasse geeft het temperatuurbereik aan waarin het apparaat probleemloos blijft werken. Deze klimaatklassen zijn internationaal gestandaardiseerd:

SN = Subnormaal: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +10°C tot +32°C
N = Normaal: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +16°C tot +32°C
ST = Subtropisch: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +16°C tot +38°C
T = Tropisch: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +16°C tot +43°C


Bron: blog.Liebherr.com

Brandvertraging door een slaapkamerdeur is weer een ander verhaal. Geen idee of jullie deur daarbij van enige betekenis zal zijn. Het zijn vast geen branddeuren die voor dat doel worden gemaakt. Ben je bang voor brand, dan zou ik de vriezers in de schuur plaatsen, niet op de slaapverdieping :)