Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17894
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:16

IMANDRA schreef:
Zo was die niet bedoeld dus sorry als die zo overkwam, ik zie mezelf ook absoluut niet als expert. Het missen van kennis is namelijk heel normaal en zal voor de meeste mensen op dit onderwerp wel gelden :)


Dat geldt zeker voor 98%, maar je kan je wel laten informeren door medici en de wetenschap.

En niet door dubieuze influencers en politici.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:18

IMANDRA schreef:
Zo was die niet bedoeld dus sorry als die zo overkwam, ik zie mezelf ook absoluut niet als expert. Het missen van kennis is namelijk heel normaal en zal voor de meeste mensen op dit onderwerp wel gelden :)


Ik denk dat het wat dit betreft voor iederéén geldt (sowieso iedereen op Bokt) want er zijn nog zat dingen waarvan men de oorzaak niet weet. En ik denk dat je alle opties open moet houden wat dat betreft en vaccinaties niet "als enige" de hand boven het hoofd moet houden want dat wekt juist wantrouwen op :)

Zo vind ik het trouwens ook zo flauw dat mensen steeds zeggen "na zoveel weken is dat vaccin allang uit je lichaam dus dat kan op de lange termijn helemaal niets doen". Ehm het gewenste effect van die prik is er toch ook nog (en zelfs nog in opbouw schijnbaar....als hij überhaupt goed gewerkt heeft) dus hoezo zou een ongewenst effect dan ineens onmógelijk zijn >;)

Eerlijk en openminded blijven ontbreekt soms wel een beetje.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:22

Electra63 schreef:
Dit zorgt er ook voor, dat het kabinet geen zware maatregelen durft te nemen, maar blijft polderen.


Ik zie echt helemaal niemand polderen hoor. Bij polderen werk je toch nog altijd ergens naartoe, dat zie ik hier totaal niet.

Bovendien zou het best wel ernstig zijn als het kabinet dingen niet durft alleen maar omdat een radicale stroming de hele tijd herrie maakt. Dat maakt de mensen die steeds gewelddadig en agressief de aandacht opeisen namelijk niet echt minder gewelddadig of onredelijk (dus het helpt niets, het maakt de geweldspiraal alleen erger) en het is een faillissement van je bestuur. Je moet dingen doen omdat ze goed zijn, omdat ze passen bij de waarden die je intern voelt, omdat je ergens heen wilt, en als maatschappij hebben we daar bijvoorbeeld de grondwet voor. Als het kabinet geen zin heeft om dat als uitgangspunt te nemen maar in plaats daarvan gemakzuchtig gaat meeveren met alles wat langskomt, dan moeten ze dat zeggen. Dan kunnen andere mensen het overnemen, die wel die taak op durven te pakken.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:29

pmarena schreef:
IMANDRA schreef:
Zo was die niet bedoeld dus sorry als die zo overkwam, ik zie mezelf ook absoluut niet als expert. Het missen van kennis is namelijk heel normaal en zal voor de meeste mensen op dit onderwerp wel gelden :)


Ik denk dat het wat dit betreft voor iederéén geldt (sowieso iedereen op Bokt) want er zijn nog zat dingen waarvan men de oorzaak niet weet. En ik denk dat je alle opties open moet houden wat dat betreft en vaccinaties niet "als enige" de hand boven het hoofd moet houden want dat wekt juist wantrouwen op :)

Zo vind ik het trouwens ook zo flauw dat mensen steeds zeggen "na zoveel weken is dat vaccin allang uit je lichaam dus dat kan op de lange termijn helemaal niets doen". Ehm het gewenste effect van die prik is er toch ook nog (en zelfs nog in opbouw schijnbaar....als hij überhaupt goed gewerkt heeft) dus hoezo zou een ongewenst effect dan ineens onmógelijk zijn >;)

Eerlijk en openminded blijven ontbreekt soms wel een beetje.





Als je een vaccin tegen het coronavirus krijgt, ben je hopelijk voor langere tijd beschermd. Het vaccin zelf wordt al veel eerder afgebroken. Hoe gaat dit in zijn werk?

Hoelang 'prikkelt' een vaccin het immuunsysteem?
Ieder coronavaccin probeert ervoor te zorgen dat het immuunsysteem bescherming tegen het coronavirus gaat aanleggen. Cécile van Els, hoogleraar vaccinologie aan de Universiteit Utrecht, legt uit dat vaccins met name in de eerste uren en dagen na vaccinatie het immuunsysteem prikkelen.

Hoe dit prikkelen precies in zijn werk gaat, verschilt per vaccin. Het vaccin van Sanofi en GSK bevat bijvoorbeeld, als enige van de zes vaccins die Nederland wil gaan gebruiken, kleine stukjes van het coronavirus. Deze stukjes coronavirus worden ook wel antigenen genoemd. Hier kan je geen COVID-19 van krijgen, maar ze zorgen er bijvoorbeeld wel voor dat het immuunsysteem antistoffen tegen het coronavirus gaat aanmaken. Deze antistoffen kunnen - als het vaccin goed werkt - het coronavirus snel onschadelijk maken.

De overige vijf coronavaccins zorgen ervoor dat je lichaam zelf corona-antigenen gaat maken. Het immuunsysteem reageert vervolgens ook op deze antigenen door onder meer antistoffen aan te maken. Het aanmaken van corona-antigenen stopt een paar dagen na vaccinatie.

Als je immuunsysteem corona-antigenen bespeurt, duurt het nog een aantal dagen voordat de immuunreactie goed op gang is. Het kost dus tijd voordat er voldoende antistoffen zijn gemaakt. Bij de eerste onderzoeken onder mensen naar het vaccin van AstraZeneca en de University of Oxford bleef de hoeveelheid antistoffen in het bloed bijvoorbeeld nog zeker 28 dagen na de vaccinatie stijgen.


Hoelang blijft een vaccin in het lichaam?
Hoelang het duurt voordat een vaccin in het lichaam weer volledig afgebroken is, kan per vaccin iets verschillen. Rogier Sanders, hoogleraar virologie aan de Universiteit van Amsterdam, legt uit dat dit bij alle vaccins maximaal een paar weken duurt.

Als het vaccin eenmaal afgebroken is, dan zal een deel van de afgebroken deeltjes via je ontlasting je lichaam verlaten. Een ander deel wordt mogelijk in het lichaam weer hergebruikt als bouwstof. Meta Roestenberg en Eric Snijder, virusonderzoekers aan het Leids Universitair Medisch Centrum, laten weten dat je lichaam gewend is om het soort stof dat in vaccins zit af te breken. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij een echte virusinfectie en bij veel andere processen in het lichaam.

Roestenberg en Snijder benadrukken dat als een vaccin uit je lichaam is, de reactie van je immuunsysteem nog niet is verdwenen. Bij sommige vaccins, zoals het poliovaccin, kan de immuunreactie je nog je hele leven beschermen.

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:26

Elisa2 schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat dat juist precies het probleem is met vaccinaties. Dat het lastig met zekerheid te zeggen is of het door de vaccinatie is of anders ook wel gebeurd was. En dat je daarom zowel een slag om de arm moet houden bij zeggen dat iets door vaccinatie komt....als uitsluiten dat iets door vaccinatie komt.

En eerlijk gezegd zie ik dat laatste véél vaker gebeuren terwijl dat imo net zo oneerlijk is.

Ik sluit persoonlijk echt niet uit dat de veelvoud aan aandoeningen van tegenwoordig iets te maken heeft met onze vaccinatiedrang. Als je van worst kanker kan krijgen, waarom dan niet van chemicaliën die je als 6 weken oude baby en regelmatig daarna, ingespoten krijgt..... zeggen dat dat onmogelijk is, daar heb ik niet zoveel mee.

Elke vorm van medicatie kan immers ergens een schakeltje omzetten dat je liever niet wilde....

Maargoed door zoiets te zeggen word je al snel op de wappie-hoop gegooid....


Helemaal mee eens, dan maar een wappie :+


+1

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:41

pmarena schreef:
IMANDRA schreef:
Zo was die niet bedoeld dus sorry als die zo overkwam, ik zie mezelf ook absoluut niet als expert. Het missen van kennis is namelijk heel normaal en zal voor de meeste mensen op dit onderwerp wel gelden :)


Ik denk dat het wat dit betreft voor iederéén geldt (sowieso iedereen op Bokt) want er zijn nog zat dingen waarvan men de oorzaak niet weet. En ik denk dat je alle opties open moet houden wat dat betreft en vaccinaties niet "als enige" de hand boven het hoofd moet houden want dat wekt juist wantrouwen op :)

Zo vind ik het trouwens ook zo flauw dat mensen steeds zeggen "na zoveel weken is dat vaccin allang uit je lichaam dus dat kan op de lange termijn helemaal niets doen". Ehm het gewenste effect van die prik is er toch ook nog (en zelfs nog in opbouw schijnbaar....als hij überhaupt goed gewerkt heeft) dus hoezo zou een ongewenst effect dan ineens onmógelijk zijn >;)

Eerlijk en openminded blijven ontbreekt soms wel een beetje.


Oh sowieso vrijwel iedereen op bokt ja. Ik zei 'meeste' met mensen zoals immunologen etc. in mijn achterhoofd. Nu zitten daar natuurlijk wel gradaties in (ook op Bokt heb je mensen met kennis van immunologie zitten).

Ik ben het met je eens dat vaccinaties niet de enige maatregel moeten zijn. Het is echter wel een belangrijke.

Het gewenste effect van de prik komt door de immuunreactie van je lichaam: dit is hetgeen wat langdurig blijft werken. Of niet, in het geval van afnemende bescherming. Niet de chemicaliën uit de prik, die zijn snel uit je lichaam en zullen geen langetermijngevolgen geven (en dat zeggen experts met aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid). Daarom kunnen experts vrijwel zeker zijn in de statements dat vaccins geen langetermijngevolgen hebben.

De immuunreactie van je lichaam is lichaamseigen dus de kans op grootschalige langetermijngevolgen is klein gok ik zo, en zal niet afwijken van de kansen rondom een immuunreactie van bijv. covid (schade van het virus daargelaten). Dit is overigens een aanname van mij, maar misschien zit hier iemand met meer kennis op dit vlak :))

Open-minded blijven is prima, maar realistisch blijven is ook belangrijk. Om even een situatie te schetsen: Als men roept dat mensen het vaccin niet moeten nemen omdat de langetermijngevolgen niet bekend zijn, is niet realistisch. Omdat de kans dat die voorkomen zo ontzettend onwaarschijnlijk is.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:43

Juist. Helaas wil het tot een aantal hier niet doordringen dat zij, andere Bokkers en zelfs wetenschappers geen glazen bol hebben. Een beetje nederig in je mening mag dan ook best. Óók als je mening gebaseerd is op wetenschap. De wetenschap haalt zichzelf immers ook voortdurend in. Zwart op wit stellen dat vaccins op lange termijn onschadelijk zijn is inderdaad zo’n voorbeeld.

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:49

996981 schreef:
Juist. Helaas wil het tot een aantal hier niet doordringen dat zij, andere Bokkers en zelfs wetenschappers geen glazen bol hebben. Een beetje nederig in je mening mag dan ook best. Óók als je mening gebaseerd is op wetenschap. De wetenschap haalt zichzelf immers ook voortdurend in. Zwart op wit stellen dat vaccins op lange termijn onschadelijk zijn is inderdaad zo’n voorbeeld.


Juist. Je kunt ook bij niemand aankloppen voor eventuele bijwerkingen. Dat is bij alle ander vaccins wel zo.
Ik zeg ook niet dat mensen geen vaccin moeten nemen. Ik zeg wel dat mensen in vrijheid moeten kiezen om wel of niet een vaccin te nemen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:52

imaudy schreef:
996981 schreef:
Juist. Helaas wil het tot een aantal hier niet doordringen dat zij, andere Bokkers en zelfs wetenschappers geen glazen bol hebben. Een beetje nederig in je mening mag dan ook best. Óók als je mening gebaseerd is op wetenschap. De wetenschap haalt zichzelf immers ook voortdurend in. Zwart op wit stellen dat vaccins op lange termijn onschadelijk zijn is inderdaad zo’n voorbeeld.


Juist. Je kunt ook bij niemand aankloppen voor eventuele bijwerkingen. Dat is bij alle ander vaccins wel zo.
Ik zeg ook niet dat mensen geen vaccin moeten nemen. Ik zeg wel dat mensen in vrijheid moeten kiezen om wel of niet een vaccin te nemen.

Maar dan wel op basis van de juiste informatie aub. Voor de bijwerkingen zijn trouwens bronnen zat... Een bijsluiter en je kunt ze gewoon melden bij het Lareb.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:56

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:


Ik denk dat het wat dit betreft voor iederéén geldt (sowieso iedereen op Bokt) want er zijn nog zat dingen waarvan men de oorzaak niet weet. En ik denk dat je alle opties open moet houden wat dat betreft en vaccinaties niet "als enige" de hand boven het hoofd moet houden want dat wekt juist wantrouwen op :)

Zo vind ik het trouwens ook zo flauw dat mensen steeds zeggen "na zoveel weken is dat vaccin allang uit je lichaam dus dat kan op de lange termijn helemaal niets doen". Ehm het gewenste effect van die prik is er toch ook nog (en zelfs nog in opbouw schijnbaar....als hij überhaupt goed gewerkt heeft) dus hoezo zou een ongewenst effect dan ineens onmógelijk zijn >;)

Eerlijk en openminded blijven ontbreekt soms wel een beetje.


Oh sowieso vrijwel iedereen op bokt ja. Ik zei 'meeste' met mensen zoals immunologen etc. in mijn achterhoofd. Nu zitten daar natuurlijk wel gradaties in (ook op Bokt heb je mensen met kennis van immunologie zitten).

Ik ben het met je eens dat vaccinaties niet de enige maatregel moeten zijn. Het is echter wel een belangrijke.

Het gewenste effect van de prik komt door de immuunreactie van je lichaam: dit is hetgeen wat langdurig blijft werken. Of niet, in het geval van afnemende bescherming. Niet de chemicaliën uit de prik, die zijn snel uit je lichaam en zullen geen langetermijngevolgen geven (en dat zeggen experts met aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid). Daarom kunnen experts vrijwel zeker zijn in de statements dat vaccins geen langetermijngevolgen hebben.

De immuunreactie van je lichaam is lichaamseigen dus de kans op grootschalige langetermijngevolgen is klein gok ik zo, en zal niet afwijken van de kansen rondom een immuunreactie van bijv. covid (schade van het virus daargelaten). Dit is overigens een aanname van mij, maar misschien zit hier iemand met meer kennis op dit vlak :))

Open-minded blijven is prima, maar realistisch blijven is ook belangrijk. Om even een situatie te schetsen: Als men roept dat mensen het vaccin niet moeten nemen omdat de langetermijngevolgen niet bekend zijn, is niet realistisch. Omdat de kans dat die voorkomen zo ontzettend onwaarschijnlijk is.


Mwoah, er zijn bijvoorbeeld best veel auto-immuun kwalen tegenwoordig, waarvan je je af kan vragen waardoor het immuunsysteem uit balans is geraakt. Zolang men dat niet met zekerheid weet en aangeeft dat men voor de oorzaak daarvan (nog) in het duister tast... lijkt het mij realistisch om medicatie die nu juist is gemáákt om je immuunsysteem te prikkelen... niet uit te sluiten van de mogelijkheden.

Wellicht / waarschijnlijk alleen bij bepaalde mensen, wellicht zeldzaam, wellicht onder hele speciale omstandigheden.... maar bij voorbaat heel hard roepen "vaccinaties doen niks anders dan alléén maar exact het beoogde schakeltje omzetten en verdwijnen daarna weer uit je lichaam" terwijl je dat nooit met 100% zekerheid kan weten wat voor bij-effecten er eventueel óók nog in gang zijn gezet door de prikkeling...geeft niet bij iedereen vertrouwen natuurlijk :(:)

Ofwel: ik denk dat het wel degelijk realistisch is als mensen een vaccin niet willen nemen omdat de lange termijn gevolgen (op persoonlijk niveau) niet met 100% zekerheid, 100% veilig zijn.

Ik denk dat je voor het nemen van elke vorm van medicatie, goed moet beseffen dat het medicijn nog een andere werking kan hebben in je lijf, dan alleen de beoogde werking. En vind het heel begrijpelijk dat er nog vrij veel mensen zijn die het gewoonweg niet aandurven, bang dat er toch iets boven water komt over X jaar, net als bij eerdere medicijnen waar er een "oeps" boven water kwam.

Ik vind het niet fair om dat gevoel van die mensen "niet realistisch" te noemen.

Je mag het zo voelen, je mag het een onwaarschijnlijk risico noemen, maar onrealistisch ìs het allerminst want die mogelijkheid bestaat gewoon.... dat moet je ook beseffen, toch...? :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:10

Nou ik weet niet of het systeem uit balans is geraakt of dat het komt omdat we als mensheid de enige soort zijn die met zwaktes doorfokken
(Ja, dat dan wel met dank aan geneeskunde)

Er is geen soort wat op zulke grote schaal defecten in stand houdt, denk ik. Maar misschien zit ik mis hoor ..

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:11

Een 'onwaarschijnlijk risico' is toch onrealistisch? Dat lijkt me juist precies hoe de definitie werkt.

En verder moet iedereen die iets wil zeggen over vaccins vooral ook even nagaan welke schade een daadwerkelijk virus kan doen. Want dat is uiteindelijk het meest waarschijnlijke. Dat een actief replicerend virus de meeste schade doet aan je immuunsysteem, je hormoonhuishouding, je organen. Want een klein beetje van iets kunnen we meestal redelijk aan, maar een virus vermenigvuldigt en is dus veel meer.

Het idee dat je 100% veilig en 100% zekerheid aan de ene kant wilt, terwijl er aan de andere kant alweer tientallen mensen per dag overlijden (50 vandaag bijvoorbeeld) aan het virus is een beetje uit proportie.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:12

pmarena schreef:
Eh, nee, het is niet "ze zullen me wel op de wappie-hoop gooien" maar "de ervaring leert dat je met zo'n uitspraak al snel op de wappie-hoop gegooid wordt".

Ik heb niet voor niets geen zin meer om mee te praten in vaccinatie-onderwerpen op Bokt of Facebook, beetje te vaak mijn neus gestoten met in hokjes geduwd worden als je niet mee praat met de meest vertegenwoordigde groep in een bepaald draadje. Voor de ene fanatieke groep ben je een wappie, en voor de fanatieke groep aan de andere kant van het spectrum ben je een on-geïnformeerd schaap :=

Mensen die in zo'n clustertje van een echokamer willen zitten hebben vaak verdraaid weinig behoefte aan nuance. Ben je niet met hen, dan ben je tegen hen. En in plaats van een interessante discussie / wellicht wat herziening van wel hele zwart-wit standpunten, krijg je dan geen inhoudelijke reactie maar alleen maar een berg onplezierige aannames over je heen :=

Maar daarom vind ik het ook niet kunnen om iemand die zich zorgen maakt na het lezen van great reset of agenda zoveel achtige plannen, meteen af te serveren met "oh die persoon is een wappie-trol". Dat kàn niet joh.... niet als iemand het brengt op de manier van het baart me zorgen. Zo duw je mensen alleen maar dieper het rabbit-hole in :(:)
Tja, op dat punt verschillen wij dan behoorlijk van mening, ik vind dat dat wél kan.

Dat het zelfs belangrijk is om dat soort uitingen niet dezelfde status te geven als goed onderbouwde posts.

Ik vind het overigens best frappant dat op dit vlak de verdraagzaamheid ten opzichte van misinformatie en complot-onzin blijkbaar is toegenomen.
Ik kan me felle discussies herinneren waarin veel mensen pleitten voor actief modereren/censureren van complotdenkbeelden en andere vormen van misinformatie. Er was een heel topic aan gewijd.
Inmiddels is het motto blijkbaar: toon vooral begrip, die mensen zijn alleen maar bang, als je ze uitmaakt voor wappie duw je ze nog verder weg en draag je bij aan de polarisatie.

Mijn indruk is dat mensen die zich zo uiten helemaal geen boodschap hebben aan begrip. Die hebben 'de rest' allang afgeserveerd als domme schapen. Dat blijkt wel uit het feit dat ze never nooit inhoudelijk reageren.
Reserveer je begrip liever voor de groep die inmiddels overal aan twijfelt, die wanhopig wordt van de maatregelen, die echt bang is voor wat er allemaal nog op ons allemaal af kan komen.
Het zijn juist die mensen die je niet wil verliezen aan het irrationele complotdenken.

Electra63

Berichten: 17894
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:18

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Dit zorgt er ook voor, dat het kabinet geen zware maatregelen durft te nemen, maar blijft polderen.


Ik zie echt helemaal niemand polderen hoor. Bij polderen werk je toch nog altijd ergens naartoe, dat zie ik hier totaal niet.

Bovendien zou het best wel ernstig zijn als het kabinet dingen niet durft alleen maar omdat een radicale stroming de hele tijd herrie maakt. Dat maakt de mensen die steeds gewelddadig en agressief de aandacht opeisen namelijk niet echt minder gewelddadig of onredelijk (dus het helpt niets, het maakt de geweldspiraal alleen erger) en het is een faillissement van je bestuur. Je moet dingen doen omdat ze goed zijn, omdat ze passen bij de waarden die je intern voelt, omdat je ergens heen wilt, en als maatschappij hebben we daar bijvoorbeeld de grondwet voor. Als het kabinet geen zin heeft om dat als uitgangspunt te nemen maar in plaats daarvan gemakzuchtig gaat meeveren met alles wat langskomt, dan moeten ze dat zeggen. Dan kunnen andere mensen het overnemen, die wel die taak op durven te pakken.


Je moet eens naar de debatten van de Tweede Kamer kijken en luisteren, er gaat een wereld voor je open.
Veel Kamerleden willen graag even shinen en stemmen winnen, maar hebben duidelijk geen intentie om samen te werken om tot een goede maatregel te komen.

Ook in het OMT is er discussie.
Kinderarts Illy zei gisteren duidelijk, dat hij wil dát de scholen open blijven.
Maar Gommers wil wel dat de scholen gesloten worden.
Dus naar wie moet je luisteren?
Ik heb geen schoolgaande kinderen meer, van mij mogen de scholen dicht, maar iemand anders, met schoolgaande kinderen, wil dat de scholen open blijven.

Het lijkt me heel lastig om de juiste beslissing te nemen.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:21

Wat je ook doet, er zal altijd een groep niet tevreden zijn.
Iedereen wil dat wat voor hem of haar het beste uitkomt.

Zoals vaak: not in my backyard.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:22

Sansevieria schreef:
Wat je ook doet, er zal altijd een groep niet tevreden zijn.
Iedereen wil dat wat voor hem of haar het beste uitkomt.

Zoals vaak: not in my backyard.

Precies.
Misschien dan eens doorpakken wat goed is voor onze zorgmedewerkers.
Echt doorpakken. Niet half.

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:24

Sansevieria schreef:
Wat je ook doet, er zal altijd een groep niet tevreden zijn.
Iedereen wil dat wat voor hem of haar het beste uitkomt.

Zoals vaak: not in my backyard.


Precies , helemaal mee eens!

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:40

Askja schreef:
pmarena schreef:
Eh, nee, het is niet "ze zullen me wel op de wappie-hoop gooien" maar "de ervaring leert dat je met zo'n uitspraak al snel op de wappie-hoop gegooid wordt".

Ik heb niet voor niets geen zin meer om mee te praten in vaccinatie-onderwerpen op Bokt of Facebook, beetje te vaak mijn neus gestoten met in hokjes geduwd worden als je niet mee praat met de meest vertegenwoordigde groep in een bepaald draadje. Voor de ene fanatieke groep ben je een wappie, en voor de fanatieke groep aan de andere kant van het spectrum ben je een on-geïnformeerd schaap :=

Mensen die in zo'n clustertje van een echokamer willen zitten hebben vaak verdraaid weinig behoefte aan nuance. Ben je niet met hen, dan ben je tegen hen. En in plaats van een interessante discussie / wellicht wat herziening van wel hele zwart-wit standpunten, krijg je dan geen inhoudelijke reactie maar alleen maar een berg onplezierige aannames over je heen :=

Maar daarom vind ik het ook niet kunnen om iemand die zich zorgen maakt na het lezen van great reset of agenda zoveel achtige plannen, meteen af te serveren met "oh die persoon is een wappie-trol". Dat kàn niet joh.... niet als iemand het brengt op de manier van het baart me zorgen. Zo duw je mensen alleen maar dieper het rabbit-hole in :(:)
Tja, op dat punt verschillen wij dan behoorlijk van mening, ik vind dat dat wél kan.

Dat het zelfs belangrijk is om dat soort uitingen niet dezelfde status te geven als goed onderbouwde posts.

Ik vind het overigens best frappant dat op dit vlak de verdraagzaamheid ten opzichte van misinformatie en complot-onzin blijkbaar is toegenomen.
Ik kan me felle discussies herinneren waarin veel mensen pleitten voor actief modereren/censureren van complotdenkbeelden en andere vormen van misinformatie. Er was een heel topic aan gewijd.
Inmiddels is het motto blijkbaar: toon vooral begrip, die mensen zijn alleen maar bang, als je ze uitmaakt voor wappie duw je ze nog verder weg en draag je bij aan de polarisatie.

Mijn indruk is dat mensen die zich zo uiten helemaal geen boodschap hebben aan begrip. Die hebben 'de rest' allang afgeserveerd als domme schapen. Dat blijkt wel uit het feit dat ze never nooit inhoudelijk reageren.
Reserveer je begrip liever voor de groep die inmiddels overal aan twijfelt, die wanhopig wordt van de maatregelen, die echt bang is voor wat er allemaal nog op ons allemaal af kan komen.
Het zijn juist die mensen die je niet wil verliezen aan het irrationele complotdenken.


I.m.o. kon de bokker waarop jij zo intens veroordelend reageerde, heel prima tot deze laatste groep behoren, op basis van haar posts in dat topic.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:08

Mwah, denk het niet.
Maar it's agree to disagree on this ;)

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:12

Shadow0 schreef:
Een 'onwaarschijnlijk risico' is toch onrealistisch? Dat lijkt me juist precies hoe de definitie werkt.

En verder moet iedereen die iets wil zeggen over vaccins vooral ook even nagaan welke schade een daadwerkelijk virus kan doen. Want dat is uiteindelijk het meest waarschijnlijke. Dat een actief replicerend virus de meeste schade doet aan je immuunsysteem, je hormoonhuishouding, je organen. Want een klein beetje van iets kunnen we meestal redelijk aan, maar een virus vermenigvuldigt en is dus veel meer.

Het idee dat je 100% veilig en 100% zekerheid aan de ene kant wilt, terwijl er aan de andere kant alweer tientallen mensen per dag overlijden (50 vandaag bijvoorbeeld) aan het virus is een beetje uit proportie.


Precies dit.

Realistisch zijn is iets anders dan iets 100% uitsluiten. Niks is 100% zeker.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:23

Electra63 schreef:
Je moet eens naar de debatten van de Tweede Kamer kijken en luisteren, er gaat een wereld voor je open.
Veel Kamerleden willen graag even shinen en stemmen winnen, maar hebben duidelijk geen intentie om samen te werken om tot een goede maatregel te komen.


Klopt. De coalitie stemt o-ver-al tegen.

(Verder is het juist ook weer niet zinnig om naar debatten te luisteren, juist omdat het zoveel gedoe is. Je kunt beter naar de acties kijken. De acties van de huidige regering en coalitiepartijen zijn helder: ze dammen corona niet in.)

Citaat:
Ook in het OMT is er discussie.
Kinderarts Illy zei gisteren duidelijk, dat hij wil dát de scholen open blijven.
Maar Gommers wil wel dat de scholen gesloten worden.
Dus naar wie moet je luisteren?

Vind je dit echt een moeilijke vraag? Want ik weet het antwoord wel: Gommers. Dat is een bevlogen en kundig man die z'n best doet er het beste van te maken, in gaat op antwoorden, goede argumenten kan geven en zich inzet voor de levens mensen (zowel personeel als patienten.)

Illy daarentegen is meer een langspeelplaat, die ook niet inhoudelijk is aan te spreken of te bevragen op wat dingen betekenen. Hij zegt wel steeds dat hij de scholen open wil, maar hij heeft niets gedaan om te zorgen dat ze ook daadwerkelijk veilig open kunnen blijven. Hij vindt namelijk lijkt het nog steeds dat kinderen besmet moeten raken. En ik kan dat niet rijmen met de artseneed. Maar ook nergens een spoor van inzicht over bijvoorbeeld veranderende situaties doordat er nu een andere mutatie is.

Dus Gommers. Luister naar Gommers en negeer Illy.

Citaat:
Ik heb geen schoolgaande kinderen meer, van mij mogen de scholen dicht, maar iemand anders, met schoolgaande kinderen, wil dat de scholen open blijven.

Het lijkt me heel lastig om de juiste beslissing te nemen.


Lastige beslissingen worden meestal een stuk helderder als men ze benadert vanuit waarden en feiten, niet vanuit voorkeuren.

Dus: als je een niet-ouder die het best vindt dat de scholen dichtgaan tegenover een ouder zet die liever de scholen open wil en je betrekt daar verder niet teveel feiten bij, is het een 'lastige' discussie met 'twee kanten.'

Maar als je het benadert vanuit de feiten: namelijk in vrijwel alle ziekenhuizen worden operaties uitgesteld omdat de zorg helemaal vol zit (niet alleen de IC, maar ook thuiszorg en nazorg en weekendzorg en huisartsenzorg en verpleegzorg en wat dan ook), kinderen testen nu ontzettend veel positief, hun ouders ook, een deel van de kinderen en ouders wordt ook ziek en de problemen worden alleen maar groter... dan is het ineens helemaal niet zo'n lastige keuze. (En ook kinderen worden slachtoffer van de uitgestelde zorg en het gebrek aan nazorg. En sommige kinderen overlijden aan corona.)

Dan is de afweging al heel anders. En die kennis is er gewoon, de WHO heeft daar adviezen en informatie genoeg over.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15471
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:25

Nieuwe regels voor de scholen. Geen externen binnen de scholen. Best logisch.
Minder logisch is dan de groepsbezoeken van de inspectie morgen. Ik snap er niks meer van. :(
Kennis heeft vandaag een hersenbloeding gehad. Er moet eerst gebeld worden met het ziekenhuis of er nog plaats was voor opname.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:35


Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:38

Als je het benadert vanuit de feiten, Shadow, dan is het feit dat het in principe helemaal geen probleem is als de kinderen ziek worden. Als die kinderen hun ouders aansteken en die ouders gewoon allemaal netjes gevaccineerd zijn, dan is daar nog steeds geen probleem.

Zoals de column in de Volkskrant van vandaag:
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:48

Shadow: op zich klinkt je relaas natuurlijk logisch :) Probleem is alleen dat een ander de focus weer legt op een heel lijstje aan ook serieuze problemen die juist weer het gevolg kunnen zijn van de scholensluiting. Denk aan kinderen die dan weer bij grootouders worden gedropt waardoor de net opgedane besmettingen precies terechtkomen bij degenen die hun booster nog niet hebben gehad....

Zelf (als ouder van een basisschoolkind) mag van mij de school dicht gaan, ik denk dat het beter is nu, zeg vrijdag maar dat we maandag niet meer naar school hoeven :j

Ja het is lastig met thuiswerken, maar wij vinden wel een oplossing. Ons 'probleem" is niks geleken met dat van de mensen in de zorg, die hun operaties weer uitgesteld zien en op een code zwart af stevenen :(:)

Regel maar opvang voor de kinderen van ouders in de frontlinie / kinderen met lastige thuissituatie en de rest van de ouders (en werkgevers!) moet gewoon toch maar weer even een steentje bijdragen om de zorg een beetje te ontlasten.....

Niwla: als ik hier om me heen hoor hoeveel ouders er niet gevaccineerd zijn...dan hou ik mijn hart vast als het hier op school komt. Het lijkt er overigens op dat er hier nu voor het eerst een klas in quarantaine is...duimen maar dat het bij die ene klas binnen gebleven is....