Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:00


Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:09

bigone schreef:
Apart verschijnsel, mocht het wel door Corona of andere infectie komen is het voor kinderen dus niet meer zo onschuldig wanneer dit er ook nog bijkomt:
WHO: Mogelijk verband tussen corona en hepatitis bij kinderen

https://www.ad.nl/wetenschap/who-mogeli ... ~a84ea436/


Lekker speculatief vooral:
„Wel bleken ze besmet met corona of een adenovirus, een regulier verkoudheidsvirus. Of die inderdaad de oorzaak zijn geweest van het ziektebeeld, is nog onduidelijk.“

Ofwel: we hebben geen idee, maar we wilden graag de lege pagina vullen.

Prima natuurlijk dat er aandacht is en hopelijk blijkt er geen link want we krijgen het virus niet meer weg. Maar dat speculatieve sensatienieuws komt me langzaam echt de strot uit.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:13

Tja, een onbekende hepatitis variant die nu opduikt, specifiek bij kinderen, ik vind dat geen sensatienieuws. Is maar net hoe je het leest.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:20

Who is meestal toch geen bron van sensatie. Gelukkig gaan ze het uitzoeken. Wat de oorzaak ook is het is best ernstig.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:23

Natuurlijk is het goed dat ze het onderzoeken. Maar de titel kan ook gewoon zijn: „onbekende vorm van hepatitis gevonden“

Er zijn ook bronnen die volgende schrijven (DE):
„Neben den bekannten Hepatitis-Viren können auch andere Viruserkrankung die Leber betreffen – etwa Epstein-Barr-Viren, Zytomegalieviren oder auch Adenoviren, zählt Rodeck auf. „Ein Zusammenhang mit Sars-CoV-2 ist theoretisch zwar denkbar, aber nicht sehr plausibel“, betont der Mediziner. „

Vertaling:

„Naast de bekende hepatitisvirussen kunnen ook andere virale ziekten de lever aantasten - zoals Epstein-Barr-virussen, cytomegalovirussen of adenovirussen, aldus Rodeck. "Een verband met Sars-CoV-2 is theoretisch denkbaar, maar niet erg aannemelijk," benadrukt de arts“

Bij Eppstein Bar is totaal orgaan falen bekend. Toch krijgt 99% van de mensen dat virus en dat vind met volslagen normaal.

Net zo goed kan het dus ook zo zijn dat een groep kleuters een stapeltje gangbare virusseen nog niet gehad heeft door de maatregelen waardoor ze nu ineens stapelen.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:57

Sizzle schreef:
„Naast de bekende hepatitisvirussen kunnen ook andere virale ziekten de lever aantasten - zoals Epstein-Barr-virussen, cytomegalovirussen of adenovirussen, aldus Rodeck. "Een verband met Sars-CoV-2 is theoretisch denkbaar, maar niet erg aannemelijk," benadrukt de arts“


Jammer dat hij er niet bij zegt waarom dat niet erg aannemelijk is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:37

Omdat een hoop van de gevallen geen besmetting met covid aantonen maar met verkoudheid.

Uiteraard moet er gereageerd worden als het wel zo is, maar ik zou graag zien dat we weer meer naar een kennismaatschappij gaan ipv een roeptoetermaatschappij.
Overigens is er nog geen inenting voor die betroffen leeftijdsgroep, dus ik ben bij dat in iedergeval de anti-groep hier geen roeptoeterpotentie heeft.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:15

Dat staat er volgens mij niet (wel dat er ook adenovirussen bij die kinderen gevonden wordt, maar niet waarom dat een betere verklaring zou zijn.) En eerlijk gezegd haalt het Occham's razor ook niet: dat het waarschijnlijker is dat een al bekend virus ineens nieuwe gevolgen krijgt, net op het moment dat een nieuwe ziekte heel veel kinderen heeft geinfecteerd waarvan we nog niet alles weten maar al wel dat het op heel veel plekken schade kan geven. Toeredeneren naar het doel, zonder duidelijke onderbouwing.
(Ik vind dus niet dat er al gesteld kan worden dat het dus corona is dat dat veroorzaakt, maar op voorhand zie ik dus ook niets dat maakt dat corona als oorzaak 'niet aannemelijk' is.)

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:33

Alsnog kan men het gewoon eerst even neutraal houden ipv clickbait te scoren.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:57


Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:45


Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:43

Sizzle schreef:
Thanks!
Gewoon feiten, geen gegok.


Ja maar.... cccccóvid :Y)


Net hier hilárisch, nu ja bijna want het is ook íntriest (imo crimineel), op het nieuws: Twee berichten pál na elkaar; een straat in Shanghai met´veiligheids´mensen in witte pakken/maskers de laatste zondaar gillend naar binnen méppend en gelijk over naar een beeld van blote mensen hutje mutje zonder masker op het strand aan een spaanse costa {:}

Electra63

Berichten: 17864
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:24

Ik vind de situatie in Shanghai ook niet normaal.
Totaal niet te vergelijken met Nederland. ;)

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:31

En ik kom net van een Spaanse begrafenis waar echt iedereen, ook buiten, maskers droeg. Niet verplicht, wel respectvol naar ouderen en kwetsbaren.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:23

Electra63 schreef:
Ik vind de situatie in Shanghai ook niet normaal.
Totaal niet te vergelijken met Nederland. ;)


Het is niet meer/minder dan hetzelfde wat verder op een glijdende schaal :)*


@MoniqueT Semana Santa is nét achter de rug. Gisteren de laatste hermandades op pad welke door regen woensdag niet uit konden.
Op de spreekwoordelijke uitzondering na alleen de direct bij de processies betrokkenen met masker.
Was trouwens weer práchtig en indrukwekkend in Antequera, Archidona; ronduit emotioneel aangrijpend in het dorp hier; stuitende commercie in Málaga stad.

Het is nu wachten op bekrachtiging van het afschaffen van de verplichting binnen.
Dan kan nog steeds iedereen die dat wil zichzelf en/of anderen beschermen wanneer en waar dan ook. Zoals ik dat zomer 2020 al schreef (uiteraard onder zwaar vuur hier :P ) vond ik dat vóór Covid al een +:)+ van Z.O. Azië. Vingers gekruisd dat dit hier nu ook meer gewoon blijft. VRIJWILLIG.
Verder kan iedereen zelf kiezen wel of niet naar een drukke situatie te gaan ipv te verwachten dat ánderen hem/haar respecteren en daardoor moreel verplicht zijn het gedrag aan te passen :roll:
Zo kies ík er voor om situaties waar dat masker moreel verwacht wordt simpelweg te mijden *D
Beide partijen blij _O-

Zoals ik al eerder opmerkte zie ík een verschuiving van publiek/uren.
Geeft imo verder ook een stuk selectie. En dan bedoel ik níet ´natuurlijke´ maar in wie met welke opvattingen je wanneer waar tegenkomt; de ´risicobewusten´ zie je niet meer in de dancing bijvoorbeeld.
Boeiende sociale fenomenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:03

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind de situatie in Shanghai ook niet normaal.
Totaal niet te vergelijken met Nederland. ;)


Het is niet meer/minder dan hetzelfde wat verder op een glijdende schaal :)*

Klopt, de eerste stap is bepalen dat de pandemie boven mensenrechten staat, daarna maken beleidsmakers per land uit of je slechts een boete krijgt, je verplicht een prik moet of je je baan kwijt raakt, of dat de politie je met geweld in je woning mag duwen om je daar op te sluiten.

MyWishMax

Berichten: 25403
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:13

Sizzle schreef:
bigone schreef:
Apart verschijnsel, mocht het wel door Corona of andere infectie komen is het voor kinderen dus niet meer zo onschuldig wanneer dit er ook nog bijkomt:
WHO: Mogelijk verband tussen corona en hepatitis bij kinderen

https://www.ad.nl/wetenschap/who-mogeli ... ~a84ea436/


Lekker speculatief vooral:
„Wel bleken ze besmet met corona of een adenovirus, een regulier verkoudheidsvirus. Of die inderdaad de oorzaak zijn geweest van het ziektebeeld, is nog onduidelijk.“

Ofwel: we hebben geen idee, maar we wilden graag de lege pagina vullen.

Prima natuurlijk dat er aandacht is en hopelijk blijkt er geen link want we krijgen het virus niet meer weg. Maar dat speculatieve sensatienieuws komt me langzaam echt de strot uit.


Het werd alleen gebruikt als argument waarom de covid vaccinaties gevaarlijk waren, omdat dit volgens de poster het gevolg was. Die had niet door dat deze groep juist geen covid vaccinatie gehad had.

Verder idd prima dat er aandacht aan besteed wordt, jammer dat ze nog geen oorzaak hebben gevonden.

Electra63

Berichten: 17864
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:38

enzino schreef:
Huertecilla schreef:

Het is niet meer/minder dan hetzelfde wat verder op een glijdende schaal :)*

Klopt, de eerste stap is bepalen dat de pandemie boven mensenrechten staat, daarna maken beleidsmakers per land uit of je slechts een boete krijgt, je verplicht een prik moet of je je baan kwijt raakt, of dat de politie je met geweld in je woning mag duwen om je daar op te sluiten.


Ik ervaar helemaal geen glijdende schaal.
Ongevaccineerd zijn, is geen reden tot ontslag en ik heb geen politie gezien die mensen in hun woning duwen (met geweld).
En ik woon toch in Nederland :D
En jullie? :+

Zebrastreep

Berichten: 9813
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:45

Als we ergens niks te klagen hebben dan is het in Nederland wel.

Kan iemand mij uitleggen wat voor maatregelen er nu nog zijn? Of waar iedereen zich zo druk om maakt?

En uit huis gezet worden kom op je weet zelf ook wel dat dat niet gaat gebeuren. En ik als zorgmedewerker heb nog nergens gehoord dat mensen niet aan de slag mogen omdat ze geen vaccinatie hebben gehad.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:47

Volgens mij zijn er totaal geen regels meer in Nederland.

Electra63

Berichten: 17864
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:51

Het schijnt een glijdende schaal te zijn hier. Het begint met adviezen van het OMT en voor je het weet is het hier vergelijkbaar met Shanghai.
Als ik de heren goed begrepen heb ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:08

Ik ervaar ook geen regels meer, enkel adviezen. Aan jezelf om te bepalen of je die adviezen opvolgt (of sowieso er nog bij stilstaat). Ik moet zeggen dat wij bij milde klachten eigenlijk niet eens meer stilstaan of bezig zijn met Corona. Hier heeft iedereen het gehad met carnaval en nu hoor je er niemand meer over. Griep gaan we ook niet massaal op testen.
Het is hier echt als vanouds, het of Corona nooit bestaan heeft. Wel of niet gevaccineerd maakt voor de regels of werk weinig uit. Al heeft mijn werkgever wel gevraagd of ik gevaccineerd ben en hoevaak en wanneer de laatste. Aan mij natuurlijk of ik daar op wil antwoorden. Ik heb dat wel gedaan, want ik heb daar persoonlijk geen enkel probleem mee.

Mondkapjes op mijn werk is ook teruggedraaid naar een dringend advies. Maar ik draag ze niet meer.

Electra63

Berichten: 17864
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:08

Vayo schreef:
Ik ervaar ook geen regels meer, enkel adviezen. Aan jezelf om te bepalen of je die adviezen opvolgt (of sowieso er nog bij stilstaat). Ik moet zeggen dat wij bij milde klachten eigenlijk niet eens meer stilstaan of bezig zijn met Corona. Hier heeft iedereen het gehad met carnaval en nu hoor je er niemand meer over. Griep gaan we ook niet massaal op testen.
Het is hier echt als vanouds, het of Corona nooit bestaan heeft. Wel of niet gevaccineerd maakt voor de regels of werk weinig uit. Al heeft mijn werkgever wel gevraagd of ik gevaccineerd ben en hoevaak en wanneer de laatste. Aan mij natuurlijk of ik daar op wil antwoorden. Ik heb dat wel gedaan, want ik heb daar persoonlijk geen enkel probleem mee.

Mondkapjes op mijn werk is ook teruggedraaid naar een dringend advies. Maar ik draag ze niet meer.


Bij ons ook niet meer verplicht.
Volgens mij, alleen nog met vliegen.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:21

Vanaf woensdag zijn hier de maskers ook niet meer verplicht en kan ik verder ook geen regel meer bedenken. Dramatisch gedoe over afglijdende schalen. Gewoon ingegrepen waar nodig, soms te sterk, soms te laat. Maar de beste stuurlui stonden zoals zo vaak aan de wal.

En sociale situaties waar maskers gewenst zijn vermijden? Daar vond ik de begrafenis van een vriend toch te belangrijk voor. Het leven is niet alleen feest.

Electra63

Berichten: 17864
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:43

MoniqueT schreef:
Vanaf woensdag zijn hier de maskers ook niet meer verplicht en kan ik verder ook geen regel meer bedenken. Dramatisch gedoe over afglijdende schalen. Gewoon ingegrepen waar nodig, soms te sterk, soms te laat. Maar de beste stuurlui stonden zoals zo vaak aan de wal.

En sociale situaties waar maskers gewenst zijn vermijden? Daar vond ik de begrafenis van een vriend toch te belangrijk voor. Het leven is niet alleen feest.


Precies +:)+

Er wordt nog steeds af en toe hier gedemonstreerd :D