Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:48

bigone schreef:
Relaxed schreef:
Onbegrijpelijk.. Kerken vinden zichzelf essentieel..

https://www.ad.nl/binnenland/streng-chr ... ~a0bcdb58/

Behalve de katholieken, die sluiten gewoon om vijf uur. En houden zich aan de regels zoals anderhalve meter en geen propvolle banken.


Nee hoor, mijn kerk (vrije baptisten) volgt al sinds het begin alle regels van de overheid netjes op. Worden zelfs mondkapjes verstrekt bij de ingang en mensen worden verzocht deze te dragen door de mensen van de ontvangst. Desinfectiegel, stoelen op 1,5 meter, geen contante collecte, looproute, geen avonddiensten, geen handenschudden, moet ik nog even doorgaan :D

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:50

Ik heb een Jehova’s getuige in de groep. Deze volgen al vanaf het begin van de pandemie de diensten online. Voordeel is ook dat ze niet meer langs de deuren gaan ;)

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:06

https://nos.nl/artikel/2408065-umc-utre ... r-klachten

Hier wordt je toch ook een beetje moe van. Eerst wordt er maanden tegen ons gezegd een zelftest werkt alleen als je geen klachten hebt , en nu gaat het volgens onderzoekers juist dat een zelftest alleen werkt met klachten en niet zonder :+

Nou schiet mij maar lek hoor haha. Nu loopt dit onderzoek nog en brengt de media het waarschijnlijk al weer te vroeg naar buiten , maar het wordt zo verwarrend nu.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:09


DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:09

Als er niets aan het ding veranderd is werken ze nog precies zo als eerst, maar als er nu meer thuis getest wordt komen er minder mensen naar de testlokaties en hebben die genoeg capaciteit (hopelijk).

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:21

Askja schreef:
996981 schreef:
Qua eten helpt het al onwijs als je zelf kookt... Zelf je sauzen maken in plaats van pakjes te gebruiken, zelf sla maken in plaats van een kant en klaar bak kopen, zelf je aardappels schillen in plaats van voorgeschild (en dus bewerkt om ze zonder hun natuurlijke bescherming houdbaar te maken), zelf sladressings maken in plaats van kant en klaar sauzen, zelf je gehakt kruiden en draaien... etc. etc.

Snacks als chips en koekjes enkel in het weekend (en met mate) en inderdaad water drinken in plaats van frisdrank, vruchtensap of limonade

Ja hoor, allemaal waar. Zou zeker schelen.
Wij eten hier bijv. supergezond door ons aan deze zaken te houden (en daarnaast koolhydraatarm).

Maar wat me stoort aan het voortdurende gemauw over BMI van 30 etc. is dat mensen die hun overgewicht wel degelijk aan medische issues te danken hebben (en dat zijn er meer dan vaak wordt gedacht, daar heb ik enige tijd geleden nog een link over geplaatst) constant over één kam geschoren worden met mensen die er qua leefstijl met de pet naar gooien en daardoor een BMI van 30 hebben.
En dan zijn er uiteraard nog allerlei nuances daartussen.
Bovendien zijn er ook genoeg slanke mensen die ongezond eten.
Dus hou op met blindstaren op BMI.

Ik zou overigens weleens concrete cijfers willen zien van de daadwerkelijke situatie op de IC wat betreft mensen met overgewicht. Of dat een zwaarder wegende (no pun intended) factor is dan niet gevaccineerd inzake IC-opname.


Wat ik me dan weer vooral afvraag is hoe je met een verlaging van de BMI ook een verlaging van het R-getal bewerkstelligt. En als dat niet het geval is, waarom mensen dan denken dat je deze pandemie kan bestrijden met een verlaging van de BMI. Natuurlijk scheelt het in het aantal ziekenhuis- en IC-opnames. Maar als je het R-getal niet omlaag brengt, blijft het aantal patiënten exponentieel groeien en dat betekent dat der dan uiteindelijk altijd meer mensen in het ziekenhuis en op de IC terecht komen, dan dat je bespaart met je focus op de BMI. Het is in die zin gewoon een onzinnige vergelijking.

Verder ben ik vooral voor het verhogen van de gezondheid door overgewicht, roken, drinken en andere ongezonde activiteiten aan te pakken. Maar realiseer je wel dat daar één maar aan zit. En dat is een hele grote maar. Een betere gezondheid zorgt voor meer vergrijzing en meer vergrijzing zorgt voor een grotere aanslag op de zorg. En laat vergrijzing nou meer invloed op de benodigde groei van de zorg hebben dan ongezond leven. In die zin is het het paard achter de wagen spannen als je zo meer ruimte in de zorg wilt creëeren.

Citaat:
Het volledig uitbannen van roken leidt tot een daling in kosten van rookgerelateerde ziekten. Door het uitbannen van roken neemt de levensverwachting toe en lopen mensen meer kans om op latere leeftijd nog andere ziekten zoals dementie te krijgen. Dit leidt tot extra zorggebruik en -kosten. Deze extra kosten overtreffen de kortetermijn besparingen in kosten van rookgerelateerde ziekten. De totale zorgkosten zullen daardoor stijgen. Gezondheid heeft echter niet alleen een prijs, maar vertegenwoordigt ook een belangrijke waarde en gezond gedrag kan veel opleveren in termen van gezondheid


https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... eerde-zorg

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:21

Vanavond naar de 'prikbus' geweest op de gok. 7 Maanden geleden Jansen gehad, had geen keuze toen, gezien mijn leeftijd.
Er waren 4 prikkers en 1 arts en 2 'klanten'. Helaas geen prik voor mij, alhoewel ze het graag hadden willen doen volgens de arts, want dit was ook zonde van de capaciteit.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:26

Niemand heeft het gehad over verlaging van het R-getal door middel van gezond gewicht cq gezond eten?

Het ging (even) over (gezond) eten en waarom dat moeilijk, maar niet onmogelijk is.

(Overigens maakt dat R-getal weinig uit. We sturen op ziekenhuis cijfers… toch? Of was het toch besmettingen? :o? )

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:27

suffie schreef:
Vanavond naar de 'prikbus' geweest op de gok. 7 Maanden geleden Jansen gehad, had geen keuze toen, gezien mijn leeftijd.
Er waren 4 prikkers en 1 arts en 2 'klanten'. Helaas geen prik voor mij, alhoewel ze het graag hadden willen doen volgens de arts, want dit was ook zonde van de capaciteit.

Huh? Wat? Waarom? -O- Dat is toch te bizar voor woorden?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:43

suffie schreef:
Vanavond naar de 'prikbus' geweest op de gok. 7 Maanden geleden Jansen gehad, had geen keuze toen, gezien mijn leeftijd.
Er waren 4 prikkers en 1 arts en 2 'klanten'. Helaas geen prik voor mij, alhoewel ze het graag hadden willen doen volgens de arts, want dit was ook zonde van de capaciteit.


Waarom had je het idee dat je een prik zou krijgen ? Er zijn hele jaargangen die Jansen hebben gekregen, die krijgen echt niet zo maar een prik als ze langs gaan.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:53

996981 schreef:
suffie schreef:
Vanavond naar de 'prikbus' geweest op de gok. 7 Maanden geleden Jansen gehad, had geen keuze toen, gezien mijn leeftijd.
Er waren 4 prikkers en 1 arts en 2 'klanten'. Helaas geen prik voor mij, alhoewel ze het graag hadden willen doen volgens de arts, want dit was ook zonde van de capaciteit.

Huh? Wat? Waarom? -O- Dat is toch te bizar voor woorden?

Omdat hogerhand zegt dat het niet mag. En de locatiemanagers/medische eindverantwoordelijken dolgraag meer zouden willen prikken en daar soms ook wel wat extra ruimte voor krijgen/nemen, is deze rek verre van onuitputtelijk.

Ik kan je verzekeren, vandaag was geen leuke dag voor de beveiliging van de hellevoetse priklocatie. Van bovenaf besloten dat vrije inloop per direct niet meer mag, terwijl er tot afgelopen zondag juist gezegd werd kom over 3 weken maar weer binnen lopen. Ga dat maar uitleggen aan de klanten...

En ja, voor een 80+'er die met de taxi gebracht wordt en geen afspraak blijkt te hebben terwijl hij/zij dacht van wel is dan toch iets meer mogelijk dan iemand van 20 die nu dan (al dan niet godverend dat hij/zij door de overheid gedwongen wordt) de 1e of 2e komt halen.

Over het algemeen willen de locaties heel graag zo veel mogelijk prikken, zeker als het rustig is zie je de grenzen best wel eens iets opgerekt worden. Maar wat van bovenaf gezegd wordt "mag niet" mag niet. Ook niet als je daarom vindt dat bij de medewerkers van de locatie "de menselijkheid onbreekt", je "onmenselijk behandeld wordt", of dat de mewerkers juist zo achter "de ongevaccineerden aan zouden moeten gaan" (hoe dan is me nog niet altijd duidelijk). Het is dus ook niet eerlijk om dit bij de locaties neer te leggen. Zij hebben niet de vrijheid deze keuzes te maken. Het zijn uitvoerders van het beleid, geen beleidmakers.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:05

Ik snap dat personeel en vrijwilligers zich moeten houden aan wat hen opgedragen wordt. Maar echt, dit beleid is toch voor niemand nog te volgen?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:07

Fitzroy schreef:
suffie schreef:
Vanavond naar de 'prikbus' geweest op de gok. 7 Maanden geleden Jansen gehad, had geen keuze toen, gezien mijn leeftijd.
Er waren 4 prikkers en 1 arts en 2 'klanten'. Helaas geen prik voor mij, alhoewel ze het graag hadden willen doen volgens de arts, want dit was ook zonde van de capaciteit.


Waarom had je het idee dat je een prik zou krijgen ? Er zijn hele jaargangen die Jansen hebben gekregen, die krijgen echt niet zo maar een prik als ze langs gaan.

Dat snap ik ook niet. Het is algemeen bekend dat je nu geen 2e prik krijgt. Ook met Jansen niet daar moet eerst nog een uitspraak voor komen.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:09

Was het niet juist Janssen waar de antistoffen snel afnemen?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:10

Ja, dat wel. Maar daar wordt verder niet over gerept in het beleid. Nu eerst alle 60+ers.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:15

996981 schreef:
Niemand heeft het gehad over verlaging van het R-getal door middel van gezond gewicht cq gezond eten?

Het ging (even) over (gezond) eten en waarom dat moeilijk, maar niet onmogelijk is.

(Overigens maakt dat R-getal weinig uit. We sturen op ziekenhuis cijfers… toch? Of was het toch besmettingen? :o? )


Het R-getal maakt alles uit, zowel ziekenhuiscijfers als besmettingen hebben daar een hele directe verbinding mee. Verlagen van het R-getal, is in tegenstelling tot verlagen van de BMI, cruciaal in de bestrijding van de pandemie.

Ik ben helemaal voor het bestrijden van ongezond gedrag. Het lijkt me ook een prima idee om daar een topic over te openen. Alleen win je daar de strijd met een pandemie niet mee en hoort het dus ook niet in dit topic thuis.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:20

Het R getal is nu toch weer onder de 1?
(Begreep ik op het 18 uur journaal)

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:21

Karl66 schreef:
996981 schreef:
Niemand heeft het gehad over verlaging van het R-getal door middel van gezond gewicht cq gezond eten?

Het ging (even) over (gezond) eten en waarom dat moeilijk, maar niet onmogelijk is.

(Overigens maakt dat R-getal weinig uit. We sturen op ziekenhuis cijfers… toch? Of was het toch besmettingen? :o? )


Het R-getal maakt alles uit, zowel ziekenhuiscijfers als besmettingen hebben daar een hele directe verbinding mee. Verlagen van het R-getal, is in tegenstelling tot verlagen van de BMI, cruciaal in de bestrijding van de pandemie.

Ik ben helemaal voor het bestrijden van ongezond gedrag. Het lijkt me ook een prima idee om daar een topic over te openen. Alleen win je daar de strijd met een pandemie niet mee en hoort het dus ook niet in dit topic thuis.

Het was sarcastisch ;)
Voor wie zich afvraagt waar we nou precies op sturen, hier de uitleg;

https://www.dumpert.nl/item/100015687_274fd284

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:26

Fitzroy schreef:
Waarom had je het idee dat je een prik zou krijgen ? Er zijn hele jaargangen die Jansen hebben gekregen, die krijgen echt niet zo maar een prik als ze langs gaan.


Waarom? Omdat het op mijn route lag naar huis, er geen auto's op de parkeerplaats stonden en ik graag een prik wil met mijn contacten. Na de herfstvakantie al 2x een week thuis moeten werken op last van de GGD ivm teveel besmettingen en elke week minimaal 3 kids online. Er zijn geen vervangers in het onderwijs, de parttimers werken al weken fulltime. Daarom! Enne, ik ben niet van de categorie dansen met Jansen :o
Laatst bijgewerkt door suffie op 03-12-21 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:28

suffie schreef:
Fitzroy schreef:
Waarom had je het idee dat je een prik zou krijgen ? Er zijn hele jaargangen die Jansen hebben gekregen, die krijgen echt niet zo maar een prik als ze langs gaan.


Waarom? Omdat het op mijn route lag naar huis, er geen auto's op de parkeerplaats stonden en ik graag een prik wil met mijn contacten. Na de herfstvakantie al 2x een week thuis moeten werken op last van de GGD ivm teveel besmettingen en elke week minimaal 3 kids online. Er zijn geen vervangers in het onderwijs, de parttimers werken al weken fulltime. Daarom!


Weet niet hoelang geleden je een vaccinatie hebt gehad en plus je kan het altijd proberen natuurlijk ik hoor al meer mensen die het hebben geprobeerd.

Maar zo kom ik na 10 maanden na mijn laatste vaccinatie als zorgmedewerker nooit aan de beurt. En die moeten toch echt wel voorgaan. En daarvan is nog lang niet iedereen geweest omdat het voor geen meter opschiet. Ik heb zelfs nog geen brief ontvangen.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:31

Zebrastreep , jouw werkgever eens even vragen of ze ze al doorgegeven hebben?

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:33

bigone schreef:
Zebrastreep , jouw werkgever eens even vragen of ze ze al doorgegeven hebben?


Ja hebben ze gedaan , maar het was nog onduidelijk. Ik doe nog PGB werk bij iemand maar dat moet je dan helemaal zelf regelen dus via mijn andere werk is het wat gemakkelijker. Cliënten moeten overigens ook nog hun booster ontvangen maar het gaat allemaal vrij langzaam.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:42

Mijn moeder moest het ook proberen van mijn vader toen hij zijn prik ging halen. Mijn vader krijgt hem nu omdat hij mantelzorger is voor mijn tante van 87, die dus gisteren een afspraak had. Maar mijn moeder is dus gewoon eerlijk en riep direct dat ze geen afspraak had. :)) Heeft dus ook geen prik gekregen, maar het was meer omdat mijn vader vond dat ze het moest proberen, zelf wilde ze netjes haar beurt afwachten.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:50

suffie schreef:
Waarom? Omdat het op mijn route lag naar huis, er geen auto's op de parkeerplaats stonden en ik graag een prik wil met mijn contacten. Na de herfstvakantie al 2x een week thuis moeten werken op last van de GGD ivm teveel besmettingen en elke week minimaal 3 kids online. Er zijn geen vervangers in het onderwijs, de parttimers werken al weken fulltime. Daarom! Enne, ik ben niet van de categorie dansen met Jansen :o


Nee, dat snap ik wel. Ik vond het alleen bijzonder omdat overal aangegeven wordt dat Jansen gezien wordt als volledige vaccinatie en niemand ‘zomaar’ een booster krijgt.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:53

Fitzroy schreef:
suffie schreef:
Waarom? Omdat het op mijn route lag naar huis, er geen auto's op de parkeerplaats stonden en ik graag een prik wil met mijn contacten. Na de herfstvakantie al 2x een week thuis moeten werken op last van de GGD ivm teveel besmettingen en elke week minimaal 3 kids online. Er zijn geen vervangers in het onderwijs, de parttimers werken al weken fulltime. Daarom! Enne, ik ben niet van de categorie dansen met Jansen :o


Nee, dat snap ik wel. Ik vond het alleen bijzonder omdat overal aangegeven wordt dat Jansen gezien wordt als volledige vaccinatie en niemand ‘zomaar’ een booster krijgt.

Ik denk dat het met oog op wintersport juist logisch is dat mensen met Jansen graag een tweede prik willen..