Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:49

Ik erger me vaak aan het ongezonde assortiment in de supermarkt. Daar zou echt eens iets aan gedaan moeten worden.

MyWishMax

Berichten: 25381
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:51

IMANDRA schreef:
MyWishMax schreef:
Maar over die vetcellen. Ik dacht ook ergens daar wat over gelezen te hebben. Ook dat je niet eens echt zwaar overgewicht hoeft te hebben om wel hoger vetpercentage te hebben.


Ik meen me te herinneren dat het idd met name gaat om buikvet? Maar kan me vergissen :j


Ja, zoiets idd!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:08

Huertecilla schreef:
Er kan wel druk gezet worden op vaccineren vanwege de sociale plicht het risico voor anderen te beperken en dat geldt dan niet voor te rook, te dronk, te dik???
Twee jaar later en is dat nog steeds ´ja maar nú dan??´ Sorry maar NEE! Als de risicogroepen de eigen verantwoordelijkheid naar de rest hadden genomen, dan was het risico voor de samenleving een dimensie kleiner. Ík vind dat verwijtbaarder nalatigheid dan een gezonde die liever niet vaccineert.
]


Tjsa ik rook niet, nooit gedaan ook, ik drink geen alcohol nooit gedaan ook, ik gruwel van vet eten, of teveel eten of veel vlees (lijf wil dat ook echt niet binnen krijgen :n ) en ben gek op groentes en beweeg voorzover mijn lijf dat toestaat. Maar ja kijkt naar bmi en ik val toch echt onder overgewicht randje ernstig overgewicht. Met dank aan medicatie, een weigerend lijf hier en daar, belabberde afweer ook nog eens mee gezegend en de nodige allergieen waardoor ik best wat "gezonde" vervangers niet mag hebben omdat ik er doodziek van wordt.

Ik zou niet weten wat ik moest laten in mijn eetgedrag op een enkele keer een koekje of cola (taart en andere vette snacks mag ik niet eens hebben) om gezonder te eten dan ik nu doe. Ik worstel juist samen met een dietiste om voldoende binnen te krijgen aan eiwit, vet, vitamines en kilocalorien. Maar ja met het beeld en de weegschaal zou je heel anders denken.

Ik zou willen dat er een magische oplossing was.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:41

Het is zeker goed om in tezetten op gezonde levensstijl en ik ben het eens dat dit te weinig gebeurt. Het zou wat mij betreft een én én verhaal moeten zijn:
1. GEzonde levensstijl helpt dat je weerstand hoger wordt: dus eet uit de schijf van 5,→ kom zoveel mogelijk buiten en beweeg;
2. Vaccinaties helpt om de pandemie terug te dringen → dus mensen ga je laten vaccineren.

Obesitas aanpakken gebeurt meer en meer maar is niet zo gemakkelijk en zeker geen kort termijn oplossing. Daar ligt wel een rol van de overheid als het gaat om al die nare reclames gericht op kinderen waarin al zeer jonge kinderen teveel suikers en andere zaken binnen krijgen die niet gezond zijn. Tevens zorg dat goedkoop eten gezond eten is. Dus eigenlijk wat rondom roken gebeurd is waardoor minder mensen roken als toen ik jong was→ kun je doortrekken naar voeding etc.

Tevens hoort er meer geld tegaan naar de zorg→ lange termijn oplossing, want is ook met een flinke zak met geld niet op kort termijn op te lossen al dat personeels tekort

Neemt niet weg, sorry voor een aantal mensen, of je het nu leuk of niet vind, de korte termijn oplossing om die pandemie echt een klap te geven ligt toch heus in het vaccineren. Als dit zo nog lang duurt, ben ik overtuigd dat het verplichte vaccineren een feit wordt→ en nee→ dat vind ik niet leuk of tof of positief.

Oplossing zoeken vanuit de rijke landen met de arme landen hoe het vaccinatie probleem daar zsm op te lossen

Waar namelijk door teveel mensen aan voorbij gegaan wordt is dat deze pandemie:
1. Teveel mensen het leven kosten;
2. Teveel mensen ziek maken
3. Teveel jonge mensen met oorspronkelijke matige klachten opgezadeld worden met long covid klachten;
4. Teveel mensen hun inkomen doen bedreigen ondanks alle steun vanuit de overheid (denk aan de ZZP-er→ waar veel en veels te weinig aandacht voor is en die massaal om aan het vallen zijn)
5. Vrijheidsbeperkende maatregelen genomen moeten worden om op een andere manier toch de belasting van de zorg terug te dringen etc.
6. Het iedereen raakt en het klauwen en klauwen met geld kost.

Want daar lijkt een hele grote ontkenning te zitten bij mensen die niet willen vaccineren (ik heb het niet over niet kunnen vaccineren) dat er echt wel iets ongekend aan de hand is dat ik in ieder geval in mijn leven nog nooit heb meegemaakt.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:49

karuna schreef:
Huertecilla schreef:
Er kan wel druk gezet worden op vaccineren vanwege de sociale plicht het risico voor anderen te beperken en dat geldt dan niet voor te rook, te dronk, te dik???
Twee jaar later en is dat nog steeds ´ja maar nú dan??´ Sorry maar NEE! Als de risicogroepen de eigen verantwoordelijkheid naar de rest hadden genomen, dan was het risico voor de samenleving een dimensie kleiner. Ík vind dat verwijtbaarder nalatigheid dan een gezonde die liever niet vaccineert.
]


Tjsa ik rook niet, nooit gedaan ook, ik drink geen alcohol nooit gedaan ook, ik gruwel van vet eten, of teveel eten of veel vlees (lijf wil dat ook echt niet binnen krijgen :n ) en ben gek op groentes en beweeg voorzover mijn lijf dat toestaat. Maar ja kijkt naar bmi en ik val toch echt onder overgewicht randje ernstig overgewicht. Met dank aan medicatie, een weigerend lijf hier en daar, belabberde afweer ook nog eens mee gezegend en de nodige allergieen waardoor ik best wat "gezonde" vervangers niet mag hebben omdat ik er doodziek van wordt.

Ik zou niet weten wat ik moest laten in mijn eetgedrag op een enkele keer een koekje of cola (taart en andere vette snacks mag ik niet eens hebben) om gezonder te eten dan ik nu doe. Ik worstel juist samen met een dietiste om voldoende binnen te krijgen aan eiwit, vet, vitamines en kilocalorien. Maar ja met het beeld en de weegschaal zou je heel anders denken.

Ik zou willen dat er een magische oplossing was.



ja zoiets als een paar prikjes.

Waar kan ik gaan prikken :D
Aub, waar moet ik zijn?
Zo simpel en zo goed werkend als de corona prik, kom maar op. Ik wil!!!



Met andere woorden, kan daar over zeveren door steeds dezelfde die helaas steeds gequote worden, elke paar pagina's eindelijk klaar zijn?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:51

Mooie opsomming pien, helemaal mee eens :j

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:58

Begin met suikers te bannen in je dieet, maar dan ook echt alles en geen vervangers in welke vorm dan ook

En iedereen die zegt ik eet gezond kan echt nog wel minderen

Maar of dat nu bijdraagt weet ik niet, maar miss wel voor de toekomst

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:07

Echwel dan is er nog wel meer te noemen.
Op overheidsniveau→ pak de lucht- en watervervuiling aan, de fijnstof, etc→ is ook goed voor de aarde maar zeker voor de gezondheid van mensen;

Op persoonlijk niveau→ kijk waar je ongezond leeft en denk dan eens aan → minderen met verzadigde vetten, meer wat vis eten, minder vlees eten, denk aan mediterraan dieet, volkoren producten, minderen zo nodig met koffie, alcohol, cola, pepdrankjes en al die troep meer, drink meer water (krijg je ook nog eens een mooie huid van) en vooral doe gezond eten zo dat je er plezier in hebt en je blijft genieten van je leven→ want niets zo leuk en gezond voor je lijf als levensvreugde. Denk niet in onmogelijkheden, maar in mogelijkheden en kansen en ben eens lief voor elkaar. Helpt allemaal je zelf en de ander om gezonder en jezelf plezieriger te voelen.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:07

Echwel schreef:
En iedereen die zegt ik eet gezond kan echt nog wel minderen


Dat klopt ja. Bijna alles in de supermarkt bevat toegevoegde suikers. Kant en klaar maaltijden bijvoorbeeld kun je het beste staan laten. Drinken hoef je niet in de supermarkt te kopen. Wat er uit de kraan komt is beter dan al het suikerwater of nog erger, frisdrank met zoetstoffen. Ja en ik gebruik ook wel met mate pakjes of af en toe een saus. Helaas meestal ook met lege calorien. Je moet met boodschappen doen altijd uitkijken.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 09-12-21 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:08

Ongezond leven is ook een beetje inherent aan internet en tv aanbod. Onze kinderen waren altijd buiten en zaten op sport. Toen internet zn intrede deed kwamen er gewoon steeds meer speelafspraken waar, wat de jongens betreft, nogal veel gegamed werd. En hoe gemakkelijk is het in de huidige tijd niet om als druk bezet gezin waarvan beide opvoeders wel moeten werken om een fatsoenlijk leven te leiden om de kids even voor een tekenfilm oid te parkeren. Zijn allemaal kleine beetjes maar ze dragen wel bij.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:12

Loretta zelfs wat uit de kraan komt blijkt plastic in te zitten. Dat maakt het zo god vergeten frustrerend dat de mensen het zover hebben laten komen dat de oceaan een grote plastic soep is geworden en het inmiddels in ons allemaal zit. Maar neemt niet weg dat je toch iets moet, want in cola zit ook het plastic plus een hoop suiker bv en allerlei kunstmatige stoffen.

Dus er ligt een hele grote rol voor de overheden wereldwijd om nu echt eens die vervuiling overal aan te pakken. alleen ook dat is geen boodschap die de mensen willen horen, dus wordt deze niet verteld en op kort termijn doet dit niets met de vocid oplossingen.

Ligt ook aan de gezinscultuur. Mijn kleinkinderen bij het ene gezin, leven echt super en super gezond en mogen nog geen TV kijken en spelen buiten, en bij de andere familie gaat het er totaal anders aan toe. Dat is ook leven en laten leven, maar er is nog heel veel te halen op dat gebied. Beiden gezinnen betreffen hoog geschoolde mensen. Maar voorlichting kan zeker nog veel mee gedaan worden.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:16

Mss moeten we eens minder ergeren aan hoe anderen leven!

Negatief denken maakt je immers ook ongezond en ziek :)

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:17

Klopt helemaal wat jullie zeggen
Vetten zitten echt overal in

Heb zelf geleerd nu vis te eten omdat ik weet dat het allemaal anders moet

Eet geen op.mayonaise gemaakte sauzen en kook echt alles zelf

Zelfs geen Chinees enz voor snelle hap

Bij ons is nu snelle hap lekker vers gemaakte soep met brood
Heb een multicoocker aangeschaft en alles is zo klaar dus snelle hap

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:17

Popstra maar nu in deze tijd blijkt toch dat we echt anders moeten gaan leven..iedereen

Puur overbelasting van de zorg weg te nemen

imaudy
Berichten: 5078
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:19

Ik eet al heel lang geen vlees meer (wel vis). Het is beter voor de beestjes en voor mijzelf :)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:20

Echwel schreef:
Begin met suikers te bannen in je dieet, maar dan ook echt alles en geen vervangers in welke vorm dan ook

En iedereen die zegt ik eet gezond kan echt nog wel minderen

Maar of dat nu bijdraagt weet ik niet, maar miss wel voor de toekomst


Met het risico te veel offtopic te gaan: dit maakt eigenlijk geen kont uit. Gezond eten is gebalanceerd, en een ongezonde maaltijd zo nu en dan, of een ongezonde snack, of iets met meer suiker, dat past daar prima in. Sterker nog, je hersenen hebben suikers nodig om te werken, dus helemaal 100% uitbannen is juist niet gezond. Toegevoegde suikers kan bij sommige personen helpen, maar het zet geen zoden aan de dijk. Zéker niet als je een blijvende gedragsverandering wil krijgen, waardoor je blíjvend gezonder eet. Keto, suikerarm en al die trend-dieten... dat zijn kortetermijnoplossingen en niet houdbaar op de lange termijn.

Suiker an sich is de boosdoener niet. Of vet, for that matter. Het is de overmaat daarvan, of de disbalans met beweging. Ook met "gezonde" maaltijden kan je overgewicht krijgen. En met het zo nu en dan nuttigen van "ongezonde" maaltijden ben je ook niet per se slecht bezig. Alsof mensen met overgewicht dagelijks massaal aan de frituur, chips en koekjes zouden zitten?

En wat vind jij "gezond"? Het label "gezond" of "ongezond" kan je niet zonder meer op producten plakken, juist vanwege die balans van een paar regels terug. Sommige fruitsoorten bevatten veel suiker. Is dat ongezond? Gezond? Avocado bevat veel vetten. Gezond? Ongezond? Zijn aardappels ongezond? Nee? Wat als ze als friet gesneden zijn en uit de airfryer komen -zonder extra vet dus-, in een normale portie?

En als je dan overgewicht hebt, het kan écht heel lastig zijn om af te vallen. Je kan aan medicatie zitten die jouw verbrandingsniveau drastisch omlaag brengt. Of andere gezondheidsproblemen die afvallen lastig maken. Of gewoon, moeite hebben met afvallen ondanks dat je keihard je best doet (remember; extra vet is voor je lichaam het opslaan van energie voor als er magere tijden komen. Dat geeft je lichaam liever niet zomaar op). Of het is gewoon psychisch lastig: een verslaving waarbij je als het ware steeds als een kat op het spek gebonden wordt, want eten opgeven kan gewoonweg niet.

Als ik naar mezelf kijk: ik heb ook overgewicht. Ik eet best gezond, we eten echt nóóit koekjes, als ik 1x per maand een handje chips eet is het veel. Drink geen frisdrank, alleen maar water. Mijn maaltijden zijn algemeen genomen vrij gevarieerd met veel groenten en niet in de simpele vergelijking te classificeren onder 'ongezond'. Zelf gekookt, vaak. Nu steeds vaker vega. 1 afgewogen portie per maaltijd, niet een tweede keer opscheppen of zo. Geen toetjes. Qua calorieeen zit ik vrij laag, vergeleken met wat een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd zou verbranden. En ik sport zo'n 3x per week. En tóch heb ik grote moeite om af te vallen. Ben ik dan die 'onverantwoordelijke'? Neem ik mijn verantwoordelijkheid niet, ondanks dat ik me meteen heb laten vaccineren toen het kon, en me zo goed als het kan aan de maatregelen houd?

Natúúrlijk mag er meer aandacht komen aan een gezonde levensstijl. Natúúrlijk mag er meer richting vanuit de overheid gegeven worden, bijv. door op bepaalde dingen de BTW te verlagen, of gratis in de basiszorgverzekering op te laten nemen. Maar laten we niet vergeten dat het gewoonweg ontzettend complex is en blijft. Zeker als gedrag erbij komt kijken. Dat verander je niet door simpelweg een accijnsje toe te passen. Dat gaat véél dieper. Mensen die dus roepen dat er in "twee jaar best wat aan overgewicht gedaan had kunnen worden" praten dus echt complete onzin.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:24

pien_2010 schreef:
Loretta zelfs wat uit de kraan komt blijkt plastic in te zitten. Dat maakt het zo god vergeten frustrerend dat de mensen het zover hebben laten komen dat de oceaan een grote plastic soep is geworden en het inmiddels in ons allemaal zit. Maar neemt niet weg dat je toch iets moet, want in cola zit ook het plastic plus een hoop suiker bv en allerlei kunstmatige stoffen.

Dus er ligt een hele grote rol voor de overheden wereldwijd om nu echt eens die vervuiling overal aan te pakken. alleen ook dat is geen boodschap die de mensen willen horen, dus wordt deze niet verteld en op kort termijn doet dit niets met de vocid oplossingen.

Ligt ook aan de gezinscultuur. Mijn kleinkinderen bij het ene gezin, leven echt super en super gezond en mogen nog geen TV kijken en spelen buiten, en bij de andere familie gaat het er totaal anders aan toe. Dat is ook leven en laten leven, maar er is nog heel veel te halen op dat gebied. Beiden gezinnen betreffen hoog geschoolde mensen. Maar voorlichting kan zeker nog veel mee gedaan worden.


Enige wat er dan nog overblijft is mineraalwater. Het is inderdaad treurig in wat voor een staat de aarde zich bevindt

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:25

Klopt Imandra daarom heb ik ook geschreven, eet gezond maar doe dat ook met mate. Want ik drink echt wel op zijn tijd glaasjes wijn of doe andere ongezonde dingen. Dat hoort bij het leven, want het leven is ook een feestje en zo niet, dan probeer ik dat ervan te maken.

Mineraalwater zit het ook in en is ook niet altijd gezond helaas. Met deskundigen hier onlangs een heel gesprek over gehoord tijdens een vriendschappelijk dinertje. Want dat zei ik ook gelijk :7

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:28

Visceraal vet is het gevaarlijkst. Wat tussen je ingewanden zit.
En ook magere mensen kunnen (veel) visceraal vet hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:34

Maar ik kook ook alles zelf. Geen pakjes geen zakjes.
Het enige aan suiker wat ik niet kan laten is 1 schepje in de mok koffie in de ochtend.
Verder geen brood. Geen pasta. Geen fris.
Dus kom maar op met die extra tips voor de extra kilo's. Graag! :j

Zoop om moe van te worden.. Te zwaar dus eet teveel....

Hie vaak moet er nog verteld worden dat dit bij een boel mensen zo niet is?



Weet je ik ontstip het topic wel... Beter voor mij.
Oh ja.. Stress geeft ook vet.
Klaar met dat kortzichtige gezeur

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:35

pien_2010 schreef:
Dus er ligt een hele grote rol voor de overheden wereldwijd om nu echt eens die vervuiling overal aan te pakken. alleen ook dat is geen boodschap die de mensen willen horen, dus wordt deze niet verteld en op kort termijn doet dit niets met de vocid oplossingen.


Ik pik er even dit uit anders is de quote te lang.

De overheden sluiten er hun ogen voor en bedekken alles met de mantel der liefde als er geld en postjes mee gemoeid zijn. En dat is overal bij de grote industrieën.
Recentste voorval : de PFOS vervuiling door 3M in Zwijndrecht.
Er is al 20 jaar geweten dat de norm heel erg overschreden werd, maar alles is al die tijd in de doofpot gestoken.
Nu zijn er van omwonenden uit een brede omgeving bloedstalen genomen met als resultaat dat iedereen van zijn stoel viel bij het zien van de resultaten. Soms tot 300 keer de toegestane waarde :x
Je zal er maar wonen en je kinderen laten spelen in de tuin.
En 3M.... vind het eigenlijk geen probleem :+

Een nieuwbouwkavel in een andere gemeente moet volledig gesaneerd worden door extreem hoge PFAS waarden in de bodem.

Overheden doen dus niks aan vervuiling zolang het financieel goed in hun straatje past en het niet in hun backyard is.

Dit even terzijde en offtopic :P

MyWishMax

Berichten: 25381
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:36

Needje schreef:
Visceraal vet is het gevaarlijkst. Wat tussen je ingewanden zit.
En ook magere mensen kunnen (veel) visceraal vet hebben.


Dat was het! Ik kwam er niet meer op, dus dank je

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:38

mysa schreef:
Overgewicht is voor de zorg geen acuut probleem hè? Covid wel.


Overgewicht is een grote factor in welke mate Covid een probleem voor de zorg is. Nu, ruim anderhalf jaar na het identificeren daarvan nog steeds -O-

@Echwel: dat het nú niet bijdraagt werd op maart/april vórig jaar ook geroepen en is inmiddels een beschamend nónargument.

@Pien; met een bredere integrale benadering helemaal eens. Al sinds maart/april vorig jaar. Erg jammer dat door dit na te laten sinds vorig voorjaar (en dat geldt imo meer voor het individu dan voor de overheid) is er nu het huidige drama mbt vaccinaties.

Voor ons is het gelíjk!! een keiharde stimulans geworden om de puntjes op de ´i´ van de eet-/leefgewoontes te zetten.
Compleet met bezoek aan diëtiste, bloedonderzoeken, extra revisies bij tandarts etc. terwijl ik al gewoon goed gezond was met grenswaarde BMI.

Ik begrijp in het geheel niet waarom zoveel mensen die zich zorgen zeggen te maken over Covid en de risicos welke anderen voor hen opleveren, zich niet het allerdrukst gemaak hebben over zélf hun eígen risicofactoren te reduceren; niet de afgelopen anderhalf jaar gebruikt hebben om hun eigen risico zélf te beperken.

En ja, wij zijn ook gevaccineerd. Houden ons keurig aan masker, afstand, noem het op.
De bereidheid voor weer meer beperkingen/verplichtingen is daarmee wel op en niets mogen opmerken over te rook, te drink, te dik ... sorry, maar dat vind ik stuitend.
Ik vind het ook stuitend dat (niet)vaccineer-shamen heel normaal is, hier op Bokt zelfs agressief de norm en te etc. niet genoemd mag worden want héél wat anders.

Nú is vaccineren nog steeds van kritiek belang in grote mate doordat de afgelopen anderhalf jaar schokkend weinig mensen hun eigen riscofactoren beperkt hebben -O-

Enne @ Imandra: Ik stel voor dat per nú binnen de hele EU de btw op ecologische voedingsmiddelen afgeschaft wordt en de omzetbelasting voor ecologische producenten verlaagd wordt.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:46

IMANDRA schreef:
Mensen die dus roepen dat er in "twee jaar best wat aan overgewicht gedaan had kunnen worden" praten dus echt complete onzin.


Vínd jij.

Ík begrijp niet hoe je dat kan opmerken.
Sinds maart/april vorig jaar hadden héél veel mensen mákkelijk wat aan overgewicht kunnen doen. Nee geen mening maar evident.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:48

Laat het anders formuleren. Mensen die menen dat er in de afgelopen twee jaar mákkelijk iets aan overgewicht gedaan had kunnen worden, wat een duidelijk merkbaar verschil gaf binnen de ziekenhuisopnames en IC-patiënten (ergo, waar dus die gedragsverandering voor nodig is, waar die BTW bij lange na niet voldoende voor is), praten complete onzin.