Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:00

pien_2010 schreef:
Interessant artikel over aerosolen, ventileren en handen wassen wel zinvol?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ft-hij-een


Het trieste hieraan is dat dit eigenlijk al meer dan een jaar bekend is.
Al vrij snel had men uitgevonden dat oppervlakte overdracht nauwelijks een rol speelt.
Ook wist men al van het veel minder besmettelijk influenza dat aerosolen belangrijker zijn.
Het is helaas alsmaar glashard genegeerd. Eerst maakte die opzettelijke „domheid“ me boos, inmiddels denk ik bij ieder nieuwsbericht wat eigenlijk geen nieuws is: „because is has electrolytes“.

Idem met een nieuw bericht dat FFP2 maksers mits correct gebruikt beter zijn dan chirurgische maskers…… no oliebol sherlock 8)7

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:01

Dat snap ik, maar ook op dit onderwerp, zelfs als grap, is misinformatie niet handig. Dus ik heb de informatie even uitgezocht.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:03

pien_2010 schreef:
CER, Hij heeft kritiek op het beleid waar niet geventileerd wordt en het in zijn ogen achterhaalde handen wassen beleid.

Het was een grapje -O-

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:18

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:
Interessant artikel over aerosolen, ventileren en handen wassen wel zinvol?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ft-hij-een


Het trieste hieraan is dat dit eigenlijk al meer dan een jaar bekend is.
Al vrij snel had men uitgevonden dat oppervlakte overdracht nauwelijks een rol speelt.
Ook wist men al van het veel minder besmettelijk influenza dat aerosolen belangrijker zijn.
Het is helaas alsmaar glashard genegeerd. Eerst maakte die opzettelijke „domheid“ me boos, inmiddels denk ik bij ieder nieuwsbericht wat eigenlijk geen nieuws is: „because is has electrolytes“.

Idem met een nieuw bericht dat FFP2 maksers mits correct gebruikt beter zijn dan chirurgische maskers…… no oliebol sherlock 8)7


Heb ik net een nieuwe doos FFP2 maskers gekocht. Meuhhh... :')

Interessant artikel is het wel vind ik. Ook al wisten we het grotendeels al van die aerosolen.
Ik denk dat de overheden maar wat graag hun kop in het zand steken en blijven hameren op handen wassen en maskers dragen omdat dit gewoon veel gemakkelijker voor ze is.
Ventilatie is een heikel punt om te verwezenlijken ( zie maar naar de scholen, waar verluchting tot 3 weken geleden hier bij ons gewoon geen issue was ) en om te controleren.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:22

Maskers is ook goed hoor Pandora. Alleen zoals bv in de vergadering onlangs waar ik was, dan heeft iedereen maskers op (ik de FFP2) en dan is de vergadering klaar→ en dan ben ik de enige die gelijk naar buiten ga. De rest ging binnen drinken, deed de maskers af en ik vond het te riskant, want de ventilatie had ik mijn vragen over (maar dan nog). Toen ik vragen daarover kreeg en eerlijk antwoord gaf, zag je mensen enorm verschieten. Gewoon glad niet bij nagedacht. Ik heb toen ook het verhaal van de aerosolen genoemd, want dat deel ik met Sizzle, die kennis is toch al lang bekend.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:24

Die FFP2 maskers zijn juist wél ontworpen om een beetje aerosolen te filteren, in tegenstelling tot de blauwe chirurgische spatlapjes die sowieso niet aansluiten.
Bij een gesloten niet geventileerde ruimte kan FFP2 nog wat zinnigs doen. Een chirurgisch masker is in zo‘n situatie zoiets als een muis achter 2 draadjes schikdraad zetten.
Dat hoefde niet onderzocht te worden want daar zijn ze per definitie voor ontworpen maar dan komt er toch weet een bericht alsof dat nieuws is terwijl de filtratie gewoon per ISO norm vastgelegt is.
Ik maak me echt zorgen over de mensheid zo langzamerhand _O-
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-12-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:25

Cer schreef:
Het gaat toch niet perse om t R getal maar om de belasting van de zorg?


Maar hoe breng dan de belasting van de zorg omlaag als je het R-getal niet verlaagd.

Even een simpel voorbeeld. Stel je hebt een exponentiële groei, waardoor het aantal besmettingen elke dag verdubbeld. En stel je bedenkt iets slims waardoor je de belasting van de zorg halveert. Zeg van 1 op de 32 naar 1 op de 64.

Je begint op dag 0 met 1 besmetting en dat groeit de volgende dagen naar 2,4,8,16,32,64,etc besmettingen. Op dag 5 zit je dus op 32 besmettingen met 1 ziekenhuisopname. Op dag 6 heb je 64 besmettingen met 2 ziekenhuisopnames en die opnames groeien ook exponentieel door naar 4,8,16,32,etc. Als je de zorgbelasting halveert, dan zit je dus op dag 6 op 83 ziekenhuisopnames en de daarbijbehorende 1 opname. Die ook exponentieel blijft groeien.

Wat je in dit geval dus gewonnen hebt met de halvering van de belasting van de zorg, dat je 1! dag gewonnen hebt met je ziekenhuisopnames.

Stel je kan 1000 patiënten opnemen in je ziekenhuizen voordat de zorg volledig overbelast wordt. Bij een opname van 1 op 32 zit je op dag 15 op 1024 opnames en is je zorg vastgelopen. En als je de zorgbelasting hebt gehalveerd, dan duurt het een dag langer en zit je op dag 16 op 1024 opnames, waardoor de zorg vastloopt.

Dat is het probleem met het R-getal, exponentiële groei beteugel je niet met een lineaire verlaging.

Want stel je halveert de belasting van de zorg niet, maar je maakt de belasting vier keer zo klein. Dan levert je dat 1 dag extra op. Dan zit je nog steeds op dag 17 op een overbelasting van de zorg. En daar moet je dus al heel veel moeite voor doen, om 1 dag extra te winnen.

Ik weet dat dit een heel simpel mee te rekenen voorbeeld is. Maar dit geldt net zo goed voor een iets kleinere exponentiële groei.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:26

Ik heb alleen altijd na het wat langdurig dragen een ongelooflijke droge strot en vaak ook wat lichte keel klachten. Gewoon omdat mijn keel zo gort droog is. Dus zodra de vergadering voorbij is drink ik van mijn eigen flesje buiten.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:43

Sizzle schreef:
Die FFP2 maskers zijn juist wél ontworpen om een beetje aerosolen te filteren, in tegenstelling tot de blauwe chirurgische spatlapjes die sowieso niet aansluiten.
Bij een gesloten niet geventileerde ruimte kan FFP2 nog wat zinnigs doen. Een chirurgisch masker is in zo‘n situatie zoiets als een muis achter 2 draadjes schikdraad zetten.
Dat hoefde niet onderzocht te worden want daar zijn ze per definitie voor ontworpen maar dan komt er toch weet een bericht alsof dat nieuws is terwijl de filtratie gewoon per ISO norm vastgelegt is.
Ik maak me echt zorgen over de mensheid zo langzamerhand _O-


Oh dear... ik had het compleet verkeerd begrepen zie ik. Mijn hersens doen het niet meer heel goed blijkbaar :')
Maar *\o/* dus voor mijn nieuwe voorraad :D

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:48

Ik heb ook een hele voorraad ffp2 maskers. Ze zitten eigenlijk nog het beste. Toen die nog niet goed verkrijgbaar waren had ik gewoon stoffen, van die blauwe weggooidingen ben ik nooit geweest. Eigenlijk moeten ze die ffp2 maskers in grote steden moeten uitdelen. Daar waar mensen minder geld hebben om die maskers te kopen.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:04

Dat met die aerosolen, ventileren was inderdaad al een hele tijd bekent. Het houdt echter in dat talloze scholen overheidsgebouwen etc knap onderhanden genomen moeten worden, omdat men daar tijdens de bouw nooit geen rekening mee heeft gehouden. In Staphorst is men een proef aan het doen in klassen, met een filterzuil. De kosten vallen alleen niet mee. 2k per zuil en dat in elk klaslokaal. Daarij zit nog het probleem van filter capaiteit, m3 lucht per tijdseenheid dus.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:07

Ventileren moet je sowieso, is het niet voor Corona dan wel voor alle andere virussen, bacteriën of wat voor ziekteverwekkers dan ook.
Snap niet dat mensen zich daar nu pas druk om gaan maken := dat zijn vast dezelfde mensen die denken dat je van tocht, wind, kou of de buitenlucht ziek wordt.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:13

Een explosie van de gasrekening hoort daar tegenwoordig toch zeer zeker ook bij.

Mede daarom is het ventileren nu een probleem kind.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 00:26

Karl66 schreef:
Cer schreef:
Het gaat toch niet perse om t R getal maar om de belasting van de zorg?


Maar hoe breng dan de belasting van de zorg omlaag als je het R-getal niet verlaagd.

Even een simpel voorbeeld. Stel je hebt een exponentiële groei, waardoor het aantal besmettingen elke dag verdubbeld. En stel je bedenkt iets slims waardoor je de belasting van de zorg halveert. Zeg van 1 op de 32 naar 1 op de 64.

Je begint op dag 0 met 1 besmetting en dat groeit de volgende dagen naar 2,4,8,16,32,64,etc besmettingen. Op dag 5 zit je dus op 32 besmettingen met 1 ziekenhuisopname. Op dag 6 heb je 64 besmettingen met 2 ziekenhuisopnames en die opnames groeien ook exponentieel door naar 4,8,16,32,etc. Als je de zorgbelasting halveert, dan zit je dus op dag 6 op 83 ziekenhuisopnames en de daarbijbehorende 1 opname. Die ook exponentieel blijft groeien.

Wat je in dit geval dus gewonnen hebt met de halvering van de belasting van de zorg, dat je 1! dag gewonnen hebt met je ziekenhuisopnames.

Stel je kan 1000 patiënten opnemen in je ziekenhuizen voordat de zorg volledig overbelast wordt. Bij een opname van 1 op 32 zit je op dag 15 op 1024 opnames en is je zorg vastgelopen. En als je de zorgbelasting hebt gehalveerd, dan duurt het een dag langer en zit je op dag 16 op 1024 opnames, waardoor de zorg vastloopt.

Dat is het probleem met het R-getal, exponentiële groei beteugel je niet met een lineaire verlaging.

Want stel je halveert de belasting van de zorg niet, maar je maakt de belasting vier keer zo klein. Dan levert je dat 1 dag extra op. Dan zit je nog steeds op dag 17 op een overbelasting van de zorg. En daar moet je dus al heel veel moeite voor doen, om 1 dag extra te winnen.

Ik weet dat dit een heel simpel mee te rekenen voorbeeld is. Maar dit geldt net zo goed voor een iets kleinere exponentiële groei.


Men laat het niet exponetieel groeien. Dat zouden ze zogenaamd doen als iedereen gevaccineerd zou zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 06:46

IMANDRA schreef:
Laat het anders formuleren. Mensen die menen dat er in de afgelopen twee jaar mákkelijk iets aan overgewicht gedaan had kunnen worden, wat een duidelijk merkbaar verschil gaf binnen de ziekenhuisopnames en IC-patiënten (ergo, waar dus die gedragsverandering voor nodig is, waar die BTW bij lange na niet voldoende voor is), praten complete onzin.

Waarom moet het allemaal mákkelijk?
Ik geef toe dat het makkelijker is om op bokt te wijzen naar ongevaccineerde mensen dan je levensstijl om te gooien, te gaan sporten en gezonder te eten. Maar helaas is vingertje wijzen niet alleen makkelijk, het doet ook nog eens helemaal niets aan ziekenhuisopnames en IC-patiënten.

Richt je daarom op jezelf. Zorg dat jij niet alleen je vaccinaties krijgt, afstand houd en je masker correct draagt, maar kijk ook eens naar de manieren om de kans op opname te verkleinen door simpelweg gezonder te leven. Uurtje minder op bokt per dag en die tijd besteden om te gaan sporten, gezond te koken of te werken aan je drankverslaving. Ja, dat kost meer moeite, maar het draagt ook daadwerkelijk wat bij.

DuoPenotti schreef:
Met andere woorden, kan daar over zeveren door steeds dezelfde die helaas steeds gequote worden, elke paar pagina's eindelijk klaar zijn?

Roepen we eenzelfde embargo af op het woordje "ongevaccineerd"?

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:25

nikkel schreef:
Dat met die aerosolen, ventileren was inderdaad al een hele tijd bekent. Het houdt echter in dat talloze scholen overheidsgebouwen etc knap onderhanden genomen moeten worden, omdat men daar tijdens de bouw nooit geen rekening mee heeft gehouden. In Staphorst is men een proef aan het doen in klassen, met een filterzuil. De kosten vallen alleen niet mee. 2k per zuil en dat in elk klaslokaal. Daarij zit nog het probleem van filter capaiteit, m3 lucht per tijdseenheid dus.


Deze week een directeur van een school in Staphorst op tv gezien. Hij was erg tevreden en kon melden dat er 0! zieken op school waren, alle docenten aan het werk en geen enkel kind thuis. Niet wetenschappelijk bewezen maar een erg tevreden directeur.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:46

Volgens mij helpen die maskers helemaal niet zo goed. Toen wij corona hadden, heeft iemand die niet besmet was en geen huisgenoot was ons naar de testlocatie gebracht. Hij is met niemand anders met corona in contact geweest. Allemaal 2 maskers op. moest dus door 4 van die dingen heen. paar dagen later had hij het.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:47

enzino schreef:
Roepen we eenzelfde embargo af op het woordje "ongevaccineerd"?

Het is iets met keuze ofzo... :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:53

imaudy schreef:
Men laat het niet exponetieel groeien. Dat zouden ze zogenaamd doen als iedereen gevaccineerd zou zijn :')

Met iedere R>1 heb je in principe exponentiële groei. Dat is wat die waarde betekent.
Als iedere besmetting gemiddeld in meer dan 1 nieuwe besmetting resulteert, dan neemt het aantal besmettingen exponentieel toe.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:00

Karl66 schreef:
Op dag 5 zit je dus op 32 besmettingen met 1 ziekenhuisopname...., dan zit je dus op dag 6 op 83 ziekenhuisopnames en de daarbijbehorende 1 opname. .....
zit je op dag 15 op 1024 opnames en is je zorg vastgelopen.

Ik kan serieus niet rekenen, dus dank hiervoor :j
Is het dan zo dat je er altijd vanuit moet gaan dat er mensen sowieso in het ziekenhuis terechtkomen? Zou er een situatie kunnen ontstaan dat het niet meer voor ziekenhuisopnames zorgt maar alleen 1 graad koorts oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:00

Cer schreef:
enzino schreef:
Roepen we eenzelfde embargo af op het woordje "ongevaccineerd"?

Het is iets met keuze ofzo... :)

En sporten of gezond eten is geen keuze? :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:02

enzino schreef:
Cer schreef:
Het is iets met keuze ofzo... :)

En sporten of gezond eten is geen keuze? :)

Ik ga er zelf niks meer over zeggen.. wat brandstapels etc.. maar hoewel sporten en gezond eten zeker een keuze is, wil dat niet zeggen dat je gezond bent, als je dat doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:11

Cer schreef:
Is het dan zo dat je er altijd vanuit moet gaan dat er mensen sowieso in het ziekenhuis terechtkomen? Zou er een situatie kunnen ontstaan dat het niet meer voor ziekenhuisopnames zorgt maar alleen 1 graad koorts oid?

Het is heel goed mogelijk dat er nauwelijks ziekenhuisopnames uit komen.
Tine Ravlo (infectious disease doctor in Oslo): They have symptoms like fever, cough, headache, muscle pain, fatigue, but for now, none of them has become severely ill, and none of them have been treated in a hospital.

Norwegian epidemiologist Frode Forland: That is the best scenario we can have (fast spreading but mild): most people will get it, and they will get natural immunity.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:19

Cer schreef:
enzino schreef:
En sporten of gezond eten is geen keuze? :)

Ik ga er zelf niks meer over zeggen.. wat brandstapels etc.. maar hoewel sporten en gezond eten zeker een keuze is, wil dat niet zeggen dat je gezond bent, als je dat doet :)

Net zoals een vaccin niet zegt dat je geen corona krijgt of zelf in het ziekenhuis beland. Maar het helpt wel!

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:05

Btw. Sta je met je bek op tv te verkondigen dat iedereen boven de 60 dit jaar nog geboosterd kan worden.
Mn ouders konden pas 7 januari terecht!
Die zijn van ‘48 en ‘49….
Nu hoorden ze gister dat er inloop was ergens en zijn daar heen gegaan en nu dus wel al geboosterd. Dus de oudjes zijn weer blij. :D