Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:09

maar dan zijn ze toch wel al geboosterd?
Ik ga voor mn moeder volgende week eens informeren...

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:11

Alles helpt (vaccineren, gezonde leefstijl, maskers, afstand, ventilatie etc,) maar zegt niet alles.
Mijn broer (die midden in de chemo zat) is de enige van zijn gezin die het niet gekregen heeft dit in tegenstelling tot zijn vrouw, kinderen en aanhang. Heel bizar , dus om het niet te krijgen speelt nog iets onbekends mee dat we geluk noemen nu. Maar weten we waarschijnlijk later meer over want waarom in mijn familie 1 geval zeer mild en bij mijn man iedereen en echt ziek ervan, zelfs met vaccinatie sommigen. Er zijn familie die zeer zwaar getroffen zijn en families vrijwel niet.

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:47

Klopt inderdaad, pien.
Mijn oom was besmet vorig jaar. Mijn tante sliep er nog gewoon naast, maar is nooit ziek geworden. Heeft een anti-stof test laten doen om te zien of ze natuurlijke afweer had opgebouwd, maar ook dat niet.
Het virus vindt haar niet lekker genoeg ofzo, haha.
Maar zo kan het dus bij veel mensen gaan. Niet iedereen gaat ooit corona krijgen. Waarom de ene wel en de ander niet gaan we denk ik nooit achter komen.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:49

mars_mellow schreef:
Volgens mij helpen die maskers helemaal niet zo goed. Toen wij corona hadden, heeft iemand die niet besmet was en geen huisgenoot was ons naar de testlocatie gebracht. Hij is met niemand anders met corona in contact geweest. Allemaal 2 maskers op. moest dus door 4 van die dingen heen. paar dagen later had hij het.


Het is te zien welk soort masker hij droeg natuurlijk.
2 van die stoffen dingen of 2 van die blauwe chirurgische maskers gaat inderdaad niks uithalen als je samen in een auto zit :+

Een fatsoenlijk gekeurd masker dat dient om aerosolen te filteren, zou al heel wat beter geweest zijn.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:57

Cer schreef:
maar dan zijn ze toch wel al geboosterd?
Ik ga voor mn moeder volgende week eens informeren...

Ja omdat ze dus te horen kregen dat ergens inloop was.
Het gaat om de normale afspraken.
Als mijn ouders pas in januari kobeen. Dan kunnen mensen van 61 niet voor einde jaar geboosterd zijn zoals ze verkondigen.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:01

Needje schreef:
Cer schreef:
maar dan zijn ze toch wel al geboosterd?
Ik ga voor mn moeder volgende week eens informeren...

Ja omdat ze dus te horen kregen dat ergens inloop was.
Het gaat om de normale afspraken.
Als mijn ouders pas in januari kobeen. Dan kunnen mensen van 61 niet voor einde jaar geboosterd zijn zoals ze verkondigen.


Dan vraag ik me zelfs af of mijn ouders het nog redden dit jaar. 70 en 67 jaar. Ik vond het al heel enthousiast klinken. Heb van oom en tante nog niet gehoord dat zij terecht konden en die zijn een stuk ouder.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:02

Oh dus dat inlopen is niet standaard bekend ofzo?

Hoeveel maanden zeggen ze dat er tussen t laatste vaccin en de booster moeten zitten, ongeveer?

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:04

Hier bij de ggd was die inloop waarbij er wachtrijen van 6 uur waren, omdat men vanuit hele land hierheen kwam, dus doen ze geen inloop meer.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:06

Cer schreef:
Karl66 schreef:
Op dag 5 zit je dus op 32 besmettingen met 1 ziekenhuisopname...., dan zit je dus op dag 6 op 83 ziekenhuisopnames en de daarbijbehorende 1 opname. .....
zit je op dag 15 op 1024 opnames en is je zorg vastgelopen.

Ik kan serieus niet rekenen, dus dank hiervoor :j
Is het dan zo dat je er altijd vanuit moet gaan dat er mensen sowieso in het ziekenhuis terechtkomen? Zou er een situatie kunnen ontstaan dat het niet meer voor ziekenhuisopnames zorgt maar alleen 1 graad koorts oid?


Je gaat nooit voorkomen dat er helemaal geen mensen in het ziekenhuis terecht komen. Zelfs met een simpele verkoudheid zijn er mensen die complicaties krijgen en opgenomen moeten worden. Maar stel het wordt zo mild dat niet 1 op de 100 maar 1 op de miljoen mensen wordt opgenomen, dan is die exponentiële groei niet meer zo belangrijk. Zelfs al zouden dan alle Nederlanders tegelijk ziek worden, dan heb je nog steeds maar een stuk of 17 opnames.

Het probleem met de omikron-variant is dat het allemaal nog heel onduidelijk is. Aan de ene kant hoor je dat de variant veel milder is, zodat er nauwelijks nog opnames zijn. Maar tegelijkertijd hoor je ook dat het aantal opnames vervijfvoudigd is door exponentiële groei. Dus wat mij betreft moeten we heel hard hopen dat het zoveel milder is, dat de zorg ontlast wordt, maar tegelijkertijd ons voorbereiden op het risico dat de ziekenhuisopnames de pan uitrijzen. Anders loop je het risico dat we ongelofelijk achter de feiten aan gaan lopen.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:16

Cer, Volgens mij 6 maand naar wat ik zo hier en daar lees.


Die ventilatie hier op de scholen had al lang in orde kunnen zijn blijkbaar.... met dank aan de politiek hoor :x :x
Citaat:
Ingenieur legde vorig jaar plan op tafel om álle Vlaamse klassen coronaproof te maken: "Maar minister veegde het van tafel"
“Vandaag hadden alle klassen in Vlaanderen uitgerust kunnen zijn met een ventilatiesysteem of met luchtreinigers. Of soms zelfs met allebei.” Dat zegt ingenieur Leen Peeters. Ze stapte vorig jaar met een becijferd plan naar minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), maar daar verdween het in de prullenmand. Voor het eerst doet ze uit de doeken hoe Vlaanderen de kans miste om haar scholen ‘coronaproof’ te maken. “Gebrek aan moed en ambitie hebben levens gekost.”

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:25

Zou dat boosteren zo regio afhankelijk zijn? Mijn schoonouders (78 en 74 jaar) hebben beide deze week de afspraak gemaakt en binnen 2 dagen geprikt

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:46

Ik denk het wel. Zou dat wel logisch vinden, de normale vaccinaties waren ook enorm regio afhankelijk. Ik kon pas weken later terecht, bokkers aan de andere kant van het land binnen een paar dagen waardoor mensen die jaren jonger waren al veel eerder gevaccineerd waren. Dat begon al bij de ouderen met die verschillende. Dus het lijkt mij wel logisch als dat nu met boosters weer zo gaat.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:47

Karl66 schreef:
Het probleem met de omikron-variant is dat het allemaal nog heel onduidelijk is.


Dus waakzaamheid, geen hysterie en op basis daarvan alles dichttimmeren met een politiestaat, idem 5 - 12 vaccineren |o

Citaat:
Aan de ene kant hoor je dat de variant veel milder is, zodat er nauwelijks nog opnames zijn. Maar tegelijkertijd hoor je ook dat het aantal opnames vervijfvoudigd is door exponentiële groei. Dus wat mij betreft moeten we heel hard hopen dat het zoveel milder is, dat de zorg ontlast wordt, maar tegelijkertijd ons voorbereiden op het risico dat de ziekenhuisopnames de pan uitrijzen. Anders loop je het risico dat we ongelofelijk achter de feiten aan gaan lopen.


Heel simpel rekenvoorbeeld:
Half zo erg en vijf keer zo besmettelijk is twee en een half keer zoveel opnames. Dus ja, héél nauwgezet masker, afstand bewaren et al is cruciaal.

Het *\%/* is de relatieve mildheid want dát is een uitgang naar een normaal samenleven.

Er is hóóp en laten we er zonder in paniek te overdrijven samen door voorzichtigheid en verstandig gedrag voor zorgen dat het niet uit de hand loopt.

Nogmaals, de hoop van omicron is *\%/* want met vaccineren alléén houden we het drama alleen maar langer in stand.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:48

enzino schreef:
Waarom moet het allemaal mákkelijk?
Ik geef toe dat het makkelijker is om op bokt te wijzen naar ongevaccineerde mensen dan je levensstijl om te gooien, te gaan sporten en gezonder te eten. Maar helaas is vingertje wijzen niet alleen makkelijk, het doet ook nog eens helemaal niets aan ziekenhuisopnames en IC-patiënten.

Richt je daarom op jezelf. Zorg dat jij niet alleen je vaccinaties krijgt, afstand houd en je masker correct draagt, maar kijk ook eens naar de manieren om de kans op opname te verkleinen door simpelweg gezonder te leven. Uurtje minder op bokt per dag en die tijd besteden om te gaan sporten, gezond te koken of te werken aan je drankverslaving. Ja, dat kost meer moeite, maar het draagt ook daadwerkelijk wat bij.
Ah, dus mensen die hier regelmatig posten zijn allemaal ongezonde zuipende vreetzakken :D

Even serieus. Al die ongevraagde eet- en leefadviezen hier, hou toch gewoon eens op. Ik krijg er echt een sik van zo langzamerhand, vooral van het veroordelende ondertoontje.

Ten eerste, doe het niet voorkomen alsof er geen maatschappelijke aandacht voor is, want die is er wel. Ik hoor en lees althans overal verhalen over hoe je je leefstijl kunt verbeteren, verzekeringsmaatschappijen buitelen over elkaar heen met reclamespots met dit thema, het is een populair thema in talkshows, internet is vergeven van de lyfestilegoeroes en fitgirls. Punt is dat ongezonde leefgewoonten vaak te koppelen zijn aan sociale factoren en maatschappelijke status. En (zucht, nogmaals) overgewicht is niet zelden een gevolg van ziekte of medicatie.
Wat betreft gezonde leefstijl en maatschappelijke status, de mensen die zich hier op Bokt zo druk maken over dit onderwerp zijn, is mijn indruk, allemaal gezond, behoorlijk welvarend en hoogopgeleid, het is voor hen (net als voor mij want ik zit ook in die groep) ook een beetje makkelijk praten.

Ten tweede, los van de maatschappelijke context is en blijft leefstijl een kwestie van eigen keuze. Overheid, zorg, onderwijs, verzekeringsmaatschappijen (en Bokt ;) ) kunnen daarin hooguit een adviserende rol spelen. De overheid kan naast adviseren op sommige vlakken ook sturen, bijvoorbeeld dmv een suiker- en vettax, maar daar houdt het wel op. Mensen dwingen gezonder te eten en meer te bewegen kan niet, net zo min als ze op een stoel vastbinden om ze tegen hun zin een spuit in de arm te douwen.

Ten derde, de meest simpele strategie om de coronapandemie in te dammen is en blijft vaccineren. Boosteren, het vaccin verder ontwikkelen. Daarnaast kijken of de virusonderdrukkende medicatie verbeterd kan worden zodat deze effectiever wordt. Zorgen dat er wereldwijd meer gevaccineerd kan worden, dus ook in 3e wereldlanden.
Een langetermijnstrategie ontwikkelen met een degelijk draaiboek voor wat te doen bij een volgende golf. Daar kan ook in meegenomen worden dat er in de voorlichting duidelijker dan nu een link wordt gelegd met gezond eten en voldoende bewegen. Daarnaast, héél belangrijk, aandacht voor de mentale gezondheid, want daar zit ook een groot maar helaas weinig zichtbaar probleem.

Maar hou gewoon eens op met anderen de les te lezen en de maat te nemen inzake gezond leven. Adviezen als gij zult meer vis eten, meer water drinken, minder op Bokt zitten want dan zit je maar op je luie reet, geen fruit eten met een hoge glycemische index, van de wijn afblijven, etc etc zijn misschien goed bedoeld, maar het is in mijn ogen vooral een hoop zelfbevestiging. Kijk mij eens goed bezig zijn, waarom doe jij dat niet.
Juist van mensen die er verder nogal liberale (of zelfs libertaire) ideeën op nahouden en die erg gehecht zijn aan hun vrijheid en autonomie (ik noem geen namen, maar doel hiermee op meerdere personen) zou je verwachten dat ze de levenswijze en visie van anderen respecteren, in plaats van met het vingertje te wijzen. Maar juist zij doen dat opvallend graag en vaak.

Zoals iemand hier zo graag roept: lééf *\%/* En láát leven. Wees dankbaar voor wat je hebt.

OK, ik ga weer uit de preekstand :D

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:52

Men laat zich boosteren over de grens was gister op Nieuwsuur NPO2
Duitsland..Oostenrijk en Frankrijk is allemaal inloop werk. Echter zijn ze daar dan weer niet zo blij met onze komst...

Maar waarom kan dat daar nu wel zo vlotten met inloop locaties waar je zonder afspraak kan laten prikken en moet het hier toch allemaal zo ingewikkeld zijn!?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:52

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Laat het anders formuleren. Mensen die menen dat er in de afgelopen twee jaar mákkelijk iets aan overgewicht gedaan had kunnen worden, wat een duidelijk merkbaar verschil gaf binnen de ziekenhuisopnames en IC-patiënten (ergo, waar dus die gedragsverandering voor nodig is, waar die BTW bij lange na niet voldoende voor is), praten complete onzin.

Waarom moet het allemaal mákkelijk?
Ik geef toe dat het makkelijker is om op bokt te wijzen naar ongevaccineerde mensen dan je levensstijl om te gooien, te gaan sporten en gezonder te eten. Maar helaas is vingertje wijzen niet alleen makkelijk, het doet ook nog eens helemaal niets aan ziekenhuisopnames en IC-patiënten.

Richt je daarom op jezelf. Zorg dat jij niet alleen je vaccinaties krijgt, afstand houd en je masker correct draagt, maar kijk ook eens naar de manieren om de kans op opname te verkleinen door simpelweg gezonder te leven. Uurtje minder op bokt per dag en die tijd besteden om te gaan sporten, gezond te koken of te werken aan je drankverslaving. Ja, dat kost meer moeite, maar het draagt ook daadwerkelijk wat bij.


Dat is zo'n dooddoener. "Doe het zelf!" "Neem je verantwoordelijkheid!"

Dat is super makkelijk gezegd, maar "ongezond" leven en zéker overgewicht is niet zo makkelijk te bestrijden als jij stelt. Voor sommige mensen misschien, maar lang niet allemaal. En zeker niet in zoverre dat het verschil zou kunnen maken bij een opname, dan moet je toch wel drastisch én duurzaam afvallen zodat het eraf is en blijft.

Bovendien, als je massale gedragsverandering wil (50% van de Nederlanders heeft overgewicht, 13,9% obesitas) zal je daar als overheid iets mee moeten doen. Dat gaat niet vanuit mensen zelf komen, dat moet je stimuleren, alle drempels zo veel mogelijk weghalen. En omdat het complex is, zijn er ook geen eenvoudige dingen die je kan doen om dat te bewerkstelligen.

Daarom wordt ik er zo moe van als dit geroepen wordt. Een ontzettend complex probleem afhankelijk van tal van factoren wordt zo versimpeld met "oh gewoon een beetje gezonder leven".

Edit: ik ga helemaal mee met Askja, goede post.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:58

Askja schreef:
Al die ongevraagde eet- en leefadviezen hier, hou toch gewoon eens op. Ik krijg er echt een sik van zo langzamerhand, vooral van het veroordelende ondertoontje.



Er is meermalen dwingend gevraagd naar hoe dan.

Wat betreft het veroordelende ondertoontje is er mbt vaccineren een dominerend veroordelend hard geschreeuw.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:02

Maar dan vind ik persoonlijk ook dat het gevaccineerdwingen richting mensen met een laag risico ook best op een lager pitje kan...
want het argument 'ja maar je weet NOOIT of JIJ ineens wel doodziek wordt' gaat dan ook niet op. Dat is statistisch gezien een laag risico.
De hoog risico's liggen nu op de IC en in het ziekenhuis... daar valt dan de winst te behalen, denk ik?

het is toch best erg dat 50% overgewicht heeft eigenlijk, komt dat allemaal door onderliggende oorzaken?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:06

Huertecilla schreef:
Askja schreef:
Al die ongevraagde eet- en leefadviezen hier, hou toch gewoon eens op. Ik krijg er echt een sik van zo langzamerhand, vooral van het veroordelende ondertoontje.



Er is meermalen dwingend gevraagd naar hoe dan.

Wat betreft het veroordelende ondertoontje is er mbt vaccineren een dominerend veroordelend hard geschreeuw.


Er werd gevraagd naar hoe een overheid zoiets zou kunnen bewerkstelligen. Niet wat een individu zelf zou moeten doen. Groot verschil. Bovendien wordt er geïmpliceerd alsof het zo makkelijk is en dat voor iedereen ook zo eenvoudig werkt; dat is het niet en dat doet het niet.

En natuurlijk. Want het verschil in complexiteit is groot. (Ernstige) corona is te voorkomen door een simpel prikje te halen, wat vrijwel iedereen zó kan doen. Maar men kiest ervoor om naar kwakzalvers en mensen zonder verstand van de materie te luisteren die roepen dat vaccineren niet hoeft/gevaarlijk is/niet werkt/Corona niet erg is (take your pick) in plaats van naar de experts te luisteren die er daadwerkelijk veel inhoudelijke kennis van hebben. Dat is een compleet andere situatie dan die van gezond leven.

@Cer: 50% overgewicht is ook bij wijze van spreken nét iets boven je 'gezonde' BMI, dus ik zou eerder naar die obesitas kijken gezien BMI niet de meest perfecte schaal is. Maar ik denk dat het met name komt door de welvarendheid van het land, algemeen genomen te weinig bewegen, kantoorbaan waarbij je veel zit, veel eten wat makkelijk te halen is (en niet per se ongezond, maar een dubbele portie van een gezonde maaltijd kan ook al optellen tot 'te veel') etc etc.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:08

IMANDRA schreef:
@Cer: 50% overgewicht is ook bij wijze van spreken nét iets boven je 'gezonde' BMI, dus ik zou eerder naar die obesitas kijken gezien BMI niet de meest perfecte schaal is. Maar ik denk dat het met name komt door de welvarendheid van het land, algemeen genomen te weinig bewegen, kantoorbaan waarbij je veel zit, veel eten wat makkelijk te halen is (en niet per se ongezond, maar een dubbele portie van een gezonde maaltijd kan ook al optellen tot 'te veel') etc etc.


Het hoge BMI is ook problematisch.. maar al die redenen die jij noemt zijn door een aantal mensen van tafel geveegd want obese mensen (niet een aantal, een paar, of een percentage, maar álle) kunnen er eigenlijk niet veel aan doen.. Dat is volgens mij de strekking van wat ik hier zo nu en dan lees.

Terwijl wat jij schrijft op zich niet zo heel complex is.. wel lastig, maar niet ingewikkeld.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:21

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
@Cer: 50% overgewicht is ook bij wijze van spreken nét iets boven je 'gezonde' BMI, dus ik zou eerder naar die obesitas kijken gezien BMI niet de meest perfecte schaal is. Maar ik denk dat het met name komt door de welvarendheid van het land, algemeen genomen te weinig bewegen, kantoorbaan waarbij je veel zit, veel eten wat makkelijk te halen is (en niet per se ongezond, maar een dubbele portie van een gezonde maaltijd kan ook al optellen tot 'te veel') etc etc.


Het hoge BMI is ook problematisch.. maar al die redenen die jij noemt zijn door een aantal mensen van tafel geveegd want obese mensen (niet een aantal, een paar, of een percentage, maar álle) kunnen er eigenlijk niet veel aan doen.. Dat is volgens mij de strekking van wat ik hier zo nu en dan lees.

Terwijl wat jij schrijft op zich niet zo heel complex is.. wel lastig, maar niet ingewikkeld.


Maar je hebt maatschappelijke factoren en individuele factoren. Beide spelen mee.
In het beginsel krijg je overgewicht door meer te eten dan je lichaam verbrandt. Dan spelen te weinig bewegen/kantoorbanen/etc/etc een rol. Maar ook medicatie in bepaalde gevallen. En mentale staat.
Goed, dat is de situatie dus voor 50% van de Nederlanders in verschillende mate van "ernst".

Dan moeten die mensen afvallen. Weinig bewegen is op te lossen, maar moet gebalanceerd met die kantoorbaan. Misschien kan je wat meer bewegen op je werk, maar vaak maar beperkt. Medicatie kan je niet zo maar mee stoppen. Gezonder eten is nog wel relatief makkelijk te doen, maar geen garantie dat je afvalt. Dus je moet daar al heel streng op gaan letten in veel gevallen, wat best lastig is. Goed eten balanceren met wat je lichaam nodig heeft, kost best wat mentale kracht. En tegelijkertijd is die mentale staat uit de vorige paragraaf ook niet ineens opgelost: onzekerheid, niet lekker in je vel, stress.. het speelt allemaal mee. En je kan al die dingen die ik hier schrijf doen, en alsnog niet afvallen. Ben je dan onverantwoordelijk zoals sommige mensen hier lijken te impliceren? Je bent immers wel gezond bezig, ook al val je niet of nauwelijks af.

In theorie is afvallen heel makkelijk. Minder eten dan je verbrandt. Dat behaal je door minder te gaan eten of meer te gaan bewegen (maar eigenlijk komt de meeste impact van die eerste, die tweede doet wel iets maar lang niet zo veel als sommige mensen denken). Maar: hoeveel verbrandt jij? Gemiddeldes kloppen lang niet altijd en als je al lang bezig bent met gezonder leven kan je lichaam gekke dingen doen. Dus, hoeveel moet je eten om af te vallen? En wát moet je eten om toch nog goed verzadigd te blijven? En moet je meer sporten? Is 3 dagen een uurtje genoeg, of moet je dagelijks een uur in de sportschool staan en daarnaast een 10.000 stappen / een uur wandelen? Waar haal je die tijd vandaan, het hakt in je eigen tijd en heeft daardoor een impact op andere zaken en dus weer een mentaal aspect?

De omschakeling naar een gezonder leven is gedragsverandering, en dat is gewoon super lastig. Gedrag verander je namelijk niet 1, 2, 3. En als je dat lukt is dat geen garantie dat je ook daadwerkelijk afvalt –wat volgens sommigen nodig lijkt te zijn wil je jouw risico om op de IC verlagen. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het lastiger is dan sommige mensen hier denken. Juist omdat er zo veel factoren meespelen. En your mileage may vary: voor sommigen is het eenvoudig en die zijn zó 20kg kwijt. Anderen krijgen de motivatie niet gevonden (hoe ga je hun helpen?). Nog anderen doen keihard hun best, doen vrijwel alle dingen hier opgesomd, en het lukt hun alsnog niet om af te vallen. Ze zijn gezond bezig, maar geen gezonder gewicht. En dan?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:23

Een half uurtje wandelen in de pauze en een half uurtje voor of na je werk is voor bijna iedereen (met een kantoorbaan) te bewerkstelligen.

Edit: Dan zit je afhankelijk van je stap lengte al rond de 8000/10.000 stappen

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:25

996981 schreef:
Een half uurtje wandelen in de pauze en een half uurtje voor of na je werk is voor bijna iedereen (met een kantoorbaan) te bewerkstelligen


Natuurlijk, maar is dat genoeg? Ga je daarmee afvallen?

Edit: het gaat me ook helemaal niet om individueel niveau. Het is een maatschappelijk probleem wat nu deels meespeelt in/impact heeft op de Coronapandemie. Ik wil alleen maar zeggen dat hoewel overgewicht op de IC vaak wordt weggezet als oorzaak, dit geen makkelijk probleem is om op te lossen en hier héél veel moeite in moet worden gestoken door de maatschappij als geheel willen we hier een deuk in maken en het verschil merken.

Natuurlijk moet er meer aandacht voor komen, maar belangrijkste wat écht zoden aan de dijk zal zetten is en blijft vaccineren. Wat véél simpeler heeft en meer + directere + snellere impact heeft.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:32

Cer schreef:
Het hoge BMI is ook problematisch.. maar al die redenen die jij noemt zijn door een aantal mensen van tafel geveegd want obese mensen (niet een aantal, een paar, of een percentage, maar álle) kunnen er eigenlijk niet veel aan doen.. Dat is volgens mij de strekking van wat ik hier zo nu en dan lees.

Terwijl wat jij schrijft op zich niet zo heel complex is.. wel lastig, maar niet ingewikkeld.


en nét als het beperken van besmetting overdragen hoofdzakelijk een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Daar meer nadruk op leggen draagt meer bij dan hele smoezenboeken daarvoor hier plaatsen. Net Imandra wéér een lijst met excuses. En dan straks weer roepen dat de zorg overbelast is door....??? Juist risicogroep. ´Ja maar, vooral niet gevaccineerd´. Klopt en wel gezond hadden er net zo goed minder gelegen.
Dus hou op met smoezen. Leef OOK gezonder. Naast masker, afstand, minder bij elkaar, vaccineren. Per maart/april vorig jaar was dat al zo en nu nog steeds smoezen over te rook, te dronk en vooral te dik? -O-
En nee Imandar, de uitzonderingen die het niet lukt zijn geen probleem. Als de overgrote meerderheid de eigen verantwoordelijkheid neemt in gedrag is er minder risico op alles. Niet zo ingewikkeld en ook niet moeilijk.

Even omicron en kerst-/jaarwisselingsvieringen vergelijken.
Een prikpas verplicht voor grote bijeenkomsten .... de vaccinatie reduceert het risico met zeg factor 10 en met 20 x meer dicht bij elkaar = minimáál verdubbeling van risico.
Idem vliegvakanties.
Gebruik gezond verstand en neem je eigen verantwoordelijkheid.
Voor ALLES. Dit alleen roepen voor vaccineren lost niets op.

@Imandra: ´ja maar,...´ = Nee, want.


Maar ja, je hebt ook ergens gelijk in. Ik ga mijn zegeningen tellen +:)+

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:34

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Het probleem met de omikron-variant is dat het allemaal nog heel onduidelijk is.


Dus waakzaamheid, geen hysterie en op basis daarvan alles dichttimmeren met een politiestaat, idem 5 - 12 vaccineren |o

Citaat:
Aan de ene kant hoor je dat de variant veel milder is, zodat er nauwelijks nog opnames zijn. Maar tegelijkertijd hoor je ook dat het aantal opnames vervijfvoudigd is door exponentiële groei. Dus wat mij betreft moeten we heel hard hopen dat het zoveel milder is, dat de zorg ontlast wordt, maar tegelijkertijd ons voorbereiden op het risico dat de ziekenhuisopnames de pan uitrijzen. Anders loop je het risico dat we ongelofelijk achter de feiten aan gaan lopen.


Heel simpel rekenvoorbeeld:
Half zo erg en vijf keer zo besmettelijk is twee en een half keer zoveel opnames. Dus ja, héél nauwgezet masker, afstand bewaren et al is cruciaal.

Het *\%/* is de relatieve mildheid want dát is een uitgang naar een normaal samenleven.

Er is hóóp en laten we er zonder in paniek te overdrijven samen door voorzichtigheid en verstandig gedrag voor zorgen dat het niet uit de hand loopt.

Nogmaals, de hoop van omicron is *\%/* want met vaccineren alléén houden we het drama alleen maar langer in stand.


Laten we hopen dat het niet vijf keer besmettelijker is, die besmettelijkheid is namelijk net de exponentiële kant van de vergelijking. Met vijf keer besmettelijker ontploft de gezondheidszorg.