Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Valt onze kerstboom nog te redden?

 
Profiel   

Ik heb een gekke vraag :+

Vorig jaar hebben we voor het eerst een echte kerstboom gekocht. Heel blij mee, mooie boom en bleef ook netjes zonder veel naaldverlies. Omdat ze bij ons geen kerstboom ophaling doen en we hem zelf niet naar het containerpark kregen met de auto, hebben we hem vorig jaar maar gewoon in de tuin gezet. Gewoon zo in de pot. Af en toe water gegeven maar verder niet echt naar om gekeken.

Nu willen we hem graag dit jaar weer zetten voor kerst, maar hij staat er een beetje sneu bij momenteel. heb hem daarnet toch maar naar binnen getrokken. De achterkant is grotendeels verdord (stond buiten tegen een muur aan), vooraan is hij nog mooi groen MAAR de takken hangen helemaal slap naar beneden waardoor het er nogal triest uit ziet :')


[ img ]

Ik heb hem nu onderaan in de schotel flink wat water gegeven met wat plantenvoeding (voor kamerplanten, iets anders heb ik niet staan) erin. Maar mijn vriend twijfelt of ik hem überhaupt weer mooi genoeg ga krijgen zodat we hem ergens komende week kunnen versieren.

Via Google word ik niet echt wijzer. Dus misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen of het effectief een verloren zaak is en we een nieuwe moeten gaan halen :+ of tips hoe ik hem wel gewoon zo snel mogelijk weer 'op de been' kan krijgen!


Laatst bijgewerkt door billionache op 20-11-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:44 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat ze binnen alleen maar zieliger worden. Als je hem buiten goed ingraaft kan hij nog wel mooi worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:47 



 
Profiel   

Ik vind hem er eigenlijk helemaal niet zo zielig bij staan. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:49 



 

Agossie :(:) Dacht dat ze af en toe wat suikerwater en een goeie douche wel lekker vinden :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:52 



 
Profiel   

Ik denk dat ie slap hangt door de overgang van koud buiten naar warm binnen. Heb je een mogelijkheid om hem eerst een aantal dagen in een schuur te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:54 



 
Profiel   

Lijkt wel een treurwilg zo :')

Geen idee of en hoe je hem zou kunnen redden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:38 



 
Profiel   

Dat wordt een treurige kerst :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:43 



 
Profiel   

Maak er gewoon een themaboom van 'nightmare before christmas' :)*

Sorry verder geen inhoudelijke inbreng, succes :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:45 



 
Profiel   

O Tannenbaum, o Tannenbaum, wie sneu sind deine Blätter

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:49 



 
Profiel   

Jilletje schreef
Ik denk dat ie slap hangt door de overgang van koud buiten naar warm binnen. Heb je een mogelijkheid om hem eerst een aantal dagen in een schuur te zetten?


Dit denk ik ook. Planten hebben het echt zwaar met een directe tempratuur wisseling

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:52 



 
Profiel   

Vergeten bij zetten, zijn takken hingen al zo slap toen hij buiten stond! Dus niet pas nu we hem binnen hebben gehaald.

Ik moet wel grinniken bij de reacties :') we hebben gezamenlijk besloten om goed water te geven en nog tot maandag aan te kijken. Als hij er dan nog zo sneu bij staat gaan we toch voor een vervanger :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:56 



 
Profiel   

Als hij al zo sneu was,dan vrees ik het ergste :o . Volgende keer toch maar een grotere pot geven als je hem naar buiten zet

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:00 



 
Profiel   

De boompjes lagen bij nachte… :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:08 



 
Profiel   

Anders even googlen op "het zaakje weer overeind krijgen" :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:12 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
De boompjes lagen bij nachte… :')


_/-\o_

Je kan hem ook ondersteboven ophangen, dan "staan" de takken weer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:14 



 
Profiel   

Snadrem schreef
Anders even googlen op "het zaakje weer overeind krijgen" :')

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:17 



 
Profiel   

Wij hadden thuis vroeger de kerstboom ondersteboven aan het plafond hangen, dan gaan z’n takken wel minder zielig hangen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:21 



 
Profiel   

[ img ]

Dit idee? :P
Snadrem schreef
Anders even googlen op "het zaakje weer overeind krijgen" :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:25 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
Dit idee? :P

Hahaha! Ik heb het nog nooit getest, maar als TS haar boom er weer mee overeind krijgt, geef ik het voortaan aan tulpen die gaan hangen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 00:36 



 
Profiel   

Snadrem schreef
Poosje81 schreef
Dit idee? :P

Hahaha! Ik heb het nog nooit getest, maar als TS haar boom er weer mee overeind krijgt, geef ik het voortaan aan tulpen die gaan hangen :')


Als snijbloemen gaan hangen kan je kamille in het water doen :Y)

Betreft de boom: had je al voeding gegeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 00:41 



 
Profiel   

Misschien wat van die blauwe pilletjes in de pot stoppen? Daar gaan dingen van omhoog....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 00:54 



 

Deze zonder pot terug in de tuin en volgende week maar een nieuwe of gewoon een kunstboom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 01:07 



 
Profiel   

Na een jaar in die pot zal de grond wel uitgeput zijn. Maar ik heb nooit gehoord dat de twijgen daarvan gaan hangen. Ze kunnen wel spichtig worden of een vreemde kleur krijgen van voedselgebrek. Verse grond of in de tuin planten is in elk geval een must als ie nog een jaar mee moet.

Steek je hand eens zo diep mogelijk in de grond. Voel je dan vochtige losse bosgrond of een halfdroge massa opeengepakte wortels? In dat laatste geval moet je hem nu goed bijhouden met water geven en hem op korte termijn van verse grond voorzien.

Die hangende twijgen zijn vreemd. Hangen ze slap of zijn ze stug omlaag gericht? sparren die uitdrogen worden meestal bruin/grijs en niet slap. Maar als de twijgen nu stug omlaag staan denk ik toch dat de boom afgelopen zomer een tijdje iets te droog of te warm gestaan heeft waardoor de jonge twijgen slap gingen hangen en daarna in die stand verhout zijn. Als dat het geval is is de boom op dit moment op zich gezond. Dan heeft ie alleen een moeilijke zomer gehad. Maar dan zal hij pas volgend jaar weer opstaande twijgen maken. En er zal een kronkel in de takken blijven zitten. Die kronkel zou je er eventueel nog uit kunnen snoeien. Als de twijgen nu nog slap zijn is er iets anders aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 01:56 



 
Profiel   

Of het eenjarige hout is gewoon helemaal nog niet verhout omdat de boom pas laat is gaan uitlopen en eerst wortels heeft gemaakt. En dat zou ik op zich niet gek vinden. Kerstsparren-met-kluit hebben eigenlijk helemaal geen kluit en zeker geen haarwortels. Dat-ie het overleefd heeft is al een wonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 11:07 



 
Profiel   

Ik vind het wel schattig eigenlijk :') Een boom met karakter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen