Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27570
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:24

Shadow0 schreef:
Ik vind het erg dat zoveel mensen niet beschermd zijn op hun werk. Ze moesten in een gevaarlijke situatie werken, en we wisten dat die gevaarlijk was, en er was te weinig bescherming. En nu zijn mensen ziek en worden ze aan de kant gezet. Dat vind ik inderdaad nog net iets erger dan mensen die op carnaval of vakantie ziek geworden zijn - want er was veel meer te kiezen in wel of niet carnaval of vakantie vieren. Verreweg de meeste mensen hadden mogelijkheden om hun risico echt te verkleinen, en veel mensen zijn niet ziek geworden of pas na vaccinatie. De mensen in de zorg hadden die keuze niet, hebben zich extra ingezet in moeilijke tijden en zijn als gevolg daarvan nu langdurig ziek. Ik vind dat behoorlijk erg.

Maar het is niet met zekerheid te zeggen dat ze het op het werk hebben opgelopen. Wel voor 95% ofzo maar niet voor 100

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:29

Needje schreef:
Er bestaat dus ook long Q koorts
https://nos.nl/l/2426214

En long griep en long gordelroos, daar kan je levenslang last van houden. En wie weet wat nog meer.

Ik blijf mensen vermijden en houd m’n ffp2 masker op buiten m’n huis. Er komt niemand bij mij binnen, behalve hoogst noodzakelijke werklieden en ik ga nergens op bezoek. Ben er helemaal aan gewend na 2 jaar. Prima zo.
Ik ga wel een weekje weg in juni, met eigen caravan en privé sanitair. Daar spreek ik ook niemand. Even een ander uitzicht dan mijn balkonnetje. Boodschappen laat ik van tevoren thuis bezorgen en neem ik mee.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:34

purny schreef:
Maar het is niet met zekerheid te zeggen dat ze het op het werk hebben opgelopen. Wel voor 95% ofzo maar niet voor 100


Ik vind dat echt meer dan genoeg. Als er dan toevallig iemand is die in de zorg werkt, en toevallig longcovid heeft opgelopen via de supermarkt in plaats van de werkvloer, so what? Ik heb echt veel liever dat een paar mensen het beter hebben, zelfs al is de oorzaak misschien niet exact bekend, dan dat we een heleboel mensen afdanken terwijl we weten dat het wel te maken heeft met het contact met covid-patienten en tekortschietende bescherming en voorlichting.

En ik gun iedereen fatsoenliijk bestaanszekerheid bij langdurige ziekte trouwens. Maar mensen die het op hebben gelopen tijdens hun werk in de zorg vind ik dat de ondersteuning verder moet gaan.

(En wat carnaval betreft: de berichtgeving schoot duidelijk tekort. Ook dat vind ik kwalijk, een betere waarschuwing had waarschijnlijk uitgemaakt. Maar tegelijkertijd was er dus al openbaar gesproken of carnaval wel of niet door kon gaan, en iedereen kon dus ook al zelf besluiten om het maar even niet te doen. Dat maakt ze overigens niet schuldig - maar mensen hebben daar wel meer keuze in gehad dan bij het werken in de zorg op een moment dat die overspoeld werd. Dat is echt wel een andere context.)

DuoPenotti

Berichten: 30120
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:37

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-04-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27570
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:38

Ik hoop ook dat dit meegenomen gaat worden in de parlementaire enquête die nog gaat komen. Er zijn zeker een aantal dingen tekort geschoten

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:39

Morrie schreef:
Needje schreef:
Er bestaat dus ook long Q koorts
https://nos.nl/l/2426214

En long griep en long gordelroos, daar kan je levenslang last van houden. En wie weet wat nog meer.

Ik blijf mensen vermijden en houd m’n ffp2 masker op buiten m’n huis. Er komt niemand bij mij binnen, behalve hoogst noodzakelijke werklieden en ik ga nergens op bezoek. Ben er helemaal aan gewend na 2 jaar. Prima zo.
Ik ga wel een weekje weg in juni, met eigen caravan en privé sanitair. Daar spreek ik ook niemand. Even een ander uitzicht dan mijn balkonnetje. Boodschappen laat ik van tevoren thuis bezorgen en neem ik mee.


Ik weet dat dit je eigen keuze is en jij dat prima vind. Maar voor mij klinkt dit niet als leven. :o

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:51

DuoPenotti schreef:
Nee zo was het niet shadow
Daar waren zelfs geleerde niet over uit.
Dát kun je de gewone burger niet verwijten.
Niet terecht zulke opmerking.


Ik verwijt niemand iets. Ik vind dat iedereen die langdurig ziek zijn een behoorlijke bestaanszekerheid verdient.

Maar het is niet hetzelfde. Carnaval is iets wat je in je vrije tijd doet, er was misschien niet bekend wat het risico precies was maar wel dat er een risico was, mensen konden keuzes maken. Daarmee vind ik dat ze allemaal een goede opvang verdienen.

Maar mensen die zich vanuit hun werk langdurig in een extra-gevaarlijke situatie begeven, omdat het ontzettend nodig is, die verdienen wel wat meer dan dat. Ik vind dat echt niet zomaar gelijk te stellen. En we hebben als maatschappij een verantwoordelijkheid om daar beter mee om te gaan. We horen allereerst veel meer moeite te doen om te voorkomen dat mensen vanwege hun werk ziek worden - en daarin zijn we tekort geschoten. En als mensen dan ziek worden, vind ik dat we ze beter moeten behandelen, als dank voor hun werk en het risico dat ze hebben gelopen namens ons als maatschappij. Dit geldt wat mij betreft ook voor bv brandweer en zelfs politie: als wij als maatschappij vragen aan hen om bepaalde risico's te lopen, is het ook aan ons om ze goed op te vangen.

En nogmaals: ik vind dat iedereen bestaanszekerheid verdient, ook na carnaval of wintersport, en of het nou corona is of botbreuken of andere zaken. Maar voor mensen die risico lopen namens ons, hoort nog wat extra's te gelden wat mij betreft.

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:30

Net zoals Lyme inmiddels een beroepsziekte is bij boswachters/werkers zou het voor zorgpersoneel ook een beroepsziekte kunnen worden, Corona dan. Die boswachter heeft het vermoedelijk bij zijn werk opgelopen, die arts/verpleegkundige en de rest kan Corona op het werk opgelopen hebben. Die hadden vaak geen keus.

purny

Berichten: 27570
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:44

Wat ik dus niet snap. Er zit voor miljoenen in het speciale fonds wat is opgericht.
Waarom gaat men dan niet vanuit daar compenseren

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:56

Ik denk dat dat fonds het ook wel gaat doen. Maar dan nog horen we het als maatschappij goed op te lossen, in plaats van mensen afhankelijk te maken van individuele giften.

_Mir
Berichten: 1367
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:06

IMANDRA schreef:
_Mir schreef:
Fijn, even adem ruimte voor wat komen gaat.


Wat een positieve mindset heb je zeg :)) :+

Dat is helaas de realiteit.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:01

_Mir schreef:
IMANDRA schreef:

Wat een positieve mindset heb je zeg :)) :+

Dat is helaas de realiteit.


Oh, hoe weet je dat? Kan je wat feiten delen? Bronnen die dit staven?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:08

Maar dat is puur gebaseerd op een gevoel Mir. En een wat minder positieve mindset denk ik. Ze kunnen echt niet af blijven komen met steeds weer maatregelen en een lockdown, omdat de gezondheidszorg na 2,5 jaar (en al veel langer) nog steeds een puinhoop is en niet aantrekkelijk is om in te werken.

We hebben nu de vaccins en verder zullen we ook moeten accepteren dat het virus er is. Steeds meer mensen hebben antistoffen en worden minder ziek na een besmetting. Ik denk dat mensen echt niet meer terug gaan naar aan allerlei maatregelen houden. Ik in ieder geval niet. Ieder kan voor zichzelf wat maatregelen nemen als ze dat willen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:18

Morrie schreef:
En long griep en long gordelroos, daar kan je levenslang last van houden. En wie weet wat nog meer.


Vroegah heette dat chronisch. Heb er drie, waarvan ééntje behoorlijk ingrijpend en nu óók nog (lichte) long covid-vaccinatie ;)
Ah én een lijst van krakkemikkigheden (en littekens) door wat te avontuurlijk verlopen avonturen *D
Het is patina zeg ik; het sabi van wabi sabi; bewijs van een actief leven.

Het leven is namelijk zelforganiseren op de rand van chaos. Poep gebeurt ons állemaal. Poepresten om het maar zo te noemen, zijn een deel van léven.

Het maskerdragen is hier nu een syndroom op zích geworden met een eigen naam. Combinatie van angst voor besmeting met door gewoontevorming gecombineerd in een van matige tot ernstige fobie voor een onbeschermd gezicht. Vind de resulterende rem op levensgenot triest voor die mensen.

Nogmaals: poep gebeurt ons allemaal; gebeurt tóch ... en als de hemel naar beneden komt zijn we allemael dood. Dus memento mori/ carpe diem. En daarbij hópen dat het mág van de partypoopers met China als extreem horrorperspectief.

La vida es bella. Indien toegestaan :x

Zebrastreep

Berichten: 9843
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 01:08

Nou ja als iemand een masker wil dragen mag iemand dat toch zelf weten? Ik doe het ook nog wel op drukke plekken , aangezien ik nog bij iemand werk die het allemaal nog heel spannend vindt. Kan het wel niet doen maar dan heb ik elke keer dat gedonder dat ik niet kan werken omdat ik in contact kom met iemand die nu corona heeft. Waar ik nu werk komt corona nu pas wat meer binnenvallen.

En dat werk wat ik bij mensen thuis doe levert voor mij wel wat extra geld op wat in deze tijd ook wel nodig is om rond te komen. Dus dan liever af en toe nog even een mondkap op zodat ik in ieder geval naar beiden banen toe kan.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 06:20

Ik snap dat best, Zebrastreep, maar hier in Spanje gaat het echt ver. Mensen met masker zijn ver in de meerderheid waar ik woon. Ook buiten nog steeds en ook waar het heel rustig is. Dat vind ik dus wel bijzonder.

rover_
Berichten: 1377
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:49

Akelige situatie in China. Je moet er niet aan denken dat je in dat land woont/verblijft brrr.

Ben benieuwd hoe corona / long COVID zich ontwikkelt en wat voor situatie we in het najaar zitten.

Zebrastreep

Berichten: 9843
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:46

MoniqueT schreef:
Ik snap dat best, Zebrastreep, maar hier in Spanje gaat het echt ver. Mensen met masker zijn ver in de meerderheid waar ik woon. Ook buiten nog steeds en ook waar het heel rustig is. Dat vind ik dus wel bijzonder.


Ach ze vallen er niemand last mee toch? Leven en laten leven ik let er niet eens op of denk van oh iemand met een masker wat raar.

Ik draag ze op 1 werklocatie nog standaard. Bij de ander is het eraf maar omdat er nu daar veel corona gevallen zijn is het nog masker en pak

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34775
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:19

Shadow0 schreef:
Ik denk dat dat fonds het ook wel gaat doen. Maar dan nog horen we het als maatschappij goed op te lossen, in plaats van mensen afhankelijk te maken van individuele giften.


Dat is helaas wel hoe onze maatschappij werkt. Ik ben er niet trots op. Gisteren bij de supermarkt staan mensen van de voedselbank. Dan mag de gewone consument dingen kopen voor de voedselbank. Klinkt mooi, maar daar gaat in het voortraject al heel veel mis natuurlijk. Want hoe kan het dat wij als zo'n rijk land zijnde mensen hebben die zo weinig inkomen hebben dat zij hier van afhankelijk zijn, en dan is zo'n voedselbank ook nog niet bekostigd via de overheid, maar ook weer afhankelijk van giften. Dingen als een dak boven je hoofd, voedsel, betalen van verzekeringen ed dat zou je ook op bijstandsniveau gewoon nog moeten kunnen betalen imo, met ondersteuning van toeslagen. Probleem is alleen dat die toeslagen niet altijd toereikend zijn. En dat er teveel uitzonderingen zijn waardoor mensen net buiten de boot vallen, en net nergens recht op hebben. Of mensen komen er gewoonweg niet uit omdat het zo ingewikkeld is. Of je wordt door falend beleid in de schulden gestort en kan jarenlang fluiten naar enige vorm van compensatie zoals bij de toeslagenaffaire.

Wbt corona, facebookvriend van mij maakt het zich erg ingewikkeld. Eerst was hij in huis apart vanwege besmetting, nu zit 1 kind en zijn vrouw boven en is hij aan het opknappen. Dan denk ik, waarom apart als je het toch allemaal al hebt. En pas naar buiten willen met een negatieve test. Dan kun je met wat pech zo een paar weken verder zijn. Ik zou denken ga gewoon lekker bij elkaar zitten, en als die 5 dagen voorbij zijn en je bent klachtenvrij gewoon weer naar buiten. De grootste kans op anderen besmetten is toch een dag of wat voordat je klachten krijgt.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:47

Zebrastreep schreef:
Ach ze vallen er niemand last mee toch? Leven en laten leven


Dat hoort twee kanten op te gaar en we hebben net twee jaar van wát ook weer achter de rug? De gezonden beperkingen opleggen -O- ´Laten leven´ durf je dan met droge ogen te schrijven.
De sociale druk op geen masker, op vermeend risico lopen is er nóg nota bene. Nee, ´leven en laten leven´ is volstrekt misplaatst in covid verband.

Het wel een handige waterscheiding in sociale contacten. Dit humoristisch kort benoemen mag ik niet want dat leven en laten leven werkt in denken en daar respect voor hebben wederom maar één kant op hier op deze draden :P

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:52

Gek, heel veel van mijn bezigheden en contacten zijn uiteindelijk uitgevallen omdat mensen ziek werden. Als het over een tijdje weer nodig is om mondkapjes te dragen om te zorgen dat dat niet op dezelfde schaal uitvalt, dan graag. Ik heb liever wel bezigheden met mondkapjes, dan niks.

(En dan kan ik mezelf wel fijn beschermen, maar als de rest wel ziek wordt, heb je daar alsnog niet veel aan...)

Oh, en niet iedereen is volledig hersteld, helaas.

Zebrastreep

Berichten: 9843
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:12

Huertecilla schreef:
Zebrastreep schreef:
Ach ze vallen er niemand last mee toch? Leven en laten leven


Dat hoort twee kanten op te gaar en we hebben net twee jaar van wát ook weer achter de rug? De gezonden beperkingen opleggen -O- ´Laten leven´ durf je dan met droge ogen te schrijven.
De sociale druk op geen masker, op vermeend risico lopen is er nóg nota bene. Nee, ´leven en laten leven´ is volstrekt misplaatst in covid verband.

Het wel een handige waterscheiding in sociale contacten. Dit humoristisch kort benoemen mag ik niet want dat leven en laten leven werkt in denken en daar respect voor hebben wederom maar één kant op hier op deze draden :P


Ik bedoel meer waarom zou je je zo opwinden omdat iemand voorbij loopt met een mondkapje op? Als je je daar al zo druk om gaat maken.


Dus meer als mensen dat willen is het hun eigen keus en dat is toch prima? Of drukken ze jouw ook een mondkap op de neus?

Overdreven reactie weer maar dat zijn we immers wel gewend dat je zo hysterisch doet om een mondkapje die je niet eens op hebt

purny

Berichten: 27570
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:18

@HC: mondkapjes zullen blijven in de maatschappij. Wen er maar aan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34775
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:26

Ik hoop het toch niet. Ik ben heel blij dat ze hier grotendeels weg zijn. Zie er eigenlijk nooit meer iemand mee lopen. Ook op het werk hoeven we ze niet meer op.

Ik vind dat er uberhaupt ook wel gekeken kan worden naar het effect van mondkapjes op het verloop van het aantal besmettingen. Is de piek echt veel lager uitgevallen of de golf langer over de tijd uitgesmeerd door het dragen van kapjes? Zijn er daadwerkelijk minder mensen besmet geraakt? Ik vind het trouwens best een eng idee dat er via CCTV is onderzocht of mensen hun gedrag aan zouden passen na het invoeren van de mondkapjesplicht. Dat laatste is overigens niet gebeurd, mensen gingen niet ineens meer afstand nemen: https://maurice.nl/2022/04/21/wob-docum ... randering/

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:27

Zebrastreep schreef:
Ik bedoel meer waarom zou je je zo opwinden omdat iemand voorbij loopt met een mondkapje op? Als je je daar al zo druk om gaat maken.


Dus meer als mensen dat willen is het hun eigen keus en dat is toch prima? Of drukken ze jouw ook een mondkap op de neus?

Overdreven reactie weer maar dat zijn we immers wel gewend dat je zo hysterisch doet om een mondkapje die je niet eens op hebt


Je mist de kern weer vollédig.
Beetje vervelend dat het bij velen zo is en die dus (willen) missen dat het vrijheid beperken, rechten van anderen schenden betreft op een glijdende schaal met China als perspectief.
Maar goed; dat is wat het is; waar geen wil is, is geen weg en ik vind mijn weg naar *\%/* tóch wel :j


Vanmorgen in de stam´kroeg´ eigenaar en meeste personeel masker op. De kok en één ober niet. Ik weet dat daar spanning over is.
Van de klanten niemand op vier huppeltutjes na die een beetje schuchter deden naar al dat risico en ook uitgebreid handen ontsmetten bij binnenkomst.
Een groooote groep langzaam keutelende natuurstampers met loopstokken op het pad langs de boerderij allemaal met masker :=