Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6297
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:07

Lau schreef:
Dat ik een verslaving heb aan geld uitgeven. Ik koop echt de meest nutteloze dingen van koffie tot kleding en dat echt elke maand. Maar vanaf januari ga ik een challenge aan om niets nutteloos meer te kopen voor een jaar. Echt bare with me want ik kan niet zonder shoppen.



Herkenbaar! Ik ben hier zo’n 1,5 jaar geleden mee gestart en eerlijk, ik denk nu echt 10 keer na. Constant iets in het mandje, denken of ik echt nodig heb etc. Heb een hekel gekregen aan geld uitgeven aan rotzooi.
Het is echt waard en je gaat heel anders nadenken wanneer je geld uitgeeft en waaraan dan wel

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:20

Lau schreef:
Dat ik een verslaving heb aan geld uitgeven. Ik koop echt de meest nutteloze dingen van koffie tot kleding en dat echt elke maand. Maar vanaf januari ga ik een challenge aan om niets nutteloos meer te kopen voor een jaar. Echt bare with me want ik kan niet zonder shoppen.


+1!! Ik gooi er zoveel geld uit…. En net na bestellen denk ik vaak al waarom….. al ben ik er dan toch wel blij mee… vanaf januari ga ik sparen! Doe mezelf dan ook een spaarpot cadeau met kerst :D om in elk geval het cash geld ook vast te sparen

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:38

Als je ervoor wilt zorgen dat je niet weer in het oude patroon van koopdrang vervalt zou ik inderdaad, wat Suzanne F. zegt, de oorzaak achterhalen.
Waarschijnlijk gaat het niet eens meer om de producten die je koopt, maar de dopamine die vrijkomt bij het kopen van nieuwe dingen. Verder zit er vaak een emotionele laag onder, van controledrang (die je in een ander aspect van je leven mist) en het willen verzachten of opvullen van bepaalde emoties. Dit gebeurd allemaal ontzettend onbewust, dus het is niet gek als je nog niet doorhebt waar het gedrag vandaan komt, maar het is er niet zomaar zeg maar.

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:57

Ja het probleem daarmee is dat ik maar naar 1 psycholoog kan vanwege andere onderliggende redenen. En met dat mens heb ik zo geen klik… dus het wordt een uitdaging maar ik kan het.

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:31

Dit kan ook met eten voorkomen. Het is vaak een vorm van troosten. Iets vervullen, een leegte. Je even blij voelen.

fleurtjeuh
Berichten: 10374
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:44

Suzanne F. schreef:
Dit kan ook met eten voorkomen. Het is vaak een vorm van troosten. Iets vervullen, een leegte. Je even blij voelen.

Emotie\stress eter present! :evaw:

Besje

Berichten: 841
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:02

eten en dus ook kauwen geven een "rustgevend" effect op de hersenen :) alternatief is een rondje gaan wandelen maar ik geef toe dat die zak chips soms veel aanlokkelijker is :')

Foaly

Berichten: 4968
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:04

Soms? :+

Besje

Berichten: 841
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:14

oke oke oke meestal :=

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:59

Suliko schreef:
Als je ervoor wilt zorgen dat je niet weer in het oude patroon van koopdrang vervalt zou ik inderdaad, wat Suzanne F. zegt, de oorzaak achterhalen.
Waarschijnlijk gaat het niet eens meer om de producten die je koopt, maar de dopamine die vrijkomt bij het kopen van nieuwe dingen. Verder zit er vaak een emotionele laag onder, van controledrang (die je in een ander aspect van je leven mist) en het willen verzachten of opvullen van bepaalde emoties. Dit gebeurd allemaal ontzettend onbewust, dus het is niet gek als je nog niet doorhebt waar het gedrag vandaan komt, maar het is er niet zomaar zeg maar.


Er zal idd wel wat achter zitten… niet verkeerd om dat eens te gaan onderzoeken

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:51

Zal ik dan maar niet zeggen dat ik net een PS5 heb besteld :')

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:08

Ik vind het ook makkelijker om via chocola mijn dopamine te krijgen dan een rondje te hardlopen, al weet ik dondersgoed dat ik me van het hardlopen fysiek en mentaal daadwerkelijk beter ga voelen en van chocola absoluut niet.
Het is gewoon makkelijk om voor de korte termijn en weinig moeite te kiezen en dan kan een impulsaankoop of ongezond eten heel prettig voelen. Of wat dacht je van lekker mentaal uitchecken en een serie kijken terwijl er eigenlijk allerlei emoties zijn die je niet wilt voelen.

(Ik type dit nu allemaal terwijl ik chocolade pepernoten wegstouw en niets aan het doen ben op het internet terwijl ik me eigenlijk ellendig voel van een klote gesprek op mijn werk net en een conflict met mijn collega die mij alle lasten laat dragen, maar dat wil ik allemaal niet voelen. :D )

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:11

Chocola en pepernoten zijn dan de betere optie. :j

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:06

Suliko schreef:
Ik vind het ook makkelijker om via chocola mijn dopamine te krijgen dan een rondje te hardlopen, al weet ik dondersgoed dat ik me van het hardlopen fysiek en mentaal daadwerkelijk beter ga voelen en van chocola absoluut niet.
Het is gewoon makkelijk om voor de korte termijn en weinig moeite te kiezen en dan kan een impulsaankoop of ongezond eten heel prettig voelen. Of wat dacht je van lekker mentaal uitchecken en een serie kijken terwijl er eigenlijk allerlei emoties zijn die je niet wilt voelen.

(Ik type dit nu allemaal terwijl ik chocolade pepernoten wegstouw en niets aan het doen ben op het internet terwijl ik me eigenlijk ellendig voel van een klote gesprek op mijn werk net en een conflict met mijn collega die mij alle lasten laat dragen, maar dat wil ik allemaal niet voelen. :D )


Volgende keer gaan wandelen met reep chocola voor onderweg? :Y) :)) O:)

Picopico
Berichten: 900
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:44

Besje schreef:
eten en dus ook kauwen geven een "rustgevend" effect op de hersenen :) alternatief is een rondje gaan wandelen maar ik geef toe dat die zak chips soms veel aanlokkelijker is :')

Ik weet dat veel mensen dit hebben, maar ik kan me er dus echt niets bij voorstellen. Als ik gestresst/emotioneel ben (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt, ben een vrij relaxed persoon) zit m'n keel dicht. Aan eten moet ik dan echt niet denken.

maralyn

Berichten: 10461
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:54

Picopico. Hier hetzelfde.
Stress is een gesloten maag.

Lekker in je vel zitten is veel kunnen eten.

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:04

Als ik lekker in mijn vel zit vergeet ik te eten en als ik gestresst ben ga ik veel eten. Ik merk dat enorm met studeren, vooral rond de tentamens. Mijn brein heeft echt die input nodig en mijn emoties en stressgehalte de geruststelling die eten geeft. :')

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 18:35


Biecht: tijdens onze scheiding heeft mijn nu nog man al een nieuwe relatie met iemand. Ik probeer volwassen te zijn en niemand hierin te betrekken want daar heeft niemand wat aan. We zouden alles stil houden wegens onze kinderen maar zij kan het niet voor zich houden en heeft dus al aan mensen verteld over hun relatie. Nu veroordelen deze mensen hun ontzettend en komen er allerlei leugens van hen tevoorschijn. Zij zijn beide ontzettend gepikeerd en vinden dat ze niets fout doen. En ik.. ik geniet zo van de ellende die ze zelf creëren om zich heen en blijf wijselijk mijn mond houden. Maar o wat vind ik dit stiekem grappig!


Siers83

Berichten: 7389
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:36

^^^
Kijk dit zijn leuke biechten!

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:38

Urbanus schreef:

Biecht: tijdens onze scheiding heeft mijn nu nog man al een nieuwe relatie met iemand. Ik probeer volwassen te zijn en niemand hierin te betrekken want daar heeft niemand wat aan. We zouden alles stil houden wegens onze kinderen maar zij kan het niet voor zich houden en heeft dus al aan mensen verteld over hun relatie. Nu veroordelen deze mensen hun ontzettend en komen er allerlei leugens van hen tevoorschijn. Zij zijn beide ontzettend gepikeerd en vinden dat ze niets fout doen. En ik.. ik geniet zo van de ellende die ze zelf creëren om zich heen en blijf wijselijk mijn mond houden. Maar o wat vind ik dit stiekem grappig!




Nou chique is anders inderdaad.

fleurtjeuh
Berichten: 10374
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:26

Anoniem schreef:

Biecht: tijdens onze scheiding heeft mijn nu nog man al een nieuwe relatie met iemand. Ik probeer volwassen te zijn en niemand hierin te betrekken want daar heeft niemand wat aan. We zouden alles stil houden wegens onze kinderen maar zij kan het niet voor zich houden en heeft dus al aan mensen verteld over hun relatie. Nu veroordelen deze mensen hun ontzettend en komen er allerlei leugens van hen tevoorschijn. Zij zijn beide ontzettend gepikeerd en vinden dat ze niets fout doen. En ik.. ik geniet zo van de ellende die ze zelf creëren om zich heen en blijf wijselijk mijn mond houden. Maar o wat vind ik dit stiekem grappig!



Het beste vermaak is leedvermaak! :j

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:16

Meid wat ergggg! Heeft iemand popcorn? :+

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:46

Urbanus schreef:

Biecht: tijdens onze scheiding heeft mijn nu nog man al een nieuwe relatie met iemand. Ik probeer volwassen te zijn en niemand hierin te betrekken want daar heeft niemand wat aan. We zouden alles stil houden wegens onze kinderen maar zij kan het niet voor zich houden en heeft dus al aan mensen verteld over hun relatie. Nu veroordelen deze mensen hun ontzettend en komen er allerlei leugens van hen tevoorschijn. Zij zijn beide ontzettend gepikeerd en vinden dat ze niets fout doen. En ik.. ik geniet zo van de ellende die ze zelf creëren om zich heen en blijf wijselijk mijn mond houden. Maar o wat vind ik dit stiekem grappig!





Ellende! Maar beter dat de schrijver erom kan lachen dan om huilen...

Bullebeest
Berichten: 3244
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:00

Urbanus schreef:

Biecht: tijdens onze scheiding heeft mijn nu nog man al een nieuwe relatie met iemand. Ik probeer volwassen te zijn en niemand hierin te betrekken want daar heeft niemand wat aan. We zouden alles stil houden wegens onze kinderen maar zij kan het niet voor zich houden en heeft dus al aan mensen verteld over hun relatie. Nu veroordelen deze mensen hun ontzettend en komen er allerlei leugens van hen tevoorschijn. Zij zijn beide ontzettend gepikeerd en vinden dat ze niets fout doen. En ik.. ik geniet zo van de ellende die ze zelf creëren om zich heen en blijf wijselijk mijn mond houden. Maar o wat vind ik dit stiekem grappig!




Ach ik heb mijn huidige partner ook tijdens mijn scheiding leren kennen. De kinderen van beide kanten hier bewust buiten gelaten en ja toch wisten een aantal personen hiervan. Ook hier over is achteraf over geroddeld. Ik denk wie daar lol in heeft prima. (Mede ex zat er ook achter wat perfect bij hem past. Blij dat ik ervan af ben)

Kana

Berichten: 9058
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:11

Ik mis sommige problematische/racistische bokkers die geband zijn.

Het was leuk vermaak wel. Bokt GTST.