Partner wil geen 2e kind

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:18

Beetje offtopic maar ik ben ook een moeder die 'aanstaat' als mijn dreumes in de buurt is. Daarom spreek ik bij voorkeur 's avonds en zonder kind(eren) af. Dan kan ik me in ieder geval focussen op mijn vriendin en het gesprek :')

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:19

_Mir schreef:
Urbanus schreef:
Ja ze klinkt jaloers maar het is toch ook niet leuk als je volledig lucht bent voor een vriendin omdat ze een kind heeft?

Dat zal vast niet zo leuk zijn, maar als moeder zijnde wel normaal.


Nee dat ben ik echt hartelijk niet met je eens.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:27

Pfff heb veel gelezen niet alles

Ts, bijna niemand kan zich voorstellen hoe jij je voelt.
Dat je partner geen kinderwens meer heeft en jij wel is gewoon een grote rouwproces waar jij doorheen moet.

Jij moet hele lastige vragen gaan beantwoorden en aan gedrag werken, waarbij je hoopt de liefde voor je partner te behouden.
Maar dat is nu een dingetje je weet het niet meer je voelt je bedrogen…. Je voelt je eenzaam….. je voelt je verdrietig en niet begrepen.

Therapie moet je gaan volgen want een onbeantwoorde kinderwens is net zo pijnlijk als liefdesverdriet en rouwproces.
En daar zal blijken of de liefde voor jullie blijft bestaan en ik persoonlijk vind best dat jouw partner mee mag om te ondersteunen.

Ik wens je heel veel sterkte want je rouwproces is nog maar net begonnen en put moet verder open.

En tel je zeggingen is natuurlijk een kul opmerking gevoel is gevoel en dat schakel je niet ff uit of dat nou om kind gaat of je relatie

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:41

Wat voor de een normaal is, is voor een ander vreemd. Dat mag gewoon gelukkig.
Er zijn geen gelukkig regels voor hoeveel minuten iemand wel of niet met zijn/haar kind bezig moet zijn.

Ik heb ook een vriendschap verloren omdat die vrouw echt geobsedeerd was door haar kind en er gewoon niets meer mee af te spreken viel. Maar haar kind, haar leven. Ze heeft er andere vriendschappen voor terug gevonden via moederclubjes geloof ik. Helemaal prima.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:05

Sinds ik zelf moeder ben heb ik veel meer begrip voor vrienden die al eerder kinderen hadden en minder flexibel waren met afspreken, midden in een gesprek steeds hun ogen lieten afdwalen om hun kind in de gaten te houden, vroeg naar huis gingen etc. Echt, ik snap het nu :+ maar dit is ook meteen de reden dat ik met mijn kinderloze vrienden het liefst zonder kinderen afspreek :') ik kan niet tegelijk een baby en een peuter in leven houden én me focussen op een goed gesprek. Soms als ik met mijn man en de kindjes ergens heen ga dan bespreken we het voor wie op de kindjes let zodat de ander sociaal kan doen.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:18

fokfanaat schreef:
Brainless schreef:

Nou, ik kan je vertellen dat het niet zo werkt hoor.
Je moet nooit een kind nemen omdat je denkt dat dit leuker/beter is voor nr 1.



dat is jouw mening, mijn moeder is enig kind en heeft dat altijd vreselijk gevonden, daarbij vind ik ook, dat het veel leuker is met 2 kids opgroeien dan dat je als kind zoveel meer tijd bij alleen volwassenen doorbrengt

Ik wilde hier wel even op reageren en dat doe ik oprecht met pijn in mijn hart, want toegeven dat het eigenlijk helemaal niet leuk was, doe je niet zo snel...

Ik heb een broertje en ik hou oprecht enorm veel van hem... En wellicht is het het leeftijdsverschil (bij ons 8 jaar omdat het steeds niet lukte), maar: Toen ik nog thuis woonde hadden wij altijd ruzie, het kleinste ding kon vlam in de pan laten slaan en zorgde er voor dat wij ten strijde trokken, en 99% van de tijd was die strijd tegen elkaar.
Ik kan mij de tijd nog herinneren dat ik enigs kind was en toen had ik het echt niet minder leuk dan toen mijn broertje er bij was hoor :n
Ik wilde heel graag een broertje of een zusje toen ik jong was, maar als ik honderd procent eerlijk ben, was dat helemaal niet wat ik er van verwacht had, en was die tijd zeker niet leuker dan toen ik alleen was :n

Nu, nu ik uit huis ben, heb ik een hele hechte band met mijn broertje, hebben we eigenlijk nooit meer ruzies of discussies en kunnen we het enorm goed met elkaar vinden, zijn we eigenlijk 2 handen op 1 buik en ik hou oprecht heel veel van hem en ben stapelgek op hem, en er waren vroeger ook wel leuke momenten, maar die momenten waren gewoon enorm zeldzaam.

Maar alle 4, zowel mijn ouders als mijn broertje en ik, zijn het er over eens dat wij als kinderen vroeger echt niet leuk waren naar elkaar.

(Begrijp mij niet verkeerd, ook toen hield ik van mijn broertje en ik was toen en ben nu nog altijd, enorm beschermend over hem... Maar ik kon hem ook oprecht meer dan eens wel wat aan doen)

Waarom vertel ik dit?
Omdat 2 kinderen niet altijd rozengeur en manenschijn is en de vlieger van 2 kinderen zijn zo leuk samen en hebben zoveel aan elkaar en samen opgroeien is leuker dan alleen, gaat helaas gewoon niet altijd op.
En als je man een tweede al niet zitten en jullie komen in een situatie zoals mijn ouders kwamen... Ik weet niet of elk huwelijk dat zo makkelijk overleefd als dat het huwelijk van mijn ouders dat heeft gedaan :o .


Nogmaals, uiteindelijk is bij ons alles goed gekomen, maar het had ook maar zo anders kunnen zijn :o

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:24

Ik ken inderdaad meerdere gezinnen waarbij zussen of broer en zus elkaar de haren uittrokken en elkaar niet konden luchten of zien. Het is echt niet gezegd dat het ‘leuk’ is om een broer of zus te hebben.
En dan heb je ook de financiële kwestie nog. Het kan voorkomen dat een enig kind toch meer kansen heeft gekregen qua opleiding of sport doordat hij/zij alleen was en niet hoefde te delen met een broer of zus.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:26

Mijn broers vlogen elkaar letterlijk naar de keel vroeger. Zelfs in hun slaap maakte ze soms hardop ruzie met elkaar. Ik moest altijd in het midden zitten om ze uit elkaar te houden en dat deed ook niet goed want dan werd ik eigenlijk gedwongen om elleboogjes uit te delen.
Ik spreek mijn ene broer ongeveer 3x per jaar eventjes, daar heb ik gewoon nagenoeg geen aansluiting mee (ook geen ruzie).
De andere probeer ik wel wat vaker maar dat lukt bijna niet vanwege een heftige depressie.

Maar een kind neem je hoe dan ook niet voor een ander en je laat het ook niet achterwege omdat het wellicht niet klikt. Een kind is iets wat je voor de volle 100% zelf moet willen.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:45

VogeltjeM schreef:
Sinds ik zelf moeder ben heb ik veel meer begrip voor vrienden die al eerder kinderen hadden en minder flexibel waren met afspreken, midden in een gesprek steeds hun ogen lieten afdwalen om hun kind in de gaten te houden, vroeg naar huis gingen etc. Echt, ik snap het nu :+ maar dit is ook meteen de reden dat ik met mijn kinderloze vrienden het liefst zonder kinderen afspreek :') ik kan niet tegelijk een baby en een peuter in leven houden én me focussen op een goed gesprek. Soms als ik met mijn man en de kindjes ergens heen ga dan bespreken we het voor wie op de kindjes let zodat de ander sociaal kan doen.


Herkenbaar, maar je bént ook zeker in het begin de handen en voeten van die mini’s. Zonder jou kunnen ze niks. En ik merk ook in de begin fase dat als mijn baby huilt ik meteen in de houding spring en denk; waarom hoort mijn man dit niet?
In veel gevallen is het ook gewoon zo dat mannen minder snel reageren en het dus vaak op de moeder aan komt.
En kinderloze vrienden zullen ook niet vaak begrijpen hoe dat moedergevoel werkt.
Ik had nooit verwacht dat ik de moeder zou worden die ik ben.
Maar inderdaad zolang zij jong zijn, gaan zij bij mij voor alles. En als ik even geen mama wil zijn, dan moet ik gewoon even weggaan van de kindjes en zonder ze zijn, en anders ben ik mama. En dan kan de vriendin vast zelf de koelkast vinden als ze zo uitgedroogd is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:17

Citaat:
Ik kan mij de tijd nog herinneren dat ik enigs kind was en toen had ik het echt niet minder leuk dan toen mijn broertje er bij was hoor :n
Ik wilde heel graag een broertje of een zusje toen ik jong was, maar als ik honderd procent eerlijk ben, was dat helemaal niet wat ik er van verwacht had, en was die tijd zeker niet leuker dan toen ik alleen was

Toen ik kleuter was kwamen een oom en tante opeens met 'n baby en toen realiseerde ik me dat een broer of zus altijd zo'n baby zou worden waar ik zelfs op die leeftijd al niks mee had. Heb nooit met kinderen jonger dan mijzelf willen spelen en trok altijd naar de wat oudere kinderen toe. Gelukkig had mijn vader al beslist dat er geen tweede zou komen, dus ik mocht lekker enig kind blijven.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:17

Ik heb dat eigenlijk nooit zo ervaren met mijn vriendinnen. Dat zijn gewoon mijn vriendinnen gebleven alleen dan met een kind of kinderen.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:53

Mijn oudste trekt de jongste ook heel slecht. Hij is een zeer intelligente introvert, wiens brein niet helemaal op hetzelfde niveau functioneert als dat van zijn peers en hij daardoor sociaal sowieso uitvalt en zij is een heel sociale extravert. Alle prikkels die zij geeft zijn erg pittig voor hem. Dan heeft ie ook nog de pech dat de jongste op mij lijkt (behalve dat ik sociaal niet zo sterk ben) en dat zijn een boel prikkels samen.

Dus het ene moment zijn het een stel etters samen die om alles ruzie hebben, het volgende moment is zij zijn rots in de branding en spelen ze heerlijk samen.

Ook als familieleden zijn karakters niet altijd matchend. Dat weet je echter van tevoren niet.

Mijn broer en ik schelen 4 jaar. Vroeger echt wel veel ruzie gehad, maar als er iets was, stond mijn broer absoluut voor me klaar. Dat is nu nog zo, minus de ruzies dan. We hebben onze ouders verloren, mam bijna 8 jaar geleden en pap 5,5 jaar geleden en ik vond het toen zo fijn daar samen doorheen te kunnen.

Al die dingen zijn echtee geen redenen om voor een 2e te gaan. Enig kind zijn betekent niet dat je sociaal een achterstand hebt; uit een gezin met meerdere kinderen komen betekent niet dat je makkelijker kunt delen of socialer bent. Er zijn zoveel meer facetten in het leven die daar een rol in spelen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:09

Balko schreef:
VogeltjeM schreef:
Sinds ik zelf moeder ben heb ik veel meer begrip voor vrienden die al eerder kinderen hadden en minder flexibel waren met afspreken, midden in een gesprek steeds hun ogen lieten afdwalen om hun kind in de gaten te houden, vroeg naar huis gingen etc. Echt, ik snap het nu :+ maar dit is ook meteen de reden dat ik met mijn kinderloze vrienden het liefst zonder kinderen afspreek :') ik kan niet tegelijk een baby en een peuter in leven houden én me focussen op een goed gesprek. Soms als ik met mijn man en de kindjes ergens heen ga dan bespreken we het voor wie op de kindjes let zodat de ander sociaal kan doen.


Herkenbaar, maar je bént ook zeker in het begin de handen en voeten van die mini’s. Zonder jou kunnen ze niks. En ik merk ook in de begin fase dat als mijn baby huilt ik meteen in de houding spring en denk; waarom hoort mijn man dit niet?
In veel gevallen is het ook gewoon zo dat mannen minder snel reageren en het dus vaak op de moeder aan komt.
En kinderloze vrienden zullen ook niet vaak begrijpen hoe dat moedergevoel werkt.
Ik had nooit verwacht dat ik de moeder zou worden die ik ben.
Maar inderdaad zolang zij jong zijn, gaan zij bij mij voor alles. En als ik even geen mama wil zijn, dan moet ik gewoon even weggaan van de kindjes en zonder ze zijn, en anders ben ik mama. En dan kan de vriendin vast zelf de koelkast vinden als ze zo uitgedroogd is.

Dan moet je het niet vreemd vinden als die vriendin niet meer terug komt en jou niet langer als vriendin beschouwt.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:38

Hier een trauma aan mijn broer overgehouden. We kunnen het vandaag goed met elkaar vinden, maar onder hetzelfde dak was dat drama. Ik heb mede door mijn broer een verschrikkelijke jeugd gehad waar ik maar weinig goede herinneringen aan overhoud. Mijn nicht haar 2 zoontjes kunnen elkaar ook niet luchten of zien. Zo veel stress bij hun. Achter iedere mooie gezinsfoto schuilt een hoop stress en ruzie denk ik dan :')

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:42

Ja dat denk je, maar dat hoeft dus niet.

Ik heb 2 fijne broers, als kind waren we klittenband en nu nog steeds.

Mijn kinderen zijn ook leuk samen, zelden ruzie of gedoe.

Je moet gewoon mazzel hebben. Meer is het niet. Mijn partner komt uit een gezin van veel en heeft maar met 1 zus een warme band.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:15

Meelezer hier, wilde toch even iets bijdragen. Mijn broertje en ik schelen 13 maanden en zijn altijd beste vriendjes geweest. Super verschillend wat betreft álles, maar mijn mooiste herinneringen zijn met hem. En we hebben nog steeds veel aan elkaar.

Mijn vriend en zijn broer daarentegen, schelen 5 jaar en zijn niet close. Ook niet echt vriendjes als kind. Je weet het dus gewoon niet van tevoren.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:48

Je kan er inderdaad weinig van zeggen. Ik ben altijd close geweest met mijn broer tot de laatste 10 jaar. En andere die ik ken hadden als kind ruzie en gaan nu dik met elkaar om. Kan alle kanten op. Maar ik denk dat het in het algemeen wel fijn is om nog een broer of zus te hebben. Juist ook in je volwassen leven.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:06

Achterom schreef:
Dan moet je het niet vreemd vinden als die vriendin niet meer terug komt en jou niet langer als vriendin beschouwt.


Prima, dat soort mensen hoef ik dan toch niet in mijn leven :')

Wat een oordelen zeg, over hoe een moeder hoort te zijn. Het is al een zoektocht genoeg zonder al die meningen van anderen.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:08

Het is zo verschillend, mijn zus is echt een 'voorbeeld' kind. Ik daar in tegen vroeg veel meer aandacht en tijd. We schelen 19 maanden. Vroeger was het vaker dat we close waren en soms ruzie. Maar als we ruzie hadden was het echt goede ruzie die lang aanhield.
Nu spreken we elkaar helaas al een aantal jaar niet meer, zover ik weet de reden dat zij vind dat ik vroeger te veel aandacht op eiste van ouders.

prompter

Berichten: 11251
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:12

Ik heb nooit een kinderwens gehad dus daar kan ik niets over zeggen, maar als ik een beetje bedenk wat mijn passies zijn en als ik die noodgedwongen zou moeten missen, dan komt dat denk ik een ienimieni beetje in de buurt van het verdriet wat je daarvan hebt.

Ik kan wel vertellen hoe het is om enig kind te zijn. Ik vond het heerlijk! Alle aandacht voor mij, ik kon naar de sporten die ik leuk vond (dus ook het 'dure' paardrijden en later een eigen pony) en omdat ik van nature introvert ben, vond ik het fijn om me regelmatig van klasgenootjes en vriendjes/vriendinnetjes terug te kunnen trekken in de stilte van mijn kamer. Ik heb het nooit gemist, een broer of zus. Dus gelukkig zijn er ook kinderen die het fijn vinden om de enige te zijn.

Sterkte met er samen uitkomen, het lijkt me een moeilijk proces.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:19

prompter schreef:
Ik heb nooit een kinderwens gehad dus daar kan ik niets over zeggen, maar als ik een beetje bedenk wat mijn passies zijn en als ik die noodgedwongen zou moeten missen, dan komt dat denk ik een ienimieni beetje in de buurt van het verdriet wat je daarvan hebt.

Ik kan wel vertellen hoe het is om enig kind te zijn. Ik vond het heerlijk! Alle aandacht voor mij, ik kon naar de sporten die ik leuk vond (dus ook het 'dure' paardrijden en later een eigen pony) en omdat ik van nature introvert ben, vond ik het fijn om me regelmatig van klasgenootjes en vriendjes/vriendinnetjes terug te kunnen trekken in de stilte van mijn kamer. Ik heb het nooit gemist, een broer of zus. Dus gelukkig zijn er ook kinderen die het fijn vinden om de enige te zijn.


Idem.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:30

prompter schreef:
Ik kan wel vertellen hoe het is om enig kind te zijn. Ik vond het heerlijk! Alle aandacht voor mij, ik kon naar de sporten die ik leuk vond (dus ook het 'dure' paardrijden en later een eigen pony) en omdat ik van nature introvert ben, vond ik het fijn om me regelmatig van klasgenootjes en vriendjes/vriendinnetjes terug te kunnen trekken in de stilte van mijn kamer. Ik heb het nooit gemist, een broer of zus. Dus gelukkig zijn er ook kinderen die het fijn vinden om de enige te zijn.


Hier hetzelfde. Ik ben heel blij dat ik geen broer of zus heb gehad. Dan had ik nooit de mogelijkheden gehad die ik nu heb gehad. Met eigen paarden en mijn ouders die me naar wedstrijden reden etc. En de opleiding die ik kon doen.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:34

Wij hadden vroeger alledrie onze eigen pony. Op zaterdag hockey en op zondag startten we. Mijn ouders hebben onze studies betaald, rijbewijzen, startkaart. We hadden een tweepaardstrailer.

Als mijn kinderen een pony willen kan dat, geen probleem.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:36

Ik wil maar zeggen, alles is relatief.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:36

De mogelijkheden die je als kind had, hebben toch veel meer te maken met de financiële situatie van je ouders en veel minder met de hoeveelheid kinderen? Ik ken grote gezinnen die alles konden betalen en gezinnen met één kind die alsnog financieel net wel of net niet genoeg hadden.
En dat is een overweging die je als ouders moet maken, in hoeverre je dat belangrijk vindt en mee wil laten wegen in de beslissing over hoeveel kinderen je wil. Kinderen die financieel thuis minder mogelijkheden hebben, kunnen nog steeds een hele leuke en liefdevolle jeugd hebben. En vice versa. Lijkt me dus grotendeels los te staan van de hele discussie hier.