38 graden in de huurstacaravan, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

38 graden in de huurstacaravan, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 22:24

Hoi allemaal,

Eindelijk is het zo ver, mijn kinderen van 8 en 10 en ik gaan op vakantie. We zitten vlakbij een leuk pretpark. Ik heb in december geboekt via Tui, 2 weken in een stacaravan.

Maar nu kwamen we om 16 uur aan en het was 38 graden in de stacaravan, de stacaravan staat, als een van de weinige, tot 18 uur in de volle zon. Ik ben meteen naar de receptie gelopen en heb gevraagd om een andere, desnoods een duurdere, alles beter dan dit.
Maar helaas is er niks anders vrij, ik kon een ventilator huren, maar die had ik zelf al bij me. Een airco hebben ze niet in de verhuur.

Wat zijn mijn rechten hierin? Heb ik echt gewoon pech? Ik baal hier zo van, ik heb hard moeten sparen voor de vakantie.
Ik weet dat het dinsdag koeler wordt, maar ik zit nu in een caravan die nu nog 33,5 graad is om bijna half 11 's avonds. Het zweet loopt me van de rug en mijn 2 kinderen kunnen niet slapen van de warmte.

Iemand tips?

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:31

Dit is wat je gehuurd hebt. Dus rechten heb je denk ik niet.
Mogelijk kun je in overleg gaan en bekijken welke opties er wel zijn.

ikkedus
Berichten: 3310
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:32

Meer dan lakens en nachtkleding nat maken kan je niet doen.
Fles koud water voor de ventilator zetten evt.
Sterkte, dat is echt niet leuk!

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:33

Het is midden in de zomer, en het is een stacaravan zonder airco… kan niet anders zeggen dat het er een beetje bij hoort…. Wat voor rechten moet een campinghouder aanbieden? Hij kan er moeilijk een caravan bij toveren of andere gasten eruit zetten.

Wij hebben vroeger ook altijd gekampeerd soms hadden we een plek pal in de zon. Ja dan was mijn tentje snikheet en de caravan van mijn ouders ook. Ventilator aan, evt voetjes in een emmer water etc. Overdag alles dicht, ‘s avonds alles luchten.

Oh ja soms helpt t ook wel om je dak te koelen met water.
Laatst bijgewerkt door Mars op 12-08-22 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:35

Ik denk dat ik buiten zou gaan slapen in jouw geval en morgen nogmaals naar de receptie om te proberen tot een andere oplossing te komen.

Heb je direct bij de camping geboekt of via een organisatie oid?

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: 38 graden in de huurstacaravan, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:36

Hmm het is 29 graden in mijn woonkamer. Welke rechten heb ik? Sorry hoor maar we zitten in een hittegolf. Het is algemeen bekend dat het op een camping sneller warm wordt binnen. Voordeel is dat het ook sneller afkoelt dus dat je meestal toch prettiger slaapt dan thuis. Mijn tip? Volgende keer vakantie boeken naar een all in hotel ;)

madeliefw

Berichten: 2668
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:37

Vreselijk, ook wel eens gehad, toen buiten geslapen inderdaad. Maar je kan er niks aan doen verder. Kan de camping toch ook niks aan doen. Ja weer naar huis gaan of een hotel met airco boeken. Of een mobiele airco kopen.

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:39

Paar jaar geleden ook gehad in een hotel in Knokke. Het was september en snikheet, wij hadden de zolderkamer en geen airco . Hotel zat vol, geen andere kamer beschikbaar. Het is wat het is helaas, weer is onvoorspelbaar. Maak een handdoek nat, wring hem goed uit en leg hem op je lichaam, dat geeft nog enigszins verkoeling.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:40

Het begint nu buiten flink af te koelen, dus alles tegen elkaar open zetten en laten doorwaaien. Eventueel de ventilator in de deuropening, zodat deze de koudere lucht naar binnen blaast.

Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 22:41

Bedankt iedereen voor de tips.

Het is een vakantiepark met richting de 1500 huisjes, caravans en campingplaatsen.
95% van de stacaravans staan onder de bomen. De onze helaas dus niet.

Buiten slapen gaat niet wegens de muggen. Ik kan ook niet een matras buiten leggen op het gras. Koude handdoeken is een idee.
Laatst bijgewerkt door Storm op 12-08-22 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:42

Voor nu zou ik buiten gaan slapen of handdoeken nat maken en over je heen leggen. Vreselijk, ik heb ook zo'n hekel aan warmte in huis, zeker in de nacht..

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: 38 graden in de huurstacaravan, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:45

Klamboe’s regelen en alles open zetten, doorgaans koelt een sta-caravan heel snel af. En anders voor morgen avond een goedkoop tentje opzetten.

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:46

Dat is echt heel erg balen, maar inderdaad wat de rest zegt, het is een factor waar niemand iets aan kan doen en wat er ook een beetje bij hoort. Mijn huis is momenteel ook 30 graden binnen en koelt ook niet af snachts, had liever in een tentje geslapen dan in mijn eigen slaapkamer. :') Als het goed is koelt een stacaravan ook snel af. Misschien kan je morgen de ramen verduisteren en alles open zetten dat het doorlucht? Dan wordt het hopelijk niet warmer dan de buiten temperatuur.
Heb je niet een buiten stuk? Dan zou ik daar slapen! En overdag lekker de natuur en water op zoeken.

@pluisje88, ik snap je punt maar om het af te sluiten met het advies een all in te boeken als TS aangeeft hier al hard voor gespaard te hebben is wel een beetje gemeen.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:48

Dat is toch wel een beetje hoe het werkt op de camping :o Wij hadden het ook een paar weken terug. voordeel van een caravan is wel dat ie snachts lekker afkoelt. Hoewel het sowieso war blijft vannacht. Maar nu lekker alle ramen open en dan is het zo weer koeler.

Geen idee of je ‘recht’ hebt op een andere caravan.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: 38 graden in de huurstacaravan, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:52

Ontzettend vervelend Storm, vooral als jij en de kinderen hier zo naar uit hebben gekeken en het begin van de vakantie nu eigenlijk niet fijn is :(:)

Drastisch en waarschijnlijk alleen een optie als je in NL bent gebleven: terug naar huis en dinsdag terug naar de camping?

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:53

Niks zo vervelend als die klamme hitte,bij ons is het 28 graden binnen,dus volop de waaiers aan.
Ik bedoel het niet verkeerd,maar waarom zou je in hemelsnaam ergens recht op hebben?
Het is een hittegolf,je zit in een stacaravan en weet vantevoren dat er geen airco is?
Gewoon alles opengooien snachts,waaiers aan en evt van die koelmatjes in bed(van die hondendingen die ze bij de Action verkopen)

thequeensmum
Berichten: 3582
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:58

123321 schreef:
Ontzettend vervelend Storm, vooral als jij en de kinderen hier zo naar uit hebben gekeken en het begin van de vakantie nu eigenlijk niet fijn is :(:)

Drastisch en waarschijnlijk alleen een optie als je in NL bent gebleven: terug naar huis en dinsdag terug naar de camping?


Zou ook mijn advies zijn. Ik vind het echt heel erg naar voor jou en je kinderen. Vakantie waar je zolang naar hebt uitgekeken. Echt heel sneu, snap ook niet de minne opmerking van pluisje88. Die heeft het inlevingsvermogen van een tafelpoot ( sorry tafelpoot ).
Misschien toch even contact opnemen met TUI?

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:00

Ik weet niet of je in Nederland of in het buitenland zit? Meestal als je boekt staat er wel bij of er wel/geen airco in zit. Ik zou toch proberen buiten te slapen, eventueel met iets als een klamboe? Vragen voor een andere caravan kan altijd maar de kans is natuurlijk klein in het hoogseizoen.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:12

Wat jammer, het is ook ineens de overtreffende trap van zomer.


Als je een vriesvak hebt daar wat flesjes water in doen. Bevroren flesje voir de ventilator koelt in ieder geval iets meer af.

Eventueel morgen een tent improviseren en buiten gaan slapen, is misschien ook juist wel leuk spannend voor de kinderen.
Als er een stuk plastic onder ligt zou ik een matras gerust buiten durven te gebruiken.

AmyJamess

Berichten: 2127
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:13

Contact opnemen met tui? Misschien kan die nog iets voor je betekenen.

Het appartement van mijn vriend is met deze temperaturen ook over de 30 graden binnen.
Of je caravan nou in de schaduw staat of niet, denk niet dat dat heel veel verschil maakt met deze temperaturen. Ook de caravans in de schaduw zullen snikheet zijn.
Denk dat je even door de zure appel heen moet bijten.
Desnoods even rondje camping kijken/vragen hoe anderen met de hitte omgaan in de caravan?

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:15

Heel vervelend dit maar als het een week hoost van de regen en je daardoor niks kan kan je dit ook niet verhalen op de verhuurder.
Les voor de volgende keer om te vragen naar een caravan onder de bomen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:16

Ik denk dat je niet echt recht op iets hebt, dit is overmacht. Als je een accomodatie hebt geboekt zonder airco kan niemand wat doen aan de hitte/ deze situatie. Het is vervelend, ik kan het weten want hier is het ook nog steeds 35 graden in huis, maar maak je vooral niet te druk. Het is zoals het is. Heeft de caravan een koelkast met vriezer? Maak dan heel veel ijsblokjes en stop die in een plastic zakje. Ophangen voor de ventilator en dan heb je even verkoeling voor het slapen. Of idd buiten slapen, best een leuk avontuur met je kinderen!

Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 23:18

Nogmaals bedankt iedereen. Ik zit er gewoon een beetje doorheen. Ik had er zo enorm naar uitgekeken en iedereen weet hoe duur een stacaravan is per week in de zomervakantie.
Wat ik zo jammer vind is dat juist onze caravan in de volle zon staat en de anderen onder de bomen. Ik sta aan de buitenrand en daar groeit dus net niks.
Ik woon hier 200 km vandaan, even terug naar huis is geen optie helaas, en dan zouden de kinderen ook erg teleurgesteld zijn.

Een aircooler, iemand ervaring mee?
Zelfs de koelkast trekt het hier namelijk niet, alles dat eruit komt is lauw.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:21

He jakkes, wat naar voor je. 't Is ook wel gruwelijk warm ineens.

Qua rechten denk ik niet dat je iets kunt doen. Je hebt een stacaravan geboekt zonder airco en die dingen worden nu eenmaal loeiwarm. Voordeel: ze koelen ook weer heel snel af, dus als je de ramen open kunt zetten, dan zou het 's nachts nog wel mee kunnen vallen.

Bij bijv. Boels kun je een mobiele airco huren: https://www.boels.com/nl-nl/huren/airco ... a8/p/11338
Of je daar echt iets aan hebt, vraag ik me af. Die dingen zijn loeizwaar (ze zijn niet zo mobiel als ze zichzelf aanprijzen ;) ) en vanaf maandag wordt het een stuk minder warm. Denk niet dat het de moeite loont.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:23

:(:)

De temperatuur zal in de loop van de nacht nog wel wat verder dalen dan die 33 graden, denk ik.
Vooral alles open houden en morgen als de zon er op komt te staan natuurlijk alles dicht.
Dan zal de koelkast het ook weer beter doen!

Lijkt alsof deze caravan voor jullie even leeg heeft gestaan met alles open en de koelkast misschien uit.

Overigens heb je wel recht op een goed werkende koelkast, lijkt mij. Die hoort bij de inventaris.