Waarop letten bij het huisbezichtiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:23

Wanneer op dat dak aan vier kanten zo’n uitbouw zit kun je zonnepanelen bijna wel vergeten.
Je praktijk zou ook kunnen in dat kamertje beneden, muur tussen kamer en garage, wanneer die verplaatst wordt heb je ook nog ruimte voor fietsen en tuingereedschap want ik zie geen schuur.

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:26

Ik las iets over een verzakking. Die zijn vaak erg duur om te herstellen.

Sowieso moet je dus een bouwkundige keuring laten uitvoeren, maar zoek wel een goede! Beter een wat duurdere dan goedkoop duurkoop uiteindelijk. Mijn zusje heeft daar een keer een paar ton aan verbouwing door kunnen besparen, door het huis niet te kopen omdat ze een goede keurder had.

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:53

Een aankoopkeuring is sowieso een must eigenlijk. Maar mijn ervaring is dat daar echt de noodzakelijke dingen uit komen, en niet de dingen zoals heb je genoeg groepen etc. Zijn je stopcontacten geaard. Waar zet je (idd) je wasmachine neer etc.

Kozijnen zijn een belangrijke, die zijn extreem duur om te vervangen dus dat wil je meenemen in je begroting als dat moet.

Ik zag ook kunststof schrootjes in de keuken; die moeten er sowieso uit ivm brandveiligheid. Al lijkt me dat op het geheel aan wat er moet gebeuren een kleinigheid :D .

Ik zou wel rekening houden met een evt. kinderwens en andere toekomstplannen. De markt is volatiel. Je wil niet dat de markt instort, je niet wegkunt en er dan een babydroom komt maar er een kamer te weinig is. En verhuizen met je bedrijf lijkt me ook minder ideaal. Als de boel klapt wil je eigenlijk dat je het nog minimaal 5 - 10 jaar in je huis kunt uitzingen. Waarschijnlijk klapt het niet, maar het is wel een risico dat wij iig ingecalculeerd hebben bij onze huizenkeuze :) .

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:27

Ik zou letten op:

- Thermostaat op elke etage of niet. Of überhaupt instelbaar. (Gezien bouwjaar, denk ik enkel eentje beneden.)
- Isolatiemogelijkheden.
- Deuren/ramen, niet alleen of ze goed geverfd zijn (indien hout), maar doe eens een raam open.
- Ventilatie in de kamers, dus zijn er ventilatieroosters.
- Hang en sluitwerk.
- In de keuken, werken de apparaten nog. Trek even die oven en vaatwasser open om te zien hoe deze erbij staan. Als bijvoorbeeld die vaatwasser verroest is, dan weet je dat daar waarschijnlijk nog iets mee wilt doen. Is alle relevante apperatuur aanwezig? Een vriend van mij bleek in zijn nieuwe woning geen vriezer te hebben, zelfs geen vriesdeel in zijn koelkast. Bleek toch wel onhandig...
- Gaat de afzuiging in de keuken naar buiten of is het enkel circulatie?
- Over het algemeen vocht/schimmel, met name in badkamer en de niet verwarmde ruimtes.

Met betrekking tot de garage. Is een trimsalon wel mogelijk? Het is inpandig, dus ik denk dat dit wel scheelt qua verwarmen tov enkelsteens garages. Maar zijn de noodzakelijke faciliteiten aanwezig, denk aan water, afvoer, verwarming, verlichting. Zo niet, is het veel werk om aan te sluiten? Wat iemand schreef, best lastig om een afvoer aan te leggen als er geen kruipruimte is.
Als het bijvoorbeeld een apart gebouw op het terrein is, is zoiets makkelijker te splitsen en als je dan stopt, dan is het niet dat jullie daar een flink stuk van het huis voor verbouwd hebben.

Moet je er eigenlijk een vergunning voor hebben om een trimsalon te beginnen?

Verder vind ik het een huis met veel potentie!

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 20:58

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik heb er veel aan :D

Morgenochtend 10:30 staat de bezichtiging gepland!

Gaabje
Berichten: 936
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:04

Succes, spannend!

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:40

Ik heb er nog een paar voor je. Hoe zit het met de conditie van de dijk, wat zijn de eisen van het Waterschap wat betreft onderhoud en veel belangrijker zit er dijkverhoging/verbreding in de planning.
Of wanneer gaan ze de plannen als ze al goedgekeurd of aanwezig zijn uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:17

AfricanLady schreef:
Bedankt voor de tips allemaal.
Ik heb er veel aan :D

Morgenochtend 10:30 staat de bezichtiging gepland!


Laat je weten hoe het gegaan is :D ?
Vind ik altijd leuk om te volgen....

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 14:22

Het was een een wat ouder huis maar kwalitatief erg goed in elkaar.
Betonnen vloeren dat is erg fijn.
er zijn 2 lichte plekjes van houtrot aanwezig aan de voorgevel.
De sloot wordt door de naastgelegen boer al 30 jaar bijgehouden dus zouden we kunnen praten of ze dat evt voor ons ook gaan doen.

Het is allemaal gedateerd maar het zag er niet oudbollig uit ofzo.
dubbele beglazing.
Goed geisoleerd
en de kruipruimte was droog.
de kozijnen waren onlangs nog gedaan.
Het dak lag er nog goed bij en is nooit vervangen geweest
het terras was iets verzakt maar er was verder geen schade aan de gevel en het pand.

ze zijn al bezig met het vernieuwe van de dijk en ze beginnen bij de afsluitdijk en dan gaan ze onze kant op.
Medio 2026 staat dit op de planning.

Keuken was ook wat ouder maar alles kwa inbouw zag er nog goed uit erg netjes voor spullen wat ouder is.

Er is gerookt in het huis dus alles was wel wat geel aangeslagen

Mijn vriend gaat met zn financeur zitten en kijken hoe en wat.
Zeker interresse om een bod uit te brengen maar de kk komt er ook nog bij.
Meer bieden dan 230 zal het hem niet worden.
er is veel interrese in het huis en het is blind bieden.
Dus kleine kans dat we hem krijgen

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:17

Hoe hoog ligt dit huis boven NAP en wat zijn de plannen qua waterhuishouding ivm natuurgebied, dan nog gaswinning en wat ligt er aan de andere kant van die dijk water? land? hoeveel hoger dan je huis? kwelwater?
Eerlijk zou ik geen huis onder nap of aan een dijk willen met de vooruitzichten aan klimaatverandering. Zeker niet met lange termijn plannen als goede plek voor je kinderen om gezin te stichten later of oud te worden. En in dat kader ook nog : kan de fundering tegen uitdrogende bodem of verzakt de boel elk jaar dat we een zomer als deze hebben? Denk dus qua lokatie en dat soort basis zaken 100 jaar vooruit.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:22

Vereniging eigen huis vragen om een bouwrapport. Deze vereniging komt op voor de belangen van de bewoners. Dit als je het huis graag wil kopen want het voldoet en voelt goed.

Op laten nemen in de ontbindende voorwaarden, dat als je jouw vergunningen niet krijgt voor wat je nodig hebt voor die garage om te bouwen tot werkplek het niet doorgaat.

Bestemmingplan van de gemeente opvragen, van die regio→ zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

Ik heb verder niet het hele topic doorgelezen.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:28

tamary schreef:
Hoe hoog ligt dit huis boven NAP en wat zijn de plannen qua waterhuishouding ivm natuurgebied, dan nog gaswinning en wat ligt er aan de andere kant van die dijk water? land? hoeveel hoger dan je huis? kwelwater?
Eerlijk zou ik geen huis onder nap of aan een dijk willen met de vooruitzichten aan klimaatverandering. Zeker niet met lange termijn plannen als goede plek voor je kinderen om gezin te stichten later of oud te worden. En in dat kader ook nog : kan de fundering tegen uitdrogende bodem of verzakt de boel elk jaar dat we een zomer als deze hebben? Denk dus qua lokatie en dat soort basis zaken 100 jaar vooruit.

En dat was ook mijn ingang, ben blijkbaar niet de enige ;)

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:49

Het huis in Zürich werd hem niet.
Zou nog veel te veel aan gedaan moeten worden aan de slootkant en de verzakte tuin daardoor.

We gaan aankomende vrijdag aar dit huis kijken.

https://molenrak14.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:23

Leuk, spannend! En succes.

Hopelijk is het wat voor jullie :j . Hoewel de hypotheekrente hoger staat, een stuk minder cowboys nu op de huizenmarkt. Dus hopelijk pakt dat gunstig uit.

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:51

Ja de prijs is al 10.000 gezakt in een maand tijd dus ik denk dat ze er snel vanaf willen


Ik ben erg benieuwd

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:39

Check op de bovenverdieping goed op lekkage, ik meen op meerdere kamers vochtvlekken en loslatend behang te zien.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:13

Ik vind het een leuk huis. Neem een zaklamp mee. Kijk goed achter de overgordijnen voor vocht plekken en trek even hier en daar voorzichtig een kastje naar voren en kijk wederom of er vochtplekken zitten. Bel even bij de buren en de buren van de buren aan hoe het er woont. Veel plezier.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:44

tamary schreef:
Hoe hoog ligt dit huis boven NAP en wat zijn de plannen qua waterhuishouding ivm natuurgebied, dan nog gaswinning en wat ligt er aan de andere kant van die dijk water? land? hoeveel hoger dan je huis? kwelwater?
Eerlijk zou ik geen huis onder nap of aan een dijk willen met de vooruitzichten aan klimaatverandering. Zeker niet met lange termijn plannen als goede plek voor je kinderen om gezin te stichten later of oud te worden. En in dat kader ook nog : kan de fundering tegen uitdrogende bodem of verzakt de boel elk jaar dat we een zomer als deze hebben? Denk dus qua lokatie en dat soort basis zaken 100 jaar vooruit.



Wij zoeken ook een huis en hebben hier over nagedacht maar we kwamen al snel tot de conclusie dat je dan beter naar het buitenland kan vertrekken. Als de zeespiegel stijgt kan je namelijk half Nederland afschrijven en wat overblijft zal ook niet zo leefbaar meer zijn.

https://www.atlasleefomgeving.nl/nieuws ... -het-water%3

Gelukkig snappen de knappe koppen in ons land dat ook en wordt er hard gewerkt om het water weg te houden.

Zekerheid heb je nooit, maar om nu ons hele hebben en houwe naar Twente of de hoge Veluwe te verhuizen en werk, familie, thuisgevoel achter te laten, puur uit angst dat we over 30 jaar de zeespiegelstijging niet hebben kunnen keren.. Is ook weer zo wat.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:53

AfricanLady schreef:
Het huis in Zürich werd hem niet.
Zou nog veel te veel aan gedaan moeten worden aan de slootkant en de verzakte tuin daardoor.

We gaan aankomende vrijdag aar dit huis kijken.

https://molenrak14.nl/


Leuk huis!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:01

Let op de buurt waar het huis staat. Kijk naar wie je buren zijn, rij eens op een ochtend/ middag/ avond door de straat ( zowel in het weekend als doordeweeks) en kijk en luister goed.
Al het andere is al zo'n beetje genoemd maar je kan een prachtig huis kopen maar als het op de verkeerde plek staat/ "verkeerde" buren heeft etc. dan wordt je er alsnog doodongelukkig. We hebben dat zelf meegemaakt en, ondanks dat het huis alles had wat we zochten, was het een hel om daar te wonen.

iirrssjjee

Berichten: 5944
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:08

Ik zie dat je al bent wezen kijken! Maar evt tips (die ook na bezichtiging van toepassing zijn);
- locatie. Je kan (tot op zekere hoogte) alles in een huis maken zoals je wilt. Helaas kun je het niet optillen en ergens neerzetten waar je wilt. Dus de locatie waar het is, is heel belangrijk.
- de buurt. Wat voor mensen wonen er? Worden er bv elk weekend feestjes gegeven door buren, of een fanatieke klusser elk weekend om 7u smorgens? Dit kan flinke overlast geven. Wonen er allemaal senioren of juist jonge gezinnen/stellen?
- staan er veranderingen op de planning?
Wij wonen bv aan de achterzijde aan een park. Hier zou bv een flatgebouw of een rij woningen geplaatst kunnen worden. Dit gaat (voor de komende tig jaar iig) niet gebeuren. Maar het zou best vervelend zijn als je er woont, denkend een heerlijk uitzicht te hebben, en na een jaar word dat verstoord.
- isolering. Hoe is het geïsoleerd en kan dit tegen redelijke prijs verbeterd worden?
- toekomstbestendig. 1 slaapkamer met 2 personen is prima, tenzij er een kinderwens is, of er uiteindelijk bv kantoorwerk aan huis gedaan gaat worden enz enz. Verkopen kan altijd, maar het wil wel eens gebeuren dat je er een paar jaar mee zit voordat je het hebt kunnen verkopen. Die jaren moet je dan toch uitzingen met een kamer te weinig (bv).

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 00:38

Ja het is nu echt zover
Morgen transport :D
12:00 eindcontrole en 14:00 tekenen !!!


Knip [afbeelding]
Laatst bijgewerkt door ynskek op 22-12-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeelding verwijderd ivm privé gegevens

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 01:57

Gefeliciteerd met je nieuwe huis, mooi dat het gelukt is! Veel succes met de verhuizing! *\o/*

Je nieuwe adres staat nu alleen wel op een openbaar forum. Wil je dat wel?

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 02:06

Gefeliciteerd. Maar zou het ook ff weghalen als ik jou was