Morele vraag inzake oplichting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5412
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:21

MP doet niks met meldingen. Ik heb laatst ook een melding gedaan van iemand die de overeenkomst niet nakwam. Niks van gehoord.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:32

Liannetje86 schreef:
Ik vind je aardig, ik was zo veel lomper geweest.

- Melding naar curator
- Melding naar belastingdienst (omkering van bewijslast is dan opeens wel grappig)
- Melding bij de politie (in feite diefstal in mijn ogen)
- Melding marktplaats
- Melding UWV, stel dat ie nog een uitkering krijgt...
- Ik schrijf hele mooie reviews, overal waar het kan :')

Gewoon omdat het voor mij een principe is dan, geen wraak, maar als ie het bij mij doet, dan is de volgende keer een lief opaatje of omaatje de pineut... En dat moet gewoon stoppen.

Maar ik zou dan alles klaarmaken, fotootje maken, en zeggen dat ik die ga versturen als ik niet binnen een dag een oplossing heb. Alles netjes laten oplossen bij mij... En die alsnog versturen dan, dat sowieso... Zonder schuldgevoel... (je moet ook soms aan jezelf denken ;))

En daarna kan ik het zelf ook loslaten :') anders blijf ik me er aan irriteren... Dus is het ook nog iets therapeutisch :') (ik kan me ook zo boos maken om al die programma's dat ze mensen oplichten...)
Wauw.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:51

IHN schreef:
Maar voor volgende keer:
vantevoren vragen of het wit of zwart is.
vantevoren aangeven:ik betaal pas als ALLES klaar is.

dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.


Hmmm, zet de afspraken zwart op wit en betaal BTW.

Zelf accoord gaan met zwart werk vind ik al niet in de haak - en je loopt risico, zo is gebleken.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 21:13

Janneke2 schreef:
IHN schreef:
Maar voor volgende keer:
vantevoren vragen of het wit of zwart is.
vantevoren aangeven:ik betaal pas als ALLES klaar is.

dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.


Hmmm, zet de afspraken zwart op wit en betaal BTW.

Zelf accoord gaan met zwart werk vind ik al niet in de haak - en je loopt risico, zo is gebleken.


uhh Janneke? Soms kan lezen geen kwaad. Zoals ik aangaf wist ik niet dat cash zwart was. Ik ben dus niet bewust akkoord gegaan met zwart werk.

en zoals ik hierboven zeg:vragen of wit of zwart is (waarbij je er, als je mijn eerdere berichten had gelezen had kunnen veronderstellen dat ik met zwart niet akkoord zou gaan. Iets wat ik ook ergens genoemd heb. Alleen als ik iemand ken).

Ik hoef geen btw af te dragen. Dat moet de ondernemer. Gezien de prijs vond ik het logisch dat dat erbij inzat (ca 70 per uur)

Sorry, ik ben blij met alle meningen. Maar jouw opmerking getuigt meer van nog ff willen laten weten wat je ergens van vind, zonder uberhaupt echt gelezen te hebben. En daarvan zie ik de toegevoegde waarde niet zo eerlijk gezegd.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:17

Met zo’n bedrag voor alleen het aanbrengen van de tegels zou ik nooit de gedachte hebben dat het zwart was. Drie weken geleden is bij ons 7,50 m2 aangebracht inclusief kit, voeg en lijm waren deze kosten €238, 65. Via een tegelhandel die zelf tegelzetters in dienst heeft, dus wit, met factuur en overgemaakt.
Ik vind het best wel stoer dat je m erbij gelapt hebt. :D

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:39

Ailill schreef:
Liannetje86 schreef:
Ik vind je aardig, ik was zo veel lomper geweest.

- Melding naar curator
- Melding naar belastingdienst (omkering van bewijslast is dan opeens wel grappig)
- Melding bij de politie (in feite diefstal in mijn ogen)
- Melding marktplaats
- Melding UWV, stel dat ie nog een uitkering krijgt...
- Ik schrijf hele mooie reviews, overal waar het kan :')

Gewoon omdat het voor mij een principe is dan, geen wraak, maar als ie het bij mij doet, dan is de volgende keer een lief opaatje of omaatje de pineut... En dat moet gewoon stoppen.

Maar ik zou dan alles klaarmaken, fotootje maken, en zeggen dat ik die ga versturen als ik niet binnen een dag een oplossing heb. Alles netjes laten oplossen bij mij... En die alsnog versturen dan, dat sowieso... Zonder schuldgevoel... (je moet ook soms aan jezelf denken ;))

En daarna kan ik het zelf ook loslaten :') anders blijf ik me er aan irriteren... Dus is het ook nog iets therapeutisch :') (ik kan me ook zo boos maken om al die programma's dat ze mensen oplichten...)
Wauw.


Niks wauw… ze heeft gelijk. Als iemand je oplicht zou het maar gek zijn om het zomaar te laten gaan. Direct korte metten mee maken.

@TS: goed gehandeld!

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:01

IHN schreef:
Maar voor volgende keer:
vantevoren vragen of het wit of zwart is.
vantevoren aangeven:ik betaal pas als ALLES klaar is.

dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.

Janneke2 schreef:
Hmmm, zet de afspraken zwart op wit en betaal BTW.

Zelf accoord gaan met zwart werk vind ik al niet in de haak - en je loopt risico, zo is gebleken.

Citaat:
uhh Janneke? Soms kan lezen geen kwaad. Zoals ik aangaf wist ik niet dat cash zwart was. Ik ben dus niet bewust akkoord gegaan met zwart werk.

Ja, dat had ik gelezen, hoor.

En je kunt en mag een brave factuur heus cash betalen, dus "cash is per definitie zwart" klopt niet.

Maar opdrachten afspreken waarbij jij kennelijk je weetje niet weet is een enorm risico op gedonder.

Zwart werk is belasting ontduiken.
Bij een brave factuur staat hetzij een BTW bedrag, hetzij de mededeling 'vrijgesteld van BTW' (dat gaat dan over dingen als cursussen, een klusbedrijf moet BTW afdragen).

Ooit had ik een klusjesman over de vloer en toen ik vroeg om de rekening vroeg hij terug 'of ik echt een factuur wilde'.
'Ja.' (Al betaal je dan dus meer.)
(En wil je de BTW ontduiken, heeft het zin de klus niet in je administratie te hebben.)

Citaat:
Ik hoef geen btw af te dragen. Dat moet de ondernemer. Gezien de prijs vond ik het logisch dat dat erbij inzat (ca 70 per uur)

Dat kan, maar ik ben dan van de controle : factuur graag.
Citaat:
Sorry, ik ben blij met alle meningen. Maar jouw opmerking getuigt meer van nog ff willen laten weten wat je ergens van vind, zonder uberhaupt echt gelezen te hebben. En daarvan zie ik de toegevoegde waarde niet zo eerlijk gezegd.

>;)
Welke emoticon zal ik hier eens bij zetten...?

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:11

Poekkie schreef:
Ailill schreef:
Wauw.


Niks wauw… ze heeft gelijk. Als iemand je oplicht zou het maar gek zijn om het zomaar te laten gaan. Direct korte metten mee maken.

@TS: goed gehandeld!
Anders spreek je gewoon even enkel voor jezelf, jij hebt jouw mening en ik de mijne. Ik vind die lijst aan acties werkelijk te belachelijk voor woorden.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:49

Het is ook onzin. Politie zal niks doen.
Het gaat op een civiele zaak en geen strafrecht.

Belasting en UWV gaat vast via de curator wel een balletje rollen.
MP zal er weinig meedoen.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:16

Eens.

Los daarvan, ik snap dat het niet netjes is van meneer, en TS heeft er verstandig aan gedaan om actie te ondernemen (al had ik die mogelijke acties eerst met meneer besproken/hem alsnog de kans gegeven om het op te lossen).

Maar dan zo'n actielijst uitzetten, meneer het werk alsnog uit laten voeren (terecht!), om het vervolgens alsnog overal te melden - en hiervan te genieten, nee dat vind ik echt alle perken te buiten gaan. We hebben het hier over wat tegelwerk vs. mogelijk iemands leven geheel en blijvend kapot maken, ver uit verhouding in mijn optiek.

Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 00:12

Hij is een oplichter. Weinig medelijden mee.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 00:23

Daarin verschillen we dan van mening, of nou ja, dat is hij blijkbaar wel. Maar dan zo'n aanpak als suggestie, nah :n

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 02:06

Wat hij heeft gedaan kan niet. Maar een oplichter zou ik hem, zonder echt zijn zaak te kennen, niet zo snel noemen.

Er zijn echt mensen die heel goed zijn in hun vak, maar hun zaakjes nooit op orde hebben. Zowel van dichtbij als op afstand mee gemaakt en zelfs mensen die daardoor echt alles kwijt raakten.

Naar zwarte klussen grijpen om je kop boven water te houden, snap ik dan soms wel. Misschien heeft die man een gezin en kinderen, dan is failliet gaan niet alleen voor hem, maar ook voor zijn kinderen heel ingrijpend.

Wij kunnen hier hard roepen dat hij daar eerder aan moet denken, maar sommige mensen kunnen dat gewoon echt niet. Die hadden moeite met school en vaak dus ook met het ondernemerschap.

En wat ik hierboven lees qua acties............ppfffff, dan heb je echt tijd teveel of teveel frustraties.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 04:47

Poe, wat een victim blaming zeg. TS is opgelicht en dan vinden mensen dat zij beter had moeten checken, zij had niet gelijk moeten betalen, zij had hem vooraf beter moeten natrekken, en als klap op de vuurpijl is zij fout omdat ze hem aangegeven heeft en hij daardoor nu (ook) oliebol heeft >;)
Dat is toch omgekeerde wereld? Licht mensen gewoon niet op als klusjesman. Dan was er niks aan de hand geweest. Punt.

Schuur_

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 06:55

superpony schreef:
Wat hij heeft gedaan kan niet. Maar een oplichter zou ik hem, zonder echt zijn zaak te kennen, niet zo snel noemen.

Er zijn echt mensen die heel goed zijn in hun vak, maar hun zaakjes nooit op orde hebben. Zowel van dichtbij als op afstand mee gemaakt en zelfs mensen die daardoor echt alles kwijt raakten.

Naar zwarte klussen grijpen om je kop boven water te houden, snap ik dan soms wel. Misschien heeft die man een gezin en kinderen, dan is failliet gaan niet alleen voor hem, maar ook voor zijn kinderen heel ingrijpend.

Wij kunnen hier hard roepen dat hij daar eerder aan moet denken, maar sommige mensen kunnen dat gewoon echt niet. Die hadden moeite met school en vaak dus ook met het ondernemerschap.

En wat ik hierboven lees qua acties............ppfffff, dan heb je echt tijd teveel of teveel frustraties.


Maar waarom moet TS daar dan het slachtoffer van zijn? Hij heeft ook nog eens slecht werk geleverd en dan is 650 euro door de raam naar buiten gooien gewoon veel geld voor veel mensen. Ik had precies hetzelfde gedaan.

Hier ook in de regio genoeg voorbeelden van 'ondernemers' die failliet gaan met bouwbedrijfjes waarin het werk niet aangesleept kan worden. Vragen om medelijden, zwarte klusjes, zouden met het gezin op straat komen etc maar een week later zie je ze op fb wel vragen voor een ticket naar Tomorrowland á enkele 100den euros. Of even relaxen in een vijfsterrenresort om de stress te vergeten. Van welk geld?

Ik ben het er dus niet mee eens dat TS deze man dieper in de oliebol zou duwen. Integendeel, door aan de bel te trekken komt er misschien toch ergens de juiste instantie op pad die zo een mensen kunnen helpen met hun financiele rotzooi. Zelf krijgen ze het duidelijk niet opgelost met hun zwarte klusjes en een hoop slachtoffers in hun pad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:01

Urbanus schreef:
Hij is een oplichter. Weinig medelijden mee.

Dit.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:12

Ceffyl schreef:
Poe, wat een victim blaming zeg. TS is opgelicht en dan vinden mensen dat zij beter had moeten checken, zij had niet gelijk moeten betalen, zij had hem vooraf beter moeten natrekken, en als klap op de vuurpijl is zij fout omdat ze hem aangegeven heeft en hij daardoor nu (ook) oliebol heeft >;)
Dat is toch omgekeerde wereld? Licht mensen gewoon niet op als klusjesman. Dan was er niks aan de hand geweest. Punt.

Dat dus.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:32

Superpony: Natuurlijk is hij wel een oplichter. Als je iemand belooft dat je terug komt om het werk af te maken (zoals afgesproken en goed betaalt!) en vervolgens kom je maar niet. Je neemt zelf geen contact op om het af te ronden en ontwijkt expres telefoontjes en poeiert TS af als ze er zelf meermaals achteraan gaat om je je werk af te laten maken. Maar bent wèl bereikbaar voor anderen om een nieuwe klus aan te nemen.

Wat ben je dan....? Juist, een oplichter.

BeFunny

Berichten: 10676
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:53

Contant hoeft niks met zwart te maken te hebben.
Als iemand geen KvK gegevens meer heeft en falliët is dan weet je natuurlijk dat dat wel zo is en ergens kun je dan ook verwachten dat iemand niet helemaal eerlijk is. Want doordat hij nu zwart werkt gaat dat geld niet naar evt schuld eisers en dat vind ik ook kwalijk. Door mensen werk te geven op deze manier, blijven deze mensen dit ook doen.

Maargoed ik zou als ik per ongeluk met zo iemand in zee zou zijn gegaan (Dat kan denk iedereen gebeuren denk aan een loodgieter die je snel nodig hebt als erkende geen tijd hebben dan ben je blij als er iemand anders kan en als die het zwart doet dat boeit dan niet) Hem opbellen met dat ik hem de volgende maandag verwacht en dat hij zijn werk dan kan afmaken. Zo niet dat ik dan verschillende instanties zou contacten o.a de belasting en de politie. Moet je eens opletten hoe snel die het dan af gaat maken. Want uhm dit gaat niet alleen contant maar ook zwart en daardoor alleen al is hij gewoon fout.

Succes.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:29

superpony schreef:
Wat hij heeft gedaan kan niet. Maar een oplichter zou ik hem, zonder echt zijn zaak te kennen, niet zo snel noemen.

Er zijn echt mensen die heel goed zijn in hun vak, maar hun zaakjes nooit op orde hebben. Zowel van dichtbij als op afstand mee gemaakt en zelfs mensen die daardoor echt alles kwijt raakten.

Naar zwarte klussen grijpen om je kop boven water te houden, snap ik dan soms wel. Misschien heeft die man een gezin en kinderen, dan is failliet gaan niet alleen voor hem, maar ook voor zijn kinderen heel ingrijpend.

Wij kunnen hier hard roepen dat hij daar eerder aan moet denken, maar sommige mensen kunnen dat gewoon echt niet. Die hadden moeite met school en vaak dus ook met het ondernemerschap.

En wat ik hierboven lees qua acties............ppfffff, dan heb je echt tijd teveel of teveel frustraties.


Zwart begrijp ik wel.

Maar klussen aannemen en dan niet afmaken, niet bereikbaar meer zijn en wel al het geld innen is geen vorm van ‘zaakjes niet op orde krijgen’ maar echt oplichting in de zuiverste vorm. En bewust, anders zou die wel gewoon opnemen. En dan nog voor een bedrag van meerdere honderden euro’s….
Zulke mensen kan je niet hard genoeg pakken.

Exitium

Berichten: 7159
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:30

superpony schreef:
Wat hij heeft gedaan kan niet. Maar een oplichter zou ik hem, zonder echt zijn zaak te kennen, niet zo snel noemen.

Er zijn echt mensen die heel goed zijn in hun vak, maar hun zaakjes nooit op orde hebben. Zowel van dichtbij als op afstand mee gemaakt en zelfs mensen die daardoor echt alles kwijt raakten.

Naar zwarte klussen grijpen om je kop boven water te houden, snap ik dan soms wel. Misschien heeft die man een gezin en kinderen, dan is failliet gaan niet alleen voor hem, maar ook voor zijn kinderen heel ingrijpend.

Wij kunnen hier hard roepen dat hij daar eerder aan moet denken, maar sommige mensen kunnen dat gewoon echt niet. Die hadden moeite met school en vaak dus ook met het ondernemerschap.

En wat ik hierboven lees qua acties............ppfffff, dan heb je echt tijd teveel of teveel frustraties.

Op het moment dat je bij je klant waar je nog iets af moet maken niet meer opneemt en later per app aangeeft dat je geen idee hebt wanneer je kan komen, maar je wel binnen een paar dagen bij nieuwe klanten aan de gang kan, kun je dat wel als oplichting kwalificeren. Hij had z'n geld en had waarschijnlijk geen intentie meer om het überhaupt nog af te maken. Ik had 'm waarschijlijk de kans gegeven om het af te komen maken ("joh, ik weet dat je volgende week bij een nieuwe klant aan de gang zou kunnen dus je hebt tijd zat. Je kan het binnen een week af komen maken anders ga ik andere stappen ondernemen"), en anders precies hetzelfde gedaan als TS.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 09:11

Janneke2 schreef:
IHN schreef:
Maar voor volgende keer:
vantevoren vragen of het wit of zwart is.
vantevoren aangeven:ik betaal pas als ALLES klaar is.

dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.

Janneke2 schreef:
Hmmm, zet de afspraken zwart op wit en betaal BTW.

Zelf accoord gaan met zwart werk vind ik al niet in de haak - en je loopt risico, zo is gebleken.

Citaat:
uhh Janneke? Soms kan lezen geen kwaad. Zoals ik aangaf wist ik niet dat cash zwart was. Ik ben dus niet bewust akkoord gegaan met zwart werk.

Ja, dat had ik gelezen, hoor.

En je kunt en mag een brave factuur heus cash betalen, dus "cash is per definitie zwart" klopt niet.

Maar opdrachten afspreken waarbij jij kennelijk je weetje niet weet is een enorm risico op gedonder.

Zwart werk is belasting ontduiken.
Bij een brave factuur staat hetzij een BTW bedrag, hetzij de mededeling 'vrijgesteld van BTW' (dat gaat dan over dingen als cursussen, een klusbedrijf moet BTW afdragen).

Ooit had ik een klusjesman over de vloer en toen ik vroeg om de rekening vroeg hij terug 'of ik echt een factuur wilde'.
'Ja.' (Al betaal je dan dus meer.)
(En wil je de BTW ontduiken, heeft het zin de klus niet in je administratie te hebben.)

Citaat:
Ik hoef geen btw af te dragen. Dat moet de ondernemer. Gezien de prijs vond ik het logisch dat dat erbij inzat (ca 70 per uur)

Dat kan, maar ik ben dan van de controle : factuur graag.
Citaat:
Sorry, ik ben blij met alle meningen. Maar jouw opmerking getuigt meer van nog ff willen laten weten wat je ergens van vind, zonder uberhaupt echt gelezen te hebben. En daarvan zie ik de toegevoegde waarde niet zo eerlijk gezegd.

>;)
Welke emoticon zal ik hier eens bij zetten...?


Janneke, nu doe je het weer. Je had het gelezen, en dan begin je over dat ik mijn weetje niet weet.
Iets wat ik dus al samengevat heb in mijn opmerking:voor volgende keer, vragen of iets zwart of wit is (en niet ervanuitgaan dus). Helemaal prima dat jij vd controle bent. Ik ben (was) van het vertrouwen.
Ik snap dus je hele punt niet. Beetje mosterd na de maaltijd of vooral jouw behoefte om ff aan te geven dat jij zoveel beter bent.

Ik heb dit topic geopend om meningen te horen, om naar aanleiding daarvan mijn eigen te kunnen vormen en daarbij ook nog zinvolle tips gehad om het volgende keer te vooorkomen.

Wat jij doet is nog ff laten weten naderhand dat het mijn eigen schuld was. En daarvoor creeer je je eigen feiten. Not nice.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:16

Ik kan genoeg voorbeelden noemen wat ik cash betaal zonder dat het zwart is, dus je denkwijze is niet zo raar. Mijn hoefsmid betaal ik ook contant, elke 8 weken weer al jaren lang. De schoorsteenveger betaal ik ook contant, oké van hem krijg ik een bon voor de verzekering. De hout leverancier voor het hout van de houtkachel betaal ik ook al jaren lang contant. Bij geen van deze is het zwart werk wat er geleverd wordt. Dus om direct er van uit te gaan dat contant betalen direct zwart werken is hoeft dus echt niet.
Gelukkig zijn er nog mensen die wel het goede in de mensen willen zien (zoals TS) het jammere vind ik wel dat juist die mensen vaak gedupeerd worden. Er zijn helaas mensen die daar een neus voor hebben, die geen geweten hebben op een bepaalde manier om gebruik te maken van die goedheid.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 09:17

voor de rest:ik weet niet of hij echt bewust de boel oplicht. Ik heb ooit een escaperoom gehad waarin je moest ontsnappen uit de schulden en er gebeurd iets in je hoofd, waardoor logisch ineens niet meer logisch is en er een soort kortsluiting ontstaat, waardoor je niet meer helder na kan denken.
Dus bewust oplichter? Dat weet ik niet.
Ik heb WEL naderhand slechte recensies over zijn nu failliette bedrijf gelezen waarin hij geld terug zou betalen en dat niet deed ondanks belofte.
Maar:hij heeft het meeste werk bij mij gewoon klaar. Alleen de afwerking niet en dat was nu juist waarvoor ik iemand ingeschakeld heb, en wat het lastigst is aan het hele klusje. Dus hij heeft mij opgelicht door zijn afspraak niet na te komen. Ik weet natuurlijk niet of dat standaard gewoonte is.

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:29

Normaal is het zo, dat als je contant betaald, je een kas bewijs hoort te krijgen. Als er GEEN kasbewijs is, dan wordt het algemeen aanvaard dat het zwart betaald dwz. zonder btw en er geen opgave van komt via omzet aangifte.

Dit is een manier van werken waar volgens mij, heel goed is over nagedacht. De curator komt niet verder omdat er geen aanwijsbare inkomstenbron is. Er vind geen btw afdracht plaats. etc.