Morele vraag inzake oplichting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:54

Cash is idd vaak wel "zwart" en buiten de boekjes om.

Moet jij je schuldig voelen? Geen seconde. Want als hij het netjes haf afgehandeld was jij niet gaan zoeken toch? En had jij geen verdere stappen ondernomen.

Snap je gevoel wel hoor, maar je schuldig voelen is echt niet nodig. Siert je wel. Maar dan had meneer het maar beter moeten regelen.

Wij zijn ook de "boosdoener" in een kwestie waar we eigenlijk het slachtoffer van waren. Ik lach er maar om want uiteindelijk heeft diegene kansen genoeg gehad. Waar wij het slachtoffer waren maakt hij zich het slachtoffer. Maar ja 8 jaar een lange adem was voor mij genoeg.

Goed gehandeld hoor. Get your oliebol together denk ik dan.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:56

Ik weet niet of ik het zelfde had gedaan.
Maar ik vind wel dat dit zijn eigen schuld is.

Hij heeft zelf zijn glazen ingegooid.
Maar wellicht had je hem ook een bericht kunnen doen dat je weet in welk schuitje hij zich bevindt.
Ik denk dat ik hem had bericht: je komt het afmaken voor (datum) of ik stuur je curator een bericht.

Dan had je misschien nog in ieder geval de boel af.

Maar antwoord op jouw vraag, nee je hoeft je niet schuldig te voelen

Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:58

Ondanks zwart of niet; ik vind 650€ veel geld voor 7/8uurtjes werk, sjonge. Dat hebben wij wit nog niet eens betaald.
Hij had gewoon het werk netjes moeten afronden dan was er niks aan de hand geweest, maargoed niet voor niks dat hij dus failliet is.

Erg bijzonder want juist nu is er werk te over, juist in deze tijden zou ik nooit een onbekende via mp oid laten komen werken, maargoed daar heb je nu niet meer zoveel aan.

Ik snap dat je dan zijn curator bericht, kom zeg, eigen schuld.

Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:02

daantjuhhh schreef:
Ik weet niet of ik het zelfde had gedaan.
Maar ik vind wel dat dit zijn eigen schuld is.

Hij heeft zelf zijn glazen ingegooid.
Maar wellicht had je hem ook een bericht kunnen doen dat je weet in welk schuitje hij zich bevindt.
Ik denk dat ik hem had bericht: je komt het afmaken voor (datum) of ik stuur je curator een bericht.

Dan had je misschien nog in ieder geval de boel af.

Maar antwoord op jouw vraag, nee je hoeft je niet schuldig te voelen


Ik snap de goede wil maar dan kom je die man weer tegemoet! Je hebt een dienst bij hem afgenomen, die hij fatsoenlijk zou moeten afronden. Uiteindelijk was hij vast niet van plan na die ene dag weer terug te komen.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:02

ben wel blij dat jullie er zo over denken. t voelt toch een beetje als snitchen. En ik wil mensen echt geen poot uitdraaien. Ben ook geen heilige Maria..curator gaf aan: rekening kun je ws naar fluiten, maar ik ben blij dat ik het weet, want we waren niet hiervan op de hoogte. Heb ook gewoon gezegd: die rekening mag ie houden...ben zooo blij dat ik nu eens wraak kan nemen. En dat was het ook, vanuit pure woede, wraak. Maar dan naderhand komt ook ergens een deel medelijden met hem boven, ondanks de woede en teleurstelling. Maar goed, idd eigen schuld ook eigenlijk.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:04

daantjuhhh schreef:
Ik weet niet of ik het zelfde had gedaan.
Maar ik vind wel dat dit zijn eigen schuld is.

Hij heeft zelf zijn glazen ingegooid.
Maar wellicht had je hem ook een bericht kunnen doen dat je weet in welk schuitje hij zich bevindt.
Ik denk dat ik hem had bericht: je komt het afmaken voor (datum) of ik stuur je curator een bericht.

Dan had je misschien nog in ieder geval de boel af.

Maar antwoord op jouw vraag, nee je hoeft je niet schuldig te voelen


daar heb ik ook over nagedacht, maar ten eerste zou dat opgevat kunnen worden als chantage. En ten tweede: ik doe het dan liever zelf, want stel dat ie zou komen, is de kans dat ie het goed doet natuurlijk wel tot nulpunt gezakt.

KSHancox
Berichten: 1262
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:04

Wraak is niet de beste motivatie, maar wat hier is gebeurd kan ervoor zorgen dat het veel lastiger voor hem wordt om meer mensen op te lichten.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:05

Je bent waarschijnlijk echt een gigantische beunhaas als je in deze tijden als tegelzetter failliet gaat :') En dat ie het ook nog slecht zet, man man hij had een ander beroep moeten kiezen _O-

Groot gelijk heb je hoor. Maar leerschool voor de volgende keer,vooraf even Googlen wie deze makker is.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:07

KSHancox schreef:
Wraak is niet de beste motivatie, maar wat hier is gebeurd kan ervoor zorgen dat het veel lastiger voor hem wordt om meer mensen op te lichten.


haha, nee, eigenlijk niet,he.

maar je hebt wel gelijk idd. Want in mei is ie failliet gegaan. Ik was ook zo blij met hem, omdat geen tegelzetter tijd had voor een kleine klus. Zo druk. Dus beetje naief dat de alarmbellen bij mij niet eerder afgingen dat hij wel direct tijd had, maar ja...de tegels zitten er wel in. De afwerking en laatste paar tegels red ik zelf ook nog wel. En idd hij wordt nu scherp in de gaten gehouden ws.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:13

Ellen_ov schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik weet niet of ik het zelfde had gedaan.
Maar ik vind wel dat dit zijn eigen schuld is.

Hij heeft zelf zijn glazen ingegooid.
Maar wellicht had je hem ook een bericht kunnen doen dat je weet in welk schuitje hij zich bevindt.
Ik denk dat ik hem had bericht: je komt het afmaken voor (datum) of ik stuur je curator een bericht.

Dan had je misschien nog in ieder geval de boel af.

Maar antwoord op jouw vraag, nee je hoeft je niet schuldig te voelen


Ik snap de goede wil maar dan kom je die man weer tegemoet! Je hebt een dienst bij hem afgenomen, die hij fatsoenlijk zou moeten afronden. Uiteindelijk was hij vast niet van plan na die ene dag weer terug te komen.

Ja uit eigen belang zou ik hem dan tegemoet komen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:29

Wat ik niet begrijp is dat je hem betaald hebt terwijl de klus niet af was? Dat zou ik in ieder geval niet gedaan hebben, zou pas betalen wanneer het af was, en naar mijn zin (zoals afgesproken) af was

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:32

luxx schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je hem betaald hebt terwijl de klus niet af was? Dat zou ik in ieder geval niet gedaan hebben, zou pas betalen wanneer het af was, en naar mijn zin (zoals afgesproken) af was


nee, dom inderdaad. Hij leek zo betrokken dat ik er niet bij stilgestaan heb dat ie weleens niet terug zou kunnen komen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:42

Ik begrijp dat het niet leuk is om te horen maar dan moet je toch ook de hand in eigen boezem steken. Zoals je zelf ook zegt was dat dom, en dat zou ik dan ook mezelf hard aanrekenen, dat ik wel erg dom geweest was. Je spreekt af dat iemand een dienst voor jou doet, die dienst wordt betaald wanneer die dienst gedaan is en geen minuut eerder. Je zegt ook dat je achteraf gevonden hebt dat hij failliet is met zijn bedrijf, dat had je ook uit kunnen zoeken vóórdat hij bij je kwam werken, was blijkbaar niet erg moeilijk om te vinden. Je hebt nu een dure les gekregen om mensen niet op hun blauwe ogen te vertrouwen, blijkbaar had je die nodig en ik hoop voor je dat je die nu ook voor eens en voor altijd geleerd hebt ....

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:50

Ik vind dat hij je heeft bedonderd. Melding maken bij de curator had ik nooit gedaan. Je wilt hem terugpakken voor €650 maar raakt hem nu onevenredig hard. En ja, hij heeft het zelf verknald. Maar ik zou toch zover niet zijn gegaan.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:54

onevenredig hard? als je de gehele geschiedenis bij elkaar op telt + de negatieve recensies is dit niet het eerste geval waarbij het verknalt.
Daarbij, is hij geenszins van plan om zijn afspraken na te komen.
Na een aantal telefoontjes + berichtjes, had hij voldoende kans gehad om het netjes op te lossen.

Heeft hij niet gedaan, daardoor mag hij mooi op de blaren gaan zitten.

Beetje hetzelfde als wanneer iemand je fiets steelt, maar je hem maar niet aangeeft, want gevangenis straf is niet evenredig aan het stelen van een fiets......

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:59

Sky_As schreef:
onevenredig hard? als je de gehele geschiedenis bij elkaar op telt + de negatieve recensies is dit niet het eerste geval waarbij het verknalt.
Daarbij, is hij geenszins van plan om zijn afspraken na te komen.
Na een aantal telefoontjes + berichtjes, had hij voldoende kans gehad om het netjes op te lossen.

Heeft hij niet gedaan, daardoor mag hij mooi op de blaren gaan zitten.

Beetje hetzelfde als wanneer iemand je fiets steelt, maar je hem maar niet aangeeft, want gevangenis straf is niet evenredig aan het stelen van een fiets......


De kans dat iemand in de gevangenis komt voor het stelen van je fiets is minimaal. Natuurlijk moet je je aan je afspraken houden. En als je dat niet doet de gevolgen dragen. Maar dit is wel een erg zware vergelding. Ik zou dan moeite met mezelf hebben om dan dit te doen. En advocaat van de duivel: we horen altijd maar 1 kant.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:02

Zo zie je maar weer dat iedereen er anders in staat :)

Ik zou er geen enkele problemen mee hebben, en als ik me opgelicht voel, dan kan de tegenpartij dat ook terug verwachten.
Wel grappig om de verschillende meningen hier terug te lezen.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:02

luxx schreef:
Ik begrijp dat het niet leuk is om te horen maar dan moet je toch ook de hand in eigen boezem steken. Zoals je zelf ook zegt was dat dom, en dat zou ik dan ook mezelf hard aanrekenen, dat ik wel erg dom geweest was. Je spreekt af dat iemand een dienst voor jou doet, die dienst wordt betaald wanneer die dienst gedaan is en geen minuut eerder. Je zegt ook dat je achteraf gevonden hebt dat hij failliet is met zijn bedrijf, dat had je ook uit kunnen zoeken vóórdat hij bij je kwam werken, was blijkbaar niet erg moeilijk om te vinden. Je hebt nu een dure les gekregen om mensen niet op hun blauwe ogen te vertrouwen, blijkbaar had je die nodig en ik hoop voor je dat je die nu ook voor eens en voor altijd geleerd hebt ....


eigenlijk vind ik dit wel een beetje de omgekeerde wereld. Dom? ja. Maar zelf loop ik terug de winkel in als ik erachter kom dat ze iets vergeten zijn aan te slaan etc. Kortom:ik behandel anderen eerlijk, en ergens zit bij mij de overtuiging opgeslagen dat iedereen zo is. Daarmee ben ik al vaker op mijn snuit gegaan.
Die badkamer komt wel af, daar gaat het me niet om. Ik heb omgekeerd gezocht op zijn tel nr. Daaruit kwam het naar voren. Maar in wat voor wereld leven we als je het jezelf hard moet gaan aanrekenen dat je vertrouwt dat iemand zijn afspraken nakomt? En niet iemand vantevoren geheel nacheckt? Daarmee doe ik niks fouts natuurlijk. Met in t voren betalen ook niet. Dom ja, maar mezelf het aanrekenen, nee echt niet.
Hij komt zijn afspraken niet na en licht de boel op. Ik heb dat laten gebeuren, ja. En daar hoor je me verder niet over. Af maken en doorrrrrr.
Maar in mijn boosheid heb ik hem nu teruggenaaid, iets wat ik echt nog nooit eerder heb gedaan (zelfs als allang duidelijk is dat ik geflest ben denk ik nog:maar mss is het niet zo bedoeld) en dat was mijn vraag:was dit erover?

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:03

chevax schreef:
Ik vind dat hij je heeft bedonderd. Melding maken bij de curator had ik nooit gedaan. Je wilt hem terugpakken voor €650 maar raakt hem nu onevenredig hard. En ja, hij heeft het zelf verknald. Maar ik zou toch zover niet zijn gegaan.


dabk voor je mening, Chevax. Hoe zou jij het opgelost hebben? Of gewoon laten gaan?

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:06

Sky_As schreef:
Zo zie je maar weer dat iedereen er anders in staat :)

Ik zou er geen enkele problemen mee hebben, en als ik me opgelicht voel, dan kan de tegenpartij dat ook terug verwachten.
Wel grappig om de verschillende meningen hier terug te lezen.


inderdaad. Ik ben blij om te lezen dat de meesten zoiets hebben van:eigen schuld.
Maar ben evengoed blij met de andere meningen. Voor een ander perspectief.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Morele vraag inzake oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:10

Ik vind je tegen reactie ook te zwaar TS. Ja hij is fout, en ja je hebt hem de kans gegeven om het op te lossen, en nee dat heeft hij (nog) niet gedaan.

Maar hem dan zo hard terugpakken, nee dat zou ik niet doen. Ik had sowieso langer mijn geld proberen terug te krijgen/hem de mogelijkheid geboden om zijn dienst netjes af te ronden.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:14

IHN schreef:
Hij komt zijn afspraken niet na en licht de boel op. Ik heb dat laten gebeuren, ja. En daar hoor je me verder niet over. Af maken en doorrrrrr.
Maar in mijn boosheid heb ik hem nu teruggenaaid, iets wat ik echt nog nooit eerder heb gedaan (zelfs als allang duidelijk is dat ik geflest ben denk ik nog:maar mss is het niet zo bedoeld) en dat was mijn vraag:was dit erover?

Nou, daar hoor je je dus wel over, dit is een negatieve 'pay it forward'. Hij heeft jou (door jouw eigen toedoen) genaaid en jij naait hem harder terug. Ik vind dat net zoals iemand al eerder zei onevenredig, en ik zou de hand in eigen boezem gestoken hebben. Maar ik vertrouw dan ook geen mens en vind denken 'maar misschien is het niet zo bedoeld ' dan ook erg naïef. Wat mij betreft was dit wel erover om de doodsimpele reden dat je zelf gewoon ook fout geweest bent, vind ik dan tenminste

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:16

Prima aangepakt. Geld aannemen en 'm dan lekker smeren. Heel rap korte mette maken met zulk gedrag.

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:17

Ik snap de tegenreactie vanuit boosheid.
Maar ik had die reactie zelf niet gegeven.
Je spreekt over een man zonder geweten, hij is failliet en heeft dus niets te verliezen.
Ik zou bang zijn voor een actie vanuit deze meneer, straks staat hij bij je op de stoep.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:20

Petpa schreef:
Ik snap de tegenreactie vanuit boosheid.
Maar ik had die reactie zelf niet gegeven.
Je spreekt over een man zonder geweten, hij is failliet en heeft dus niets te verliezen.
Ik zou bang zijn voor een actie vanuit deze meneer, straks staat hij bij je op de stoep.

Ook dat nog ja, daar zou ik ook erg bang voor zijn, hij weet waar je huis woont tenslotte

En die korte mette(n) heb je toch echt zelf in de hand hoor, het is vrij simpel te voorkomen dat iemand er met je geld vandoor gaat, gewoon niet geven. Iets met de kat op het spek binden en gelegenheid maakt de dief enzo