Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:40

Storm schreef:
Ik zou ook eens naar het zuiden kijken.
Waalwijk, Drunen en Loon op zand liggen aan de Loonse en Drunense duinen. En ook Helvoirt en Cromvoirt. Scholing (basis en middelbaar) is hier prima, en studeren kan in Tilburg en Den Bosch. Prachtig gebied hier!
Je kunt hier echt uren rijden.

Udenhout ligt er ook nog tegenaan (niet op de kaart, wel in de praktijk :)) ) en is ook een leuke, deftige (wel wat duurder dus) gemeente met een schattige kern :j .

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:59

Niet alleen de omgeving en faciliteiten zijn belangrijk, maar ik denk dat het net zo belangrijk is om te bedenken tussen wat voor soort mensen je past? Soms is het lastig om als westerling in te voegen in een vrij gesloten gemeenschap. Los daarvan; zou je je prettig voelen in een meer gesloten gemeenschap?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:16

Zuidlaren/ Haren/ Glimmen in die hoek, wel noordelijker dan de veluwe, "veilige" omgeving, de criminaliteitscijfers liggen in ieder geval niet hoog.
Groningen en Haren hebben middelbare scholen. Groningen heeft alle studie richtingen en goed te doen met het OV Vanuit Haren en Glimmen zelfs prima te fietsen.
Groningen is een leuke stad voor tieners en prima zelf te bereizen.
Ik die hoek wonen veel forenzen waardoor het opnemen in het sociale netwerk prima te doen is (spreek uit ervaring) Prima pensionstallingen te vinden die voldoen aan de basis behoeftes van je paard.
Veel bosrijke omgeving en veel heide dus prima natuur.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:17

Menino schreef:
Udenhout ligt er ook nog tegenaan (niet op de kaart, wel in de praktijk :)) ) en is ook een leuke, deftige (wel wat duurder dus) gemeente met een schattige kern :j .


Udenhout is inderdaad een leuk dorp. Met dat deftig valt het wel mee hoor. En het is ook geen gemeente maar gewoon een dorp :))

Helvoirt en Cromvoirt zijn leuke dorpjes. Wat groter en met wat meer voorzieningen (maar ook best duur): Vught.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:33

Diever. Aan het drents Friese wold. Goede pensionstallen. Middelbare school. Prima busverbinding met Assen en Meppel. En bestaat voor 70% uit import uit m'n het westen, dus hoef je ook niet bang te zijn dat de locals je niet accepteren.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:04

Wat is je budget?
Er worden hier heel veel plaatsen genoemd maar de prijsverschillen zijn behoorlijk. Een huis rond Arnhem is stukken duurder dan een huis in Groningen. De noord Veluwe is goedkoper dan de zuid Veluwe en de veluwe is weer duurder dan Drenthe. Heb je weinig budget en wil je echt een huis met tuin dan zal je naar Drenthe, Groningen, Limburg moeten kijken.

Als je een onbeperkt budget hebt dan zou ik voor het Gooi of de Utrechtse Heuvelrug gaan. Dan heb je best of both worlds: dicht bij de grote steden, genoeg te doen, veel werk, vervolgonderwijs, én natuur en pensionstallen en geen hele andere of gesloten cultuur.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:44

Ik woon zelf in Nijkerk en dat voldoet grotendeels aan je eisenlijstje. Er is best veel mooie natuur in de omgeving, redelijk dichtbij de Veluwe, middelbare scholen met mavo, havo en vwo, je bent zo in Amersfoort, Harderwijk, Utrecht en Zwolle waar mbo en hbo-opleidingen zitten en er is een winkelcentrum met kroegjes. En Amersfoort is fietsafstand, nog leuker voor tieners :D En Nijkerk ligt heel centraal in het midden van het land.

Amersfoort zelf zou je ook eens kunnen bezoeken. Dat is een stukje groter en bruisender dan Nijkerk, maar niet zo mega druk als bijvoorbeeld Utrecht. Daar heb je net even iets meer dan in Nijkerk. Harderwijk vind ik zelf ook wel leuk, met een erg gezellig centrum :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:56

t Gooi. Ik woonde in Almere, maar zat in Bussum op school. Met de bus vond ik niet leuk, maar destijds gingen hele grote groepen jeugd naar t Gooi en dat was ook wel weer gezellig.
Verder heel leuk gehad, fijn gestaan en super veel mooi buitengereden.

Onze zoon moest vanaf dorp 18km op de fiets naar Emmen. Met sport erbij was het niet altijd ideaal. Maar veel mensen wonen buitenaf op afstand en daar zijn ook fijne pension plekjes te vinden.

Daarna 8jr in Ermelo gewoond. Zoonlief kon daar alles zelfstandig op de fiets doen en kwam in een hechte vriendenclub die ook samen voetbalden.

Maar ik vond Ermelo qua wonen echt vreselijk. De cultuur en mentaliteit passen mij echt niet.
Je kan er mooi buitenrijden, maar er is vrijwel geen fijne pensionstal te vinden, zeker niet aan het bos.
Ik kom er regelmatig en vind het nog steeds fijn als ik weer weg mag.

Nu wonen we weer 3,5jr in t Noorden, maar 1 dorp verder en bevalt ons heel goed. Hier geen super uitrij gebied, maar deze plek was een bewuste keuze en we kunnen wel een lekker rondje maken.

Het geaccepteerd worden valt echt 100% mee en zijn vooral "verhalen" want er woont hier aardig wat import die goed kunnen aarden.
Hier is wel een middelbare en MBO, maar als je iets groener en meer buitenaf gaat wonen zijn er zat kinderen die samen naar school gaan en dan heb je het beste van 2 werelden.

Alleen een rondje rijden op zondag geeft vaak geen goede indruk. Zelfs een vakantie is echt anders dan ergens wonen.

Mij is het opgevallen dat in buitengebied stalling vaak tegenvalt omdat veel mensen paarden aan huis houden. Vaak is er wel contact op de rijvereniging.

Of je ergens past hangt echt van meer af dan een mooie plek. En je kan ook niet zeggen; ik ben een dorpsmens of standsmens, want ook dat kan enorm per plaats verschillen. Oke, ik kom uit de stad en hou er echt niet van, maar kan echt niet in elk dorp wonen, ook al vind ik veel dorpen heel leuk en mooi. Juist per dorp is er ontzettend veel cultuur verschil.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:09

Danielleeee_ schreef:
Ik woon zelf in Nijkerk en dat voldoet grotendeels aan je eisenlijstje. Er is best veel mooie natuur in de omgeving, redelijk dichtbij de Veluwe, middelbare scholen met mavo, havo en vwo, je bent zo in Amersfoort, Harderwijk, Utrecht en Zwolle waar mbo en hbo-opleidingen zitten en er is een winkelcentrum met kroegjes. En Amersfoort is fietsafstand, nog leuker voor tieners :D En Nijkerk ligt heel centraal in het midden van het land.

Amersfoort zelf zou je ook eens kunnen bezoeken. Dat is een stukje groter en bruisender dan Nijkerk, maar niet zo mega druk als bijvoorbeeld Utrecht. Daar heb je net even iets meer dan in Nijkerk. Harderwijk vind ik zelf ook wel leuk, met een erg gezellig centrum :)


Dat ligt wel een beetje aan welke definitie fietsafstand is, ik vind Nijkerk-Amersfoort namelijk absoluut geen fietsafstand en zeker niet voor pubers die een drankje gaan doen.. haha.

Ik vind Amersfoort zelf wel in jouw plaatje passen TS, alleen pensionstallen is wel een ding. Maar vraag mij eerlijk gezegd af waar pensionstallen geen probleem is deze dag. Heb zelf een fijn plekje in Nijkerk gevonden, maar dat is redelijk uniek.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:37

Hele andere kant op, maar wel eens aan de Noordoostpolder gedacht? Emmeloord heeft alle genoemde voorzieningen en buiten rijden kan in het Kuinderbos. Ook is er keuze aan pensionstallen.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:52

Wageningen en Ede zijn beide passend. Winkels, leuk voor jongeren, scholen, Veluwe, paardrijden, vervolgonderwijs.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:28

Niqui schreef:
Waarschijnlijk niet je bedoeling, maar ook in de Randstad kun je vinden wat je zoekt. In Castricum (en Heemskerk) bijvoorbeeld. Prima middelbare scholen, prima stalling, aan duin, strand en bos, veilig etc.


+1 :j :j

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:54

De Veluwe heeft een hele strook Biblebelt, zou je daar een probleem mee hebben?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:10

Lekker rustig op zondag :7.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:13

Oscar schreef:
Menino schreef:
Udenhout ligt er ook nog tegenaan (niet op de kaart, wel in de praktijk :)) ) en is ook een leuke, deftige (wel wat duurder dus) gemeente met een schattige kern :j .


Udenhout is inderdaad een leuk dorp. Met dat deftig valt het wel mee hoor. En het is ook geen gemeente maar gewoon een dorp :))

Helvoirt en Cromvoirt zijn leuke dorpjes. Wat groter en met wat meer voorzieningen (maar ook best duur): Vught.


En om in die hoek te blijven: Haaren O:) Of Boxtel!

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:33

_San87_ schreef:
Lekker rustig op zondag :7.


Ja ha ha, ik ben niet anders gewend, ben er geboren en getogen, tussen de zwarte kousen kerken.
Maar als je er niet bij stilgestaan hebt van te voren, dan sta je raar te kijken.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:12

Niqui schreef:
Waarschijnlijk niet je bedoeling, maar ook in de Randstad kun je vinden wat je zoekt. In Castricum (en Heemskerk) bijvoorbeeld. Prima middelbare scholen, prima stalling, aan duin, strand en bos, veilig etc.

Ik moest ook gelijk aan Castricum denken, goede verbinding met Amsterdam en het is prachtig wonen en ook buitenrijden.
Je kan ook de dorpjes verderop bekijken; Limmen, Heiloo, Egmond-binnen.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:50

Jokonootje schreef:
Zuidlaren/ Haren/ Glimmen in die hoek, wel noordelijker dan de veluwe, "veilige" omgeving, de criminaliteitscijfers liggen in ieder geval niet hoog.
Groningen en Haren hebben middelbare scholen. Groningen heeft alle studie richtingen en goed te doen met het OV Vanuit Haren en Glimmen zelfs prima te fietsen.
Groningen is een leuke stad voor tieners en prima zelf te bereizen.
Ik die hoek wonen veel forenzen waardoor het opnemen in het sociale netwerk prima te doen is (spreek uit ervaring) Prima pensionstallingen te vinden die voldoen aan de basis behoeftes van je paard.
Veel bosrijke omgeving en veel heide dus prima natuur.

Dit wilde ik ook opperen idd :j Heb zelf 15 jaar in Annen gewoond, in Zuidlaren naar de middelbare school gegaan en later in Veendam (4 en 15km fietsen). Je hebt middelbare scholen in Zuidlaren, Gieten, Assen, Haren, Veendam en Groningen. Heel soms ging er iemand naar Stadskanaal, ligt eraan waar je woont.
Je hebt prachtige natuurgebieden, veel uitrijmogelijkheden, heel gevarieerd ook en volgens mij is er een breed scala aan pensionstallen te vinden.
Zodra ik het geld ervoor heb ga ik meteen terug! :j

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 01:19

ElSea schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik woon zelf in Nijkerk en dat voldoet grotendeels aan je eisenlijstje. Er is best veel mooie natuur in de omgeving, redelijk dichtbij de Veluwe, middelbare scholen met mavo, havo en vwo, je bent zo in Amersfoort, Harderwijk, Utrecht en Zwolle waar mbo en hbo-opleidingen zitten en er is een winkelcentrum met kroegjes. En Amersfoort is fietsafstand, nog leuker voor tieners :D En Nijkerk ligt heel centraal in het midden van het land.

Amersfoort zelf zou je ook eens kunnen bezoeken. Dat is een stukje groter en bruisender dan Nijkerk, maar niet zo mega druk als bijvoorbeeld Utrecht. Daar heb je net even iets meer dan in Nijkerk. Harderwijk vind ik zelf ook wel leuk, met een erg gezellig centrum :)


Dat ligt wel een beetje aan welke definitie fietsafstand is, ik vind Nijkerk-Amersfoort namelijk absoluut geen fietsafstand en zeker niet voor pubers die een drankje gaan doen.. haha.

Ik vind Amersfoort zelf wel in jouw plaatje passen TS, alleen pensionstallen is wel een ding. Maar vraag mij eerlijk gezegd af waar pensionstallen geen probleem is deze dag. Heb zelf een fijn plekje in Nijkerk gevonden, maar dat is redelijk uniek.

Ik ken juist veel mensen die aks puber op de fiets van Nijkerk naar Amersfoort gingen om uit te gaan. Of om naar de middelbare school te gaan op de fiets.

Ik ben jaren terug ook wel eens met de fiets naar Amersfoort geweest om uit te gaan. Ik vond het overigens veel te ver :') Maar ik ken veel mensen die dat elk weekend deden destijds.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 03:03

Als je de dure huizen op het Kazerneterrein kunt betalen, zou ik naar Ede komen. Maar anders zou ik hier ver weg blijven eigenlijk :') er zijn wat dat betreft maar weinig wijken waar ik hier nog zou willen wonen := dan kan je beter naar Bennekom of Veenendaal kijken.

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 03:41

Gees in Drenthe, waar ik (deels) ben opgegroeid. Mooi authentiek boerendorp, prachtig bos nabij, waar je uren kan rijden, leuke rijvereniging en vriendelijke mensen.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 04:43

Blacky94 schreef:
Als je de dure huizen op het Kazerneterrein kunt betalen, zou ik naar Ede komen. Maar anders zou ik hier ver weg blijven eigenlijk :') er zijn wat dat betreft maar weinig wijken waar ik hier nog zou willen wonen := dan kan je beter naar Bennekom of Veenendaal kijken.


Ede heb ik altijd een beetje een gat gevonden. Veenendaal is steeds meer een stad aan het worden in plaats van een dorp. Wij zijn naar Renswoude gevlucht. Heerlijk rustig en klein maar wel alles in de buurt. :j

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:32

ElSea schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik woon zelf in Nijkerk en dat voldoet grotendeels aan je eisenlijstje. Er is best veel mooie natuur in de omgeving, redelijk dichtbij de Veluwe, middelbare scholen met mavo, havo en vwo, je bent zo in Amersfoort, Harderwijk, Utrecht en Zwolle waar mbo en hbo-opleidingen zitten en er is een winkelcentrum met kroegjes. En Amersfoort is fietsafstand, nog leuker voor tieners :D En Nijkerk ligt heel centraal in het midden van het land.

Amersfoort zelf zou je ook eens kunnen bezoeken. Dat is een stukje groter en bruisender dan Nijkerk, maar niet zo mega druk als bijvoorbeeld Utrecht. Daar heb je net even iets meer dan in Nijkerk. Harderwijk vind ik zelf ook wel leuk, met een erg gezellig centrum :)


Dat ligt wel een beetje aan welke definitie fietsafstand is, ik vind Nijkerk-Amersfoort namelijk absoluut geen fietsafstand en zeker niet voor pubers die een drankje gaan doen.. haha.

Ik vind Amersfoort zelf wel in jouw plaatje passen TS, alleen pensionstallen is wel een ding. Maar vraag mij eerlijk gezegd af waar pensionstallen geen probleem is deze dag. Heb zelf een fijn plekje in Nijkerk gevonden, maar dat is redelijk uniek.



De pubers van Bunschoten en Nijkerk komen in opstand, die fietsen dat toch vaak. :D maar het OV is ook goed.

miszlisanne

Berichten: 610
Geregistreerd: 07-01-07
Woonplaats: leusden

Re: Opzoek naar de allerleukste woonplaats :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:29

Ik woon zelf in Leusden (al mijn hele leven), en zat in Amersfoort op school, prima te fietsen!
Mijn paard staat in Nijkerk/Putten. Genoeg mooie natuur in de omgeving om buiten te rijden.

Mocht je meer willen weten, PB maar :-)

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:53

topsylover schreef:
Jokonootje schreef:
Zuidlaren/ Haren/ Glimmen in die hoek, wel noordelijker dan de veluwe, "veilige" omgeving, de criminaliteitscijfers liggen in ieder geval niet hoog.
Groningen en Haren hebben middelbare scholen. Groningen heeft alle studie richtingen en goed te doen met het OV Vanuit Haren en Glimmen zelfs prima te fietsen.
Groningen is een leuke stad voor tieners en prima zelf te bereizen.
Ik die hoek wonen veel forenzen waardoor het opnemen in het sociale netwerk prima te doen is (spreek uit ervaring) Prima pensionstallingen te vinden die voldoen aan de basis behoeftes van je paard.
Veel bosrijke omgeving en veel heide dus prima natuur.

Dit wilde ik ook opperen idd :j Heb zelf 15 jaar in Annen gewoond, in Zuidlaren naar de middelbare school gegaan en later in Veendam (4 en 15km fietsen). Je hebt middelbare scholen in Zuidlaren, Gieten, Assen, Haren, Veendam en Groningen. Heel soms ging er iemand naar Stadskanaal, ligt eraan waar je woont.
Je hebt prachtige natuurgebieden, veel uitrijmogelijkheden, heel gevarieerd ook en volgens mij is er een breed scala aan pensionstallen te vinden.
Zodra ik het geld ervoor heb ga ik meteen terug! :j


de middelbare school in zuidlaren is ondertussen gestopt wegens te weinig kinderen. Wat nu overigens weer volledig hersteld is. enorm breed scala aan pensionstallingen of mensen die paarden aan huis hebben en daar gerust een pensionklant bij willen hebben.