Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:57

Onze kinderen weten precies wat we wel en niet willen want dat vond ik belangrijk, heb bij mijn opa en oma gezien hoe moeilijk het is als er nooit ergens over gepraat werd.
Ik heb het ook al gedeeltelijk bij de uitvaartorganisatie online ingevuld, scheelt ook weer voor mijn nabestaanden.
Ze weten dat ik het besloten wil en geen poespas en geen koffiekamer maar ergens een afzakkertje nemen ofzo.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:25

Op mijn eigen lijstje staat bovenaan Luchtbel van Bløf.

Ik koppel wel emoties, maar vooral ook mooie herinneringen aan muziek op uitvaarten.

Een man van 30 die na een motorongeluk was overleden, zijn uitvaart was in de plaatselijke discotheek met al het personeel van zijn bedrijf, maar ook zijn zeer uitgebreide vriendengroep was erbij.

Hij werd de zaal binnen gedragen met Let me entertain you van Robbie Williams. En dat was zo passend, want het was een grote entertainer.

Nadat het jongere zusje van een meisje van net 18 had gesproken op de uitvaart van haar zus: I'm a big big girl (geen idee meer van wie), oh zo passend.

Een zoon van 13 sprak op de uitvaart van zijn vader en daarna draaiden ze Father and son.
I'm so proud of you.

Ik vind dat echt mooi.

Zonder muziek voor mij geen leven en dus hoort muziek voor mij ook bij de dood en afscheid nemen.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:13

Sowieso een (midden)baroknummer. Gewoon omdat ik Barok prachtig vind om naar te luisteren, en ik leer ook barokdansen, dus het past. Verder wil ik vooral liedjes die ik gewoon mooi vind en het thema maakt me niets uit. Het is de laatste keer dat men mij ziet, en dan mag het ook gaan over wat ik leuk vond :)

Kasmir

Berichten: 5442
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 01:22

secricible schreef:
Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken


Ik heb altijd de stiekeme wens dat er highway to hell van acdc wordt gedraaid. Behalve grappig vind ik het ook gewoon een heerlijk nummer :')

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 03:47

Ik geloof wel dat mijn man weet welke muziek ik gedraaid wil hebben. Maar erover spreken is altijd goed!

Hij weet sowieso dat ik dit nummer mooi vind:

Within Temptation - Our Farewell
(Ik heb een stuk songtekst als tattoo)

lovemyhorse1
Berichten: 485
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: Aan de goeie kant van het water!!!

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 07:47

Mijn moeder is afgelopen mei plotseling overleden aan een hartstilstand. Ze heeft altijd gezegd dat ze meteen naar "de stookoven" wilde en geen dienst of niks wilde. Dat konden wij als familie haar niet aandoen omdat ze hier in de hele omgeving een erg geliefd persoon was bij de voetbal. Ze zat al 25 jaar in het bestuur van de plaatselijke voetbalvereniging. Ze heeft haar uitvaart dus gehad bij "haar" voetbalvereniging. We hadden die dag zeer zonnig weer( ze hield heel erg van de zon) en hebben de dienst buiten op het veld gehouden met mijn moeder tussen iedereen in. Na de dienst hebben we haar bij het crematorium afgezet en zijn we naar huis gegaan.
M'n moeder wilde helemaal geen uitvaart maar er waren "maar" 400 mensen aanwezig. Zo geliefd was ze dus.
Ik heb samen met m'n broer alle muziek uitgekozen waaronder
Brabant van Guus Meeuwis
The rose van Bettle Middler.
Mijn zoontje van 13 had ook 1 nummer uitgekozen en als ik dat nummer hoor dan jank ik weer aan.
Hij had In The Stars van Benson Boone uitgekozen omdat die tekst op hem en z'n oma sloeg.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:30

Renske_W schreef:
JoellaLoves schreef:
Ik hoop er nog lang niet over na te denken. Maar ik hoorde laatst weer treur niet - diggy dex. Blijf het wel een mooie tekst vinden

Deze hebben wij gedraaid op de crematie van mijn moeder die onlangs plotseling is overleden.
Samen met o.a. Maroon 5 - Memories
Ook een heel mooi nummer vind ik.


2 erg mooie nummer, heel sterkte gewenst :(:)

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:38

Ik vind het eigenlijk wel raar dat je als toekomstige dode wilt dat er geen dienst/geen muziek/geen vul maar in 'mag' zijn. Dat kan jij als 'I'm not dead yet' wel vinden, maar je ontneemt je nabestaanden dan wél een manier om te rouwen en afscheid te nemen. Ik vind dat vreemd, kortzichtig en eigenlijk ook totaal ongepast. Jíj bent dood, dus je merkt er geen barst van, en jouw partner/kinderen/familie 'mag' dat niet op hun eigen manier verwerken?

Omgekeerd idem, als jij een uitvaart met alle jankmuziek en kleffe cake wilt, en jouw familie wil je het liefst zonder poespas onder de grond of in de oven stoppen, dan regeer je dus over je graf heen door ze iets te laten doen waar ze kromme tenen van krijgen.

Ik snap dat niet.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:56

Ibbel schreef:
Ik vind het eigenlijk wel raar dat je als toekomstige dode wilt dat er geen dienst/geen muziek/geen vul maar in 'mag' zijn. Dat kan jij als 'I'm not dead yet' wel vinden, maar je ontneemt je nabestaanden dan wél een manier om te rouwen en afscheid te nemen. Ik vind dat vreemd, kortzichtig en eigenlijk ook totaal ongepast. Jíj bent dood, dus je merkt er geen barst van, en jouw partner/kinderen/familie 'mag' dat niet op hun eigen manier verwerken?

Omgekeerd idem, als jij een uitvaart met alle jankmuziek en kleffe cake wilt, en jouw familie wil je het liefst zonder poespas onder de grond of in de oven stoppen, dan regeer je dus over je graf heen door ze iets te laten doen waar ze kromme tenen van krijgen.

Ik snap dat niet.

Maar wat als dat de wens is van iemand?
Ik heb het mee gemaakt in mijn schoonfamilie, de wens was nadrukkelijk er geen poespas van te maken, simpel en sober, wat gebeurde er? De rouwadvertentie stond in wel 5 kranten, er was in totaal 4x condoleren, de dienst was niet kort maar erg uitgebreid ga zo maar door. Waarom over de wens van iemand heen stappen? Verdriet is er toch wel, of het nu gaat zoals iemand dat heeft gewild of je gaat die wensen voorbij en geeft er je eigen draai aan.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:57

ja dat is het idee dat je de overledene eert ofzo denk... Dat je daarom diens laatste wensen uitvoert...

Bij ons is het zo dat de overlevende mag doen waar die zich dan goed bij voelt, inderdaad omdat de overledene er toch niet meer is...

Ik heb er ook wel eens discussie over.. Als mijn ouders overlijden, dan wil ik het liefst alles zo snel mogelijk voorbij hebben. Anderen vinden daar wat van, want ik moet ze eren, ze hebben dat verdient etc etc.. Dus ik zeg "ja maar ik sta daar, en ik wil het niet, en ik moet verder en mijn familie vind het prima".. Dat snapt niet iedereen.. blijkbaar hebben sommigen toch nog een soort verwachting of standaard waaraan voldaan moet worden oid?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:01

De dode merkt er niets van, en verstoorde rouwverwerking is iets waar je als overlevende de rest van je leven last van kan hebben. En dan gaat bij mij de levende voor, en niet de dode.

En als die dode er in het hiernamaals iets over te klagen heeft, hoor ik het wel, tegen de tijd dat het mijn beurt is en ik hem of haar daar tegen kom.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:06

Ibbel schreef:
Ik vind het eigenlijk wel raar dat je als toekomstige dode wilt dat er geen dienst/geen muziek/geen vul maar in 'mag' zijn. Dat kan jij als 'I'm not dead yet' wel vinden, maar je ontneemt je nabestaanden dan wél een manier om te rouwen en afscheid te nemen. Ik vind dat vreemd, kortzichtig en eigenlijk ook totaal ongepast. Jíj bent dood, dus je merkt er geen barst van, en jouw partner/kinderen/familie 'mag' dat niet op hun eigen manier verwerken?

Omgekeerd idem, als jij een uitvaart met alle jankmuziek en kleffe cake wilt, en jouw familie wil je het liefst zonder poespas onder de grond of in de oven stoppen, dan regeer je dus over je graf heen door ze iets te laten doen waar ze kromme tenen van krijgen.

Ik snap dat niet.


Ben ik het mee eens.
Ik wilde eerst ook niets, kist gelijk dicht en gaan met die banaan maar mijn dochter zei toen hetzelfde als jij, dat zij wel afscheid zou willen nemen en op haar manier rouwen en daar had ik niet bij stilgestaan.
Dus doe nu wel een uitvaart maar in het klein zeg maar.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:07

Ik vind juist dat zo'n moment in het teken staat van de overledene en dat je zijn of haar persoonlijkheid eert door juist de aangegeven wensen en voorkeuren voorop te stellen. Maarrrr wel in alle redelijkheid.

Mijn oma had een grote uitvaart mooi gevonden. Helaas overleed ze aan corona en was het niet mogelijk om veel mensen te ontvangen. De dienst was online wel te bekijken. We hebben ons best gedaan in de gegeven omstandigheden.

Mijn moeder zegt juist: doe maar wat voor jou passend lijkt. Ik vind dat lastig. Dan zou ik liever met wensen/voorkeuren werken, als het ooit zo ver komt.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:07

Ik hou ook niet van koffiekamers ed, maar ik wist dat mijn ouders dat wel zouden hebben gewaardeerd, ze hadden een grote vriendenkring en het waren dus ook twee drukke diensten. Niet mijn voorkeur, maar ik heb dat gedaan omdat het de wens was van mijn ouders en dat gaf ook mij een goed gevoel.

Voor mijzelf maar 1 wens: naar een natuurbegraafplaats en verder niets. De muziek van Mozart die ik eerder noemde, beluister ik wel nu ik het zelf nog kan horen :D

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:14

secricible schreef:
Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken


deze wilde ik bij mijn broer draaien. maar dat mocht niet van mijn moeder.
het leek mij hilarisch in de kerk :')

uiteindelijk is het met het uit begeleiden, riders in the storm van the Doors geworden.. was wel heel indrukkend om dat in de kerk te horen..

Voor mezelf zou ik het echt niet weten. hoop dat ik heeeeeel oud mag worden. HAHA.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:16

Wij hebben morgen het "afscheid" van mijn opa (lichaam aan wetenschap afgestaan dus geen begrafenis/crematie, het is meer een bijeenkomst). Hij had 5/6 jaar geleden al een heel draaiboek gemaakt hoe hij wil dat het eruit ziet. Liedjes wordt zijn top 2000 stemlijst van afgelopen jaar, dus dat varieert van Koos Alberts tot Blondie _/-\o_ . Ook geen koffie en cake maar een borrel.

Hij is ineens heel ziek geworden maar alles is wel besproken met hem. Hij wilde eigenlijk geen bijeenkomst/afscheid, vond 'ie onzin. Maar mijn oma wilde het wel voor de verwerking dus dat is ook tegen hem gezegd toen hij nog leefde. Mijn tante heeft letterlijk tegen hem gezegd "jij bent zo dood dus je merkt het niet, maar je moet wel aan *oma's naam* denken, zij moet het verwerken". Toen ze dat zo letterlijk tegen 'm gezegd had heeft hij haar hierin gelijk gegeven

Ikzelf zou graag thnks fr th mmrs van Fall Out Boy willen, gewoon omdat het kan O:)
En wat van All Time Low, dat is mijn favoriete band dus dat zou ik toepasselijk vinden.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:39

Bentuh schreef:
secricible schreef:
Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken


deze wilde ik bij mijn broer draaien. maar dat mocht niet van mijn moeder.
het leek mij hilarisch in de kerk :')

uiteindelijk is het met het uit begeleiden, riders in the storm van the Doors geworden.. was wel heel indrukkend om dat in de kerk te horen..

Voor mezelf zou ik het echt niet weten. hoop dat ik heeeeeel oud mag worden. HAHA.

Om dergelijke redenen mag (volgens de officiele Kerkelijke regels) er tijdens uitvaart diensten geen "ingeblikte"muziek mee gedraaid worden, alleen livemuziek door het kerkkoor. Er zijn wel geestelijken die cd's toch toestaan maar alles wordt vantevoren doorgesproken.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:51

Ik wil heel graag :

Garth Brooks - More than a memory

Audra Mae - Forever Young a capella

Garth Brooks - If tomorrow never Comes

Brooks and Dunn - Cowgirls don't cry


Ik wil niets bijzonders, mag in een kartonnen kist in de oven gestopt en laat het verder aan mijn nabestaanden over wat ze doen. Liefst ga ik als as in een kartonnen doosje ergens uitgestrooid....

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:24

Pearl Jam - Black
Eddie Vedder - Society
Johnny Cash - Ghost Riders in The Sky
AC/DC - Highway to Hell
The Doors - The End

En in die volgorde graag :)
Ik houd dit ook altijd bij in een bestandje, zodat mijn man daar niet moet mee bezig zijn als ik dood val. Gewoon de playlist afgeven. Ik zorg er ook altijd voor dat ik een recente foto heb die geschikt is voor op mijn doodsplaatje :D

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:31

sevke schreef:
Ik zorg er ook altijd voor dat ik een recente foto heb die geschikt is voor op mijn doodsplaatje :D

Dat is best een goeie...
Mijn ouders wille niet op de foto.. vinden ze stom...
dat houdt in dat er straks een foto uit de jaren 60 op de kist komt, of dat ik iig niet zo goed weet hoe ik dat moet doen.
En 'ja je moet even leuk kijken voor de foto die straks op je kist komt' is ook weer zo wat...?

BeFunny

Berichten: 10609
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:32

Er zijn een paar nummers die steeds terug komen in ons leven

Dat is Ik Geloof van Boudewijn de Groot.

En Nothing else matters van Metallica.

Ik heb zelf niet een enorme wens erin maar denk dat naasten wel muziek willen en ik hoop dat zij er een mooie herinnering aan hebben. Als ik er niet meer zou zijn dan merk ik er zelf niks meer van.

Het gekke is dat ik er ook al mee bezig niet zijn. Ik had al een lijstje van het ZH waarin o.a stond om daar ook al over na te denken. En dat is best apart hoor.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 11:39

sevke schreef:
Ik zorg er ook altijd voor dat ik een recente foto heb die geschikt is voor op mijn doodsplaatje :D


Ik heb inderdaad laatst een fotoshoot laten doen omdat er weinig normale foto's van mij zijn haha.. hoop dat ik er over 10 jaar nog 1 kan doen maar just in case zijn er nu genoeg foto's om uit te kiezen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:10

Cer schreef:
sevke schreef:
Ik zorg er ook altijd voor dat ik een recente foto heb die geschikt is voor op mijn doodsplaatje :D

Dat is best een goeie...
Mijn ouders wille niet op de foto.. vinden ze stom...
dat houdt in dat er straks een foto uit de jaren 60 op de kist komt, of dat ik iig niet zo goed weet hoe ik dat moet doen.
En 'ja je moet even leuk kijken voor de foto die straks op je kist komt' is ook weer zo wat...?

Uitvaartondernemingen bieden keuze uit een heleboel standaardplaatjes zoals stemmige landschapjes of religieuze afbeeldingen.Tegenwoordig wordt er inderdaad vaak een foto van de overledene op het gedachtenisprentje gezet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:11

Ibbel schreef:
Ik vind het eigenlijk wel raar dat je als toekomstige dode wilt dat er geen dienst/geen muziek/geen vul maar in 'mag' zijn. Dat kan jij als 'I'm not dead yet' wel vinden, maar je ontneemt je nabestaanden dan wél een manier om te rouwen en afscheid te nemen. Ik vind dat vreemd, kortzichtig en eigenlijk ook totaal ongepast. Jíj bent dood, dus je merkt er geen barst van, en jouw partner/kinderen/familie 'mag' dat niet op hun eigen manier verwerken?

Omgekeerd idem, als jij een uitvaart met alle jankmuziek en kleffe cake wilt, en jouw familie wil je het liefst zonder poespas onder de grond of in de oven stoppen, dan regeer je dus over je graf heen door ze iets te laten doen waar ze kromme tenen van krijgen.

Ik snap dat niet.


Maar het is fijn om te weten wat iemand wil en alles zo te organiseren. Zelfs als het kaal is of de muziek je tegenstaat, weet je toch dat je het hebt gedaan zoals je naaste dat wilde.

Mijn moeder spreekt haar wensen (nog) niet helemaal uit. Ik zou het liefste alles klein houden, maar denk dat zij stiekem het wel mooi vindt als veel mensen voor haar komen. Dat maakt het voor mij echt niet makkelijker om te doen waar ik me fijn bij voel.

Ik weet hoe ik het wil. Mijn man en zoon zullen het echt zo doen. Maar denk dat ze van bepaalde mensen best verwijten naar hun kop kunnen krijgen dan, dus is het echt belangrijk dat het duidelijk is dat het echt mijn wensen zijn.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:14

Bij mijn zus had ik een fotocollage gemaakt van foto's van vroeger tot aan haar overlijden. Mijn zus had niets geregeld of aangegeven, zelf was ze altijd een vrolijk en gul persoon en stond voor iedereen klaar. Ik wilde dat de mensen bij de kist een moment hadden van goh weet je dat nog, die oude auto van haar, o ja en dat moment. Iedereen vond het zeer geslaagd en had zo zijn eigen favoriete foto van haar. De begrafenisondernemer vond het een bijzondere fotolijst en had dat nog niet veel mee gemaakt.