Buurheksen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49247
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:30

Wildgirl schreef:
Wat mij nou triggert, waarom plaats je zo'n bericht op een forum?
Wat wil je ermee bereiken? Je frustratie eruit? Hoop je dat mensen het grappig vinden? Zoek je medestanders c.q ervaringen?
Ik begrijp dat nooit.


Volgens mij is dit topic geopend op verzoek van bokkers die de verhalen van TS van vroeger, over haar schoonloeder, zo leuk vonden. (die schoonloederverhalen daar kwamen trouwens ook de politiek-correcte bokkers al op af met: "we horen maar 1 kant van het verhaal").

Maar TS schrijft dus op verzoek, niet eens omdat ze haar verhaal kwijt wil/moet/zichzelf zo geweldig vindt.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:37

Shadow0 schreef:
Is dit een oefening in creatief schrijven? Want als dit over een echte buurvrouw gaat... dan is het zwaar ongepast. Zo praat je niet over mensen en zo doe je zeker niet tegen mensen.


Niet zo dramatisch doen hoor. Leuk geschreven en mocht het waar gebeurd zijn: keurige tekst.

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:37

Klopt hoor Ibbel

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:41

Shadow0 schreef:
quartel schreef:
Over een paar verhalen.....die overigens echt wasr zijn.....ga je dit echt begrijpen :)


Nee dank je. Als dit over echte mensen gaat, ga je veel en veel te ver.

Los het op, of niet, maar maak er geen middeleeuwse publieke wraakoefening van. Dat verbetert niets en je bent gewoon ordinair aan het pesten dan. Ook als je denkt dat er een 'goede aanleiding' is, ben je niet bezig met de oplossing maar met plezier over je wrede reacties. Dat is echt heel naar.


Sla je niet een beetje door? Anoniem verhaal, buurvrouw zal het waarschijnlijk nooit lezen. Wrede acties?? serieus??
Gewoon niet meer volgen is de oplossing!

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:49

Cer schreef:
Volgens mij is dat ook pesten.. treiteren, zuigen, narren, vervelen etc...


Ja! Dus stel je voor dat die buurvrouw ook nog verhalen gaat vertellen over hoe ze haar buurvrouw mooi tuk heeft door de vogels over de stress te helpen en dat daar ook een hele groep meelezers enthousiast op reageert? Haha, goed gedaan, leuk, net goed!

Niet hier op Bokt, want hier zullen we het niet snel pikken dat dieren de dupe worden. Dat geldt natuurlijk niet voor heel veel andere plekken.

Citaat:
Wat voor schade heeft deze mevrouw van dit verhaal? En welke schade brengt ze zelf toe aan anderen, en komt ze mee weg vanwege weetikveelwatvoorredenen en excuses .. Misschien is terugtreiteren wel het enige wat helpt.. (Dat zal wel niet maar goed)


Precies: het helpt dus niet. Bijna altijd maakt het de dingen erger. En als je gaat terugtreiteren EN het doet met de context van een leuke column of een enthousiaste aanmoediging van omstanders, gaat het meestal helemaal van kwaad tot erger.

Maar de schade is niet alleen aan deze mevrouw. De schade is vooral ook aan alle overige mensen die te maken krijgen met pestgedrag, omdat pesten als leuk, terecht, en hilarisch grappig wordt voorgesteld. Het gaat om alle mensen die dingen doen die misschien niet goed vallen bij de buren, maar waarbij het normaal wordt om dan een uiterst negatief verhaaltje te verzinnen over de trol in de buurt, in plaats van een buur die misschien terecht ergens last van heeft.

En ja, veel columnisten doen dat, en veel columnisten normaliseren daarmee dingen die niet normaal horen te zijn. (En een deel van die agressie krijgen mensen bv ook weer terug aan de balies en de kassa's en op allerlei andere plekken waar je fatsoenlijk gedragen minder normaal gemaakt is.)

Dreamboy

Berichten: 2486
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:55

Pff, wat een moraalridders weer hier. Je zal er maar naast wonen, al vier jaar lang en de politie en instanties grijpen niet in. Ik snap zo goed dat je er op een moment zo klaar mee bent. Dan vind ik een sateprikker nog een vrij milde actie. Ik heb zelf gelukkig nooit problemen met mijn buren gehad maar in het huis waar wij nu wonen heeft een gezin gewoond wat de hele straat terroriseerde. Van geluidoverlast tot vernielingen en zelfs brandstichting aan toe. Ik hoor de verhalen van de buren en echt, daar lusten de honden geen brood van. De politie kon het bureau beter hier op het terrein zetten, zo vaak waren ze hier. Dat je dan op gegeven moment zelf actie gaat ondernemen is niet goed maar zo begrijpelijk. Het is zo makkelijk praten als je het zelf niet ervaart. En ja, ts heeft een manier van schrijven waardoor het een beetje op sensatie zoeken lijkt maar om nu te zeggen dat ze haar buurvrouw openlijk zwart maakt en beledigt. Ze noemt geen namen en niemand hier weet waar ts woont.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:56

Shadow0 schreef:
Ja! Dus stel je voor dat die buurvrouw ook nog verhalen gaat vertellen over hoe ze haar buurvrouw mooi tuk heeft door de vogels over de stress te helpen en dat daar ook een hele groep meelezers enthousiast op reageert? Haha, goed gedaan, leuk, net goed!

Nou, dan entertaint zij ook een hele groep..

Citaat:
Precies: het helpt dus niet. Bijna altijd maakt het de dingen erger. En als je gaat terugtreiteren EN het doet met de context van een leuke column of een enthousiaste aanmoediging van omstanders, gaat het meestal helemaal van kwaad tot erger.

Hoe dan?

Citaat:
Maar de schade is niet alleen aan deze mevrouw. De schade is vooral ook aan alle overige mensen die te maken krijgen met pestgedrag, omdat pesten als leuk, terecht, en hilarisch grappig wordt voorgesteld.

Hoe dan?

Citaat:
Het gaat om alle mensen die dingen doen die misschien niet goed vallen bij de buren, maar waarbij het normaal wordt om dan een uiterst negatief verhaaltje te verzinnen over de trol in de buurt, in plaats van een buur die misschien terecht ergens last van heeft.

In het geval van mijn buurman.. wellicht had hij ergens last van, maar ik ging t m niet vragen anders had ik een klap te pakken, en de politie deed er niks mee.
Een negatief verhaaltje is dan nog het minste waar hij mee weg kwam..

Citaat:
En ja, veel columnisten doen dat, en veel columnisten normaliseren daarmee dingen die niet normaal horen te zijn. (En een deel van die agressie krijgen mensen bv ook weer terug aan de balies en de kassa's en op allerlei andere plekken waar je fatsoenlijk gedragen minder normaal gemaakt is.)
sja.. mensen...
T klinkt een beetje als 'mensen worden aggressief door videogames'..

Het zou kunnen dat mensen die belletje trekken, lallen, snachts muziek draaien, onware klachten indienen, dit lezen en denken 'oh, het komt voor de ander misschien vervelend over dat ik vind dat ik mag doen wat ik wil'.. Maar goed, die kant werkt het vaak ook niet op. Dus de andere kant valt misschien ook wel mee..

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:03

Shadow0 schreef:
Maar zelfs als je tot wanhoop gedreven wordt, hoef je er nog niet een openbaar festijn van te maken toch? Het gaat namelijk nog steeds wel om echte mensen. En in het geval van de buurvrouw dus blijkbaar ook om iemand met mentale problemen. Daar hoef je geen freak show van te maken, waarbij je uit de doeken gaat doen op welke manieren je iemand terugtreitert, toch? Zelfs niet als je heel boos wordt, zelfs niet als dat terecht is.


Ik zou zeggen: volg dit topic niet meer, niet iedereen heeft zo'n volmaakte 'zen' houding in het leven.

Elisa2

Berichten: 37735
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buurheksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:09

Nah ik zie wel dat het eerste bericht vooral sarcastisch geschreven is door de TS, dus in die zin neem ik dat niet al te serieus. Op een forum mist natuurlijk de interpretatie.

Dat mensen wanhopig worden begrijp ik ook heel goed, het is heel naar om naast iemand te wonen die de boel terroriseert. Mensen zijn echter vaker egoistisch dan dat ze zelf beseffen heb ik wel gemerkt en dat geld voor alle partijen.

Als de buurvrouw niet tegen geluid kan, dan kan ze beter een andere woning zoeken die of zo geisoleerd is dat er geen geluid meer doorheen kan of een vrijstaande woning oid. Maar het lastige is natuurlijk dat de woningmarkt geheel op slot zit, niemand een kant op kan en we allemaal veel te dicht op elkaar leven met veel te veel mensen in 1 land.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:12

Shadow0 schreef:
quartel schreef:
Wat is het probleem precies?


Je noemt een daadwerkelijk persoon, met echte gevoelens, een trol en een heks, en je hebt een sateprikker in de bel gedrukt om haar welbewust te etteren.
Dat is het probleem.

Dit is hoe pesten vrijwel altijd gaat. Mensen verzinnen voor zichzelf een reden waarom het 'mag'. Vervolgens moedigen anderen het aan omdat ze het grappig vinden. Het is niet grappig, je bent bezig om iemand neer te halen.


Misschien kun jij je talenten gebruiken en eens die vervelende buurvrouw gaan begeleiden. En geloof het of niet, er zijn ook hele nare buur personen die niks mankeren maar toch stront vervelend doen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:17

Mensen als Shadow0 gaan voor het gemak even voorbij aan het feit dat mensen behoefte hebben aan wraak en genoegdoening als ze het idee hebben dat er onrecht wordt gedaan.
Iemand die al tijden de buurt terroriseert eindelijk terugpakken, dat voldoet enorm aan die behoefte, daar smullen mensen van.

Die 'middeleeuwse publieke wraakoefening' daar bestaat nog steeds gewoon een behoefte aan. De samenleving en het strafrecht zijn misschien veranderd, dus het gebeurt niet meer op last van de keizer in een amfitheater, en ook niet meer op last van de schout op het marktplein, maar de menselijke aard is in die paar eeuwen echt niet structureel veranderd.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:18

oomens schreef:
Die 'middeleeuwse publieke wraakoefening' daar bestaat nog steeds gewoon een behoefte aan. De samenleving en het strafrecht zijn misschien veranderd, dus het gebeurt niet meer op last van de keizer in een amfitheater, en ook niet meer op last van de schout op het marktplein, maar de menselijke aard is in die paar eeuwen echt niet structureel veranderd.

we evolueren echt wel een beetje traag wat dat betreft..

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:20

Het is gewoon een leuke column over een stomme situatie. Als je het niet leuk vind, lees je het niet. Ik vind de humor van Hans Teeuwen ook niet leuk omdat ik het te grof vind, maar anderen vinden het wel leuk.

En TS heeft een sateprikker tussen de deurbel gedaan, geen molotovcocktail door de brievenbus geschoven.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:29

Cer schreef:
we evolueren echt wel een beetje traag wat dat betreft..

Traag? Een paar honderd jaar is niets, zeker niet voor een soort met zo'n lange generatietijd als de onze.
Hoeveel generaties zijn er sinds de middeleeuwen geweest? Een stuk of 20 hooguit.
Daarbij zou er ook nog sprake moeten zijn van enige selectiedruk. Zouden mensen die minder behoefte hebben aan (publieke) wraak ook echt significant reproductief succesvoller zijn? Zo niet, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat zo'n eigenschap in korte tijd structureel verandert.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:31

oomens schreef:
Cer schreef:
we evolueren echt wel een beetje traag wat dat betreft..

Traag? Een paar honderd jaar is niets, zeker niet voor een soort met zo'n lange generatietijd als de onze.
Hoeveel generaties zijn er sinds de middeleeuwen geweest? Een stuk of 20 hooguit.
Daarbij zou er ook nog sprake moeten zijn van enige selectiedruk. Zouden mensen die minder behoefte hebben aan (publieke) wraak ook echt significant reproductief succesvoller zijn? Zo niet, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat zo'n eigenschap in korte tijd structureel verandert.


Voor lichamelijke adaptatie zou ik dat ook vinden, maar (en ik heb er zeker geen verstand van) voor zaken die je kan beredeneren, over na kan denken, had ik de hoop dat mensen gewoon sneller kunnen verzinnen dat gedragingen anders kunnen.

We worden ingehaald door AI wat dat betreft :D

Exitium

Berichten: 7176
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:40

oomens schreef:
Mensen als Shadow0 gaan voor het gemak even voorbij aan het feit dat mensen behoefte hebben aan wraak en genoegdoening als ze het idee hebben dat er onrecht wordt gedaan.
Iemand die al tijden de buurt terroriseert eindelijk terugpakken, dat voldoet enorm aan die behoefte, daar smullen mensen van.

Nog los daarvan, er zit een groot verschil tussen pesten om het pesten, of op een manier als deze reageren op iemand die zelf niet anders doet. Al helemaal als andere wegen (niet specifiek dit geval, weet niet wat TS al dan niet geprobeerd heeft) doodlopen. Volgens mij kunnen de meeste mensen dat verschil prima onderscheiden, en is het niet zo dat acties als deze het pure pesten van anderen aanwakkert.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:41

oomens schreef:
Traag? Een paar honderd jaar is niets, zeker niet voor een soort met zo'n lange generatietijd als de onze.
Hoeveel generaties zijn er sinds de middeleeuwen geweest? Een stuk of 20 hooguit.
Daarbij zou er ook nog sprake moeten zijn van enige selectiedruk. Zouden mensen die minder behoefte hebben aan (publieke) wraak ook echt significant reproductief succesvoller zijn? Zo niet, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat zo'n eigenschap in korte tijd structureel verandert.

Je bent teveel bioloog denk ik. Dit soort zaken worden gelukkig niet direct door genen gestuurd. Maar goed ook, anders veranderde er niets (en er is sinds de middeleeuwen véél verandert in hoe we ons onderling gedragen) want er is geen selectiedruk tegen burenruzie...

friendly
Berichten: 8403
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Buurheksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:49

Ik vind t fantastisch om te lezen, het enige waar ik mij aan irriteer is dat er niet nog meer verhalen aan zijn toegevoegd Quartel! Kom maar door! *\o/*

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:49

Shadow, toen mijn man een vuistslag op zijn oog kreeg en zijn bril daarbij in stukken brak, heeft hij teruggeslagen. Dat mag niet, het is geen wettige zelfverdediging omdat er een hek tussen stond en hij afstand had kunnen nemen. Vind jij dan ook dat mijn man een agressieve geweldpleger is? Een mishandelaar?

Gelukkig voor jou zal jij nooit enig probleem hebben met eender wie in jouw leven, want je bent wel echt perfect.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:57

Kuggur schreef:
oomens schreef:
Traag? Een paar honderd jaar is niets, zeker niet voor een soort met zo'n lange generatietijd als de onze.
Hoeveel generaties zijn er sinds de middeleeuwen geweest? Een stuk of 20 hooguit.
Daarbij zou er ook nog sprake moeten zijn van enige selectiedruk. Zouden mensen die minder behoefte hebben aan (publieke) wraak ook echt significant reproductief succesvoller zijn? Zo niet, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat zo'n eigenschap in korte tijd structureel verandert.

Je bent teveel bioloog denk ik. Dit soort zaken worden gelukkig niet direct door genen gestuurd. Maar goed ook, anders veranderde er niets (en er is sinds de middeleeuwen véél verandert in hoe we ons onderling gedragen) want er is geen selectiedruk tegen burenruzie...

Burenruzie waarbij teruggepest wordt in het groot, dat heet oorlog. Het zou mooi zijn als conflicten zouden worden opgelost aan de conferentietafel of anderszins door gesprekken.

SincereQ
Berichten: 910
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:07

friendly schreef:
Ik vind t fantastisch om te lezen, het enige waar ik mij aan irriteer is dat er niet nog meer verhalen aan zijn toegevoegd Quartel! Kom maar door! *\o/*

Eens! Ik ben ook benieuwd naar het vervolg!

sasja0705
Berichten: 2070
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:17

IHN schreef:
ik weet niet wat ik hilarischer vind. De post van ts of de:kijk mij eens politiek correct zijn, reacties hier.

Ik ben absoluut tegen pesten, laat dat duidelijk zijn. Maar zoals ts schrijft zie ik dagelijks bij columnisten. Gewoon beeldend vertellen, en het is heel erg duidelijk dat dat is wat ts hier doet.
De sateprikker vind ik hilarisch. Het klopt.er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Net een metershoog dossier denk ik niet dat er wat op te lossen valt, want buurvrouw vind klagen beter dan hulp zoeken kennelijk.

Dus dan kun je gaan klagen op bokt, vragen wat je moet doen, wijkagent suf bellen. Of je vliegt het aan met humor, propt een saterikker in de deurbel en schrijft er een leuk stukje over. Het is een sateprikker, he... geen kernbom.

het zal me zelfs niet verbazen als dit uiteindelijk nog iets oplost voor buuf. Zij had nooit last van haar gedrag, want aandacht, iedereen is met haar bezig. Nu gaat ze zelf last krijgen van haar gedrag. Enige wat ze hpeft te doen is kappen, dan doet ts dat ook. Prima lijkt me.

Mentale problemen prima. Maar daar hoeven anderen geen last van te hebben.


Mooi geschreven, hier sluit ik mij bij aan

Iser

Berichten: 101
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Dreischor

Re: Buurheksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:21

Wat zegt het als je schrijft over je schoonloeder en een buurheks? Kan het dan ook niet een beetje aan jezelf liggen? Toch wel toevallig dat iedereen zo “slecht” is. Leven en laten leven….

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:33

Iser schreef:
Wat zegt het als je schrijft over je schoonloeder en een buurheks? Kan het dan ook niet een beetje aan jezelf liggen? Toch wel toevallig dat iedereen zo “slecht” is. Leven en laten leven….


dat zegt mij dat je humor hebt en alles niet al te serieus neemt. Heerlijke levensinstelling!!

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Buurheksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:42

Schoonloeders en buurheksen zijn wezens die je niet zelf uitkiest maar die je op je bordje geworpen krijgt. Dan kun je mopperen of verdrietig zijn dat je een schoonloeder of buurheks hebt of je kunt er met een kwinkslag naar kijken en over schrijven. Dat laatste ter vermaak van bokkers die eea ook niet al te serieus nemen en de humor van het verhaal inzien