Vloer legger, is dit oplichting?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:25

Lastig. Hou zeker de messengergesprekken bij.
Ik zou ook niet nog eens betalen; hij had dan vooraf duidelijker moeten communiceren over de prijs.
Ik ben eigenlijk altijd voorzichtig met wie ik werken laat uitvoeren… kijk meestal ook eerst naar recensies enz van het bedrijf en neem het contract erbij indien er een geschil is. Zelfs bij bedrijven die een goede naam hebben, komen er fouten voor en is het soms nodig om terug te keren naar het contract en/of bewijzen te gebruiken. Jammer dat het zo moet, Maar je bespaart je wel een hoop geld en miserie (ook bij “goede” bedrijven die niet in t zwart werken).

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:29

veneri schreef:
Hmmm...als er had gestaan dat het om twee hollandse afgetrainde intimiderende knapen ging, had je dan ook zo gereageerd? (Is dat ook een "minderheid" ?)
Ik krijg hier kromme tenen van...sorry.


Goh, hetzelfde verhaal maar dan met Nederlanders vind ik nog steeds niet pluis klinken eigenlijk. Ik zou daar ook mijn vraagtekens bij zetten… en ja, zulke dingen gebeuren ook met Nederlanders. Ook onder de Nederlanders zijn oplichters te vinden (die vind je vast in iedere cultuur, net zoals je in iedere cultuur ook mensen vindt die het wel goed voor hebben met anderen)

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:30

veneri schreef:
Hmmm...als er had gestaan dat het om twee hollandse afgetrainde intimiderende knapen ging, had je dan ook zo gereageerd? (Is dat ook een "minderheid" ?)
Ik krijg hier kromme tenen van...sorry.

Mijn ervaring met afgetrainde intimiterende knapen is dat het vaak zorgverleners zijn met een heel goed hart.

Niemand is bij mij een minderheid.........we zijn allemaal gelijk.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:30

pateeke schreef:
veneri schreef:
Hmmm...als er had gestaan dat het om twee hollandse afgetrainde intimiderende knapen ging, had je dan ook zo gereageerd? (Is dat ook een "minderheid" ?)
Ik krijg hier kromme tenen van...sorry.


Goh, hetzelfde verhaal maar dan met Nederlanders vind ik nog steeds niet pluis klinken eigenlijk. Ik zou daar ook mijn vraagtekens bij zetten… en ja, zulke dingen gebeuren ook met Nederlanders. Ook onder de Nederlanders zijn oplichters te vinden (die vind je vast in iedere cultuur, net zoals je in iedere cultuur ook mensen vindt die het wel goed voor hebben met anderen)

Dit dus...

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:36

Vaag verhaal. Waarom hebben ze de lampen en gordijnen eigenlijk niet meer opgehangen? Was al afgesproken dat ze dat op een ander moment zouden doen (dan had je denk ik ook wel duidelijkere afspraken over de deelbetalingen gehad) of heb je ze dus zelf na die vloer weggestuurd?
En je typt hier dat je aan de 3e persoon hebt gecommuniceerd dat je ‘ze’ via een tikkie kon betalen. Heb je dat in je bericht naar hem ook echt met zoveel woorden geïmpliceerd dat je de leggers dus zelf gelijk na de klus zou betalen? Want in dat geval, waarom zegt hij dan dat dat okee is om er later pas op terug te komen? Dat riekt echt naar oplichting. Ik zou eerst eens proberen om duidelijk te zeggen dat je al 250 hebt betaald en dat je het vervelend vind maar dat hij het dan maar bij z’n werklui moet ophalen. Doet ie toch moeilijk dan zou ik als volgt denken, is de wijze les en een goede nachtrust je 52€ waard? Dan toch maar betalen, je lering nemen en er niet meer naar omkijken.
Laatst bijgewerkt door Memories op 07-02-23 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:36

Als je eerder was opgelicht door een blonde jongen genaamd Klaas was je ook argwanend geweest bij andere blonde jongens? Yeah right.
Helemaal niet racistisch hoor, ben je mal.. -O-

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:46

Ik vind de afkomst niet relevant voor dit verhaal en ook niet OK hoe dit door TS erbij wordt gehaald. Ik snap dat mensen met bepaalde uiterlijke kenmerken bij jou negatieve associaties oproepen, maar door het op deze manier te omschrijven werk je racisme in de hand en dat is juist iets wat we willen verminderen.

Om inhoudelijk te reageren, dit klinkt precies als hoe het gaat via marketplace en is vreemd om mee te maken als je hier niet mee bekend bent, maar op marketplace heel gewoon. Ik heb zelf ook diverse klussen tijdens onze verbouwing uitbesteed zo. Jij bent niet opgelicht, maar de vloerenleggers hebben hun "baas" opgelicht :D Hij probeert nu alsnog zn geld binnen te krijgen, via jou.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 07-02-23 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:47

Om nu te zeggen betaal die €52 dan ben je ervan af vind ik wel een gevaarlijk advies. Oplichters proberen vaak steeds een stapje verder te gaan en laten het dan niet bij die €52.

Majabeestje schreef:
Als je eerder was opgelicht door een blonde jongen genaamd Klaas was je ook argwanend geweest bij andere blonde jongens? Yeah right.
Helemaal niet racistisch hoor, ben je mal.. -O-


Deze reactie voegt niets toe aan het topic lijkt me… TS mag argwanend zijn door eerdere ervaringen.
En ja hoor, ten opzichte van mensen die Klaas heten kan je ook argwanend zijn door negatieve ervaringen. Dat dat niet het geval is, is jouw aanname die niet noodzakelijk klopt.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:59

Ik snap dat het voor mensen die onbekend zijn met de marketplace/marktplaats praktijken dat het allemaal heel raar klinkt en niet betrouwbaar, maar door het tekort aan personeel is er een 'foute' markt ontstaan. Ik heb zelf zo'n legger over de vloer gehad en die kon me vertellen dat hij veel liever werkte op deze manier dan via Karwei, Praxis etc. Hij kon daar ook voor werken maar hij kreeg minder betaald (lees: niet zwart), moest langer op zn geld wachten (hij mocht het nu na zn klus direct ophalen) en moest anders ook nog allemaal administratieve handelingen doen die hij stom vond.

Prijzen in de advertenties zijn allemaal zwart. Wil je een factuur kan dat, maar dan komt de btw erbij. Is dit wettelijk correct? Nee. Is dit hoe het gaat in de praktijk? Ja.

Ik vind het overigens ook allemaal intimiderende lui, maar na de eerste keer is het een stuk minder spannend.

Nog even over de afkomst/naam. Ze gebruiken vaak een NL naam omdat ze anders worden gediscrimineerd. Kans is groot dat degene waarmee jij contact had ook een andere naam heeft eigenlijk.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 00:10

veneri schreef:
Hmmm...als er had gestaan dat het om twee hollandse afgetrainde intimiderende knapen ging, had je dan ook zo gereageerd? (Is dat ook een "minderheid" ?)
Ik krijg hier kromme tenen van...sorry.

In dit geval is het een Nederlandse man die nog extra geld probeerd te krijgen omdat hij zijn afspraken niet goed gemaakt heeft met zijn werknemers.

Ja die 2 Hollandse knapen zijn ook een minderheid. Iedere man die een vrouw intimideerd :j .

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 00:14

Majabeestje schreef:
Als je eerder was opgelicht door een blonde jongen genaamd Klaas was je ook argwanend geweest bij andere blonde jongens? Yeah right.
Helemaal niet racistisch hoor, ben je mal.. -O-

Ja zeker wel. Ik doe nu alleen nog zaken met bedrijven waarvan ik weet dat ze geregistreerd zijn, en met goede reviews. Door deze ervaring. Eerdere klusjesmannen had ik via werkspot, en dan alleen degene met goede reviews. Dit is eigenlijk de eerste buiten om. Dat doe ik dus niet meer.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:29

Met wie was de 200 euro afgesproken? Was in eerste instantie toch bijna 400 euro voor alles. Ik heb het idee dat 300 euro voor wat er gedaan is niet buiten gewoon veel is. Ik zou die man met de boerennaam bellen en vragen hoe dit alles kan. Afhankelijk of je tevreden bent met het antwoord zou ik wel of niet 52 euro betalen.

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:55

elmiran schreef:
Ik heb nog geen factuur ontvangen. Heb op Google gezien dat hij een oud ijzer handel heeft maar dan mag je toch geen vloeren leggen ?(en hoeft dus ook geen btw te betalen). Er staat dat er maar 1 persoon in dienst is. Ik heb niks betaald. Ik kreeg alleen een foto van de bankpas en dan de onderste regel met naam en bankrekening.


Waarom zou je geen vloeren mogen leggen als je een oud ijzerhandel hebt? Als die man een factuur stuurt moet je btw betalen, anders is het zwart. Maar dit krijg je dus als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 01:28

Zou het gewoon betalen. Voor hetzelfde geld nemen ze wraak als dat niet gebeurd en je hebt ze toch binnen gelaten.

Vind dat je zelf op de verkeerde manier hebt gehandeld. Via messenger afspreken met een ijzerhandelaar om een vloer te leggen ?
Ik zou sowieso al argwaan krijgen bij aannemers die op deze manier (messenger) afspreken en de werf niet bezoeken om een correcte offerte op te maken. Het gaat hier volgens mij gewoon om zwartwerk.

Begrijp ook wel de vele bokkers die vinden dat je niet hoort te betalen, maar zou met zulke soort 'louche praktijken het risico proberen te beperken. Je hebt de ondernemer zelf nooit gezien, kan alleenders wie zijn die je op messenger hebt gesproken en ik durf te wedden dat er van de naam en het bedrijf niets klopt.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 01:38

Ik lees dat deze meneer er om bekend staat om mensen niet te betalen voor hun oud ijzer terwijl dit is afgesproken. Snel ophalen en vervolgens niet betalen. Eerder kon ik hem niet vinden omdat hij 3 letters gebruikt als bedrijfsnaam en ik hem nergens kon vinden onder voornaam en achternaam.

Hij stuurde mij een reactie dat hij voor bekende winkels vloeren gelegd heeft. Dat is de reden dat ik hem koos. Ik zit in tijd nood omdat ik de andere woning uit moet daarom heb ik snel iemand uitgekozen. Daarvoor had ik een bedrijf gekozen met een goede naam. Helaas wilde deze meneer geen bouwmarktkwaliteit vloer leggen, en de vloer had ik dus al gekocht, en open liggen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:06

Benzz schreef:
chanicha schreef:
Je slaat ernstig door hoor Benzz 8)7

Nee ik kom op voor een minderheid, dat jij deze mensen het liefst het land uit wil zetten weet ik al uit het plaatsing asielzoekers topic. Je hebt geen benul hoe het is om in Nederland een ander kleurtje te hebben en een slechte naam door mensen zoals jij die bang zijn voor verandering. Een verandering die al 30 jaar bezig is.

We wonen op deze wereld met heel veel mensen. Maar we zijn allemaal mensen, en het is zwaar racistisch om te denken dat wij witte mensen beter zijn dan andere kleurtjes en om gelijk angst te hebben als iemand met een ander kleurtje binnen lopen. Gewoon schandalig. Niets woke aan, niets nieuwe normaal. Meer het oude abnormaal.


Helemaal goed Benzz :=

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:08

Benzz heeft helemaal gelijk hoor, Chanicha, TS maakte een racistische opmerking en daar mag wat van gezegd worden.

Verder vind ik niet dat TS verweten kan worden dat ze met deze man in zee is gegaan. Ik heb ook al laten klussen door klusjesmannen van Marktplaats en Werkspot. De ene keer supergoed afgewerkt, met offertes en facturen en alles in orde. De andere keer handje contantje, en de klus minder netjes afgerond.

Dit soort dingen moet je ook leren. En als je haast hebt, heb je minder keuze. De beste tip vond ik ook: deze man vertellen dat hij zijn geld bij zijn klusjesmannen moet terugvragen en jouw dan een nette gespecificeerde factuur moet betalen. Gewoon dit eerst proberen, als hij echt agressief wordt, kun je altijd nog eieren voor je geld kiezen. Het zou mij in dat laatste geval die 50 euro ook niet waard zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:17

Laat hem eerst maar met een factuur komen. Voor die tijd, bestaat er geen btw.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:26

Ladyson schreef:
Ik snap dat het voor mensen die onbekend zijn met de marketplace/marktplaats praktijken dat het allemaal heel raar klinkt en niet betrouwbaar, maar door het tekort aan personeel is er een 'foute' markt ontstaan. Ik heb zelf zo'n legger over de vloer gehad en die kon me vertellen dat hij veel liever werkte op deze manier dan via Karwei, Praxis etc. Hij kon daar ook voor werken maar hij kreeg minder betaald (lees: niet zwart), moest langer op zn geld wachten (hij mocht het nu na zn klus direct ophalen) en moest anders ook nog allemaal administratieve handelingen doen die hij stom vond.

Prijzen in de advertenties zijn allemaal zwart. Wil je een factuur kan dat, maar dan komt de btw erbij. Is dit wettelijk correct? Nee. Is dit hoe het gaat in de praktijk? Ja.

Ik vind het overigens ook allemaal intimiderende lui, maar na de eerste keer is het een stuk minder spannend.

Nog even over de afkomst/naam. Ze gebruiken vaak een NL naam omdat ze anders worden gediscrimineerd. Kans is groot dat degene waarmee jij contact had ook een andere naam heeft eigenlijk.


Ik denk dat veel mensen vroeg of laat wel eens wat in het zwart laten doen, en dat hoeft ook geen probleem te zijn. Nadeel is alleen dat het allemaal vager is, er vaak weinig of niks op papier staat en je dus bij problemen vaak "geen poot hebt om op te staan".

En inderdaad, zulke dingen moet je ook leren. Het is door situaties als deze dat je bijleert, op je eigen benen leert te staan etc. Als je niet in dergelijke situaties terechtkomt, kan je er ook niet van bijleren :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:46

marleen_usar schreef:
@meggiemeg Bij mij betalen klanten ook vaak via een tikkie dus zo raar is dat niet, het gebeurd vaker hoor bij bedrijven.

Dat betwist ik toch ook niet? Ik betaal mijn hoefsmid ook met een tikkie, heb ik geen problemen mee.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:47

c_alsemgeest schreef:
Laat hem eerst maar met een factuur komen. Voor die tijd, bestaat er geen btw.
Precies, als de factuur er alsnog komt is dat restant bedrag ook zo over gemaakt.

Anoniem

Re: Vloer legger, is dit oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:24

Ik gok dat dit echt een misverstand is geweest. Ts heeft gevraagd of het via tikkie kan. De ijzerhandelaar bevestigde en stuurde daarop ook een tikkie. Welliswaar nadat TS al via tikkie aan de mannen ter plaatse had betaald. Ik lees het dus als dat de ijzerhandelaar dacht: Zij wil via tikkie mij betalen terwijl TS de mannen ter plaatse bedoelde.

Hoe dan ook, TS: Heb jij deze man ondertussen al telefonisch benaderd? Want ik zou hier toch eerst over in gesprek gaan en horen wat de oplossing is.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:04

Ik zou de man helemaal niet gaan bellen, dan ben je helemaal overdonderd en kan je niet even rustig nadenken over een reactie.

Persoonlijk zou ik in een berichtje aangeven dat jij reeds betaald hebt, meer zelfs dan afgesproken en dat hij het met zijn mannen zelf moet oplossen. Als hij weer over de BTW begint zou ik het rechtsartikel aanhalen dat hier eerder wordt benoemd.

En wat het andere betreft, als je Jantje verwacht en krijgt een heel ander persoon voor de deur staan zou ik ook wel verbaasd zijn. De man had op zijn minst kunnen laten weten dat hij zelf niet zou komen maar twee anderen die net zo goed zijn. Dat had al een hoop gescheeld.

Overigens als ik twee werklui over de vloer krijg en ik ben alleen en ze beginnen over de prijs te morrelen die je al had afgesproken zou ik me absoluut niet meer veilig voelen. Jij staat immers alleen tegenover twee mannen. Daar wordt meer misbruik van gemaakt dan je denkt. Niet alleen allochtone mannen maken zich hier overigens schuldig aan, autochtone mannen net zo goed.
Het is echt ongelofelijk hoe vaak mannen misbruik willen maken van een vrouwtje alleen en de prijs ter plekke even omhoog bumpen.
Mocht je alleen wonen en dit nog nooit meegemaakt hebben, je hebt echt geluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:19

Waarom er direct van uit gaan dat de man over TS gaat walsen? Desnoods vraagt ze iemand om bij het telefoongesprek te zijn. TS gaat in deze ook niet vrijuit hoor. Zij maakt ook opeens andere prijsafspraken met de mannen ter plaatsen, laat opeens nog maar de helft van de klus doen en betaald dan aan die mannen. Overdonderd? Ok, kan. Die mannen zijn er enkele uren geweest. Dan kan ze ook iemand even appen om er bij te komen of die man in kwestie zelf al op voorhand contacteren dat dit niet gaat zoals afgesproken. Ik kan niet geloven dat TS 3 uur niets heeft durven doen uit schrik of overdondering. Ze had er ook voor kunnen kiezen om ze niet binnen te laten als het niet was wie ze dacht dat aan de deur ging staan. Het is nu wel fijn om een topic hier te openen over al dan niet oplichting terwijl zij zich ook niet aan de afspraken heeft gehouden.

Ik vind dat mannen hier nu wel wat worden afgeschilderd als een soort van briesende stier waarmee niet te praten valt en vrouwen als kleine popjes die hun zelf niet durven/kunnen verdedigen. De dag van vandaag hebben wij allemaal een gsm en 112 is zo gebeld. Het betreft ook appartementen, was er dan echt niemand waarbij ze in die uren dat werd gevloerd kon aankloppen als het zo onveilig aanvoelde? Ze was toch ook mans genoeg om te zeggen: De klus stopt hier, ik wil dat de rest niet meer wordt gedaan.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:24

Oei wat worden hier veel dingen aangehaald die niet relevant zijn.

250 euro voor 25M2 vloer leggen is echt wel goedkoop overigens.
Enige wat je kan doen is de persoon met wie je contact hebt via messenger vragen om alsnog een factuur te sturen Inc btw. Ik zou hem persoonlijk bellen, je gaat er nu al vanuit dat je er niet uitkomt of dat er mensen aan de deur komen om het geld te halen :x