Ineens 136 euro van de rekening verdwenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:30

BaileyMix schreef:
chevax schreef:
Wil iedereen die gelukkig is €136 aan me overmaken? Ik lees namelijk dat je het prima kunt missen.

Ik kom niks tekort, heb een goed inkomen. Toch geef ik geen €136 aan om het even welk bedrijf.



Het gaat er niet om dat TO er oké mee moet zijn dat ze zonder duidelijke reden 136 euro kwijt is, het gaat erom dat ze niet doorheeft wat een bevoorrechte positie ze heeft en doet alsof haar positie hetzelfde is als mensen die daadwerkelijk niet rondkomen en nóóit ook maar dromen van een vakantie. Dat zelf aangeprate slachtofferschap is kwetsend, toondoof en gewoon niet in orde.


Flauwekul. Het is niet aan jou om te bepalen of iemand €136 veel vindt of niet én of iemand het kan missen of niet.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:32

BaileyMix schreef:
chevax schreef:
Wil iedereen die gelukkig is €136 aan me overmaken? Ik lees namelijk dat je het prima kunt missen.

Ik kom niks tekort, heb een goed inkomen. Toch geef ik geen €136 aan om het even welk bedrijf.



Het gaat er niet om dat TO er oké mee moet zijn dat ze zonder duidelijke reden 136 euro kwijt is, het gaat erom dat ze niet doorheeft wat een bevoorrechte positie ze heeft en doet alsof haar positie hetzelfde is als mensen die daadwerkelijk niet rondkomen en nóóit ook maar dromen van een vakantie. Dat zelf aangeprate slachtofferschap is kwetsend, toondoof en gewoon niet in orde.


Wat is dit nou voor een reactie. Je hebt geen idee of TS iets laat om wel op reis te kunnen. Dit klinkt eerder als misgunnen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:32

5000 euro hebben teruggestort gekregen en zeggen dat je nu droog brood moet eten is ook redelijk flauwekul.
Wat niet wil zeggen dat ik het ook niet zou willen missen en er ook achteraan zou gaan.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:33

Dat het een onterechte afboeking is is wel duidelijk. Germie had bij 10 euro hetzelfde topic geopend, zo zit ze in elkaar.
Maar droog brood vindt ik overdreven reageren. Heb al eerder aangegeven dat geen enkele creditcard maatschappij je een creditlimiet van 5000 euro geeft, zeker niet wanneer je dat zo even kan verhogen. Mocht je het opnemen willen ze er zeker van zijn dat je het terug kunt betalen. Via je saldo op de bank of je salarisgegevens.
Het is geen American Express of andere US card die je leeg kunt trekken.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-03-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:34

Iedereen zal balen van een gat van 136 euro maar niet iedereen zal daarna geen boodschappen kunnen doen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:34

Poekkie schreef:
5000 euro hebben teruggestort gekregen en zeggen dat je nu droog brood moet eten is ook redelijk flauwekul.
Wat niet wil zeggen dat ik het ook niet zou willen missen en er ook achteraan zou gaan.

Het gaat om een creditcard toch? Dus dat bedrag kan ook net zo goed een min bedrag zijn ipv geld vanaf de lopende rekening.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:35

BigOne schreef:
Dat het een onterechte afboeking is is wel duidelijk. Germie had bij 10 euro hetzelfde topic geopend, zo zit ze in elkaar.
Maar droog brood vindt ik overdreven reageren. Heb al eerder aangegeven dat geen enkele creditcard maatschappij je een creditlimiet van 5000 euro geeft, zeker niet wanneer je dat zo even kan verhogen. Mocht je het opnemen willen ze teveel zeker van zijn dat je het terug kunt betalen. Via je saldo op de bank of je salarisgegevens.
Het is geen American Express of andere US card die je leeg kunt trekken.


Oh, hoe trek ik een AmEx leeg? Dat is namelijk met die kaart lastiger dan met een kaart van ICS.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:36

Urbanus schreef:
Iedereen zal balen van een gat van 136 euro maar niet iedereen zal daarna geen boodschappen kunnen doen.


Dat klopt. En jouw post is gelukkig gewoon nuchter en slaat niet door zoals anderen.

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:36

Poekkie schreef:
5000 euro hebben teruggestort gekregen en zeggen dat je nu droog brood moet eten is ook redelijk flauwekul.
Wat niet wil zeggen dat ik het ook niet zou willen missen en er ook achteraan zou gaan.

Je hebt door dat die 5000 euro borg was? Ofwel. Als ze de auto in de prak gereden had had het bedrijf de mogelijkheid gehad de schade te incasseren. Soort van garantie voor bedrijf. Die 5000 is ze dus nooit kwijt geweest of heeft ze gekregen maar is gereserveerd op haar Creditcard.

Hoe dan ook vind ik ook dat het niet nodig is om die 136 euro te bagatelliseren of juist het tegenovergestelde. Het is wat het is, 136 euro. En die zijn onterecht afgeschreven.

Wel ben ik het eens met de opmerking over drama/slachtoffergedrag. TS maakt in het algemeen alles groot/dramatisch en dat kan af en toe veel reacties opwekken zoals we kunnen zien in dit topic. :+

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:38

5000 euro hebben en dan droog brood moet eten, dat is het enige wat door mijn hoofd is blijven galmen na het lezen van dit topic.
Meid wat doe je jezelf aan, ga lekker eten van dat geld wat je hebt, dat moet toch prima kunnen van zo'n bedrag op je rekening? Waarom zou je jezelf zo tekort willen doen, dan ben je toch vooral jezelf aan het treiteren? degenen die (wel of niet bewust) de fout hebben gemaakt zullen er niet minder om slapen, echt niet, je hebt alleen jezelf daarmee als je jezelf dat aan doet :knuffel:

Adem in, adem uit... ja het is nu even heel ruk, maar je bent ermee aan de slag, de eerste stappen zijn gezet, dat is goed. Nu duimen op een goed verloop en goede afloop!

Sterkte er mee, ik hoop dat je je geld terug krijgt! En ik gun je vooral een lekkere warme maaltijd vanavond :)

PS: ik ben het enorm eens met wat BaileyMix en Scrabbel zeggen. Het is wel degelijk kwetsend om te lezen voor mensen die wel droog brood moeten eten of die ervaring hebben. Die zijn er, ook in NL, en het worden er met de huidige prijsstijgingen ook alleen maar meer. Zulke opmerkingen moet je imo niet aangrijpen om je gelijk te willen afdwingen of om een verhaal kracht bij te zetten.

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:42

Even voor de duidelijkheid: germie heeft nu niet 5000 euro op de rekening staan ineens he. Dit is het bestedingslimiet van de creditcard. Alles wat ze met die card besteedt wordt later afgeschreven. Ofwel een soort van schuld wordt dan vereffend.

Ze zou de creditcard wel kunnen gebruiken om eten of beleg voor op het droge brood ;) te kopen maar dat is dan iets wat volgende maand - of wanneer ook- vereffend wordt van de Betaalrekening.

Dus over haar huidige staat van financiën valt weinig te concluderen behalve dat ze een creditcard met limiet heeft. Even als nuance.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:43

Roosch schreef:
Poekkie schreef:
5000 euro hebben teruggestort gekregen en zeggen dat je nu droog brood moet eten is ook redelijk flauwekul.
Wat niet wil zeggen dat ik het ook niet zou willen missen en er ook achteraan zou gaan.

Je hebt door dat die 5000 euro borg was? Ofwel. Als ze de auto in de prak gereden had had het bedrijf de mogelijkheid gehad de schade te incasseren. Soort van garantie voor bedrijf. Die 5000 is ze dus nooit kwijt geweest of heeft ze gekregen maar is gereserveerd op haar Creditcard.

Hoe dan ook vind ik ook dat het niet nodig is om die 136 euro te bagatelliseren of juist het tegenovergestelde. Het is wat het is, 136 euro. En die zijn onterecht afgeschreven.

Wel ben ik het eens met de opmerking over drama/slachtoffergedrag. TS maakt in het algemeen alles groot/dramatisch en dat kan af en toe veel reacties opwekken zoals we kunnen zien in dit topic. :+


Ja? Wat je als borg geeft wil je liefst houden maar kan je worst case missen… als jij 5020 euro op je rekening hebt staan geef je echt geen 5000 borg voor een huurwagen op een vakantie. En yes ze is hem niet kwijt geweest dus er kan gewoon nog 5000 euro afgehaald worden. Genoeg om beleg of een frietje te kopen.

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:46

Daarin maak je een denkfout. Die 5000 euro is niet van germie maar van de bank. Ze heeft zo te zien haar limiet gewijzigd ofwel aan de bank gevraagd of haar besteding/schuld die ze op kan bouwen met de card 5000 euro mag zijn.

Correct me if I am wrong. De andere optie is dat ze het bedrag handmatig overgemaakt heeft naar de creditcard en dat het dus wel haar geld is. Maar dat lees ik hier niet terug.

Het verschil tussen verhogen en geld overmaken naar de creditcard:

https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... -aanpassen

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:50

Het gaat om een vakantie… als dat geld een schuld had kunnen worden hoger dan het eigen vermogen dan was het uberhaupt dik stom geweest om het zo te besteden en is er veel geluk geweest dat er effectief niets met de auto is voorgevallen. Dus ik ga er idd van uit dat 5000 euro gewoon beschikbaar is in het eigen vermogen.

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:52

Oh dan was ik te snel met oordelen, dat wist ik niet Roosch :) thanks!
Lukt het je nu wel om je boodschappen te doen Germie?

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:52

Een Creditcard is vaak een vereiste als je een auto gaat huren. Het is dus niet stom om hier zo van gebruik te maken, het is gebruikelijk. Het geld wordt ook niet afgeschreven tenzij je de auto in de prak rijdt, schade etc.

Dat even als achtergrondinformatie over de theorie.

Of germie het als eigen vermogen heeft staat hier verder los van. Bij droog brood moeten eten stel ik me geen vermogen van 5000 euro voor nee.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:54

Roosch schreef:
Daarin maak je een denkfout. Die 5000 euro is niet van germie maar van de bank. Ze heeft zo te zien haar limiet gewijzigd ofwel aan de bank gevraagd of haar besteding/schuld die ze op kan bouwen met de card 5000 euro mag zijn.

Correct me if I am wrong. De andere optie is dat ze het bedrag handmatig overgemaakt heeft naar de creditcard en dat het dus wel haar geld is. Maar dat lees ik hier niet terug.

Het verschil tussen verhogen en geld overmaken naar de creditcard:

https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... -aanpassen

Dat klopt, maar de Rabobank laat je niet een schuld opbouwen die je niet zou kunnen oplossen. Voordat je een limiet van 5000 euro op een creditcard krijgt, moet je al (bij elke Nederlandse bank) aantonen dat je dat bedrag kunt terugbetalen.

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Ineens 136 euro van de rekening verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 16:56

Dat klopt inderdaad, daar wordt inderdaad gekeken naar het inkomen.

Twee opties: of het limiet is verhoogd ofwel het bedrag is handmatig overgemaakt. Ik dacht te hebben gelezen limiet verhoogd maar kan dat nu niet meer terugvinden.

Nu gaan we uiteraard wel wat de diepte in maar ik wilde toch toelichting geven want er stonden eerder wat aannames.

Hoe dan ook weet ik niet precies hoe de Rabobank dit aanpakt, maar hoop voor germie dat er snel een uitkomst van de klacht is. Bij andere banken weet ik dat er een optie is om een onterechte transactie te melden (andere procedure dan fraude) zodat er naar gekeken kan worden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ineens 136 euro van de rekening verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:09

Wie zegt dat er ook daadwerkelijk 5000.- op de rekening staat? Wellicht is een mogelijkheid om rood te staan? Wie zegt dat het geen spaarpotje is voor onvoorziene dingen? Het gaat hier niet om de 5000.- maar om het feit dat er een fout is gemaakt door een overboeking/afschrijving te doen waardoor er extra kosten in rekening gebracht zijn bij TS, daar zou ik ook niet blij van zijn geworden, de overboeking heeft geen problemen gegeven want dat was direct weer hersteld. Maar door een fout van een ander dan 136.- kwijt zijn vind ik ook niet prettig.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:11

Van de Rabobank site:
Citaat:
De hoogte van je maximale bestedingslimiet hangt af van het type creditcard en betaalpakket dat je gebruikt, en van het inkomen (bijvoorbeeld salaris) dat binnenkomt op de betaalrekening die gekoppeld is aan je creditcard. We controleren hiervoor de bijschrijvingen op die betaalrekening in de 3 kalendermaanden voor de maand waarin je de limietwijziging aanvraagt.


Spoiler:
(Dus als jij kan verhogen met 5000 dan zal je toch wel een redelijk inkomen gehad hebben de 3 maanden voor aanvang)

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:12

Wat mij nu te binnenschiet


Ik kan er naast zitten.
Maar zou het kunnen zijn dat er voor 136 aan schade eventueel gereden is? Of is het echt de wisselkoers geweest

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:13

Persoonlijk weet ik dat ze niet erg netjes en vlot werken bij de Rabobank, mijn zus is vrij plotseling overleden vorig jaar, dit heeft toen de nodige problemen gegeven voor mijn zwager. Inmiddels woont hij weer in NL maar hoe vaak ik nog brieven krijg op de naam van mijn zus en dat ze woonachtig is in het buitenland en dat er contact moet worden opgenomen om te voorkomen dat de rekeningen worden geblokkeerd... Pas na de zoveelste brief maar eens gebeld ipv een mail gestuurd, gezegd dat het voor iemand die is overleden erg lastig wordt om te bellen... Toen werd het stil, duidelijk gemaakt dat ze eerst maar eens beter hun huiswerk moeten doen voordat ze klakkeloos een brief of mail gaan sturen. Ik hoop dat het nu klaar is en duidelijk.

Kimmie235
Berichten: 309
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:14

Wat een drama over dat Germie gezegd heeft dat ze droog brood moet eten. Of ze werd niet gehoord door iedereen hier en heeft het gezegd om haar woorden kracht bij te zetten, of het is echt zo en heeft van haar laatste geld deze vakantie geboekt. Bovendien hoeft dat niet duur te zijn, het leven in het buitenland is vaak een stuk goedkoper dan in Nederland. Mijn vriendin verhuurt vaak zat via Airbnb haar huis, en zit voor niks in het buitenland omdat het leven daar heel goedkoop is.

Either way, als alleenstaande moeder van twee hele jonge kinderen zonder alimentatie, die het financieel echt moeilijk heeft gehad, lig ik absoluut niet wakker van die opmerkingen. Ik voel me absoluut niet aangevallen. En niemand die ik ken die het financieel heel moeilijk heeft niet.

Dit soort dingen kunnen voor mij naast elkaar bestaan, wat een rijkdom.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 17:22

hagelslag schreef:
Wat mij nu te binnenschiet


Ik kan er naast zitten.
Maar zou het kunnen zijn dat er voor 136 aan schade eventueel gereden is? Of is het echt de wisselkoers geweest

Nogmaals: Er is GEEN schade gereden, ik heb bewijs dat de borg terugkomt, vrijgegeven wordt of wat dan ook. Ik heb een 'closing receipt' en een 'cancelacion' van Santander. Voor het bedrag wat er aan borg gereserveerd was.
Ik heb vervolgens gezien dat het bedrag weer als limiet besteedbaar was (geen schermprint van, want ja, het leek immers goed). Daarmee is dus het afgedaan.

Echter, daarna is er afgeschreven en bijgeschreven, dus een transactie waar ik GEEN toestemming voor gegeven heb.
Het is dus zgn. wisselkoers en koersopslag. En dat dus voor een transactie zonder mijn toestemming. Feitelijk zomaar een transactie. Een transactie waarbij afschrijving en bijschrijving op dezelfde dag hebben plaatsgevonden.

Kimmie235
Berichten: 309
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:24

Needje schreef:
Van de Rabobank site:
Citaat:
De hoogte van je maximale bestedingslimiet hangt af van het type creditcard en betaalpakket dat je gebruikt, en van het inkomen (bijvoorbeeld salaris) dat binnenkomt op de betaalrekening die gekoppeld is aan je creditcard. We controleren hiervoor de bijschrijvingen op die betaalrekening in de 3 kalendermaanden voor de maand waarin je de limietwijziging aanvraagt.


Spoiler:
(Dus als jij kan verhogen met 5000 dan zal je toch wel een redelijk inkomen gehad hebben de 3 maanden voor aanvang)


Erg sympathiek om de mogelijke inkomsten te delen met andere bokkers, of eigenlijk de wereld.