ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:37

Kwa praktijkopdrachten wisten studenten zonder AI ook al prachtige plagiaten te maken.
Ik vond het reuze grappig als er dan een rapport kwam van een groep waarvan ik wist dat een experiment mislukt was met de meest perfecte resultaten :+
Ook bestond Ghost writing natuurlijk ook altijd al en in Duitsland is er een levendige handel in examenvragen.
Wat dat betreft zie ik daar niet zozeer een grotere bedreiging.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:55

Dan denk ik dat je het potentieel van AI schromelijk onderschat sizzle...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:07

Kuggur schreef:
Dan denk ik dat je het potentieel van AI schromelijk onderschat sizzle...


ik denk dat we al tig keer dit soort ontwikkelingen hebben doorgemaakt.

1. Het eerder aangehaalde voorbeeld van de rekenmachine.
2. Vreemde talen onderwijs "doet" het ook nog gewoon, ondanks google translate.
3. Journalistiek bestaat ook nog ondanks photoshop.
4. We volgen nog steeds onderwijs, ondanks internet.

etc.

Werd allemaal moeilijk over gedaan, maar bleken na enig aanpassing zeer nuttige instrumenten te zijn +:)+ .

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:08

Zolang de juiste data sets worden gevoerd is er niks aan de hand :+

Alleen is dat nu net een beetje het probleem ...

Met vertrouwelijke informatie zou ik ook voorzichtig zijn. De datasets van GPT zijn heel groot dus de kans is klein dat iemand anders jouw data als antwoord krijgt maar die is wel aanwezig :)

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:22

Oh leuk topic, bedankt! Heb een recept gekregen voor iemand die een glutenvrij dieet volgt - en ook net zo makkelijk van Amerikaanse eenheden naar Europese eenheden omgezet.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:37

Ik vind het echt een uitkomst! Tijdens het leren voor m'n opleiding vraag ik regelmatig opheldering over bepaalde dingen en als ik dan zeg 'ik begrijp het niet' dan legt hij het nog meer verhelderend uit op een andere manier. Ik heb de indruk dat ik zo veel meer interactief aan het leren ben. Echt super fijn!

Menino schreef:
- Ik geef hem samenvattingen van mijn leerstof en vraag of 'ie er flashcards bij wil maken, die ik gewoon kan kopieren en plakken in mijn flashcardprogramma. Scheelt echt UREN aan tijd.


Dit is ook een hele goede tip zeg, thanks!!

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:24

Wat een goede tips! Ik had er echt nog nooit van gehoord. Dit komt goed te pas voor mijn studie om verheldering te krijgen van dingen :')

Waar kan je bronnen vinden waar de informatie vandaan komt?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:25

Kuggur schreef:
Dan denk ik dat je het potentieel van AI schromelijk onderschat sizzle...


Nee dat niet, maar je kunt daar heus op inspelen.
Net als dat je moet inspelen op het kopieren van data of je broer je huiswerk laten doen.

Er zijn examens die ieder jaar letterlijk hetzelfde zijn en waar toch nog mensen voor zakken.
Tot zo ver de vindingrijkheid zullen we maar zeggen.

Edit: in de theoretische vakken loopt het waarschijnlijk sneller mis dan bij exacte vakken en praktijktoetsen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 04-04-23 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

KSHancox
Berichten: 1260
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:26

Suliko schreef:
Selente schreef:
Wij zijn momenteel aan het experimenteren (dus daar zit nog menselijke controle op) om interviews te transcripten en deze vervolgens een samenvatting te laten maken van punten zoals; de algemene belangrijkste punten, pijnpunten en mogelijkheden. Of net wat van toepassing is wat je wilt weten. Ik moet zeggen... hij is wel bijzonder goed al daarin. Scheelt toch een hoop tijd analyseren zo. :')


Begrijp ik het goed dat je dan privacygevoelige informatie erin stopt? Dat is echt niet oké!
Alle openAI programma’s slaan de informatie op en gebruiken het weer. Daar moet je echt geen kwetsbare informatie in sturen, hoe geanonimiseerd ook.


Wij mogen het om die reden ook niet gebruiken voor werk. Er zijn echt wel wat privacy zorgen m.b.t. ChatGPT.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:38

Het is niet voor niets in de ban in Italie.
Voor werk inderdaad geen goed idee.

Voor studie had ik het vroeger ook wel willen hebben. Ik ben destijds voor het vak biochemie 2x in de herkansing geweest, niet vanwege de inhoudelijke text maar omdat mijn Engels toen ontoereikend was voor die stof. Vertaalprogrammas in de mate waarin we ze nu hebben bestonden toen nog niet -O-
Had een een hoop frustratie gescheeld.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:52

Menino schreef:
Kuggur schreef:
Dan denk ik dat je het potentieel van AI schromelijk onderschat sizzle...


ik denk dat we al tig keer dit soort ontwikkelingen hebben doorgemaakt.

1. Het eerder aangehaalde voorbeeld van de rekenmachine.
2. Vreemde talen onderwijs "doet" het ook nog gewoon, ondanks google translate.
3. Journalistiek bestaat ook nog ondanks photoshop.
4. We volgen nog steeds onderwijs, ondanks internet.

etc.

Werd allemaal moeilijk over gedaan, maar bleken na enig aanpassing zeer nuttige instrumenten te zijn +:)+ .

Nu doe je alsof ik een luddiet ben...

Mijn enige punt was dat we aan het begin staan van revolutionaire veranderingen als gevolg van deze technologie, en ook jouw analogie met een rekenmachientje zegt me dat onderschatting hiervan blijkbaar nogal algemeen is.
Maar ik geef nergens een waardeoordeel, de mogelijjkheden zijn fantastisch, en we staan aan het prille begin.

De gevolgen voor de samenleving in de komende decennia worden ingrijpend en aanzienlijk problematischer dan een gefaked schoolopstel, hele beroepsgroepen zullen verdwijnen.
Is dat erg, voor bepaalde mensen ja, is dat eerder gebeurd, oh zeker, kunnen we daar wat tegen doen (zelfs als we dat zouden willen), nope.

Interessant fenomeen is dat mensen iha de korte termijn gevolgen van zulke nieuwe technologien overschatten, maar de lange termijn gevolgen dramatisch onderschatten. Een goed voorbeeld daarvan is de opkomst van het internet.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:16

Er verdwijnen kansen en er komen kansen.
Wat het concreet gaat brengen komen we vanzelf achter.
Maar ik kijk vast uit naar het moment dat een risicoanalyse van 60 paginas aan tabellen van welke producent dan ook in een willekeurige taal in een willekeurige software in een muisklik in mijn dokument ingevoegd wordt en rechtstreeks de gaps met de user manual vind _/-\o_

Coco4life
Berichten: 1220
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:09

Sizzle schreef:
Mijn man heeft laatst om een verhaaltje met paarden gevraagd voor een kind.
Daar kwam een stukje uit waar het in feite op neer kwam dat de pony kreupel was en het meisje vervolgens op wedstrijd ging met een ander paard _O-
Hij schreef toen terug: is dat niet een beetje zielig voor de andere pony?
Daar kwam dan een correctie op terug dat ze voortaan 2 ponies had maar de kreupele voor altijd haar favoriet zou blijven :+

Ik zie dus ook potentiaal voor Penny.

Voor recepten zie ik geen voordeel. Daar deed google al een sublieme taak. Ik typ gewoon de restanten uit mijn koelkast in en daar komt altijd wel wat bruikbaars uit.

Hahaha, ik heb ook een verhaal gemaakt met Chat GPT, het ging over twee paarden die waren vermoord, en toen vergaf de mevrouw de seriemoordenaar?
Ik vond het echt zielig voor de paardjes, dus ze stonden op uit de dood :') :') :')

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:19

Ik heb chatGPT gebruikt voor recepten! Ik vond het heel leuk om zo zelf te zeggen wat ie moest doen en het dan werkelijkheid te maken! Niet allemaal even lekker (zoals bv de jamkoekjes met 1/4 tl zout :r !) maar gelukkig was de knoflook-pesto-pasta lekker genoeg om een dikke tien te halen! Maar ik doe het meer voor de leuk. Met recepten zou ik eigenlijk eerder gewoon op een site kijken. Ik vind het vooral tof dat het m'n "eigen" recepten zijn. Meer voor de leuk dus.

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:17

Suliko schreef:
Begrijp ik het goed dat je dan privacygevoelige informatie erin stopt? Dat is echt niet oké!
Alle openAI programma’s slaan de informatie op en gebruiken het weer. Daar moet je echt geen kwetsbare informatie in sturen, hoe geanonimiseerd ook.


Nee, gelukkig niet. ;) Wellicht een beetje lomp geformuleerd, maar experimenteren met bestaande interviews (en interviews die we hiervoor bewust intern met elkaar afnemen) die je al overal kunt vinden om te zien wat het programma ermee doet is geen nieuwe informatie he. Maar het is wel interessant om te kijken wat het mogelijk in de toekomst kan gaan brengen en hoe je er op zo'n moment mee om kunt gaan.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:23

Weet iemand eigenlijk hoe veilig het is? Ik wil een zelfgeschreven tekst op spelling laten controleren, maar wordt het daar dan in opgeslagen? Kunnen anderen het inzien?

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:45

Amado7 schreef:
Wat een goede tips! Ik had er echt nog nooit van gehoord. Dit komt goed te pas voor mijn studie om verheldering te krijgen van dingen :')

Waar kan je bronnen vinden waar de informatie vandaan komt?


Niet duidelijk en erg misleidend. ChatGPT bedenkt soms ook niet bestaande bronnen, omdat het dan een mengelmoes pakt. Je kan wel vragen welke auteurs/wetenschappers over bepaalde onderwerpen hebben geschreven.

Toevallig werd dit laatst verteld door een docent op de uni, zij liet ook zien hoe een wetenschappelijk artikel door haar geschreven volledig verkeerd werd samengevat :=

Je moet dus echt wel oppassen met kennis baseren op de informatie die chatGPT genereert.

@selente, ah bedankt voor de verduidelijking! Al vrees ik dat er ook studenten bestaan die uit gemakzucht gerust interviews erin gooien om te transcriberen en labelen.

Malenka

Berichten: 7585
Geregistreerd: 04-10-06

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:43

Mijn tip:

Besef je goed dat chatgpt geen actieve verbinding heeft met de rest van het internet. Het kan dus geen informatie opzoeken. Deze AI is getraind met data tot september 2021. Alle informatie die daarbuiten valt 'verzint' het dus zelf op basis van de data die het wel heeft.

Dit is waar de 'fouten' die ik hier in het topic lees hoogstwaarschijnlijk door veroorzaakt worden.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:03

Malenka schreef:
Mijn tip:

Besef je goed dat chatgpt geen actieve verbinding heeft met de rest van het internet. Het kan dus geen informatie opzoeken. Deze AI is getraind met data tot september 2021. Alle informatie die daarbuiten valt 'verzint' het dus zelf op basis van de data die het wel heeft.

Dit is waar de 'fouten' die ik hier in het topic lees hoogstwaarschijnlijk door veroorzaakt worden.


Niet helemaal waar, er wordt ook mondjesmaat data van na september 2021 toegevoegd. Alleen wel meer in GPT 4 dan in 3.5 (de meeste mensen gebruiken nu 3.5).

Ook verklaart dat nog niet het verzinnen van publicaties. Mijn docente van Religiewetenschappen werd eens benaderd door iemand die vroeg of hij een publicatie van haar mocht lezen, omdat hij erin geïnteresseerd was maar het nergens kon vinden. De titel en datum zei haar echter niks. Toen ze vroeg hoe hij op haar naam was gekomen bleek dat via ChatGPT te zijn geweest, die simpelweg een publicatie had verzonnen. Op basis van waarschijnlijkheid dat zo'n publicatie bestaat, niet op basis van feiten. Die publicatie heeft nooit bestaan, niet vóór en niet na september 2021.AI researchers noemen dit "hallucinaties" omdat dit soort "confident lies" veroorzaakt worden door vergelijkbare structuren die sommige hallucinaties veroorzaakt in het menselijk brein.

Anoniem

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:43

De nerdland podcast op spotify gaat erg vaak in op IA op een leuke manier. Voor iedereen die er wat meer over wil leren, zeker een aanrader!

xMyrth

Berichten: 2805
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:56

Ik ga eens een poging wagen, uit nieuwsgierigheid.
Helaas kan ik nu geen account aanmaken... dus later nog eens proberen
Signup is currently unavailable, please try again later.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 01:05

Er is er eentje, eindigend op .org meen ik, die is gratis zonder account.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:22

Ik gebruik nu de Genie app op de iPhone, daar kun je elke dag gratis 10 vragen stellen zonder account. Ik kon me ook niet registreren bij de website.

mysa

Berichten: 10502
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:31

moonsparkle schreef:
Weet iemand eigenlijk hoe veilig het is? Ik wil een zelfgeschreven tekst op spelling laten controleren, maar wordt het daar dan in opgeslagen? Kunnen anderen het inzien?


Heel waarschijnlijk. Vertaalsites doen dat ook. (tenzij je de betaalde versie gebruikt).

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:36

Mijn doel is de bot de komende tijd wat vaker te gebruiken, krijg de laatste tijd helaas wel vaak errors.
'Something went wrong. If this issue persists please contact us through our help center at help.openai.com.'

Maar heb m gister kunnen vragen om voorbeeldvragen voor tijdens een sollicitatiegesprek (aan de kandidaat). Kwam een prima lijstje uit, maar is ook geen ingewikkelde opdracht haha.