ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1488
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:58

Dit is zeker een Engelse programma?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:58

FennyPower schreef:
Dit is zeker een Engelse programma?

Nee kan ook gewoon in het Nederlands.

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:06

Yes, ChatGPT is in principe Engels maar je kunt hem in elke taal vragen stellen en dan krijg je ook in diezelfde taal een antwoord.

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:51

Ik krijg bij elke vraag die ik stel een foutmelding. Meer mensen met die ervaring bij openai?

Something went wrong. If this issue persists please contact us through our help center at help.openai.com.

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:36

Dat is redelijk normaal. De gratis versie werkt het beste voor 12 uur NL tijd. De tijden erna is hij redelijk vaak overbelast en krijg je dus errors. Om dat (meer) te voorkomen moet je een premium versie aanschaffen. ;)

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:35

Thanks voor je reactie. Net deed hij het wel even. Maar ik zal het tijdstip waarop ik dingen vraag in de gaten houden ;)

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:40

Ik heb dat probleem alleen even in de middag gehad, maar heb hem vanalles gevraagd tussen 2 en 6 :D nog nooit zo snel reflecties geschreven.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:39

Ik schrijf voor een vak aan de uni een vergelijkend paper over celibaat leven voor Christelijke en Boeddhistische monniken en het effect wat dat heeft op de samenleving (MeToo etc), met daarbij ook Boeddhistisch Modernisme in acht nemend. Nav dit topic heb ik ChatGPT om een inhoudsopgave gevraagd, en het is echt bizar wat daar uit komt rollen. Gewoon alles, goed met elkaar in verband gebracht en uiteengezet in een duidelijke inhoudsopgave. Nou ga ik hem niet letterlijk gebruiken want het paper heeft geen inhoudsopgave nodig (daar is het te klein voor) maar het is wel een héél fijn opzetje zo. Alles wat ik zelf ook had bedacht als ik het 'alleen' zou doen, maar dan nu gewoon net ff sneller. Voelt aan de ene kant wel als cheaten, maar aan de andere kant scheelt het ook wel veel in mijn faalangst...

Andere studenten die het gebruiken, hoe voelt het voor jullie? Ook als cheaten? Of gewoon prima?

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:43

VuurVleugels schreef:
Ik schrijf voor een vak aan de uni een vergelijkend paper over celibaat leven voor Christelijke en Boeddhistische monniken en het effect wat dat heeft op de samenleving (MeToo etc), met daarbij ook Boeddhistisch Modernisme in acht nemend. Nav dit topic heb ik ChatGPT om een inhoudsopgave gevraagd, en het is echt bizar wat daar uit komt rollen. Gewoon alles, goed met elkaar in verband gebracht en uiteengezet in een duidelijke inhoudsopgave. Nou ga ik hem niet letterlijk gebruiken want het paper heeft geen inhoudsopgave nodig (daar is het te klein voor) maar het is wel een héél fijn opzetje zo. Alles wat ik zelf ook had bedacht als ik het 'alleen' zou doen, maar dan nu gewoon net ff sneller. Voelt aan de ene kant wel als cheaten, maar aan de andere kant scheelt het ook wel veel in mijn faalangst...

Andere studenten die het gebruiken, hoe voelt het voor jullie? Ook als cheaten? Of gewoon prima?


Voelt voor mij zeker niet als cheaten, het maakt het leren en maken van opdrachten/verslagen een stuk makkelijker. Je moet natuurlijk niet je opdracht door chatgpt laten maken dat zou voor mij wel cheaten zijn

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:58

Nee de opdracht laten maken zou ik nóóit doen, nog niet eens een klein deeltje ervan. Daar ben ik veel te eerlijk (oké, en perfectionistisch) voor 8)7 Maar je hebt wel gelijk, omdat ik nu een lijstje heb kan ik me focussen op de leuke dingen (het daadwerkelijke schrijven) en hoef ik niet veel tijd en energie kwijt te zijn aan stressen over of ik niet iets vergeet.

Yummy

Berichten: 427
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:00

Ik heb chatgpt ook al meerdere malen gebruikt voor schoolopdrachten (voornamelijk nederlands betogen) puur omdat ik dan vastloop, chatgpt helpt me weer aan nieuwe deelonderwerpen :D

Suzanne F.

Berichten: 49403
Geregistreerd: 03-03-01

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:08

Maar je moet dus een account aanmaken, dat is verplicht zie ik. Dat vind ik altijd iets minder leuk.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:17

VuurVleugels, ik zou het wel in je eigen woorden herschrijven. Veel scholen weten nu al hoe ze moeten checken of iets uit chatgpt gerold komt.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:23

Ja ik ga die inhoudsopgave sowieso niet gebruiken, het is maar een kort paper (1500 woorden) en dan gebruik ik nooit tussenkopjes of een inhoudsopgave. Het is echt puur een lijstje wat ik ernaast hou tijdens het schrijven.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:09

Ik heb vandaag een motivatiebrief gemaakt met hulp van chat gpt. Er is pas een karakter schets van mij gemaakt en voor de functie heb je bepaalde kwaliteiten nodig, die heb ik samen ingevoerd en er kwam een prachtig verhaal uit. Ik heb hem helemaal doorlopen en wat dingen aangepast en vervolgens verzonden. Ik ben voor dit soort dingen altijd heel ongeïnspireerd.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:20

Voor mij voelt het ook niet als cheaten, daarvoor steek ik zelf nog te veel energie in studie opdrachten. :')
Plus dat ik gewoon nooit iets zomaar/letterlijk over zal nemen van chatgpt, daar ben ik te voorzichtig en ook perfectionistisch voor. Het is wel heel fijn om overzichten, een opzet of volgorde en aanknopingspunten te bedenken.

Suzanne F. schreef:
Maar je moet dus een account aanmaken, dat is verplicht zie ik. Dat vind ik altijd iets minder leuk.


Daar heb ik een rommelmail voor :D een mailadres waar geen serieuze en belangrijke mails op komen, maar die ik wel koppel aan social media accounts, spotify, abonnementen en dus dit soort dingen. Overigens zit je bij ChatGPT niet aan spammail vast of iets!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:40

ChatGPT is een large language model, het genereert antwoorden op basis van kansberekeningen. Het kiest de meest aannemelijke volgorde van letters, simpel gezegd. Daardoor kan het o.a. spelfouten negeren. Maar het kan geen antwoorden interpreteren, of begrijpen wat er wordt gezegd.
Dat zie je terug wanneer je bijv. de verkeerde termen gebruikt of een rare zinsopbouw hebt:

Afbeelding

Zo kom je dus ook aan de niet bestaande bronnen.
De kansberekeningen zijn gebaseerd op menselijke input en daardoor onderworpen aan bias. Het heeft geen 'besef' van morele waarden of ethiek, wat je tegenkomt is meestal handmatig toegevoegd.

ChatGPT werkt beter als je je input formuleert als vragen of opdrachten ('Maak een lijst van 10 gerechten met tomaat voor het avondeten') en context geeft bij je vraag of opdracht ('Ik ben bezig met het schrijven van een literaire thriller en ik moet drie complexe personages bedenken. De drie personages wonen in Utrecht en komen uit Nederland. Ze zijn ongeveer even oud. Bedenk een naam, leeftijd, gender, geboorteplaats, persoonlijkheid, mysterieus achtergrondverhaal, wie de ouders zijn en wie de vrienden zijn') Je kunt daarna inhaken op dingen die ChatGPT heeft gezegd, bijvoorbeeld ter verduidelijking, omdat je iets wilt wijzigen, omdat je wil dat ChatGPT hier meer over genereert, ...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door silverdapple op 05-04-23 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:54

"Wel heeft Nederland een vrouwelijke premier gehad, namelijk mevrouw Jan Peter Balkenende."

Hahahaha die mag wel als quote van de maand :') _O-

ChatGpt is een heel mooi iets dat in de toekomst denk ik echt fantastisch gaat zijn. Voor nu gebruik ik het vooral voor recepten, omrekenen van dingen en als ik info zoek, vraag ik 'm weleens om suggesties. Vanuit daar kan ik dan weer zelf verder zoeken.

Reageert ie trouwens ook op vriendschappelijke gesprekken? Handig als je advies nodig hebt maar niemand beschikbaar :')

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:08

Hij is heel lief, maar zegt wel he duidelijk dat hij een computergegenereerd model is en dus geen emotionele hulp/steun kan zijn. Maar is wel heel vriendelijk en attent, wat ik stiekem heel grappig vind voor een computer :')

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:11

Haha, ‘lief’ voelt de bot inderdaad wel, toen ik vroeg naar de zin van het leven kreeg ik een netjes betoog waarom hij daar geen antwoord op kon geven.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:35

Ik moest net wel lachen, ik ben aan het leren voor tentamens, een samenvatting erin gegooid, met daarbij de content die ik moet kennen. Gevraagd of chatgpt een oefententanen kon maken van de samenvatting gebaseerd op de content die ik moet kennen. Kreeg ik inderdaad erg mooie vragen uit die inderdaad ook zo in mijn tentamen zouden kunnen staan. Nog geen antwoorden erbij. Ik vraag om antwoorden op de vragen van het oefententamen, antwoord: “als AI model ben ik niet gemaakt om tentamenvragen op academisch niveau te beantwoorden, dit valt onder fraude en hiermee kan ik je niet helpen” :')

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 01:25

Suzanne F. schreef:
Maar je moet dus een account aanmaken, dat is verplicht zie ik. Dat vind ik altijd iets minder leuk.

_Christina schreef:
Er is er eentje, eindigend op .org meen ik, die is gratis zonder account.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:15

Ik had woordbenoemen en zinsontleding dingen erin gegooid. En ik heb een super goede samenvatting gekregen!

Ik had ook een ander blad met zinsontleding en woordbenoemen. Dus had ik twee van die bladen en ik had ze gegeven aan mijn meester. Ik zei “welke vind je beter” en hij zei die van AI hahaha. Hij wist niet van te voren welke zelf was geschreven en welke door AI (ik heb geen van die bladen zelf geschreven). Haha ik lach me rot!

Coco4life
Berichten: 1235
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:18

Renee1991 schreef:
VuurVleugels, ik zou het wel in je eigen woorden herschrijven. Veel scholen weten nu al hoe ze moeten checken of iets uit chatgpt gerold komt.

Hoe dan? Ik dacht dat dat niet kon

Coco4life
Berichten: 1235
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:21

Fortitude schreef:
"Wel heeft Nederland een vrouwelijke premier gehad, namelijk mevrouw Jan Peter Balkenende."

Hahahaha die mag wel als quote van de maand :') _O-

ChatGpt is een heel mooi iets dat in de toekomst denk ik echt fantastisch gaat zijn. Voor nu gebruik ik het vooral voor recepten, omrekenen van dingen en als ik info zoek, vraag ik 'm weleens om suggesties. Vanuit daar kan ik dan weer zelf verder zoeken.

Reageert ie trouwens ook op vriendschappelijke gesprekken? Handig als je advies nodig hebt maar niemand beschikbaar :')

Zeker weten! Hahah als Jan Peter dit toch eens leest jonge _O- 8)7