ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:52

Coco4life schreef:
Renee1991 schreef:
VuurVleugels, ik zou het wel in je eigen woorden herschrijven. Veel scholen weten nu al hoe ze moeten checken of iets uit chatgpt gerold komt.

Hoe dan? Ik dacht dat dat niet kon

Dat durf ik niet te zeggen, maar ik heb al meerdere school leerlingen op mijn spreekuur gehad die zeiden dat dat op hun school wel gecontroleerd werd en aan het licht kwam.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:01

Uit mijn ervaring zijn degene die gemakzuchtig bedriegen ook te beroerd om in iedergeval goed te bekijken wat ze eigenlijk inleveren. Met een paar kritische vragen heb je die er dan snel uit.
Maar dat is niet studenteneigen. Ook in het beroepsleven kom je dat tegen, zelfs als je daarmee willens en wetens anderen mee in gevaar brengen.

Mensen die veel moeite stoppen in overtuigend bedriegen zijn uiteindelijk kwa tijd soms niet eens beter af. Sommige wel uiteraard. Ik zeg dan meestal met mijn fatalische instelling: die komen in de politiek
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-04-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:03


Yummy

Berichten: 427
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:36

silverdapple schreef:
ChatGPT is een large language model, het genereert antwoorden op basis van kansberekeningen. Het kiest de meest aannemelijke volgorde van letters, simpel gezegd. Daardoor kan het o.a. spelfouten negeren. Maar het kan geen antwoorden interpreteren, of begrijpen wat er wordt gezegd.
Dat zie je terug wanneer je bijv. de verkeerde termen gebruikt of een rare zinsopbouw hebt:

[ [url=m/4TEcVw.png]Afbeelding[/url] ]

Zo kom je dus ook aan de niet bestaande bronnen.
De kansberekeningen zijn gebaseerd op menselijke input en daardoor onderworpen aan bias. Het heeft geen 'besef' van morele waarden of ethiek, wat je tegenkomt is meestal handmatig toegevoegd.

ChatGPT werkt beter als je je input formuleert als vragen of opdrachten ('Maak een lijst van 10 gerechten met tomaat voor het avondeten') en context geeft bij je vraag of opdracht ('Ik ben bezig met het schrijven van een literaire thriller en ik moet drie complexe personages bedenken. De drie personages wonen in Utrecht en komen uit Nederland. Ze zijn ongeveer even oud. Bedenk een naam, leeftijd, gender, geboorteplaats, persoonlijkheid, mysterieus achtergrondverhaal, wie de ouders zijn en wie de vrienden zijn') Je kunt daarna inhaken op dingen die ChatGPT heeft gezegd, bijvoorbeeld ter verduidelijking, omdat je iets wilt wijzigen, omdat je wil dat ChatGPT hier meer over genereert, ...

[ [url=m/2iqj2a.png]Afbeelding[/url] ]


Ik krijg dit :')
Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:02

Het leuke van dit is dat je hem wel kan sturen. Vraag maar eens naar de premier. Vervolgens naar de bron. Zeg dan dat de bron onjuist is en vraag of er wel echt een vrouwelijke premier bestond. Dan krijg je dus als antwoord dat GPT een fout heeft ontdekt... En verwijst vervolgens naar een niet bestaande bron.

Van de week heb ik hem een boodschappenlijstje laten maken. Na een paar verduidelijkingen kwam er best een goed lijstje uit. Ik vind hem vooral goed voor inspirerende ideeen. (En simpele moppen waar mijn neefje om moet lachen)

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 06:16

Het meest fijne aan ChatGPT vind ik hoe hij fouten uit code kan halen, de fout uitlegt en dan meteen de goede code geeft. Ik werk veel met CSS en dan is het echt ideaal, scheelt echt heel erg veel tijd.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:29

Voor het oplossen van een computerprobleem kan het ook erg handig zijn. Normaal ben ik soms uren aan het zoeken. Vanmorgen was het gelijk opgelost inclusief uitleg.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:38

Vraagje voor wie het al gebruikt. Kan je met ChatGPT ook een index laten maken van een Word document. Dus een lijst met trefwoorden met pagina nummers?

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:42

Dat is wel ingewikkeld, want er is een limiet aan hoeveelheid tekst die je per keer kan insturen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:13

Chawi schreef:
Vraagje voor wie het al gebruikt. Kan je met ChatGPT ook een index laten maken van een Word document. Dus een lijst met trefwoorden met pagina nummers?

Dat kan word zelf ook als je dat handiger vind haha.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:12

Ik wilde gisteren chatGPT gebruiken om werkstukken na te kijken :+ Maarre toen stond m’n meester achter me.. _O-

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:32

Ik heb het nooit gebruikt. Weet wel dat chatgpt zegt dat ie het boek van mijn broer heeft geschreven, wat natuurlijk niet zo is :')

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:58


Adamootje

Berichten: 6212
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:46

Mijn leerlingen maken soms gebruik van ChatGPT. De door de chatbot gegenereerde teksten komen probleemloos door de plagiaatcontrole, maar ik herken de door de chatbot gegenereerde teksten meestal wel (denk ik). ChatGPT geeft namelijk niet zo veel om feitjes. De boekverslagen die ChatGPT genereert staan bijvoorbeeld vol onjuistheden. Daarnaast maakt de chatbot geregeld gebruik van ongebruikelijke woorden (letterlijke vertalingen van het Engels). Als je leerlingen vraagt wat het woord betekent, dan hebben ze geen idee.

Ik gebruik ChatGPT soms om een voorbeeldtekst te laten genereren die ik vervolgens door leerlingen laat verbeteren. De chatbot zegt (of schrijft) namelijk veel, maar is inhoudelijk niet altijd even sterk.

Laatst heb ik met ChatGPT een postmodernistisch gedicht met intertekstualiteit 'geschreven'. Daarbij verzocht ik de tekstgenerator om de begrippen 'postmodern(isme)' en 'intertekstualiteit' niet in het gedicht te laten terugkomen. Je raadt misschien al wat er gebeurde: innhet gedicht werden die begrippen eindeloos vaak herhaald. :+

ChatGPT gebruik ik zelf soms als ik een lesidee nodig heb en mijn eigen inspiratie even ver te zoeken is.

Mijn man gebruikte ChatGPT voor zijn code (om daar fouten uit te halen e.d.), maar merkte dat de tekstgenerator de laatste tijd steeds vaker fouten maakte. Merk jij dit ook, @_Reneee?

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:27

Ik heb chatGPT gebruikt om een tekst op een nummer te verzinnen voor een toneelstuk. Het was best aardig maar idd sommige dingen klopten niet helemaal. Maar ach, beter dan dat je na de meivakantie niet verder kan gaan omdat 2 kinderen die taak niet serieus nemen.

Binnenkort wil ik mijn werkstuk laten nakijken door chatGPT. Ik hoop op het gewilde resultaat.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:25

Kan een AI ook dommer worden als de grootste groep gebruikers de informatie klakkeloos aanneemt of suffe vragen stelt?
Ik ben geen sofware mens dus ik weet het niet. Echter kan ik me voorstellen dat er geen leereffect of zelfs een stagnatie effect is als er geen correctie optreed door de aanvrager.
Dus als je een onzin stukje krijgt en je geeft geen gerichte feedback terug in het systeem, „denkt“ dan de AI voortaan dat dit dus goed was?

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:49

Sizzle schreef:
Kan een AI ook dommer worden als de grootste groep gebruikers de informatie klakkeloos aanneemt of suffe vragen stelt?
Ik ben geen sofware mens dus ik weet het niet. Echter kan ik me voorstellen dat er geen leereffect of zelfs een stagnatie effect is als er geen correctie optreed door de aanvrager.
Dus als je een onzin stukje krijgt en je geeft geen gerichte feedback terug in het systeem, „denkt“ dan de AI voortaan dat dit dus goed was?


Ja, de data sets waardoor GPT getraind wordt zijn voor een groot deel niet gefilterd en dat kan inderdaad er voor zorgen dat het dommer wordt.

Daarom wordt de AI vaak ook eerst getraind met data sets geselecteerd door de ontwikkelaars en mag het daarna ‘doorleren’ met de data van gebruikers

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:57

En wat gebeurd er dan als die grote groep gebruikers geen feedback geeft op onzin data?
Stel dat de anti-vaccin beweging een bot ontwikkelt dat de hele tijd vragen stelt over niet vaccineren en dan alleen antwoorden accepteert die in het straatje past, krijg je dan een zoek programma met voorkeur voor anti-vac data?

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:22

Ik gebruik chatGPT graag voor het ombouwen van nieuwsberichten. Ik schrijf eerst zelf wat voor mijn website (vaak een wat langere tekst) en vraag chatGPT vervolgens om op basis van die tekst een post te maken voor facebook en instagram. Daar maakt hij dan een wat vlottere korte tekst van. Altijd even kritisch doorlezen want soms sluipt er een foutje in, maar het scheelt me wel echt veel tijd :j

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:48

Sizzle schreef:
En wat gebeurd er dan als die grote groep gebruikers geen feedback geeft op onzin data?
Stel dat de anti-vaccin beweging een bot ontwikkelt dat de hele tijd vragen stelt over niet vaccineren en dan alleen antwoorden accepteert die in het straatje past, krijg je dan een zoek programma met voorkeur voor anti-vac data?

Ja, dat is hoe de eerste chatbot heel eng werd: https://www.theverge.com/2016/3/24/1129 ... bot-racist

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:10

Dank voor de link!
Dan ben ik heel benieuwd hoe houdbaar dit gaat zijn of dat we in no-time de kwaliteit zien dalen.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:06

De hele ethische kwestie rondom AI zit hem ook niet zozeer in het ontwikkelen zelf maar meer in de vraag hoe het zich doorontwikkelt als mensen onbetrouwbare data gaan voeren aan de AI.

Thanks voor de link Shadow.

Maar dat is misschien een andere discussie dan die waar TS dit topic voor heeft geopend :)

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:54

Super boeiend wat er allemaal mee kan. Ik ben aan het experimenteren met "artist impressions" voor interieurfoto's via https://airoomgenerator.com/. Gaaf om te zien wat ervan gemaakt wordt. Het is niet foutloos, maar kan soms wel een leuke indicatie geven hoe een ruimte eruit kan zien.

Met de chatGPT kun je ook verbazingwekkend goede juridische teksten maken, compleet met bronvermelding. Veel makkelijker dan het wetboek doorzoeken!
Laatst bijgewerkt door Carmen85 op 14-04-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:56

Met bronvermelding moet je wel echt uitkijken, vaak verzint of verdraait chatGPT die en bestaan ze niet echt.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:57

Suliko schreef:
Met bronvermelding moet je wel echt uitkijken, vaak verzint of verdraait chatGPT die en bestaan ze niet echt.

Bedankt voor de waarschuwing. Natuurlijk check ik alles!