ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:28

Coco4life schreef:
druppeltje schreef:
Is het anders een idee om een apart discussietopic te maken voor ChatGPT/andere AI dingen en hoe erg en gevaarlijk ze zijn?

Dan kunnen we deze houden voor de tips and tricks.

Ja idd, Menino vroeg om tips en tricks, niet om discussies.

Eens.

Ik bedenk mij nu wel dat ik ChatGPT wel vaker ga inzetten voor taalfouten. Ik ben dyslectisch, dus dat is wel echt een mooie uitkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:53

Selente schreef:
Nymphe schreef:
Werkt dat als plagiaatcontrole? Dat zou wel een uitkomst zijn voor het onderwijs.



Ja, daar lijkt het wel op. Collega van mij heeft het onlangs eens geprobeerd en het lijkt te werken. Of het 100% zo is durf ik niet te zeggen, maar dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken. :j

Overigens vind ik zoiets juist enorm interessant om heel snel van te kunnen leren i.p.v. het statement dat je er juist niets van leert.


Ik heb dan wel weer gehoord dat als je de prompt “schrijf een tekst die niet te herkennen is als AI tekst” gebruikt je dát weet kunt omzeilen := . Niet zelf geprobeerd, op reddit gelezen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5175
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:58

Ik was al héél voorzichtig eens gaan kijken op chatgpt. Ben docent en wil mee in de tijd, daarnet een leuke vraag gesteld ‘ik wil een onderzoeksplan voor de gemeente A’. Mooi resultaat waarbij er veel aanwijzingen kwam wát je allemaal moet doen. Hahahaha, als mijn leerlingen dit zouden opvolgen, en ik rondom gelukkig.
@menino kan je in stappen weergeven hoe je je samenvatting laat omzetten in flashcards en welk programma gebruik je voor flashcards? Ik zie hier echt een nuttige toepassing. Tuurlijk, als je zelfs je cards maakt leer je er tegelijk ook van, maar momenteel zijn er veel te belazerd om wat te doen, dus als dit ze kan helpen.

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:51

Ceetje_bokt schreef:
Ik was al héél voorzichtig eens gaan kijken op chatgpt. Ben docent en wil mee in de tijd, daarnet een leuke vraag gesteld ‘ik wil een onderzoeksplan voor de gemeente A’. Mooi resultaat waarbij er veel aanwijzingen kwam wát je allemaal moet doen. Hahahaha, als mijn leerlingen dit zouden opvolgen, en ik rondom gelukkig.
@menino kan je in stappen weergeven hoe je je samenvatting laat omzetten in flashcards en welk programma gebruik je voor flashcards? Ik zie hier echt een nuttige toepassing. Tuurlijk, als je zelfs je cards maakt leer je er tegelijk ook van, maar momenteel zijn er veel te belazerd om wat te doen, dus als dit ze kan helpen.


Zulke docenten bestaan dus toch nog _O_ Ik denk dat je het inderdaad vooral moet gaan (leren) zien als iets extra’s, hoe kun je ermee omgaan en hoe kun je je leerlingen ermee om laten gaan op een manier dat je er écht wat aan hebt. Meestal is het helaas alleen maar ‘mag absoluut niet’. Punt. Terwijl docenten het je vervolgens zelf ook echt niet meer kunnen leren hoe het dan wél mag.

Ik kwam te laat achter chatgpt toen ik volledig vastliep met mijn paper. Wat iedereen als zegt, je moet echt wel overal je bronnen vermelden, dus voor hbo en uni werk kun je het echt niet zomaar overnemen. Maar voor die writersblocks en vastlopende inleidingen is het echt geniaal ben ik vandaag achter gekomen. Een slimmere Google _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:55

Ceetje_bokt schreef:
Ik was al héél voorzichtig eens gaan kijken op chatgpt. Ben docent en wil mee in de tijd, daarnet een leuke vraag gesteld ‘ik wil een onderzoeksplan voor de gemeente A’. Mooi resultaat waarbij er veel aanwijzingen kwam wát je allemaal moet doen. Hahahaha, als mijn leerlingen dit zouden opvolgen, en ik rondom gelukkig.
@menino kan je in stappen weergeven hoe je je samenvatting laat omzetten in flashcards en welk programma gebruik je voor flashcards? Ik zie hier echt een nuttige toepassing. Tuurlijk, als je zelfs je cards maakt leer je er tegelijk ook van, maar momenteel zijn er veel te belazerd om wat te doen, dus als dit ze kan helpen.



Ha, ja ik gebruik brainscape hiervoor, en dat is echt een heel fijn (gratis) programa/site, gebaseerd op spaced repetition (https://www.brainscape.com) - wat ook wetenschappelijk gezien een goede methode is om dingen uit je hoofd te leren - . Relaxte bij brainscape dat hij geen goed of fout aangeeft, maar dat je op een schaal van 1 t/m 6 kunt aangegeven bent hoe goed je het kent en het op basis daarvan bepaalt hoe vaak de vraag terugkomt.

Wat ik bij ChatGPT doe is gewoon de tekst erin plakken en vragen "Kun je hier zoveel mogelijk vragen bij stellen en beantwoorden" Die ik vervolgens uit mijn hoofd wil leren bij brainscape. Die kopieer ik dan.

In eerste instantie dacht ik dat je ze net zo goed zelf vragen kon bedenken en kon optypen. Maar voor mijn huidige vak heb ik bv. 400 flashcards die ik wil leren, en dan scheelt het héél veel als je "Control+C" "Control+V" kunt doen in plaats van alles uittypen :j . Ben er alsnog wel een paar dagen aan kwijt geweest nu, tho :P Maar sinds ik het met chatGPT ben gaan doen, ben ik wel 3x zo snel er doorheen gegaan.

Ik denk ook altijd dat ik iets leer van flashcards maken, maar als ik dan begin met leren ben ik alles alweer vergeten. Dus denk dat als je sneller kunt leren, dat altijd te prefereren is :)) . Wat goed dat je je leerlingen daarin zou willen ondersteunen :j *\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-23 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:58

Ik heb ook al van ChatGPT gehoord en er nooit aandacht aan gegeven tot ik je tips en tricks las van de recepten. Dat is een goed idee!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:20

Mijn man heeft laatst om een verhaaltje met paarden gevraagd voor een kind.
Daar kwam een stukje uit waar het in feite op neer kwam dat de pony kreupel was en het meisje vervolgens op wedstrijd ging met een ander paard _O-
Hij schreef toen terug: is dat niet een beetje zielig voor de andere pony?
Daar kwam dan een correctie op terug dat ze voortaan 2 ponies had maar de kreupele voor altijd haar favoriet zou blijven :+

Ik zie dus ook potentiaal voor Penny.

Voor recepten zie ik geen voordeel. Daar deed google al een sublieme taak. Ik typ gewoon de restanten uit mijn koelkast in en daar komt altijd wel wat bruikbaars uit.

Ceetje_bokt
Berichten: 5175
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:01

Menino & ontherun dank jullie voor de complimenten en dan te bedenken dat ik al 30 jaar lesgeef _O- dus bejaarden kunnen ook wat leren.
Ik ga eens rustig er voor zitten en bedenken hoe ik dit zou willen en kunnen inzetten. Want er moet iets gaan veranderen bij die gasten. Vorig jaar geroepen dat als het toen mijn eerste jaar onderwijs zou zijn geweest, ik gillend weggerend zou zijn en nooit meer teruggekomen.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:59

Paar goede tips hier haha!

Ik heb het oa gebruikt om feedback formulieren mee te maken, "pensioen verhaaltjes" voor afscheid van collega's die ik niet zo goed ken en om slogans mee te verzinnen inderdaad.

Tis toch echt een bijzondere tijd waar we in leven. De plaatjes variant Dall-E is ook gaaf als je de juiste zoektermen weet.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:15

Ik gebruik ChatGPT zelf nog niet heel actief, maar wil er wel veel actiever mee gaan worden en leren hoe ik als 'voordeel' kan gaan gebruiken in mijn werk. Ik werk als online marketeer dus denk daarbij aan teksten voor op de website, social media of het schrijven van online advertenties.

Ik lees er veel over via marketingbureaus, nu nog zelf mee knutselen. :)

Ik weet niet of mensen de 1 April grap van de Douane hadden gezien, maar die foto is dus gemaakt door de andere 'plaatjes' bot Midjourney. Ook echt een aanrader om mee te spelen trouwens.

Afbeelding

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:17

Selente schreef:
Alle teksten die chatgpt genereert zijn als het goed is uniek, het schrijft nooit iets twee keer op dezelfde manier bijvoorbeeld.



Is dat zo? Volgens mij gaf hij mij 2x dezelfde 10 dingen toen ik bijvoorbeeld vroeg om 10 slogans over samenwerking

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:32

Ik heb het nog nooit gebruikt, maar is de spellingcontrole betrouwbaar wat betreft d en t gebruik?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33832
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:47

moonsparkle schreef:
Ik heb het nog nooit gebruikt, maar is de spellingcontrole betrouwbaar wat betreft d en t gebruik?

Yes

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:49

Wat gebeurt er als je hem een tekst geeft en vraagt of hij deze tekst geschreven heeft? Als hij daarop duidelijk met ja/nee antwoordt is het probleem voor de docenten al een stuk minder groot. 8-)

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:08

Dan is ook interessant of het antwoord ja zou zijn, als de tekst nagekeken is door de AI.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:20

Hier staan nog wat leuks tips tussen voor het gebruik van chatgpt.

Ik gebruik het met enige regelmaat als ik een vraag heb. Hopelijk klopt de info dan wel. Of voor recepten, geinig om te doen.

Storm

Berichten: 20858
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:23

Heeft iemand een linkje? Deze semi ouwe trien wil het ook eens bekijken. Er werd al eerder een link geplaatst, maar daar blijf ik foutmeldingen op krijgen.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:26


Storm

Berichten: 20858
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:30


fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:37


Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:06

Sidera schreef:
Selente schreef:
Alle teksten die chatgpt genereert zijn als het goed is uniek, het schrijft nooit iets twee keer op dezelfde manier bijvoorbeeld.



Is dat zo? Volgens mij gaf hij mij 2x dezelfde 10 dingen toen ik bijvoorbeeld vroeg om 10 slogans over samenwerking


Als je dezelfde vraag stelt, lijkt het antwoord enorm op elkaar, maar is het alsnog niet exact hetzelfde. :)
Ik dacht hem ook een keer gespot te hebben op een herhaling, maar was met teruglezen toch niet zo.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:59

Ik vertaal met ChatGTP van openai. Veel beter dan Deepl en tig keer beter dan Google translate. Je moet wel altijd zelf blijven nakijken want er zitten rare dingen soms in, maar toch ben ik heel tevreden ermee.

En ik vroeg laatst voor kleurinspiratie voor mijn badkamervloer to be. Ik gaf de kleuren in die ik al had en hij kwam met vijf opties. Hij legt dan ook gelijk uit welke trendy waren en waarom, dat ding l*lt je de oren van je kop, maar toch erg leuk, hij kwam uit op terracotta kleur en daar geef ik hem helemaal gelijk in, had ik zelf niet aan gedacht, dus dat gaat het worden.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:16

Ik vind Deepl al zo goed vertalen. Ik ga het ook eens proberen.

Selente
Berichten: 1865
Geregistreerd: 14-05-09

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:43

Wij zijn momenteel aan het experimenteren (dus daar zit nog menselijke controle op) om interviews te transcripten en deze vervolgens een samenvatting te laten maken van punten zoals; de algemene belangrijkste punten, pijnpunten en mogelijkheden. Of net wat van toepassing is wat je wilt weten. Ik moet zeggen... hij is wel bijzonder goed al daarin. Scheelt toch een hoop tijd analyseren zo. :')

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:22

Selente schreef:
Wij zijn momenteel aan het experimenteren (dus daar zit nog menselijke controle op) om interviews te transcripten en deze vervolgens een samenvatting te laten maken van punten zoals; de algemene belangrijkste punten, pijnpunten en mogelijkheden. Of net wat van toepassing is wat je wilt weten. Ik moet zeggen... hij is wel bijzonder goed al daarin. Scheelt toch een hoop tijd analyseren zo. :')


Begrijp ik het goed dat je dan privacygevoelige informatie erin stopt? Dat is echt niet oké!
Alle openAI programma’s slaan de informatie op en gebruiken het weer. Daar moet je echt geen kwetsbare informatie in sturen, hoe geanonimiseerd ook.