Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9787
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:02

rien10 schreef:
Hoeft niet, mest waar het tuig zit kan hij wel degelijk last van hebben. Maar het laat zien hoe (on)zorgvuldig de ruiter met het dier omgaat.

Dat je paard schoon is onder tuig is toch logisch en totaal iets anders als stro in de staart of modder op de hoeven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:03

996981 schreef:
rien10 schreef:
Stro in de staart , mest op het dier, smerige voeten heeft m.i. alles te maken met zorgen voor.
T is geen fiets die je uit de schuur pakt.

Het paard heeft precies 0.0 last van stro in de staart of vieze voeten. Niet fysiek en niet mentaal

Het heeft ook geen last van een mestplek op de bil, maar die poets je ook weg lijkt me.

Netjes met een schoon paard in de les verschijnen is een stukje respect naar instructie en je paard, imo :).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:07

Stro in de staart en modder op de hoeven is onverzorgd. En alsof de hoeven niet essentieel zijn voor het paard!
Ga je er ook in vieze kleding opzitten?

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:27

Nikass schreef:
Stro in de staart en modder op de hoeven is onverzorgd. En alsof de hoeven niet essentieel zijn voor het paard!
Ga je er ook in vieze kleding opzitten?


Ja, want het is paardenkleding :') als het niet al vies is wordt dat het op stal wel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:33

Kleine generatiekloof merk ik :D.

Ik ben ook opgevoed met netjes te paard in de les verschijnen. Dus dat betekent zelf schoon en paard schoon :)).

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:36

Leg me dan uit in welk opzicht modder op de voeten of stro in de staart slecht zijn voor het paard? ;)

Mest op de bil gaat wel trekken in beweging dus die moet eruit, tenzij we het alleen over zo'n plekje met verkleurde vacht hebben op een licht paard. Die zou je dan eruit moeten wassen en dat is dan niet per se in het belang van het paard als je het elke dag gaat doen.

Qua kleding doe ik mijn best maar tbh als ik met schone kleding op stal kom gaat Henk er toch uitgebreid aan likken :=

Mijn instructie is iig duidelijk dezelfde generatie als ik :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:37

Fly_high schreef:
Leg me dan uit in welk opzicht modder op de voeten of stro in de staart slecht zijn voor het paard? ;)

Mest op de bil gaat wel trekken in beweging dus die moet eruit, tenzij we het alleen over zo'n plekje met verkleurde vacht hebben op een licht paard. Die zou je dan eruit moeten wassen en dat is dan niet per se in het belang van het paard als je het elke dag gaat doen.

Qua kleding die ik mijn best maar tbh als ik met schone kleding op stal kom gaat Henk er toch uitgebreid aan likken :=

Mijn instructie is iig duidelijk dezelfde generatie als ik :P

Je krabt de hoeven toch uit voor je gaat rijden?

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:40

Dat sowieso maar ik bedoel modder die er aan de buitenkant op geplakt zit, vaak tot kogelhoogte ongeveer :')

Als het nat is laat ik het zitten, droogt mooi op met rijden en kun je het daarna eruit borstelen.

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:50

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan hoe je je paard houdt. De mijne staat nu 24/7 buiten, en dan voelt het op zijn zachtst gezegd niet erg nuttig om meer te doen dan het standaard poets, krab en kam rondje :') als ze daarmee nog verkleurde plekken heeft dan is dat zo, dan ga ik niet met het water erover zodat ze daarna weer in dezelfde plas kan gaan rollen :')

996981
Berichten: 9787
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:51

_San87_ schreef:
Kleine generatiekloof merk ik :D.

Ik ben ook opgevoed met netjes te paard in de les verschijnen. Dus dat betekent zelf schoon en paard schoon :)).

Ho, ik zeg toch letterlijk dat ik ook netjes in de les verschijn? Als ik thuis rijd is het me worst of de hoefjes vanbuiten modderig zijn of niet, of dat er stro in de staart zit. Ik schud een keer, maar wat lijft hangen blijft er lekker in. Hoeven krabben doe imo voor je paard uit de stal haalt. Dus vanbinnen zijn ze altijd schoon en gecontroleerd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:52

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Kleine generatiekloof merk ik :D.

Ik ben ook opgevoed met netjes te paard in de les verschijnen. Dus dat betekent zelf schoon en paard schoon :)).

Ho, ik zeg toch letterlijk dat ik ook netjes in de les verschijn? Als ik thuis rijd is het me worst of de hoefjes vanbuiten modderig zijn of niet, of dat er stro in de staart zit. Ik schud een keer, maar wat lijft hangen blijft er lekker in. Hoeven krabben doe imo voor je paard uit de stal haalt. Dus vanbinnen zijn ze altijd schoon en gecontroleerd

Ja rustig. Zie hierboven.

c_alsemgeest

Berichten: 20688
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:53

Afbeelding

Die van mij is ook wereldkampioen modderworstelen... èlke plas ligt hij er in :+
Harde borstel, natte handdoek en cowboy magic doen wonderen :')

996981
Berichten: 9787
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:02

c_alsemgeest schreef:
[ [url=m/nF2G3L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij is ook wereldkampioen modderworstelen... èlke plas ligt hij er in :+
Harde borstel, natte handdoek en cowboy magic doen wonderen :')

Heerlijk toch! :D

Paard moet gewoon paard kunnen zijn. Ik kan m'n paard helemaal oppimpen zodat ik thuis helemaal schoon met gelakte hoefjes 20-30 minuutjes shiny kan rijden, om hem vervolgens weer in de eerste plas te zien duiken zodra ik hem terug buiten zet.

Werkverschaffing noemen ze dat volgens mij :))

Enzo_Ollie

Berichten: 796
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:21

ivm werk red ik het vaak niet om uitgebreid te poetsen en zit er nog wel is wat modder in de manen of hooi in z'n staart maar dan schaam ik me wel in de les hoor, maar bij de schimmel met gras/mestvlekken eigenlijk weer niet want dat is er alleen met wassen uit te krijgen :j
Ik zou niet naar les gaan met een reuze vlek op m'n shirt, maar een klein vlekje of iets wat al viezig is met haren oid trek ik wel aan


Mijn moeder vindt het altijd heel irritant als ik een sjabrak een dekje noem, terwijl ik het op mijn werk juist weer dekje moet noemen omdat ze sjabrak veel te ouderwets vinden :')

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:24

Er zitten hier niet zoveel IJsco-eigenaren, zo te lezen.

Poetsen is functioneel: je gaat het hele paard af, controleert de staat van huid en haar. Daarom krab je ook hoeven uit; je controleert de staat van de hoeven en eventuele aanwezigheid van ongewenste voorwerpen.

De rest is geneuzel in de marge.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:11

En wat heeft het met IJslanders te maken...? :?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:17

_San87_ schreef:
Kleine generatiekloof merk ik :D.

Ik ben ook opgevoed met netjes te paard in de les verschijnen. Dus dat betekent zelf schoon en paard schoon :)).


Haha ja inderdaad! :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:21

Fly_high schreef:
Dat sowieso maar ik bedoel modder die er aan de buitenkant op geplakt zit, vaak tot kogelhoogte ongeveer :')

Als het nat is laat ik het zitten, droogt mooi op met rijden en kun je het daarna eruit borstelen.


Sorry maar de mentaliteit deugt niet als je het teveel werk vindt om je paard elke dag goed te verzorgen, en dat is oa voordat je gaat rijden netjes schoon gepoetst zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:24

ikke schreef:
Poetsen is functioneel: je gaat het hele paard af, controleert de staat van huid en haar. Daarom krab je ook hoeven uit; je controleert de staat van de hoeven en eventuele aanwezigheid van ongewenste voorwerpen.


Oh gelukkig, iemand snapt het nog. Díe aandacht voor je paard is heel belangrijk.

(Ik zie het verband met IJslanders ook niet)

Ik ben benieuwd welke van deze vies-is-prima-ruiters hun kind ook met ongekamde haren, ongewassen, en met modderige kleding naar school stuurt. Heel bijzonder >;)

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:28

Hoe is dat ook maar een klein beetje vergelijkbaar :')

996981
Berichten: 9787
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:30

Moet je je kind wassen en de kleren wassen? Dit vraag ik voor een vriend.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:35

Kunnen ze zelf

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:40

JudithGigi schreef:
Hoe is dat ook maar een klein beetje vergelijkbaar :')


Het is volledig vergelijkbaar. Een paard is net zo afhankelijk van je als een jong kind.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:41

Ik weet van Henk van Bergen dat hij vond dat het perfectionisme in de verzorging en op stal doorwerkte in het perfectionisme onder het zadel. Hoe kan je nou netjes en consequent zijn in de afwerking als je slordig bent in de verzorging?

Ik was zelf ook altijd heel netjes op mijn paarden en zeker in de lessen. Echt geen strootjes in de staart hoor. Voor de lessen werd de staart zelfs gewassen als hij vies was. Ik kleedde me altijd netjes, blouse en spencer of bodywarmer en laarzen gepoetst. Ook uit respect voor de instructeur.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:59

Ik denk niet dat mijn 24/7 buiten pony gelukkig wordt van elke week de staart en manen wassen, omdat ze anders niet wit zijn tijdens de les :n

Ik poets wel altijd voor en na het rijden (en ook wel als ik niet ga rijden, maar niet perse iedere dag), borstel de staart en manen uit, controleer de hoeven. Zaagsel en hooi pluk ik ook uit de staart.
Maar met een winter zoals deze is de staart van mijn haffie consequent moddergrijs i.p.v. wit en dat ga ik echt niet wekelijks wassen.


Ik snap overigens het verband tussen onveiligheid en je haren in een vlecht niet :?
Een vlecht lijkt mij stukken veiliger dan los of een staart.
Ook op de motor had ik mijn haren altijd in een vlecht onder mijn helm uit en met paardrijden ook, toen ik nog echt lang haar had.
Wat zou dan wel veilig(er) zijn dan een vlecht?