Maai mei niet!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6235
Geregistreerd: 17-03-06

Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 15:50

Wie doet er mee?

Zelf hebben we april ook niet gemaaid omdat we het gebrek zagen aan bloemen vs. insecten (veel bijen en hommels). Nu hadden we enkel paardenbloemen, maar alles is beter dan niks dacht ik dan. Mei gaan we ook niet maaien ter ondersteuning van al het gespuis.

Wie maait nog meer niet voor de beestjes? :D

Onze tuin op het moment <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cubone op 30-04-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:54

Goed idee! Ik maai eigenlijk nooit haha. Knip alleen wat wanneer het echt nodig is.
Het staat hier ook vol met bloemetjes :D

Cubone

Berichten: 6235
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 15:55

Gitana schreef:
Goed idee! Ik maai eigenlijk nooit haha. Knip alleen wat wanneer het echt nodig is.
Het staat hier ook vol met bloemetjes :D


Goed excuus dan als de buren komen klagen :D

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:56

Afbeelding
Hier ook nog niet gemaaid, de fruitbomen staan in de bloesem, verder hebben we paardenbloemen er paarse bloemetjes
Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:00

Ik heb een moestuin in mijn achtertuin, zolang ik de ruimte nog niet nodig hebt staat er 'onkruid' in. Nu zit in de ene helft groente en de andere helft paardenbloemen en madeliefjes. Om de moestuin heen zit gras, daar maai ik nu alleen het pad want er loopt geen echt pad doorheen.

Paardenbloemen kunnen zich trouwens goed aanpassen, als ze genaaid zijn maken sommige nog meer bloemknoppen aan en blijven de bloemstelen korter.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-04-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:01

De tuin hebben we wel gemaaid gisteren. Kwamen er al zowat niet meer door met grasmaaier.

Maar ons 17 hectare grasland maaien we altijd eind mei/begin juni.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:05

Hier maaien we ook bewust niet! De tuin staat vol met boshyacinten, paarse dovenetel en winterporstelein.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:18

Ik heb speciaal een 'maaimenietje' of 'vergeetmewelletje' - die maai ik pas eind augustus. Staat vol bollen, wilde peen, papavers, margrieten, paarse dovenetel, damastbloem en allerlei zaailingen van elders uit de tuin die ik daarheen bonjour.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:21

Ik ben met een maai mij niet opbouw bezig. Eerst het "hooiland" gefatsoeneerd. Komende week nog een keer een stuk extra kort maaien en daarna beplanten met bollen en zaaien met bloemzaad en dan hopen dat het enorm snel groeiende gras het opkomen niet voor is dadelijk. Voor de rest wil ik delen wel en niet gaan maaien zonder extra inzaaien. Het is een mooi kruidenrijk stukje grasland. Menig paard zou er blij mee zijn,

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:36

Paardenbloemen zijn juist enorm belangrijk <3
Iedereen haalt ze weg, waardoor er nog maar erg weinig zijn. En insecten leven juist van zulk inheems ‘onkruid’.

Hier ook een ietwat verwilderde tuin maar de insecten en vogels genieten hier :)

KimD

Berichten: 20441
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:22

Jammer genoeg moeten we maaien, anders hebben we zo'n overlast van teken, dat risico is me te groot met de honden.

Daarentegen wel hebben we een strook nutteloze grond langs het huis waar ik dit jaar echt iets in wil gaan planten. Weet alleen nog niet wat. Misschien zo'n wilde bloemenmix?

Zou er zelfs wel wat insectenhotels kwijt kunnen. :j

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:29

moonsparkle schreef:
Ik heb een moestuin in mijn achtertuin, zolang ik de ruimte nog niet nodig hebt staat er 'onkruid' in. Nu zit in de ene helft groente en de andere helft paardenbloemen en madeliefjes. Om de moestuin heen zit gras, daar maai ik nu alleen het pad want er loopt geen echt pad doorheen.

Paardenbloemen kunnen zich trouwens goed aanpassen, als ze genaaid zijn maken sommige nog meer bloemknoppen aan en blijven de bloemstelen korter.


Wat een vriendelijke wraakactie van de paardenbloemen. Make flowers, not war.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:29

De paardenbloemen en madeliefjes enzo mogen van mij elk jaar in de wei blijven staan.
In de tuin (piepklein stukje gras) haal ik de paardenbloemen er wel uit voordat ze uitzaaien want anders blijft er amper gras over...

In de wei maaien we vanwege de boterbloemen, zojuist een stuk gedaan.
Zelfde reden: zodat ze niet uitzaaien.

Beter maaien dan spuiten denk ik dan maar.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:41

jiehaaa schreef:
moonsparkle schreef:
Ik heb een moestuin in mijn achtertuin, zolang ik de ruimte nog niet nodig hebt staat er 'onkruid' in. Nu zit in de ene helft groente en de andere helft paardenbloemen en madeliefjes. Om de moestuin heen zit gras, daar maai ik nu alleen het pad want er loopt geen echt pad doorheen.

Paardenbloemen kunnen zich trouwens goed aanpassen, als ze genaaid zijn maken sommige nog meer bloemknoppen aan en blijven de bloemstelen korter.



Wat een vriendelijke wraakactie van de paardenbloemen. Make flowers, not war.



Haha karma laten we maar zeggen :P

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:42

Ps het moest natuurlijk wel gemaaid zijn ipv genaaid in mijn eerdere bericht in het onderste deel :')

Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:46

genaaid past ook wel. _O-

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:51

moonsparkle schreef:
Ps het moest natuurlijk wel gemaaid zijn ipv genaaid in mijn eerdere bericht in het onderste deel :')


Ik vond het een prachtige autocorrect. :D

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:59

Wij laten ook in de tuin zo veel mogelijk staan. Ook fruitbomen staan nu lekker te bloeien. Op de weide vooral de paardenbloem aanwezig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:20

Wij laten onze weide nu sinds 3 jaar verwilderen, maaien 1x per jaar (het wordt ook niet begraasd). We zien elk jaar nieuwe akkerbloemen de kop opsteken. Ik sta regelmatig met de plant app op te zoeken waar ik nu weer naar sta te kijken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18005
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:53

Ik heb gisteren nog wel gemaaid, want er was nu al bijna geen doorkomen aan. Maar de hele maand mei niet maaien stond inderdaad weer in de planning.
En mijn tuinplan heeft ook een stuk aangemerkt als maaimenietje, daar heb ik laatst drie van die bussen met strooizaad op leeg gegooid. Zal vast niet allemaal opkomen, maar met 3 bussen moet er toch iets zijn dat aanslaat, had ik bedacht :)).

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:59

Wij maaien wel, anders krijgen we het nooit meer voor elkaar met de zitmaaier, maar we laten een stuk achterin de tuin 'wild'. Daar staan dus ook wilde bloemen, naast de bloesem in de bomen. Ons weiland wordt sowieso niet gemaaid in mei.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:17

Daar waar onze honden lopen maai ik wel. De rest van ons grasland groeit lekker door met alles wat er aan bloemen in groeit. Dat wordt straks gehooid.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:21

Ik moet hoognodig de tuin doen, maar er staan zoveel plantjes in waar de bijen en hommels blij van worden dus ik wacht nog even.
Het wordt wel een project van heb ik jou daar straks, maar dat moet dan maar.

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:25

Het moet hier af en toe wel, zeker rondom de moestuinbakken, anders zie ik ze niet meer := en dan zaait het zich ook uit in de bakken, dat is niet de bedoeling. Ik maai verder niet enorm veel, gewoon af en toe. Ik zie van alles op de brandnetels, paardenbloemen etc af komen, mooi gezicht.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:38

Ik maai wel, minstens eens per week/2 weken. Simpelweg omdat er anders geen doorkomen meer aan is. Ik maai wel hoog, de paardebloemen en madeliefjes lijken gewoon hun kop in te trekken en vlak na het maaien steken ze alweer op. Wel laat ik klaver, brandnetel etc staan tot ze uitgebloeid zijn, voor de insecten.

Maai ook alleen het deel voor het huis dat als tuin doorgaat. De rest is voor de schapen (die het ook niet kort vreten wegens meer dan overvloed) of staat het te verwilderen.

Het tuindeel, voor het maaien. Veel hoger laat ik het dus niet komen, overleeft m'n grasmaaier niet.

Afbeelding

En de bollies laten het ook vrij lang staan.


Afbeelding

Daarbij ook nog veel jonge fruitboompjes dus op zich zouden insecten zich moeten kunnen redden.