Waar in Nederland is het echt stil?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:39

Ik denk dat je idd aan de randen van NL moet zoeken. Dus Friesland, Groningen, kop van Noord-Holland, Zeeuws Vlaanderen, het uiterste oosten van Nederland. Waar het trouwens ook heel stil is, midden in de Biesbosch. Heb daar op een camping gestaan waar je alleen met de kajak kan komen. Stilste plek in Nederland waar ik ooit geweest ben. En vrienden van mij wonen in een gehucht bij Noordwolde in de buurt, daar is het ook echt wel stil volgens mij.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:40

Dennis schreef:
Fireheart schreef:
De kop van Noord Holland! Gemeente Hollands Kroon, Schagen, Den Helder, beetje in die hoek. Hier heb je echt kleine en stille dorpjes, maar ook vlak bij zee etc.



Ik woon in de Wieringermeer, inmiddels gemeente Hollands Kroon dus, in het buitengebied. Dorpskernen op 4 a 5 km.
Ik woon hier helemaal prima, maar super stil vind ik het hier niet.
Bij stilte draagt geluid ver, dus hier hoor je s avonds laat soms geluid uit de dorpen (vooral met dorpsfeesten, maar ook de kerkklokken), boeren die nog bezig zijn en in het weekeind gebonk uit een schuur waar een feestje is, en windmolens. Hoe stiller het is, hoe beter je de windmolens hoor (als het iets harder waait hoor je het geruis van de bomen ipv de windmolens).
En donker is het hier zeker niet, de datacenters, kassen en windmolens.

Ik ben hier geboren en getogen, dus hoef nergens heen. Maar als we nog eens zouden verhuizen wil ik nog stiller en meer afgelegen :) .


Grappig hoe verschillend iedereen dat beleeft!
Ik heb een paar jaar in Hollands Kroon gewoond, vlak bij Hippo, en als ik ‘s avonds buiten stond kon je een speld horen vallen. Soms deden de lantaarnpalen het niet en dan zag ik echt vrij weinig :D.

annepaardoes

Berichten: 7158
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Waar in Nederland is het echt stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:45

Ik ken hier op de Veluwe genoeg plekjes die behoorlijk afgelegen liggen waar je weinig last hebt van omgevingsgeluid. Denk dat je overal wel een afgelegen stil plekje kan vinden.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:56

Popstra schreef:
Ik woon in buiten gebied op de biblebelt tussen woudenberg en scherpenzeel. Ook heel stil. Vooral op zondag :D


Ik ook maar ik vind het hier verre van stil :=

Aan de andere kant zijn de kopers van ons oude huis na een jaar vertrokken omdat ze het te stil vonden. Ze wilden ook de stilte opzoeken :') ik zei nog: zo stil is het hier niet, maar zij konden niet wennen aan de stilte.
Blijkbaar is het ook erg persoonlijk wat je stil vindt. Ik vind midden Nederland nergens stil, en geniet heerlijk van de stilte in Drenthe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:42

Ik woon ook in dezelfde regio, midden NL. Ik vind het hier ook nergens echt stil (als in: je hoort alleen geluiden uit de natuur). Hebben ze in het bos een stiltegebied, naast een drukke N-weg :+

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Waar in Nederland is het echt stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 09:28

Wat een reacties al! Bedankt allemaal!


Echt helemaal stil-stil hoeft natuurlijk niet; ik hou enorm van geluiden van vogels en wind in de bomen en dat soort dingen. Natuurgeluiden vallen bij mij ook onder stil, ik doel meer op dat ik geen wegen of grote fabrieken wil horen, ook geen achtergrondruis.

En gezellige dorpsgeluiden vind ik overigens ook niet erg, maar gewoon niet teveel.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:31

Maar ik zat me dan af te vragen, op de dag lijkt mij als je werkt hoef je geen complete stilte te hebben want dat vind je op de dag zelden.
Maar ik snap wel dat je het in de avond of vroege ochtend wel zou willen hebben.
Zoek dan een buitengebied op met huis aan een niet doorgaande weg want ook in je buitengebied blijf je altijd wel iets horen.

Mijn oma zei altijd ... als je niets wilt horen moet je op een hutje op de hei gaan zitten.
Nu snap je wel dat de hei 80 jaar geleden nog anders was dan nu in 2023. :+

Dus wat zoek je echt.....

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:36

SusanH schreef:
anca schreef:
Vlieland zie ik vaker genoemd maar daar zit toch die militaire vliegbasis. Niet bepaald rustig lijkt mij.


Nee de basis zit in Leeuwarden. En Volkel. Maar ze komen daar wel oefenen, op de Vliehors, of eigenlijk over de Vliehors. Dat oefengebied heet de Cornfield Range. Normaal gesproken hoor je ze in het dorp niet vliegen, alleen bijvoorbeeld ter hoogte van het Posthuys. Maar als ze met 500 of 1000 ponders oefenen dan trillen de ramen in de sponningen hoor := .


Als ze hoog vliegen hoor je ze bijna niet. Schietoefeningen hoor je wel, maar klinkt als een fazant die z'n veren uitschud (vind ik :') ). Moet wel zeggen dat wij vrij ver van de Vliehorst zitten dan

Verder kan de Vlielandse natuur erg stil zijn, om te wonen is het stil in de winter. Zodra de toeristen komen is het niet meer stil rond het dorp, duinhuizen en Stortenmelk :=

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar in Nederland is het echt stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:44

Grappig, ik vroeg me dit gisteren ook af.

Voor mij had het een andere aanleiding. Wij wonen in het buitengebied in Twente en het is hier heerlijk, maar nooit écht stil. Dat komt mede doordat we naast een hele grote varkenshouderij wonen en de straat een gemiddeld drukke B-weg is. Je hoort mij niet klagen hoor, zeker niet! Ik zou voor geen goud midden in het dorp of een stad wonen. Maar ik vroeg het me gewoon af. Als we hier al relatief veel ruis hebben, zijn er dan nog echt stille plekken in Nederland?

Aanleiding om het me af te vragen is omdat wij het geluk hebben dat we een huis in Zweden hebben. In the middle of nowhere waar je echt alleen maar natuurgeluid hoort en waar ook geen lichtvervuiling is. Als we daar een weekje zijn geweest besef ik me altijd hoeveel geluid we hier thuis eigenlijk om ons heen hebben.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:50

Mando schreef:
Maar ik zat me dan af te vragen, op de dag lijkt mij als je werkt hoef je geen complete stilte te hebben want dat vind je op de dag zelden.
Maar ik snap wel dat je het in de avond of vroege ochtend wel zou willen hebben.
Zoek dan een buitengebied op met huis aan een niet doorgaande weg want ook in je buitengebied blijf je altijd wel iets horen.

Mijn oma zei altijd ... als je niets wilt horen moet je op een hutje op de hei gaan zitten.
Nu snap je wel dat de hei 80 jaar geleden nog anders was dan nu in 2023. :+

Dus wat zoek je echt.....


Ligt eraan hoever buitengebied. (In hoeverre dat kan in NL) want tussen de boerenbedrijven is het ‘s avonds tot laat in de avond ook regelmatig druk als het gras van het land moet, of het mais bv. Zwaar verkeer rijdt hier regelmatig tot diep in de nacht.

Maar als dorpse geluiden prima zijn kan je denk ik prima in een dorp hier in midden NL wonen. Ik vind het rustig. Maar niet stil.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:57

Dat zeker, helemaal stil dan moet je inderdaad zoals EvaC een huisje in the middle of nowhere in Zweden kopen,

Wij hebben ook de trekkers op het land rijden en in oktober om 05.30 dat het mais van het land af gaat maar hoeveel dagen per jaar is dat.
Wij horen ook auto's op de weg rijden en op zaterdag 1x per maand een markt in het dorp naast ons en dan rijdt het verkeer ook al vanaf 06.00 over de weg.
Dat zal je altijd houden en dat is niet erg.

Als ik op zondagochtend deur open doe, ik hoor de vogels, zie de zonsopkomst en hoor alle hanen naar elkaar kraaien dan is dat voor mij een geluksmomentje.

DuoPenotti

Berichten: 29798
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:02

Ik woon dan in dat verre buitengebied.
En ja overdag hoor je regelmatig een trekker in de lente.
Nadat alles gezaaid is alweer een stuk minder.
Behalve dan weer het maaien, maar dat ligt er dan ook net aan hoe dichtbij die percelen zijn. Maar ook dat is niet de hele dag door.
En ja later in het jaar hoor je het oogsten weer.
Maar na 21,00 is hier toch echt wel zelden. En op zondag alleen als het hooi echt moet, anders ook niet. En het is hier geen biblebelt :D
Auto's komen hier dan voornamelijk bestemmingsverkeer.
Als er 4 in een uur zijn is het druk :D

Verder aan de achterkant een natuur gebied.
Dichtstbijzijnde N weg op 3 kilometer.
Kan niet zeggen dat ik die hoor eigenlijk.

Windmolens zijn gelukkig ver genoeg geplaatst, maar de bewoners daar hoor ik wel klagen.
Die zaten ook zo vrij als wij en hebben nu echt hinder.

En ik denk dat dit soort plekjes er echt nog wel meer zijn.
Natuurlijk zijn er dus geluiden, maar dat is toch heel wat anders dan continue geluiden.

marleen_88

Berichten: 14076
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:03

Fireheart schreef:
De kop van Noord Holland! Gemeente Hollands Kroon, Schagen, Den Helder, beetje in die hoek. Hier heb je echt kleine en stille dorpjes, maar ook vlak bij zee etc.


Ik kom daar ook vandaan. Het is er rustig, maar stil wil ik het er niet noemen. Maar goed, ik heb het ingeruild voor de Randstad. Mis die omgeving nog steeds, werk daarom nog steeds in Schagen.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:12

SincereQ schreef:
Er zijn in Nederland stiltegebieden aangewezen. Dat zijn beschermde gebieden. Misschien kun je daar eens op zoeken.

Stiltegebied is een farce. Ik woon in/grenzend aan stiltegebied maar het is zelden echt stil. Vliegtuigen (burgerluchtvaart en hobby), (leger)helikopters, (racende) motoren op de N-wegen, in de zomer jetski's achter de dijk, uiteraard periodiek (soms nachtelijke) intensieve bedrijvigheid van agrariërs en het hele jaarrond minimaal een aantal keer per week een aantal uren regelmatig schoten van hobbyisten die zich jager noemen. En geluiden van diverse festivals (ruim 10-tal kilometers ver weg) zijn te horen. Overigens valt het het merendeel van de mensen die om ons heen wonen niet op dat er zoveel menselijke geluiden te horen zijn...
Op Koningsdag was het enkele uren weldadig stil hier, zo uitzonderlijk dat het ons direct op viel het deed denken aan de eerste lockdown tijdens corona toen was het hier ook zo heerlijk stil.
Ik geloof niet dat er in Nederland écht stille plekken bestaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:03

Jawel, in de Biesbosch :j maar dan wel echt er midden in.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:07

SusanH schreef:
Jawel, in de Biesbosch :j maar dan wel echt er midden in.

maar daar mag je dan vast weer niet wonen :D

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:39

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
Ik woon in buiten gebied op de biblebelt tussen woudenberg en scherpenzeel. Ook heel stil. Vooral op zondag :D


Ik ook maar ik vind het hier verre van stil :=

Aan de andere kant zijn de kopers van ons oude huis na een jaar vertrokken omdat ze het te stil vonden. Ze wilden ook de stilte opzoeken :') ik zei nog: zo stil is het hier niet, maar zij konden niet wennen aan de stilte.
Blijkbaar is het ook erg persoonlijk wat je stil vindt. Ik vind midden Nederland nergens stil, en geniet heerlijk van de stilte in Drenthe.


Ik kom van Amsterdam, net buiten de ring.
Ik ervaar het wel als stil hier. Zalig

Wintu

Berichten: 3026
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:24

SusanH schreef:
Ik denk dat je idd aan de randen van NL moet zoeken. Dus Friesland, Groningen, kop van Noord-Holland, Zeeuws Vlaanderen, het uiterste oosten van Nederland. Waar het trouwens ook heel stil is, midden in de Biesbosch. Heb daar op een camping gestaan waar je alleen met de kajak kan komen. Stilste plek in Nederland waar ik ooit geweest ben. En vrienden van mij wonen in een gehucht bij Noordwolde in de buurt, daar is het ook echt wel stil volgens mij.


Hier ook in een gehucht nabij Noordwolde. Hier kraaien de hanen al om half vijf en het vogelorkest doet vrolijk mee, zo luid dat we wel eens mopperend in alle vroegte de ramen sluiten :')

Verder is het hier heel stil, de seizoenen verneem je wel door de boeren. Momenteel is er gemaaid en dan is het best druk met tractoren. In de late avond eigenlijk nooit, enkel met maïs eraf halen, dan willen ze nog wel eens tot ver in de nacht doortrekken. Maar das maar een paar dagen per jaar, ik kan goed slapen iig op het verre gebrom van tractoren. Wegen hoor je hier niet, zitten we te ver van af. Dus nooit achtergrond geruis van autos. Zodra het donker wordt vervalt alles in stilte. Dusdanig dat de reeën en dassen door het dorp wandelen en het enige geluid wat bosuilen zijn of een loeiende koe.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:58

Wonderlijk dat mensen net buiten Amsterdam het als stil ervaren. Maar goed dat bedoel ik dus, wij ervaren heel veel geluid en mensen om ons heen niet...
Wij horen soms de A10 en grote vliegtuigen opstijgen vanaf Schiphol.

Nielojram

Berichten: 7815
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Waar in Nederland is het echt stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:59

Mijn vriendin woont sinds ca 2 jaar in Winterswijk Kotten, het is daar STIL..
Tenzij er een geile fazant is, maar het is daar echt STIL..

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Waar in Nederland is het echt stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:08

Ik zat op een vakantiepark in Voorthuizen 2 weken geleden. Daar was het ook echt DOODSTIL. Dat wil ik ook .. ik moest héél erg wennen toen ik thuis was. Nu woon ik onder de rook van Rotterdam en is het hier nooit stil, vooral 'savonds en richting het weekend 'savonds en snachts niet en ben ik een hele lichte slaper. Om weinig pijnklachten te hebben moet ik gewoon goed slapen. Maar dat is inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg. Het vakantiepark zal in t hoogseizoen ook niet zo stil zijn, maar wauw .. wat was het fijn.

Dus ik snap je TS! Maarja .. ik weet helaas t antwoord niet :')

Nielojram

Berichten: 7815
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:14

Ik woon zelf in een lieflijk dijkdorpje onder het kanaal, midden in de randstad, waar het ook stil kan zijn.
( Tenzij de Polderbaan open is, maar ik hou van vliegtuigen, dus mij heb je er niet mee)

Afgelopen week in New York geweest, hotel in Manhattan, en inderdaad, The City That Never Sleeps, en ik vond het heerlijk, de hele nacht herrie, politie-auto's ( whieep, whieeep) ambulances, brandweer, vuilniswagens ( kleng, kleng) toeteren, muziek. Sliep er net zo lekker op als in mijn logeerbedje in Kotten ( zonder geile fazant ;-) ).

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:21

herr_balou schreef:
Wonderlijk dat mensen net buiten Amsterdam het als stil ervaren. Maar goed dat bedoel ik dus, wij ervaren heel veel geluid en mensen om ons heen niet...
Wij horen soms de A10 en grote vliegtuigen opstijgen vanaf Schiphol.


Bij mij 'net buiten Amsterdam' is het echt stil. Bijna geen vliegtuigen, doodlopende weg, bijna geen mensen, geen verkeer. Het is midden in de polder, er rijdt hier geen kip 's nachts. Nou ja, stil, je hoort dus (nacht)vogels. Mijn vriend, die in Bloemendaal aan de duinrand woont, zegt altijd vol verbazing dat het bij mij zo stil is.

In de zomer veel toeristen op de fiets, maar die komen hier niet, want ik woon dus aan een doodlopende weg op een boerderij-erf. Ik had het ook niet geloofd voor ik hier kwam wonen, maar het kan dus echt op een steenworp van een grote stad. O ja, in het voorjaar als er bemest moet worden, occasioneel wel eens een tractor.

Nu is 'stil' op Antartica is ongetwijfeld nog wel een ander kaliber 'stil' dan in Nederland, dat geloof ik best.

dierenfan
Berichten: 9639
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 04:50

Ik bedacht me opeens dit topic en stilte gezocht. Ik woon in een klein dorp. Heerlijk rustige buurt. We horen hier s nachts amper verkeer maar stil is het verre van. Ik werd om 04.00 uur gewekt door de scholeksters. Waarschijnlijk ontdekten ze gevaar en dat moet heel de wereld weten haha. Het is weer de tijd van het jaar. De kikkers zijn massaal aan het zingen. Ongelooflijk hun volume! Maar dit dus nu al en het is 04.45 uur. Ze zijn al even bezig. Hier gelukkig geen wolven, de lammetjes staan overal in de weides. Die hoor je de hele nacht door. De eerste hanen zijn ook al weer wakker. Zo dadelijk rond 05.00 uur komen alle zangvogels erbij, de koekoek en de reigers die hier in de buurt een nest hebben.

Ik kan er van genieten! Heerlijk net een stuk met de honden gelopen en genoten van enkel de geluiden van de natuur. Ik ga nog even terug bed in want hier ook weekend. Heerlijk om nog even 2 uurtjes te genieten van alle natuur geluiden vanuit mijn bed.
Het is heel ander geluid maar vergis je niet in het geluid van de natuur s nachts. Ik mis het in de wintermaanden en geniet hier vollop van maar stil is het verre van. Al hoor ik dit 1000x liever dan de geluiden die ik 3 jaar lang had toen ik in een flatje direct aan drukke snelweg en naast ziekenhuis woonde.

4.15 uur s ochtends. Donker dus geen beeld maar gaat om het geluid https://youtube.com/shorts/vR4LOkfWUFY?feature=share

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:08

Wij vonden de stilte ook een belangrijke voorwaarde in de zoektocht naar ons nieuwe huis. Het grootste perceel dat we hebben bekeken was 100.000 m2 en toen we zelfs daar de weg nog ver in de verte konden horen wisten we dat helemaal stil niet ging lukken (voor ons budget). Uiteindelijk dus die eis wat aangepast en terechtgekomen op een plek waar we wel een 80km weg horen (‘s nachts nagenoeg geen verkeer) maar geen mensen. En dat blijkt achteraf onze grootste ergernis te zijn geweest bij ons vorige huis. Mensen die langs liepen, fietsten en reden, een 50 km weg met stoplichten in de buurt waar mensen stilstaan en praten (schreeuwen), piepende remmen en optrekkende auto’s en veel echt veel sirene’s. Dat hebben we allemaal niet meer. Alleen nog auto’s die in constant tempo voorbij rijden en dat is echt 100 x beter.
Er is maar één ding die je echt niet moet onderschatten en dat is het geluid dat vogels en andere dieren in zo’n natuurgebied produceren. Ik denk dat mensen uit de bewoonde wereld (zoals ik) zich daar geen voorstelling van kunnen maken. Wij hebben in ons bos een vrouwtjes bosuil wonen, blaffende vossen, een specht en veel heel veel kleine vogeltjes. De bosuil en de vos zijn midden in de nacht actief en de vogeltjes vanaf een uur of vijf. Ik vind het allemaal waanzinnig, maar als je hier komt voor echte stilte dan moet ik je zelfs op de Veluwe teleurstellen.