Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:38

Goede stap gezet :j
Zulke momenten zijn hoe dan ook altijd leerzaam.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:52

Dees schreef:
Alleen perfectionisten zien perfectionisme als een goede eigenschap.

De rest van de wereld ziet ze doorgaans als erg starre en stugge mensen waarmee het vrij slecht samenwerken is.

Het is begrijpelijk dat de opmerking van Dees op weerstand stuit, maar dat maakt de opmerking niet minder waar of waardevol. Het tweede deel van de opmerking gaat vooral over dat de rest van de wereld moet voldoen aan de standaard van de perfectionist en dat is echt niet leuk, niet reeel en niet eerlijk.

TS, fijn dat het tot een oplossing lijkt te komen die voor iedereen werkt.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 23:59

Dat is inderdaad waar. Indien je zegt ik ben een perfectionist, is dat op zichzelf prima. Problemen beginnen als men hun eigen perfectionistische standaard “ oplegt“ aan een ander. Dan komen er conflicten en frustraties aan beide kanten. De een kan nooit voldoen aan de hoge perfectionistische standaard en de ander ergert zich dat men niet meegaat in hun hoge standaard. Deze worden dan snel als lui, onwillig of dom gezien..

De waarheid ligt hier niet bij één van beide, maar bij allebei. Ieder vanuit zijn/haar beleving.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:41

Pareltjes schreef:
Dat is inderdaad waar. Indien je zegt ik ben een perfectionist, is dat op zichzelf prima. Problemen beginnen als men hun eigen perfectionistische standaard “ oplegt“ aan een ander. Dan komen er conflicten en frustraties aan beide kanten. De een kan nooit voldoen aan de hoge perfectionistische standaard en de ander ergert zich dat men niet meegaat in hun hoge standaard. Deze worden dan snel als lui, onwillig of dom gezien..

De waarheid ligt hier niet bij één van beide, maar bij allebei. Ieder vanuit zijn/haar beleving.

Het hoeft niet eens bewust te zijn, maar het kan ook reflexmatig in je brein gebeuren zonder dat je er invloed op hebt en het toch tot wederzijdse frustratie leidt.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:31

Precies en dan blijven de tegenstelde mechanismen elkaar voortdurend versterken. Frustraties steeds groter worden, men futiliteiten als oorzaak aan gaat wijzen terwijl de oorzaak in karakters ligt. Zolang beide zich daar niet van bewust zijn wordt het nooit opgelost en krijg je verzuurde arbeidverhoudingen.

jesito
Berichten: 12821
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:39

Ik herken dit wel een beetje, niet zo extreem zoals jij het beschrijft voor jezelf maar toch.

Ik verwacht ook vaak teveel van anderen, omdat ik het zo zou doen en als dat dan niet zo is ben ik snel teleurgesteld.
Ik probeer dat wat meer los te laten, maar is lastig.

Ben bang dat je dat altijd zal blijven houden zolang je met andere mensen te maken hebt. Dat maakt het juist nog vervelender. Werk, privé, hobby enz. Steeds loop je ertegen aan.
Ik moet mezelf steeds terug fluiten en zo kan ik het een beetje relativeren, niet iedereen is hetzelfde.
Maar ik snap je zeker. Lastig.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:12

Sizzle schreef:
Elisa2 schreef:
Voor de rest wil ik even zeggen dat ik het een heel leerzaam topic vind wbt perfectionisme en hoe mensen hier tegen aankijken vanuit verschillende invalshoeken. +:)+


Ja, dat woord durf ik vanaf nu nooit meer te gebruiken _O-
Heb me niet gerealiseerd dat dit voor sommigen bijna gelijk staat aan een psychische stoornis. :o

Ik vind die links die gegeven zijn trouwens ook super.


Haha valt mee hoor! Ik heb er zelf alleen behoorlijk wat last van gehad.
Ik leg de lat nog steeds hoog, maar kan beter beoordelen wat ik 'lever'. Dus kan nu bijvoorbeeld denken (bijvoorbeeld bij een stuk dat ik geschreven heb): dit is nu een 7. Maar ik wil hier geen 7, dus ik steek er nog 1,5 uur in en dan is het een 9.

@TS: goed dat je het met HR hebt besproken en fijne terugkoppeling!