Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:23

Poekkie schreef:
Eulogy schreef:
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon een schatting van wat iemand met een modaal salaris (zonder schulden) aan hypotheek kan krijgen en dat als budget nemen? Vervolgens kun je natuurlijk makkelijk zien welk % van het aanbod op funda binnen dat budget valt.

Edit: modaal is in 2023 €40.000, daar koop je inderdaad niet veel voor.


Ik vermoedde al zoiets idd maar dan hou je dus geen rekening met eigen inbreng en spaargeld. Ook renovatiebudget etc bij de huizen in het goedkope segment wordt dan ook niet bekeken.

Tesamen dus een zeer simplistische aanpak die de werkelijkheid niet weerspiegelt imo.

(Also… dat je zonder ook maar iets te sparen niet meteen een huis kan kopen in de meeste gevallen vind ik niet meer dan normaal, is dat zo’n ramp dan?)

Tenzij jij 100k spaargeld hebt en geen schulden, dus ook geen studieschuld, kom je met 1 modaal salaris in de gemiddelde Nederlandse dorpen en steden niet aan een woning :). Misschien werkt het in België anders, maar in NL heb je dan gewoon pech, om het zo te zeggen. Renovatiebudget heb je hier niet, wel een duurzaamheidslening, maar die kun je niet gebruiken voor de aankoop van een woning.

In Nederland zijn er gewoon cijfers beschikbaar hierover, en ze zijn droevig. Dat is al jaren zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:26

Maar goed, ontopic. Wij hebben net een huis gekocht, dus al ons spaargeld is als sneeuw voor de zon verdwenen. Wel hebben we nog een leuk bedrag aan aandelen, maar daar komen we niet aan en is voor later. Naast het vermogen dat we met ons huis opbouwen.

Verder willen we gewoon lekker leven. We hebben wat geld achter de hand wanneer de dieren ziek worden, of wanneer de auto vervangen moet worden, of het dak gaat lekken, of zo. Maar dat zijn geen tienduizenden euro's.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:32

_San87_ schreef:
Poekkie schreef:
Ik vermoedde al zoiets idd maar dan hou je dus geen rekening met eigen inbreng en spaargeld. Ook renovatiebudget etc bij de huizen in het goedkope segment wordt dan ook niet bekeken.

Tesamen dus een zeer simplistische aanpak die de werkelijkheid niet weerspiegelt imo.

(Also… dat je zonder ook maar iets te sparen niet meteen een huis kan kopen in de meeste gevallen vind ik niet meer dan normaal, is dat zo’n ramp dan?)

Tenzij jij 100k spaargeld hebt en geen schulden, dus ook geen studieschuld, kom je met 1 modaal salaris in de gemiddelde Nederlandse dorpen en steden niet aan een woning :). Misschien werkt het in België anders, maar in NL heb je dan gewoon pech, om het zo te zeggen. Renovatiebudget heb je hier niet, wel een duurzaamheidslening, maar die kun je niet gebruiken voor de aankoop van een woning.

In Nederland zijn er gewoon cijfers beschikbaar hierover, en ze zijn droevig. Dat is al jaren zo.


Ik ben niet bekend met de nederlandse markt idd. In belgie vind je zeker heel wat huizen voor 400k, maar als je tevreden bent met een ouder appartement, starterswoning (rijhuis) of opknapproject vind je echt wel dingen in de range 230- 280k. En dat vind ik niet zo’n vreemde prijzen dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:36

Poekkie schreef:
_San87_ schreef:

Tenzij jij 100k spaargeld hebt en geen schulden, dus ook geen studieschuld, kom je met 1 modaal salaris in de gemiddelde Nederlandse dorpen en steden niet aan een woning :). Misschien werkt het in België anders, maar in NL heb je dan gewoon pech, om het zo te zeggen. Renovatiebudget heb je hier niet, wel een duurzaamheidslening, maar die kun je niet gebruiken voor de aankoop van een woning.

In Nederland zijn er gewoon cijfers beschikbaar hierover, en ze zijn droevig. Dat is al jaren zo.


Ik ben niet bekend met de nederlandse markt idd. In belgie vind je zeker heel wat huizen voor 400k, maar als je tevreden bent met een ouder appartement, starterswoning (rijhuis) of opknapproject vind je echt wel dingen in de range 230- 280k. En dat vind ik niet zo’n vreemde prijzen dan.

In Nederland bijna niet. En al helemaal niet in de grote steden.

En met een modaal salaris kun je een huis van 280k in Nederland ook niet betalen. Tenzij je dus spaargeld hebt wat je puur in de hypotheek kunt steken. Want de kosten koper, overdrachtbelasting e.d. komen er nog bovenop.

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:42

Hmm, vind dit altijd zo'n lastig onderwerp.
Wij hebben niet veel spaargeld. Maar tot nu toe kunnen we alle onverwachte kosten (kapotte auto, andere spullen die vervangen moeten worden, dierenarts kosten) nog gewoon betalen.
Verder heb ik een vriend die nog al van gadgets houd en ons huis graag slim maakt. Dus veel van ons geld zit toch in het huis.

Ik ben 30, woon samen in een huurhuis.
En hier komen wij ook niet meer weg ben ik bang.
Kopen lukt niet (niet genoeg eigen geld, kleine studie schuld).
En komen niet meer in aanmerking voor sociale huur. Dus of we gaan het dubbele betalen of we blijven zitten waar we zitten.
Verder krijgen wij geen toeslagen of iets. Daar verdienen we natuurlijk net te veel voor :+

Maar eerlijk. We zijn gelukkig, gezond, ruimte om te leven en leuke dingen te doen. En dat is voor mij het belangrijkste.

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:11

Wij hebben inderdaad door de overwaarde ook ons nieuwe huis kunnen aankopen, alleen op basis van ons salaris hadden we het ook niet kunnen betalen.

Met een verhuizing slinkt je spaarrekening hard en zeker rond de verhuizing met dubbele lasten gaat het helaas snel.

Ideaal gezien zou ik het geld op mijn spaarrekening willen hebben voor een nieuwe auto + zo'n 20.000 extra voor onverwachte dingen. Op dit moment is dat nog niet zo.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:15

Suzanne F. schreef:
Chubby schreef:
Ik weet niet of je op bokt een correcte afspiegeling van ‘de maatschappij’ krijgt. Het publiek hier is over het algemeen (!) net wat beter voorzien dan gemiddeld.


Ik denk dat het wel meevalt. Wel meer vrouwen dan mannen maar er zitten toch ook veel (inmiddels) niet paardeneigenaren en ook best wat alleenstaanden..


Ik denk ook niet dat Bokt een correcte afspiegeling van de maatschappij is. Zou wel een interessant onderzoek zijn.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:21

Vroegah toen beheer nog interesse had in bokt en gebruikers kwamen er enquetes die je in kon vullen. Dan postte Bart of Eline een overzichtje van de ‘gemiddelde’ bokt gebruiker. Dat was dan iets als ‘blanke vrouw van 24, HBO opgeleid met 1.2 paard in eigen bezit’
Was leuk om te doen en lezen :j

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:27

1.2 paard _O-

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:40

Mars schreef:
Vroegah toen beheer nog interesse had in bokt en gebruikers kwamen er enquetes die je in kon vullen. Dan postte Bart of Eline een overzichtje van de ‘gemiddelde’ bokt gebruiker. Dat was dan iets als ‘blanke vrouw van 24, HBO opgeleid met 1.2 paard in eigen bezit’
Was leuk om te doen en lezen :j


Ja dat zou eigenlijk terug moeten komen net als de statjes.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:27

Het gaat eigenlijk allang niet meer over hoeveel spaargeld heb jij…. Ik zou het niet weten, ik weet alleen dat ik minimaal 17000 wil hebben om gelijk te pakken om wat voor reden dan ook.

Verder beleg ik wel maar dat is echt niet zaligmakend en als je in gewone aandelen beleg of trackers maar geen bitcoin en je bent de afgelopen 3 jaar begonnen dan heb je echt geen flinke winst.

Nu is wel mooi moment om in te stappen ooit wordt het up.
Maar iemand met 10000 in aandelen gaat echt niet ff 100000€ krijgen

Het verhaal met spaargeld op de bank is nutteloos, inflatie blblblb vind ik zo’n dooddoener je kunt beter 50000€ op de bank hebben dan helemaal niks.
Sparen is niet per defensie slecht, beleggen is niet per definitie goed.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:33

Ik ben 28, 1.5 paard en een koophuis (met hypotheek). Ik heb altijd tussen de €12.000 & €15.000 spaargeld.

Ik heb een potje spaargeld wat ik uberhaupt niet aan wil raken. Dat is echt voor hoge nood.
De laatste tijd merk ik wel echt dat het lastiger is om te sparen en ben ik bezig met wat ik wil met mijn geld. Beleggen trekt me wel aan vooral omdat het op langere termijn behoorlijk wat kan opleveren. Maar het sneller aflossen van mijn hypotheek lijkt me ook fijn. Dat scheelt direct in de maandlasten en geeft misschien ook weer mogelijkheden tot meer sparen of beleggen.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:50

Wij hebben ons huis verbouwd, dus wij hebben niet heel veel spaargeld meer over momenteel :').
Wel altijd een buffertje voor onvoorziene zaken/dingen die kapot gaan/dierenarts enzo, maar ik noem dat geen spaargeld, meer reserve.

Op zich kunnen wij verder best wat sparen per maand, alleen hebben we de komende jaren ook al een aantal grote doelen waar het dan steeds heen gaat. Bijvoorbeeld onze bruiloft en (het grootste deel van) onze hypotheek versneld aflossen. Hoewel, die laatste is wel een langere termijn doel overigens en mag misschien niet echt sparen heten. Daar gaat een vast bedrag per maand heen en dat gaat stijgen zoveel als de hypotheek verminderd, sneeuwbaleffect zeg maar.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:58

Sparen in je huis is ook sparen toch? Of ja het is schuld verminderen, zo kan je het ook zien.
Ik vraag me af hoeveel mensen er nog in de plus staan als je de hypotheekschuld van het vermogen aftrekt.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:06

Mensen met paarden hebben hemel op aarde; maar als ze komen te sterven valt er niets meer te erven.
Zoiets :D

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:16