Zorgen grote auto’s voor meer files?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:13


_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:56

Tiggs schreef:
Nee want mensen in kleine auto's rijden vaak heel truttig :j



Nou, bedankt :')

Ik denk eerder dat files juist veroorzaakt worden door asociaal rijgedrag en dit gebeurd vaak niet met kleinere auto's. Denk bijvoorbeeld aan een kleine file wat zich vormt, waarbij grotere auto's er langs scheuren en er aan het eind zichzelf tussen proppen 'Ritsen'. Hierdoor staat de rest nog langer te wachten.

Daarbij wordt het gewoon steeds drukker op de weg.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:04

foxy80 schreef:
LPG mag niet in parkeergarages en dat is nooit gewijzigd.

Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Geldt dat voor Belgie?
In Nederland geldt dat zeker weten niet.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:07

8nnemiek schreef:
Dat is in procenten inderdaad.
[ [url=m/5idT03.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FArDyn.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://vvelaadloket.nl/in-2021-relatie ... che-autos/

Oftewel, het is een volstrekt irrelevant gegeven want minder dan 0,5% vliegt uberhaupt in brand.

Naarnaast vraag ik me dan ook af hoe oud die brandstof auto's zijn geweest.
Er bestaan al 100+ jaar brandstofauto's terwijl auto's op een accu pas van de laatste 15 jaar zijn.
Wat doet dat gegeven met jouw lijst?

Gini
Berichten: 17964
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:10

Tja, wat is truttig rijden? Stel je wilt even je plek op de weg opeisen, dan maakt het wel een verschil of je in een Dodge Ram zit of een Citroën C1'tje. Dus ja, iemand in een wat kleinere auto zal misschien wat voorzichtiger rijden.
En ook, je kan nog lekker stoer en sportief willen rijden, als je een auto bezit waarbij je met plankgas er alsnog meer dan 20 seconden over doet om de 100 te halen, heb je niets aan een al dan niet stoere of truttige instelling. :D

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:13

Gini schreef:
Tja, wat is truttig rijden? Stel je wilt even je plek op de weg opeisen, dan maakt het wel een verschil of je in een Dodge Ram zit of een Citroën C1'tje. Dus ja, iemand in een wat kleinere auto zal misschien wat voorzichtiger rijden.
En ook, je kan nog lekker stoer en sportief willen rijden, als je een auto bezit waarbij je met plankgas er alsnog meer dan 20 seconden over doet om de 100 te halen, heb je niets aan een al dan niet stoere of truttige instelling. :D

Kleine autotjes hoeven niet traag te zijn hoor :n :D
De mijne zijn dat in ieder geval nooit, maar daar zoek ik ze ook op uit.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:13

8nnemiek schreef:
Bij de parkeergarages die ik ken zitten de laadpalen bijna altijd bij de ingang/uitgang, en áls er al een accu in brand vliegt dan gebeurt dat nagenoeg altijd tijdens het laden, dus daar hebben ze zeker al rekening mee gehouden, dat áls er iets gebeurt, zo'n auto vrij snel naar buiten kan.


De laadpalen wel, en logisch ook, want hoe verder van het net, hoe hoger de aansluitkosten van die palen.
Maar een EV mag zich wel elders parkeren als die niet laadt.

Een verzekering bepaalt haar risico´s niet alleen op basis van hoe vaak iets statistisch voorvalt, maar ook hoe groot de potentiële schade is. En dan kan de premie voor iets wat 1 keer per 5 jaar voorkomt maar onblusbaar is, tig keer hoger liggen dan premie voor iets wat elke week voor kan vallen maar telkens ´slechts´ 1000 euro kost.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:22

Achterom schreef:
foxy80 schreef:
LPG mag niet in parkeergarages en dat is nooit gewijzigd.

Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Geldt dat voor Belgie?
In Nederland geldt dat zeker weten niet.


Ik ben mis: het is wel gewijzigd.

Afijn, in 2002 pas heeft de overheid gezegd in BE dat auto´s op gasinstallatie´s, dankzij de verbeterde veiligheid, in ondergrondse garages mogen.

MAAR blussen vereist voldoende afzuiging en veel exploitanten hadden die niet en dus zijn ze LPG blijven weigeren (want verzekering ging dan niet mee bij schade).

Gini
Berichten: 17964
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:36

Achterom schreef:
Gini schreef:
Tja, wat is truttig rijden? Stel je wilt even je plek op de weg opeisen, dan maakt het wel een verschil of je in een Dodge Ram zit of een Citroën C1'tje. Dus ja, iemand in een wat kleinere auto zal misschien wat voorzichtiger rijden.
En ook, je kan nog lekker stoer en sportief willen rijden, als je een auto bezit waarbij je met plankgas er alsnog meer dan 20 seconden over doet om de 100 te halen, heb je niets aan een al dan niet stoere of truttige instelling. :D

Kleine autotjes hoeven niet traag te zijn hoor :n :D
De mijne zijn dat in ieder geval nooit, maar daar zoek ik ze ook op uit.


Klopt, niet per definitie. Maar ik heb heel lang in een traag, klein autootje gereden en ik zat met dat beeld in mijn hoofd. :D Ik zal vast ook wel eens truttig overgekomen zijn. Zat ik met mijn gaspedaal tegen de bodem van mijn auto, moest ik nog met net aan 90 de snelweg op. Daar zullen mensen achter me vast ook wel eens op gevloekt hebben. :D

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:40

Gini schreef:
Achterom schreef:
Kleine autotjes hoeven niet traag te zijn hoor :n :D
De mijne zijn dat in ieder geval nooit, maar daar zoek ik ze ook op uit.


Klopt, niet per definitie. Maar ik heb heel lang in een traag, klein autootje gereden en ik zat met dat beeld in mijn hoofd. :D Ik zal vast ook wel eens truttig overgekomen zijn. Zat ik met mijn gaspedaal tegen de bodem van mijn auto, moest ik nog met net aan 90 de snelweg op. Daar zullen mensen achter me vast ook wel eens op gevloekt hebben. :D

Helemaal irritant als er dan voor je een auto rijdt die wel sneller kan, maar pas gas geeft als 'ie het puntstuk bereikt. Dan kom je helemaal niet meer op snelheid met zo'n klein ding :')

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:49

ikke schreef:
Oftewel, het is een volstrekt irrelevant gegeven want minder dan 0,5% vliegt uberhaupt in brand.

Naarnaast vraag ik me dan ook af hoe oud die brandstof auto's zijn geweest.
Er bestaan al 100+ jaar brandstofauto's terwijl auto's op een accu pas van de laatste 15 jaar zijn.
Wat doet dat gegeven met jouw lijst?


Gelukkig geen 0,5% maar 0,05% :Y) Maar dat is nog steeds behoorlijk veel in vergelijking met EV's.
En inderdaad, EV's zijn nieuwer, dus de cijfers kunnen zeker nog veranderen.
Zelf verwacht ik eigenlijk niet enorm veel verschil bij oudere EV's. Een oude EV zal niet zonder olie komen te staan, gaat geen brandstof lekken, kan niet warm lopen en heeft ook prima beveiliging op bv overladen en kortsluiting.
Maar wel een goed punt wat je maakt; een ICE bestaat al 100 jaar, daar is nauwelijks nog innovatie, terwijl een EV net uit de kinderschoenen komt, en dus alleen maar beter en efficiënter en veiliger gaat worden de komende jaren. En hopelijk ook goedkoper :))

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:29

Exitium schreef:
Helemaal irritant als er dan voor je een auto rijdt die wel sneller kan, maar pas gas geeft als 'ie het puntstuk bereikt. Dan kom je helemaal niet meer op snelheid met zo'n klein ding :')

Tenzij wind mee en bergaf, dan wil mijn autootje wel _O- hij weegt alleen drie keer niks, dus met te harde wind mee waaien we gewoon weg en veroorzaken we ergens anders een file :')

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:55

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Oftewel, het is een volstrekt irrelevant gegeven want minder dan 0,5% vliegt uberhaupt in brand.

Naarnaast vraag ik me dan ook af hoe oud die brandstof auto's zijn geweest.
Er bestaan al 100+ jaar brandstofauto's terwijl auto's op een accu pas van de laatste 15 jaar zijn.
Wat doet dat gegeven met jouw lijst?


Gelukkig geen 0,5% maar 0,05% :Y) Maar dat is nog steeds behoorlijk veel in vergelijking met EV's.
En inderdaad, EV's zijn nieuwer, dus de cijfers kunnen zeker nog veranderen.
Zelf verwacht ik eigenlijk niet enorm veel verschil bij oudere EV's. Een oude EV zal niet zonder olie komen te staan, gaat geen brandstof lekken, kan niet warm lopen en heeft ook prima beveiliging op bv overladen en kortsluiting.
Maar wel een goed punt wat je maakt; een ICE bestaat al 100 jaar, daar is nauwelijks nog innovatie, terwijl een EV net uit de kinderschoenen komt, en dus alleen maar beter en efficiënter en veiliger gaat worden de komende jaren. En hopelijk ook goedkoper :))

Als je genoeg hoopt, krijg je vanzelf een hele berg, zou mijn vader zeggen, maar ik denk dat het bij die berg hoop blijft.
Voertuigen op een accu volgens de huidige concepten gaan het niet maken. Een beetje in de marge zullen ze niet direct helemaal verdwijnen, maar veel zal het niet voor gaan stellen.

Punt is alleen dat de overheid eerst nog tot die conclusie moet komen voordat er enige stimulans van hen uit zal gaan en bedrijven de ruimte krijgen om deze alternatieven grootschaliger uit te gaan werken.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:02

Dat ben ik zeker niet met je eens. Leuk als er ooit een beter alternatief komt, maar de komende decennia’s zijn de EV’s toch echt het beste wat er te koop zal zijn.

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:04

_Tristan schreef:
Ik denk eerder dat files juist veroorzaakt worden door asociaal rijgedrag en dit gebeurd vaak niet met kleinere auto's. Denk bijvoorbeeld aan een kleine file wat zich vormt, waarbij grotere auto's er langs scheuren en er aan het eind zichzelf tussen proppen 'Ritsen'. Hierdoor staat de rest nog langer te wachten.


Dit is juist het hele principe van goed ritsen :')

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:22

8nnemiek schreef:
Dat ben ik zeker niet met je eens. Leuk als er ooit een beter alternatief komt, maar de komende decennia’s zijn de EV’s toch echt het beste wat er te koop zal zijn.

Welnee, de alternatieven staan al jaren in de showroom.

Gini
Berichten: 17964
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:57

Goof schreef:
_Tristan schreef:
Ik denk eerder dat files juist veroorzaakt worden door asociaal rijgedrag en dit gebeurd vaak niet met kleinere auto's. Denk bijvoorbeeld aan een kleine file wat zich vormt, waarbij grotere auto's er langs scheuren en er aan het eind zichzelf tussen proppen 'Ritsen'. Hierdoor staat de rest nog langer te wachten.


Dit is juist het hele principe van goed ritsen :')


Een van de voordelen van ritsen is dat het veiliger is omdat beide rijstroken ongeveer dezelfde snelheid hebben. Langs een file scheuren is dus zeker niet 'goed ritsen'.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:06

ikke schreef:
8nnemiek schreef:
Dat ben ik zeker niet met je eens. Leuk als er ooit een beter alternatief komt, maar de komende decennia’s zijn de EV’s toch echt het beste wat er te koop zal zijn.

Welnee, de alternatieven staan al jaren in de showroom.

Welke alternatieven dan precies?

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:21

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Oftewel, het is een volstrekt irrelevant gegeven want minder dan 0,5% vliegt uberhaupt in brand.

Naarnaast vraag ik me dan ook af hoe oud die brandstof auto's zijn geweest.
Er bestaan al 100+ jaar brandstofauto's terwijl auto's op een accu pas van de laatste 15 jaar zijn.
Wat doet dat gegeven met jouw lijst?


Gelukkig geen 0,5% maar 0,05% :Y) Maar dat is nog steeds behoorlijk veel in vergelijking met EV's.
En inderdaad, EV's zijn nieuwer, dus de cijfers kunnen zeker nog veranderen.
Zelf verwacht ik eigenlijk niet enorm veel verschil bij oudere EV's. Een oude EV zal niet zonder olie komen te staan, gaat geen brandstof lekken, kan niet warm lopen en heeft ook prima beveiliging op bv overladen en kortsluiting.
Maar wel een goed punt wat je maakt; een ICE bestaat al 100 jaar, daar is nauwelijks nog innovatie, terwijl een EV net uit de kinderschoenen komt, en dus alleen maar beter en efficiënter en veiliger gaat worden de komende jaren. En hopelijk ook goedkoper :))

EV's zijn nu al veel beter dan fossiele auto's. Mijn auto heeft zoveel meer koppel en is zoveel sneller dan een fossiele auto ooit gaat zijn, dat ik nu al nooit meer terug wil. Plus dat EV's veel hoger scoren op veiligheid, zowel voor de bestuurder als voor de mensen om de auto heen.


ikke schreef:
Als je genoeg hoopt, krijg je vanzelf een hele berg, zou mijn vader zeggen, maar ik denk dat het bij die berg hoop blijft.
Voertuigen op een accu volgens de huidige concepten gaan het niet maken. Een beetje in de marge zullen ze niet direct helemaal verdwijnen, maar veel zal het niet voor gaan stellen.

Want? Ze presteren nu al veel beter, en niet een beetje veel, maar heel veel. Zowel op veiligheid als rijprestaties.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:37

Ikke gelooft nog in waterstof.
Maar het is natuurlijk niet voor niks dat het niet van de grond komt en fabrikanten al weer stoppen met de productie van waterstof auto’s.
Leuk voor mensen die vanwege nostalgie graag naar een tankstation willen blijven rijden, maar verder zie ik geen enkele reden om voor waterstof te kiezen.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:43

Ik ben ook niet overtuigd. Ik ken ze wel, en geen verkeerde auto's, maar ik hou het bij mijn EV, thanks.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:09

Gini schreef:
Goof schreef:


Dit is juist het hele principe van goed ritsen :')


Een van de voordelen van ritsen is dat het veiliger is omdat beide rijstroken ongeveer dezelfde snelheid hebben. Langs een file scheuren is dus zeker niet 'goed ritsen'.


Danku :D

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:12

Ik woon in Brussel en ik vind dat al die mega bakken de boel wel degelijk blokkeren ja. 9 van de 10 keer past daar ook het rijgedrag bij zo van: de weg is van mij en ik heb schijt aan iedereen. No offence, maar de BMW SUV's staan wel onbetwist op nummer 1 als je het mij vraagt.

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:00

Gini schreef:
Goof schreef:


Dit is juist het hele principe van goed ritsen :')


Een van de voordelen van ritsen is dat het veiliger is omdat beide rijstroken ongeveer dezelfde snelheid hebben. Langs een file scheuren is dus zeker niet 'goed ritsen'.


Erlangs scheuren is niet mogelijk als iedereen het principe van 'goed ritsen' toepast. Dan zijn namelijk alle rijstroken tot het laatste invoegmoment vol benut. De fout zit hem erin dat veel auto's al (heel) vroeg invoegen, waardoor die baan stil komt te staan en de meest linkerbaan vrij blijft. Dan wordt erlangs gereden tot het laatste moment.
Altijd de rijstrook uitrijden dus +:)+

Gini
Berichten: 17964
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:25

Goof schreef:
Gini schreef:
Een van de voordelen van ritsen is dat het veiliger is omdat beide rijstroken ongeveer dezelfde snelheid hebben. Langs een file scheuren is dus zeker niet 'goed ritsen'.


Erlangs scheuren is niet mogelijk als iedereen het principe van 'goed ritsen' toepast. Dan zijn namelijk alle rijstroken tot het laatste invoegmoment vol benut. De fout zit hem erin dat veel auto's al (heel) vroeg invoegen, waardoor die baan stil komt te staan en de meest linkerbaan vrij blijft. Dan wordt erlangs gereden tot het laatste moment.
Altijd de rijstrook uitrijden dus +:)+


Naargelang de verkeerssituatie kan het kloppen wat je zegt, maar dat maakt langs een file scheuren om je dan voor een auto te gooien die opmerkelijk trager rijdt nog steeds geen voorbeeld van 'goed ritsen'.