Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:10

Waarom zouden die 108 mensen niet allemaal hun verjaardag luid vieren?
Of examenfeesten, trouwfeesten, gewoon omdat het kan feesten.

In een woonwijk is het asociaal om tot laat harde muziek aan te hebben.
Daar heeft je gemeente ook (terechte) regels voor.

Hutje op de hei, graag.

Of een speciaal terrein voor de feestvierders, dat kan ook.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:10

luuntje schreef:
Of een speciaal terrein voor de feestvierders, dat kan ook.


En die zijn er gelukkig! Dus vooral gebruik van maken *\o/*

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:34

Ik vraag mij af hoeveel van jullie in een stad wonen :o

Hier vaak genoeg feestjes die tot 2-3 uur doorgaan (in het weekend) Ik vind het prima.
Als ik dan eens een feestje heb of wat meer geluid maak op tijdstippen kunnen zij ook niet komen klagen.

En mensen die zeggen dat ze maar een zaaltje ofzo moet huren, niet iedereen heeft het geld ervoor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:59

Vroeger hadden wij ook geen geld. Verjaardagen begonnen thuis tot een uur of 23.00 en daarna gingen ze gewoon uit, als in naar de kroeg of disco. Gewoon ieder op eigen kosten. En anders houdt het gewoon om 23.00 of, in goed overleg, om 24.00 uur op (gemiddelde apv houdt 22.00 aan, dus dan krijg je al 1 of 2 uur cadeau van je buren).

Dat je geen geld hebt of maar 1 keer jarig bent of zelf wel met oordopjes kan slapen of wel met een nachtje minder slaap toe kan, geeft je nog niet het recht dan maar te doen wat je zelf wilt.... er zijn gewoon regels en wetten voor en vrijwel iedereen hier vind het geen bezwaar als iemand daar een keer iets overheen gaat, maar domweg overlast geven omdat jij (tegen niemand persoonlijk gericht, in zijn algemeenheid tegen mensen die vinden dat tot 1,2,3 of 4 uur best een keer moet kunnen) dat graag wilt en dan anderen nog zuur noemen ook, is wat mij betreft echt wel een beetje de onbekende wereld.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:04

U_Blingh, midden in de stad, dus sowieso al heel veel overlast van uitgaanspubliek. Dan hoef ik echt niet de patjepeeërs die achter me wonen ook nog twee keer per maand tot 8 uur in de ochtend te horen raven :+

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:21

xU_Blinghx schreef:
Ik vraag mij af hoeveel van jullie in een stad wonen :o

Hier vaak genoeg feestjes die tot 2-3 uur doorgaan (in het weekend) Ik vind het prima.
Als ik dan eens een feestje heb of wat meer geluid maak op tijdstippen kunnen zij ook niet komen klagen.

En mensen die zeggen dat ze maar een zaaltje ofzo moet huren, niet iedereen heeft het geld ervoor.


Hiervoor zaten we 1 steeg verwijderd van het uitgaansplein, dus donderdag / vrijdag / zaterdag was het sowieso feest. _O-
Maar je went eraan. Heb ook naast een heel druk spoor gewoond inclusief goederentreinen en naast oefenterrein van defensie en ook daar raak je aan gewend. :+
Nu wel verder van het centrum verwijderd, maar regelmatig feestjes in de buurt. Ik vind het prima, ik vind de scholen in de buurt, inclusief moeders op bakfietsen die de halve weg innemen en schreeuwende kinderen vervelender als ik vrij ben dan dat ik een keer op de achtergrond muziek hoor of mensen zacht hoor praten. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:29

Mwa ik heb naast een feestzaal gewoond als gup en als student ongeveer op een rangeerterrein. Maar dat was beter te behappen dan de bijna helaas inmiddels wekelijkse feestjes hier een stukje verderop waar iemand lijkt wel een prive karaoke bar heeft. Begint tegen 1500 en kweelt, gilt krijst door tot soms 2 uur met bonkende bas (eens gemeten in huis 65 db 8)7 ). _-:( Helaas nog niet kunnen achterhalen waar precies maar het is heel erg naar. Regelmatig ontvluchten we het huis dan ook.

Zachtjes praten of zachte muziek zou het probleem niet zijn, alleen helaas hoe meer drank hoe hoger het geluidsnivo hoe meer overlast.

Ik ben wel eens elders naar de buren gegaan waar tegen 2 het geluidsnivo nog meer omhoog ging. Daar sta je dan in een "lollige" straalbezopen groep mensen proberen uit te leggen dat het niet leuk meer is -O- dat dus nooit meer :n

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:44

Het punt is dat als zo’n feestje lang doorgaat, je probeert te slapen en telkens uit je slaap gehaald wordt. Zelf word ik daar echt ziek van, als in dat ik de dagen erna me ziek voel, moeite met lopen etc. Gezonde mensen kunnen wel wat hebben, maar niet iedereen is gezond.

Feestjes tot 24.00 en daarna echt zachter helemaal oké. Maar dat gedoe van tot 2.00, 3.00 of zelfs half 5, nee dat niet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:54

Ik heb trouwens laatst opgenomen hoe dat dan klinkt, voor de woningbouw die dacht dat het wel meeviel :=





Dit was dus om 6 uur 's ochtends (!!) en is opgenomen in mijn woonkamer, waar dus mijn slaapkamer nog tussen zat. fiets mensen en hun feestjes en hun klote bass :')

Al neem ik aan dat je dit dus niet van plan was, TO?

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:01

Ik zie heel veel mensen zeggen dat je er rekening mee kan houden als je het weet. Maar stel dat je onregelmatig werkt, diensten draait of überhaupt in het weekend werkt. Hoe wil je dat dan doen?

Ik moet er zelf bijvoorbeeld voor een bruiloft (dagen van zo’n 13 a 14 uur werken zonder noemenswaardige pauze) regelmatig vroeg uit op zaterdag (soms al om 5 uur). Dan wil ik echt geen herrie om het huis tot middernacht of ruim daarna. Oordoppen werken echt niet zo goed hoor, ik heb ze tenminste nog niet gevonden…

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:38

Een keertje bij uitzondering tot middernacht is nog wel overheen te komen voor de meeste mensen, als je daarna dan tenminste maar echt kan gaan slapen, want hoe langer je na middernacht nog wakker ligt, hoe zwaarder de gemiste uren slaap gaan tellen.... en dan wordt de irritatie en ergernis ook nog dubbel zo erg omdat je de hele tijd ligt te hopen van om 23:00 uur zal de muziek vast zachter gaan. Okee, om middernacht dan.... nou nu zal het vast niet lang meer duren... en als je dan tot 2 uur of zelfs nog langer uit je slaap wordt gehouden...gloeiende-gloeiende....

Inderdaad als je de mensen uit de buurt (die er last van kunnen hebben) even inlicht dan is het al anders. En je om middernacht naar acceptabel slaap-niveau terug schroeft.

Wij wonen helemaal vrij in de polder maar hebben ook wel gehad dat er tot in de late uurtjes klereherrie geproduceerd werd waar echt niet doorheen te slapen viel. Als je daarvan nou op de hoogte was geweest dat het ding gebeuren, dan kon je er nog rekening mee houden. Door je kleine kind een nachtje bij opa en oma te laten logeren of samen een nachtje elders te slapen ofzo. Of de dag ervoor / erna zo in te plannen dat je daar wat uurtjes slaap mee kan proberen te pakken. Of nog oordopjes gaan halen voor iedereen ofzo.

Dus sowieso informeren in een ruime straal om je huis :j

Als je weet waar je aan toe bent is het beter te behappen. Dat je niet om 22:00 uur ligt te hopen dat de muziek snel zachter gaat en het om 2:00 uur nog steeds een takke-herrie is terwijl dat steeds al de bedoeling was van de feestvierders.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:59

Bailey mix herkenbaar geluidsnivo. -O- Alleen hier dan met hollandse topliederen en meezingen daarmee. Voor mij in ieder geval niet echt een standje valt wel mee. :n hoe reageerden ze na deze opname?

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:06

BaileyMix schreef:
Ik heb trouwens laatst opgenomen hoe dat dan klinkt, voor de woningbouw die dacht dat het wel meeviel :=

[ Video ]



Dit was dus om 6 uur 's ochtends (!!) en is opgenomen in mijn woonkamer, waar dus mijn slaapkamer nog tussen zat. fiets mensen en hun feestjes en hun klote bass :')

Al neem ik aan dat je dit dus niet van plan was, TO?


Dit is ook wel heel heftig zeg :oo die stemmen er ook echt bij. Is de woning normaal al erg gehorig of stonden ze hier echt met 50 man op geluidsniveau a la nachtclub te raven?

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:11

PSvanLot schreef:
Dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen als je geen 'overlast' van anderen wilt hebben.
Dat kan je ook omdraaien, natuurlijk B-)

Dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen als je 'overlast' voor anderen wil veroorzaken :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:18

Memories schreef:
Dit is ook wel heel heftig zeg :oo die stemmen er ook echt bij. Is de woning normaal al erg gehorig of stonden ze hier echt met 50 man op geluidsniveau a la nachtclub te raven?



Dat laatste helaas :+ In de gezamenlijke (ommuurde) binnentuin van het appartementencomplex, dus lekkere klankkast. Fun fact, de politie is hier niet voor gekomen ondanks dat er door meerdere bewoners van het complex én andere buurtbewoners gebeld is. En ze waren zo doorgesnoven dat ze ook echt niet luisterden. Ben er nog boos om :=

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:19

Ja dan kan je mij een zuurpruim noemen maar waarom moet ik de dupe worden van iemand anders zijn feestje? Iedereen heeft het over ‘rekening met elkaar houden en begrip tonen’. Eeh ja dus na 22 uur geen geluidsoverlast veroorzaken. Wil je harde muziek tot 2-3 uur ‘s nachts dan ga je ergens naar toe waar dat kan. En de ‘ja daar heb ik geen geld voor’ is toch niet iemand anders zijn probleem? Jij wil toch een feestje met muziek. Prima, maar maak dat niet andermans probleem.
Mijn begrip stopt als ik wil slapen rond 22 uur. Daarvoor heb ik best veel begrip want hier ook tuinfeestjes en rokende barbecues in de zomer met overlast en muziek. Prima. Maar niet na 22 uur.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:22

Eens hoor Suzanne. Andersom zou het ook niet gewaardeerd worden als iemand om 5:30 in de ochtend met de bladblazer o.i.d. aan de gang gaat, ondanks dat men 'best met een paar uurtjes minder kan'.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:27

BaileyMix schreef:
Eens hoor Suzanne. Andersom zou het ook niet gewaardeerd worden als iemand om 5:30 in de ochtend met de bladblazer o.i.d. aan de gang gaat, ondanks dat men 'best met een paar uurtjes minder kan'.


Precies. Ik ben dan weleens in staat om inderdaad de volgende ochtend om 5.00 uur te gaan grasmaaien, bosmaaieren of kettingzagen ofzo. Eens kijken waar het begrip dan is.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:33

Ik woonde hiervoor in een vooroorlogse wijk met niet geïsoleerde huizen en maar gaven allemaal weleens een feestje.
We deden dan een briefje door de bus en er is nog nooit gezeik om geweest, wel hielden we rekening net de muziek na een bepaald tijdstip.
Je mag toch gewoon leven in een huis en een verjaardag vieren, zo’n onzin van sommige mensen -O-

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:37

chanicha schreef:
Ik woonde hiervoor in een vooroorlogse wijk met niet geïsoleerde huizen en maar gaven allemaal weleens een feestje.
We deden dan een briefje door de bus en er is nog nooit gezeik om geweest, wel hielden we rekening net de muziek na een bepaald tijdstip.
Je mag toch gewoon leven in een huis en een verjaardag vieren, zo’n onzin van sommige mensen -O-


Tuurlijk mag dat maar niet met overlast na middernacht.
Je mag ook grasmaaien en kettingzagen, maar voor 7 uur worden de meeste mensen niet blij van je. En zelfs om 7 uur al niet. Maar van een feestje mag niks worden gezegd want dat is ‘leven’. En bosmaaieren niet.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:41

Wat erg zeg BaileyMix. Daar had imo echt wel politie voor mogen komen om de boel stil te leggen.

Maar verder met bovenstaande opmerkingen niet helemaal eens. Waar is de communicatie gebleven? Ik vind het prima dat mijn buurman die chauffeur is om 4-4:30 opstaat en dan nog even in z’n tuin gaat rommelen omdat hij er anders geen tijd voor heeft, daar word ik soms dan maar even wakker van. Andersom vind mijn buurman het ook prima als wij op zaterdagnacht een feestje hebben want zondag kan hij uitslapen. Andere buren vergelijkbaar, zij draait onregelmatige diensten. Dus in de zomer heeft ze wel eens om 6 uur sochtends hard de muziek of tv aan met de ramen open als ze thuiskomt. Andersom houden wij er rekening mee dat haar dochter aan de achtertuin zijde slaapt dus als we het laat maken gaan we vanaf een bepaalde tijd naar binnen met de deuren dicht. Dus ja, hier is begrip er wel degelijk 2 kanten op. En zo zou het imo ook moeten zijn.
Maar; hier is die communicatie ook wel goed mogelijk, als je bang bent voor je psycho buurman of je hebt een paar doorgesnoven types naast je zitten die toch nooit op je verzoeken reageren houd het gauw op, daar ben ik me wel bewust van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:50

Terwijl ik met geluid van bosmaaier, bladblazer stc prima door kan dommelen. Het doordringende geluid van een bas icm pratende en schreeuwende mensen is echt niet fijn. Idd dan telt ieder uurtje op de klok en hoop je maar steeds dat het eindelijk stil wordt.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:21

Wranglerbutt schreef:
PSvanLot schreef:
Dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen als je geen 'overlast' van anderen wilt hebben.
Dat kan je ook omdraaien, natuurlijk B-)

Dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen als je 'overlast' voor anderen wil veroorzaken :')

_/-\o_

Wat iemand hier ook al schrijft, je gaat toch ook niet om 5 uur in de ochtend met bijvoorbeeld kettingzaag of bladblazer o.i.d. aan de gang?
Iets met fatsoen en gezond verstand?
chanicha schreef:
Ik woonde hiervoor in een vooroorlogse wijk met niet geïsoleerde huizen en maar gaven allemaal weleens een feestje.
We deden dan een briefje door de bus en er is nog nooit gezeik om geweest, wel hielden we rekening net de muziek na een bepaald tijdstip.
Je mag toch gewoon leven in een huis en een verjaardag vieren, zo’n onzin van sommige mensen -O-

Hangt af van wat ieders definitie van gewoon leven is natuurlijk, wat is je referentiekader?

Het lawaai als in het filmpje van BaileyMix voor mij in elk geval niet.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:27

Nou zo’n lawaai als in het filmpje heb ik nog nooit gehoord!
Verjaardag versta ik visite en een muziekje en we deden allemaal weleens even , tijdens de gewone dagen, de radio bij een lekker nummer harder. Geven en nemen maar we gingen niet de buurt op stelten zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:30

Wij vieren elk jaar de verjaardag, maar de muziek staat zachtjes. Zodat we gewoon kunnen praten met elkaar ipv elkaar in de oren schreeuwen omdat men elkaar anders niet hoort. Voor mij is dat gewoon een verjaardag vieren.

Wil je wel harde muziek zijn mensen heel coulant als ze zeggen tot 24.00 en dan zachtjes.

Tot 3 uur waar ts het over heeft past misschien in een tokkie buurt, maar verder niet.
Want dat is imo aso gedrag en helemaal geen rekening houden met elkaar.
Daarvoor ga je maar naar een zaal, waar overigens vaak om 1.00 uur ook de muziek zacht gaat