ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 11:24

Dit is een goedgekeurd schaduw account mocht je mij herkennen of weten wie ik ben graag via pb reageren niet zeggen wie ik ben !!!

Ik ben dus euro, ken verschillende mensen persoonlijk die ook op bokt zitten… en zou graag anoniem mijn verhaal willen delen…..het is niet iets waar ik mee te koop loop en ook niet iets wat iedereen hoeft te weten van familie en vrienden. Zeker ook omdat er nogal een taboe heerst over bewindvoering…… schijnbaar mag en kan je niks meer omdat ze de mensen allemaal over 1 kam scheren zodra het woord bewindvoering wordt gehoord of gebruikt…….bewindvoerder moet contact opnemen en beantwoord vragen zelf iets navragen zonder ook maar iets te willen wijzigen mag en kan je niet meer doen. Alsof ik een inbiciel ben die telkens maar weer aan handje vast gehouden moet worden…. Zelf wijzigen wil ik niet alleen informatie vragen.

Ik heb autisme en sta vrijwillig al meer als 5 jaar onder bewind zodat mijn financiële zaken goed geregeld worden en dat heeft mij meer rust in mijn toch soms wat chaotische hoofd. Dat gaat zeer goed en ik ben er tevreden mee…..Maar…. Door recente gebeurtenissen weet ik niet wat ik wil…….

Ik gebruik internet bankieren met toestemming van bewindvoerder heb gewoon betaalpas etc krijg weekgeld….. En kan alle inkomsten en uitgaven zien ook op beheer rekening van bewindvoerder. Ik heb hier afspraken over met mijn bewindvoerder en tot op 21 sept nooit problemen mee gehad of ook maar enig bericht van de bank gehad dat iets niet kon of mocht ( heb immers volledig toestemming van bewindvoerder) Ook gebruikte ik Apple Pay om net als iedere gewone burger mee te gaan met het moderne betalen van nu, door middel van mijn iPhone. Nooit ook maar enig bericht gehad dat dat niet mocht of kon ook bewindvoerder heeft nooit wat hierover gehoord.

Nu heb ik een Apple Watch gekregen (2e hands) en probeerde Apple Pay erop te installeren wat niet lukte.Van alles geprobeerd op aandragen van ing ook alles van telefoon gehaald en geïnstalleerd, helaas zonder resultaat. Was technisch probleem volgens het ING kantoor, en ik moest maandag telefonisch contact opnemen met technische dienst die werkt niet op zaterdag. Op kantoor zaterdag nog nagevraagd of het te maken kon hebben met bewindvoering. Nee mevrouw dit is een technisch probleem….. dus zonder resultaat naar huis. Maandag ochtend contact opgenomen met ING, toen kreeg ik te horen dat bewindvoerder het opnieuw moest aanvragen en dat dat alleen schriftelijk kon. (Nog steeds niks te horen gekregen over dat Apple Pay niet kan/ mag tijdens bewindvoering) Dus bewindvoerder geïnformeerd en die heeft het opnieuw schriftelijk aangevraagd.

Inmiddels was het al woensdag en nog steeds niks gehoord. Dus weer contact opgenomen met ING ze zouden het nakijken en bericht naar bewindvoerder sturen alle gegevens waren in goede orde binnen gekomen die de bewindvoerder maandag had verstuurd. Gezien mijn bewindvoerder niet altijd te bereiken is heb ik gevraagd of ze mij via mail op de hoogte wouden houden. Dat was geen probleem.

Om 17:11 bericht van ING mail……
Afbeelding

Ik kon hier niet meer op reageren kantoren sluiten immer om 17:00. Maar het komt erop neer dat als je bewindvoering hebt en je betaalpas werkt niet meer ( dat was bij mij gebeurd magneetstrip op achterzijde was beschadigd door het gebruik) Dat je zonder dat je het weet een speciale betaalpas krijgt waarmee dus het gebruik van Apple Pay niet meer mogelijk is omdat je onder bewindvoering staat. Mijn pas ziet er hetzelfde uit als de pas van mijn vader staat niks op of anders enig verschil…..contactdoos betalen werkt maar moet elke keer nu weer erom denken dat ik mijn betaalpas mee heb…….Er wordt niet gelet op hoe wat waarom ( ik sta vrijwillig onder bewind). En er is ook niks anders mogelijk….. bewind dan mag je geen Apple Pay dus modern betalen…… nooit van gehoord en nooit problemen mee gehad gebruikte tot 21 sept Apple Pay op iPhone doordat de app alles etc eraf is gegooid werkt die ook niet meer helaas.

Ik heb erg boos en verdrietig het was zo makkelijk om te betalen met mijn telefoon……. Nu kan dat dus niet meer. En wordt ik dus door de ING eigenlijk als handelsonbekwaam gezien omdat ik geen Apple Pay mag gebruiken, dit mogen zij niet doen….. ik ben en blijf handelsbekwaam ondanks bewindvoering….Het voelt voor mij nu als dubbele straf omdat ik bewindvoering heb mag ik geen Apple Pay ……..Er is namens mijn bewindvoerder en mijzelf een klachtenbrief onderweg naar de directie van ING dit kan alleen schriftelijk…. (Digitaal doen ze niet aan klachten, ook zoiets raars in de digitale wereld van tegenwoordig). Op de website van ING staat ook nergens iets over bewindvoering en het gebruik van Apple Pay……. Ik heb voldoende bewijs van afgelopen jaren door het gebruik van Apple Pay tijdens bewindvoering dat dat prima mogelijk is en geen problemen geeft…..

Maar ik ben eig heel benieuwd wat dit gaat worden. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten bewind….. maar het taboe dat er heerst is echt niet prettig….. alsof ik dom ben…..

Nu ben ik benieuwd naar meningen van jullie wat vinden jullie van deze situatie? Hebben jullie tips over wat verder te doen verder of kennen jullie mensen in soortgelijke situaties en hoe hebben jullie dit opgelost….
Mag iemand met bewind gebruik maken van Apple Pay?

Op de website van ing staat hierover niks vermeld…..alleen dat het gebruik van Apple py veilig is en minder fraude gevoelig ivm het betalen van vinger of face-I’d.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik hoop eigenlijk dat het eens gaat lukken om vooral het stigma en taboe die heerst over bewindvoering eens aan te pakken en dat er gewoon ook voor deze mensen maatwerk kan worden geleverd, het geeft mij soms zelf persoonlijk veel stres doordat ik overal voor de bewindvoerder moet vragen terwijl ik niet dom gek of problemen heb….. behalve autisme……maar bij mij merk je daar eigenlijk niks van…..

(overstappen van bank wil ik niet dit rekeningnummer etc hebben mijn overleden grootouders geopend bij geboorte bij de Postbank, er zit dus een emotionele waarde aan omdat mijn grootouders niet meer leven, ik ben ook nog nooit bij andere bank geweest als ING.)
Laatst bijgewerkt door Euro op 06-10-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:33

Je hebt een betaalpas zeg je.
kun je dan niet de ing app downloaden en daarmee betalen ipv met apple pay?
Als je die instelt als hoofdbetaalpas dan moet het toch gewoon lukken

BigOne
Berichten: 38349
Geregistreerd: 03-08-09

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:37

Is het na vijf jaar niet mogelijk om toch zelf je zaken te regelen? Je kunt het blijkbaar wel wanneer iemand over je schouder meekijkt.

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 11:37

Jokonootje schreef:
Je hebt een betaalpas zeg je.
kun je dan niet de ing app downloaden en daarmee betalen ipv met apple pay?
Als je die instelt als hoofdbetaalpas dan moet het toch gewoon lukken



App heb ik zodra de pas geactiveerd moet worden in ing account staat er je hebt geen passen die geactiveerd kunnen worden voor Apple Pay….

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 11:39

BigOne schreef:
Is het na vijf jaar niet mogelijk om toch zelf je zaken te regelen? Je kunt het blijkbaar wel wanneer iemand over je schouder meekijkt.



Hier zijn we hard mee bezig krijg steeds meer handvaten maar dit vindt ik zelf een te grote stap om volledig weer alles zelf te mogen doen…… ik zie misschien zelf te veel beren op de weg…. Maar het voelt zelf niet goed. Zoals ik al aangaf geeft het mij rust als mijn financiële gedeelte gedaan wordt in mijn soms toch wel chaotische hoofd.

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:46

Euro schreef:
Jokonootje schreef:
Je hebt een betaalpas zeg je.
kun je dan niet de ing app downloaden en daarmee betalen ipv met apple pay?
Als je die instelt als hoofdbetaalpas dan moet het toch gewoon lukken



App heb ik zodra de pas geactiveerd moet worden in ing account staat er je hebt geen passen die geactiveerd kunnen worden voor Apple Pay….


maar buiten de hele apple pay account om.
Binnen de ING app kun je ook een betaalpas activeren.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:47

Wat een raar verhaal van de bank.. En wat is een "Apple pay pas"? Apple pay heeft toch weinig te maken met je betaalpas? Ik heb regelmatig een nieuwe pas gekregen, maar hoef bij Apple pay niks aan te passen.
Is het geen idee om een tweede rekening te openen bij een andere bank, en je eerste rekening gewoon te laten bestaan?
Zo heb ik het ook geregeld.. Via mijn ING rekening blijf ik wat verzekeringen enzo betalen omdat dat lastig is om te verhuizen, en de rest van mijn bankzaken incl Apple Pay doe ik via de ASN bank. Daar ben ik heel tevreden over.

Dorus

Berichten: 13221
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:56

Laatst bijgewerkt door Dorus op 06-10-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:58

Ik ben eigenlijk verbaasd dat Apple Pay wel ondersteund wordt door ING. Met een Android kun je überhaupt geen ING passen toevoegen aan je wallet.

Nou werkt mobiel betalen van ING zelf overigens prima.. kun je dat ook niet gebruiken of werkt dat weer niet op Apple?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:05

Mobiel betalen is toch hetzelfde als Apple pay?

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:08

8nnemiek schreef:
Mobiel betalen is toch hetzelfde als Apple pay?


nee Apple pay is een applicatie om mobiel te betalen.
Maar zonder Apple Pay kun je ook gewoon mobiel betalen.

ik kan geen ING pas toevoegen aan mijn wallet op een android. Maar via de ing app kan ik gewoon mobiel betalen. Sterker nog ik kan ook schakelen tussen Rabobank en ING als ik dat wil

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:12

Jokonootje schreef:
8nnemiek schreef:
Mobiel betalen is toch hetzelfde als Apple pay?


nee Apple pay is een applicatie om mobiel te betalen.
Maar zonder Apple Pay kun je ook gewoon mobiel betalen.

ik kan geen ING pas toevoegen aan mijn wallet op een android. Maar via de ing app kan ik gewoon mobiel betalen. Sterker nog ik kan ook schakelen tussen Rabobank en ING als ik dat wil

Jij hebt het nu over je Google Wallet dus Google Pay?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:18

Jokonootje schreef:
8nnemiek schreef:
Mobiel betalen is toch hetzelfde als Apple pay?


nee Apple pay is een applicatie om mobiel te betalen.
Maar zonder Apple Pay kun je ook gewoon mobiel betalen.

ik kan geen ING pas toevoegen aan mijn wallet op een android. Maar via de ing app kan ik gewoon mobiel betalen. Sterker nog ik kan ook schakelen tussen Rabobank en ING als ik dat wil

Ik kan in mijn ING app niet mobiel betalen hoor. Dat doe ik gewoon met mijn Apple pay wallet. Zal wel iets speciaal voor Android zijn.
Apple pay is geen losse app die je moet installeren trouwens, dat is gewoon een vaste functie van iPhone, de wallet, waar ik ook kan wisselen tussen verschillende passen en banken.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:26

Ik kan in mijn ING app wel mobiel betalen, moet je je pas toevoegen en dan kun je je telefoon gebruiken om mee te betalen.

Dorus

Berichten: 13221
Geregistreerd: 06-04-04

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:51

Is ook enkel voor Android beschikbaar:
https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... roid%206.0.

iPhone heeft Apple Pay dus dat zullen ze voor de iPhone app niet ontwikkeld hebben. Of Apple heeft daar niet aan mee willen werken, omdat ze graag hun eigen product naar voren duwen.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:52

8nnemiek schreef:
Ik kan in mijn ING app niet mobiel betalen hoor. Dat doe ik gewoon met mijn Apple pay wallet. Zal wel iets speciaal voor Android zijn.
Apple pay is geen losse app die je moet installeren trouwens, dat is gewoon een vaste functie van iPhone, de wallet, waar ik ook kan wisselen tussen verschillende passen en banken.

Mijn man heeft een IPhone ik een Android en wij beide kunnen gewoon met de mobiel (geen wallet, gewoon de ING -app) betalen.

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:00

Beetje offtopic mss maar is het geen optie om vam bewindvoering naar budgetbeheer over te stappen?
Dan heb je alsnog een beheerder die ervoor zorgt dat alle vaste rekeningen overgeboekt worden, losse rekeningen kun je indienen en je hebt nog een vinger aan de pols en kunt waar nodig meer begeleiding etin krijgen of juist afbouwen.
Je hebt dan wel meer eigen verantwoordelijkheid wb het betalen vd facturen etc tov bewindvoering.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:20

Brainless schreef:
Mijn man heeft een IPhone ik een Android en wij beide kunnen gewoon met de mobiel (geen wallet, gewoon de ING -app) betalen.

Heeft je man dan misschien de zakelijke ing app ofzo? In de gewone app heb ik alleen de optie geld overmaken, betaalverzoek aanmaken en qr code scannen.
Ik kan daar online ook niks over vinden.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:55

Ik vraag mij af op dit een beslissing van de bank is.
Het kan ook dat Apple zelf mensen onder bewind uitsluit. Hetzij vanuit hun eigen interpretatie van de US wetten of om andere redenen.

Door PSD2 en Sepa wetgeving is veranderd wat een bank doorgeeft aan een collega bank of betaaldienst. Misschien ziet Apple nu meer van de betaler.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:03

Nu weet ik niet wat de regels zijn.
Maar kan mij voorstellen dat die heeel erg frustrerend is.
Je doet je best om goed mee te komen en dan lijkt het net of je nu wordt gestraft daar voor.

Hopelijk komt er helderheid. Zodat je weet waar je aan toe bent.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:07

BigOne schreef:
Is het na vijf jaar niet mogelijk om toch zelf je zaken te regelen? Je kunt het blijkbaar wel wanneer iemand over je schouder meekijkt.

Wat een vreemde opmerking?
Ik vind dit juist heel verstandig om te doen, zouden meer mensen moeten doen vóórdat ze in de schulden raken :j

@TS: ik heb geen verstand van Apple Pay, maar wil je dus wel even een compliment maken dat je zo verstandig bent geweest om bewindvoering in te zetten! Jammer dat ze op deze manier nog een drempel opwerpen in dit soort situaties.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:13


Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:54

ik kreeg laatst een nieuwe betaalpas van ING en moest de eerste keer ouderwets de pas in een apparaat steken en de pincode in toetsen om te betalen, daarna kon ik pas met Apple pay betalen en contactloos met de pas. Dit stond nergens in de brief die erbij zat, maar dit wist ik nog van de vorige keer dat ik een nieuwe pas kreeg. Misschien het proberen waard.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:02

lor1_1984 schreef:
Beetje offtopic mss maar is het geen optie om vam bewindvoering naar budgetbeheer over te stappen?
Dan heb je alsnog een beheerder die ervoor zorgt dat alle vaste rekeningen overgeboekt worden, losse rekeningen kun je indienen en je hebt nog een vinger aan de pols en kunt waar nodig meer begeleiding etin krijgen of juist afbouwen.
Je hebt dan wel meer eigen verantwoordelijkheid wb het betalen vd facturen etc tov bewindvoering.


Dit vind ik een hele goede :-) Doet jouw Bewindvoerderskantoor ook aan Budgetbeheer? Dan kun je gewoon bij dezelfde blijven :-)

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 15:38

Overstappen naar budget beheer hebben we naar gekeken idd. Maar ik heb bijstandsuitkering via de gemeente, ik wil wel werken maar ook mede door lichamelijke klachten lukt het werken niet…… bijstand vergoed wel de bewindvoering maar als ik overstap naar budgetbeheer wordt dat niet vergoed en moet ik al die kosten zelf betalen….. met al karig inkomen en alle bijkomende dure kosten ivm oa medicatie wat niet vergoed wordt en alle prijzen die omhoog gaan (boodschappen etc) is dat geen optie…. :o :(……. Ik zou ook graag verzekering willen om fysiotherapie goed vergoed te krijgen….. echter met stijgende zorgverzekingskosten en eigen risico wordt dat ook nog uitzoeken straks wat mogelijk is ……

We wachten gewoon de r3actie van ING af.