Ben ik de enige?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:30

Sabri schreef:
Het ligt er een beetje aan waar je woont. In bv het noorden of oosten zeggen ze vaker gedag dan in de randstad is mijn ervaring!

In onze wijk groet ook vrijwel iedereen elkaar, bij mijn ouders in de wijk vrijwel niet.

Het is afhankelijk van de plaats/regio

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:44

Ik zeg altijd iedereen gedag tijdens het wandelen en hier in Noord-Brabant zegt iedereen ook gedag terug of maakt een praatje met je.
Bij mijn ouders in Noord-Holland valt het me op dat ik dan meestal word aangekeken alsof ik iemand schuimbekkend naar de keel wil springen ofzo _O-

miereneter

Berichten: 2591
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:38

Toen ik in de binnenstad van Amsterdam woonde, deed ik dat ook niet hoor. Niet alleen passeren er daar honderd mensen per seconde, ze kijken je ook verschrikt aan als je gedag zegt en springen nog net niet de gracht in van het schrikken. Zo ongewoon is het namelijk. Nu ik in het buitengebied woon, groet ik iedereen die ik tegenkom. Maar die zijn op een hand te tellen en groeten meestal ook gewoon terug.

Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:49

Ik zeg nooit iemand gedag als ik aan het fietsen ben, ik woon in een dorp in Amsterdam (ja echt waar) en in sommige gebieden gebeurt het gedag zeggen niet.
ik werk sinds een paar jaar als postbezorger en soms bij het voorbij fietsen, zeggen mensen mij gedag of toeteren/zwaaien vanuit hun auto waarvan ik denk, wie ben jij? :') Ik zeg wel gedag terug.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:00

Ik weet nog dat ik daar het meest verbaasd over was toen ik ging studeren en op kamers ging. Het verschil met de grote stad en klein dorp. Ik was er net en groette iedereen op de fiets. Dat was er na een paar dagen ook wel vanaf :')

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:04

Ik ben erg van het groeten.

In de Randstad deed ik het niet met iedereen die ik vanaf de fiets zag, maar ik heb leuke gesprekken gehad met mensen waar ik eerst een jaar elke dag langs fietste, op gegeven moment ging groeten en van het een kwam soms het ander.

Op stal zeg ik hoi tegen alles en iedereen. 'Is een klein dorp.'

Drenten groeten trouwens vrolijk terug. Heerlijk.

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:06

Als ik fiets of loop groet ik ook iedereen die ik tegenkom.

Alleen niet in de stad waar je hordes mensen tegenkomt, dan blijf je bezig :=

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:12

verootjoo schreef:
Telpeva schreef:
Ik heb op de fiets nog nooit anderen begroet met een hallo, waar ik woon is dat niet gebruikelijk.


Nee? Wat doe je dan als je elkaar passeert?

Hier (midden van ‘t land) zegt eigenlijk iedereen wel gedag als je iemand tegenkomt.


Nou niks. Zonnebril op, oortjes in en ik negeer iedereen.

Behalve als ik met m'n kinderen ben, dan zeg ik iedereen gedag omdat ik het goede voorbeeld wil geven.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:13

Dat is al jaren zo. Ik vind sowieso dat jongeren (maar ook mijn generatie) veel meer afgesloten is van de wereld door die oortjes in continue. Op de fiets, in gesprekken, tijdens sollicitatie. Zelfs als de koningin op bezoek komt zag ik gister op tv...

prompter

Berichten: 11246
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:13

Op de fiets niet, maar iedereen uit ons woonblok groet elkaar (Vinex wijk) op straat

FleurSandro

Berichten: 1809
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:41

Ik groet eigenlijk ook altijd wel, niet altijd met spraak maar ook vaak gewoon met even oogcontact gevolgt met een knik en een lach. Op hele drukte fietspaden doe ik het niet, dan blijf ik bezig. :') Maar over het algemeen doe ik het wel altijd

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:58

In de stad zeg ik iets op het moment dat er oogcontant is en sowieso als ik diegene ergens van herken en zeker weet dat dat niet van TV is.
Maar ik woon in buitengebied en ben gestopt met als eerste iets zeggen. Vooral als ik mensen niet ken.
Tegenwoordig scheld ik soms mensen (met name wielrenners en automobilisten) zelfs uit.
Ik heb mijn hond keurig opgevoed om rekening te houden met andere weggebruikers en ik verwacht van die weggebruikers dat zij ook rekening houden met anderen. Stom van me uiteraard. Op een 60 km landweggetje kun je natuurlijk echt niet anders dan 60 km per uur of harder rijden, ook niet als je voetgangers of fietsers passeert. Ook niet als de weg vol staat met waterplassen of de wind oorverdovend waait... Stel je voor dat je een beetje vaart mindert en daarmee rekning houdt met iemand anders. Dus groeten doe ik alleen als ze rekening met mij houden, anders kunnen ze een middelvinger krijgen.
Zelfs wandelaars presteren het om je volstrekt te negeren terwijl het overduidelijk is dat ze je gezien hebben. In de stad begrijp ik het nog, in buitengebied niet.
Wat dat in de auto voorbij scheuren valt me vaak op dat er een klein kind naast zit en ik vraag me altijd af wat ze er van zouden vinden als dat kind langs de weg stond en iemand er zo aan voorbij zou razen?...

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:02

Snadrem schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoogstens door fossielen zoals ik en ouder :+

Ja maar fossielen zoals jij en ik zwaaien vooral om te voorkomen dat onze gewrichten ter plekke verkalken :+

Ik ga stuk!! :')

Zelf groet ik ook niet. Daarvoor kom ik teveel mensen tegen. Nou fiets ik ook alleen als het echt niet anders kan, en dat gebeurd hoogstens twee keer per jaar tijdens de bandenwissel van de Caddy :') maar deze stad is er niet dorps genoeg voor denk ik. Ik groet alleen bekenden, of mensen die ik ‘ken’ uit de buurt. Straatgenoten die ook met de container lopen te slepen bijvoorbeeld.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:04

Op de fiets doe ik dat ook niet altijd. Ligt eraan hoe druk het stuk is waar je fietst.
Met wandelen wel, zelfs al heb ik mijn oortjes in.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:11

Waar de paarden staan doe ik het wel, maar in amsterdam/amstelveen, waar ik de halve week ben, doe ik het niet.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:36

Verschil tussen stad en dorp is duidelijk te zien :+ Toen ik nog in de stad woonde groette ik in principe ook niet, tenzij het vlak voor de flat was waar ik woonde of we bijvoorbeeld samen naar binnen gingen. Hier in het dorp is groeten vrij standaard, en in het dorp waar ik opgegroeid ben (qua inwoners ongeveer de helft van waar ik nu woon) ook, daar kende zo ongeveer iedereen elkaar wel :')

haffiefreak

Berichten: 1682
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:48

Als wij net onze zoon van 8 in het bos lopen, zegt hij ook vaak hoi tegen iedereen. Maar dan zeggen zelfs de ouderen soms niet eens wat terug. Dan zie je soms een best teleurgesteld koppie. Dan zeggen we maar, niet iedereen zegt wat terug of die heeft het vast niet gehoord.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:54

Ik groet nooit iemand tenzij het eerst doen. Maar heb buiten eigenlijk altijd oortjes in en ik loop of fiets daar niet voor menselijk contact. Zie ook niet in wat voor toegevoegde waarde het heeft.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:57

Soms ben ik ook zo in mijn eigen wereld dat ik het niet eens doorheb dat er gegroet wordt. Geen onwil.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:58

miereneter schreef:
Toen ik in de binnenstad van Amsterdam woonde, deed ik dat ook niet hoor. Niet alleen passeren er daar honderd mensen per seconde, ze kijken je ook verschrikt aan als je gedag zegt en springen nog net niet de gracht in van het schrikken. Zo ongewoon is het namelijk. Nu ik in het buitengebied woon, groet ik iedereen die ik tegenkom. Maar die zijn op een hand te tellen en groeten meestal ook gewoon terug.


Die ervaring heb ik dan weer andersom. In de stad spreek ik niet iedereen aan als het druk is, dat is geen doen. Maar als je even oogcontact hebt ofzo, kun je prima gedag zeggen of een opmerking of praatje/grapje. Gaat altijd soepel.
In het buitengebied kijken mensen me juist aan als ik iets zeg. Je moet vooral geen grapje maken, er een beetje extravagant uit zien, of je hond los laten lopen (wat toegestaan is) dan komt het helemaal niet meer goed.
Mensen in de stad zijn veel toegankelijker!

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:14

hannelot schreef:
Hoi Bokkers,

Ik fiets iedere ochtend en middag 20 km naar school. En het valt me op dat niemand meer 'Hallo' zegt. Iedereen heeft haast en niemand geniet meer van fietsen. Hoogstens de oudere mensen zeggen Hallo en een enkele keer iemand van mijn leeftijd die hoi zegt. Ben ik de enige die dit opvalt? Of ben ik gewoon een ontzettende zeur?

Laat het weten alsjeblieft!
Groetjes Hannelot


Heh ik ben 38, introvert en kom uit de horeca. De perfecte combinatie om de laatste 10 minuten na een waanzinnig drukke dag tijdens het naar huis lopen als introver, maar zich als extrovert gedraagt, zich nog eens extra af te vragen 'zal deze persoon gedag zeggen? Moet ik hem/haar aankijken en ben ik niet awkward als ik wel/niet gedag zeg (want half het dorp kent mij ook nog eens, waarvan een deel mij niet herkent buiten het restaurant om en mij alleen maar awkward aankijkt als ik zwaai en doorloopt)'bla BLA.
Nouja, je hebt gelijk, ik ervaar dus hetzelfde en ervaar dus elke dag weer en awkward wandeling naar huis. Ik woon dan in 't Gooi. Ik mag graag fietsen en heb dit ondervonden:
- In 't Gooi zal meer dan dan 75% geen gedag zeggen. In datzelfde Gooi zegt misschien 50% gedag als jij het eerst zegt,
- In utrecht is het ongeveer 50/50, ongeacht of je zelf wel of geen gedag zegt.
- Als je naar Groningen kijkt: Dan zegt iedereen gedag als je in een rustig gebied zit, hetzij in de natuur of een rustig dorp.

Maargoed, je zegt het natuurlijk niet voor niks. Probeer je er iig niet al te druk om te maken, want hoe meer mensen (en hoe rijker, dat voegt ook nog een percentage toe) hoe asocialer ze er zijn. En dat zeg ik dus als anti-sociaal persoon in het hart van de drukte, waarin zelfs ik ervaar dat 'niemand' gedag zegt, in een wereld waarvan mij verwacht wordt dat ik tegen iedereen gedag zeg.

RanjaRietje

Berichten: 592
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:23

Oh ja hoor! Altijd wel, maar niet iedereen zegt wat terug maar de meeste wel, bekende zwaaien we altijd na. Ook als je ze in de tuin ziet bijvoorbeeld of hoi, hallo, moi. Vinger opsteken en Moi! op het platteland is dat een gewoonte denk ik zo ben ik opgegroeid :D

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:32

Ik woon in de randstad en zeg regelmatig gedag, maar lang niet altijd krijg ik een reactie terug. En soms juist een grote glimlach terug :D

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:32

RanjaRietje schreef:
Oh ja hoor! Altijd wel, maar niet iedereen zegt wat terug maar de meeste wel, bekende zwaaien we altijd na. Ook als je ze in de tuin ziet bijvoorbeeld of hoi, hallo, moi. Vinger opsteken en Moi! op het platteland is dat een gewoonte denk ik zo ben ik opgegroeid :D


Nog nooit gehoord van moi. Waar komt dat vandaan dan?

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:32

Ik woon in een klein dorp. Het is een kwartiertje fietsen naar een dorp waar je boodschappen kunt doen. En hier zegt iedereen hoi. Ook jonge mensen. Ik vind 't wel gezellig.

Dat is met de normale bevolking. In de zomer is het hier enorm toeristisch, en tegen toeristen zeg ik alleen iets als ze eerst hoi tegen mij zeggen. Klinkt misschien bot maar het is ook een beetje verspilde moeite anders.

En als ik in een wat groter dorp wat verder weg ben, of in de stad, zeg ik dan weer geen hallo. Behalve dan inderdaad tegen bekenden.

Wat ik dus eigenlijk doe is inschatten waar het wel en niet gebruikelijk is om hoi te zeggen en waar en wanneer niet, en daar dan naar te handelen.