Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:09

had je nou niet beter vd tour die je toch al aan het maken was kunnen genieten en daarna kijken wat er nog kan? Volgens mij is het uitzicht daar ook mooi. Zit je met je snufferd op bokt :)

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:54

BeFunny schreef:
Wees blij dat ze de veiligheid voorop stellen ;)

Volgens mij is dat ook niet het probleem van TS.

TS had het graag van te voren te horen gekregen zodat ze op dat moment nog kon beslissen om wel of niet mee te gaan.

Als ik een tour boek die door omstandigheden anders wordt dan kan het zijn dat ik wil annuleren.
Niet omdat ik het belachelijk vind dat ze denken om mijn en andere deelnemers hun veiligheid.
Maar misschien wil dan liever helemaal die tour niet maken.

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:05

Aah nu snap ik het. Het is niet de reis die anders is maar een dagtripje dat eerder geboekt was? Dat had wel netjes geweest als ze je op zijn lieten weten dat er een grote kans was dat de trip anders zou doorgaan dan gepland. Dan was het nog je eigen keuze geweest

paardje87

Berichten: 925
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 19:10

IHN schreef:
had je nou niet beter vd tour die je toch al aan het maken was kunnen genieten en daarna kijken wat er nog kan? Volgens mij is het uitzicht daar ook mooi. Zit je met je snufferd op bokt :)


Volgens mij lees je nergens dat ik niet geniet van de tour. 4 berichtjes in 12 uur durende tour voel je niet.

Als je alles had gelezen wat was getypt had je begrepen dat het daar niet om ging. Het gaat om het feit dat dit een dag trip is waarbij ze de afgelopen 4 dagen al elke keer moesten annuleren vanwege de regen en nu het door lieten gaan zonder te communiceren naar ons dat de kans heel groot was dat we de geplande tour niet konden doen en dat er een volledig andere tour van werd gemaakt zonder enig akkoord van de rest.

paardje87

Berichten: 925
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 19:13

We hebben overigens net te horen gekregen dat we 25% van het bedrag terug krijgen. Zouden jullie hier mee akkoord gaan?

Rekening houdende met het feit dat we van de 12 uur durende tour 10 uur in de bus hebben gezeten en een volledig andere tour hebben gekregen + alle dingen die we als alternatief opgelegd kregen hadden we als eens eerder gezien.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:06

Ja ik zou er akkoord mee gaan.
Puur omdat ik vakantie heb en er verder ook geen energie in zou willen steken.

Ik ben dan liever van vergeten, doorgaan en weer genieten!

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:20

paardje87 schreef:
IHN schreef:
had je nou niet beter vd tour die je toch al aan het maken was kunnen genieten en daarna kijken wat er nog kan? Volgens mij is het uitzicht daar ook mooi. Zit je met je snufferd op bokt :)


Volgens mij lees je nergens dat ik niet geniet van de tour. 4 berichtjes in 12 uur durende tour voel je niet.

Als je alles had gelezen wat was getypt had je begrepen dat het daar niet om ging. Het gaat om het feit dat dit een dag trip is waarbij ze de afgelopen 4 dagen al elke keer moesten annuleren vanwege de regen en nu het door lieten gaan zonder te communiceren naar ons dat de kans heel groot was dat we de geplande tour niet konden doen en dat er een volledig andere tour van werd gemaakt zonder enig akkoord van de rest.


joh, ik maakte een geintje. Zet er zelfs nog een lachsmiley achter. Ik snap heus je ergernis.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:42

Ja daar was ik zeker mee akkoord gegaan. Al had ik waarschijnlijk al niet geklaagd want niemand kan hier wat aan doen - overmacht.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 03:08

Even om zeker te weten dat ik het goed begrijp: je boekt een (losse) tour waarin ze zeggen dat je 4 dingen gaat zien. Vervolgens stap je in en pas als je goed en wel onderweg bent (en dus niet meer weg kunt) zeggen ze ‘oh toch niet, we gaan maar 1 van deze dingen zien plus wat random andere zaken’.

Als dat het geval is en je niet mee was gegaan als je dit had geweten, dan zou ik niet akkoord gaan met 25% korting. Want je hebt een dag gehad die helemaal niets toevoegde omdat je overal al geweest was. Dat konden zij niet weten maar dat maakt niet dat ze het niet vooraf zouden moeten aankondigen imo.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:25

Yessy schreef:
Even om zeker te weten dat ik het goed begrijp: je boekt een (losse) tour waarin ze zeggen dat je 4 dingen gaat zien. Vervolgens stap je in en pas als je goed en wel onderweg bent (en dus niet meer weg kunt) zeggen ze ‘oh toch niet, we gaan maar 1 van deze dingen zien plus wat random andere zaken’.

Als dat het geval is en je niet mee was gegaan als je dit had geweten, dan zou ik niet akkoord gaan met 25% korting. Want je hebt een dag gehad die helemaal niets toevoegde omdat je overal al geweest was. Dat konden zij niet weten maar dat maakt niet dat ze het niet vooraf zouden moeten aankondigen imo.


Dit dus.

Ik krijg een beetje het gevoel dat ze de tour gisteren maar door hebben laten gaan na een aantal dagen annuleren zodat ze in ieder geval konden cashen, ondanks dat ze dondersgoed wisten dat ze bijna een volledige andere tour gingen maken dan welke verkocht was.

Ik had echt op mijn strepen gaan staan en aangegeven dat het niet netjes is dat er vóór vertrek niet is aangegeven dat de tour volledige anders zou gaan worden en dat op dat moment niet de mogelijkheid is geboden de tour kosteloos met volledige refund te annuleren.

Naast het feit dat de ts nu een hoop geld kwijt is voor een tour die ze absoluut niet wilde doen omdat ze alles ervan al eerder gezien heeft, is ze óók een vakantie dag kwijt daardoor.

Had de touroperator voor vertrek 's morgens netjes aangegeven dat de itinerary volledig omgegooid zou gaan worden, dan had de ts kunnen besluiten niet mee te gaan en de dag een invulling te geven met iets wat ze wél had willen zien/ doen.

Nu zat ze 10 van de 12 uur in een bus, heeft ze eigenlijk niets gezien wat ze wilde zien, is ze een hoop geld kwijt én een vakantie dag verloren.

Absoluut niet netjes van de touroperator!

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:43

Ik neem aan dat het verhaal is zoals Yessy het zegt. Ik zou het er zelf bij laten zitten en maar genoegen nemen met een mindere trip. Ik vind je echter geen zeur als je het volledige bedrag terug wilt.

Palmera

Berichten: 9486
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:00

Ik werk in dit soort business. :)

Veranderingen van een tour kan op het laatste moment plaatsvinden. Niet door mijn schuld. Maar door bv een plotseling weeralert. Kan zowel regen als hitte zijn. Dan sluiten wandelpadrn, natuurparken, uitzichtpunten, etc, etc per direct. En kunnen we daar niet meer heen.

En het is mij idd wel eens gebeurd als we al onderweg waren. Dan improviseer ik ter plaatse en is het gewion jammer als iemand in de bus die plek dan al eens heeft gezien.

Als we het wel tevoren weten melden we het, en ervaring is dat er dan nauwelijks annuleringen komen.

Die 25% vind ik netjes.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:01

Ja goh, ik wilde iets soortgelijks typen als mvdende eigenlijk.... afhankelijk van hoe erg je er van baalt en in hoeverre de gemaakte tour toch nog wel leuk was. Als je al balend in die bus zit en er niet uit kan, en rondgesleept wordt langs allemaal dingen die je helemaal niet (nogmaals) wilt zien, en je bent dan dus ook nog een dag kwijt van je vakantie die je véél liever anders had ingevuld...dan kan ik me voorstellen dat je gewoon je geld terug wilt of kosteloos alsnog de beloofde tour wilt kunnen maken als de omstandigheden daarvoor weer okee zijn.

Was het an sich toch nog wel een leuke dag dan zou ik zeggen de helft terug ofzo.

Maar ik val vooral over het stukje van al onderweg zijn en dan pas te horen krijgen dat de route totaal anders wordt. Als dat echt zo gegaan is vind ik dat echt een hele slechte zaak, ik zou me dan een beetje gekidnapt voelen ofzo, als ze al wisten dat ze een andere route gingen rijden voordat je instapte maar het niet hebben gezegd zodat je geen keuze had om mee te gaan.

Voor hetzelfde geldt heb je afgesproken om specifiek op de beloofde plekken iets te doen ofzo en had je dan desnoods ander vervoer er naartoe willen regelen op die dag.... die kans ontnemen ze je ook op die manier.

Palmera

Berichten: 9486
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:03

pmarena schreef:
Ja goh, ik wilde iets soortgelijks typen als mvdende eigenlijk.... afhankelijk van hoe erg je er van baalt en in hoeverre de gemaakte tour toch nog wel leuk was. Als je al balend in die bus zit en er niet uit kan, en rondgesleept wordt langs allemaal dingen die je helemaal niet (nogmaals) wilt zien, en je bent dan dus ook nog een dag kwijt van je vakantie die je véél liever anders had ingevuld...dan kan ik me voorstellen dat je gewoon je geld terug wilt of kosteloos alsnog de beloofde tour wilt kunnen maken als de omstandigheden daarvoor weer okee zijn.

Was het an sich toch nog wel een leuke dag dan zou ik zeggen de helft terug ofzo.

Maar ik val vooral over het stukje van al onderweg zijn en dan pas te horen krijgen dat de route totaal anders wordt. Als dat echt zo gegaan is vind ik dat echt een hele slechte zaak, ik zou me dan een beetje gekidnapt voelen ofzo, als ze al wisten dat ze een andere route gingen rijden voordat je instapte maar het niet hebben gezegd zodat je geen keuze had om mee te gaan.

Voor hetzelfde geldt heb je afgesproken om specifiek op de beloofde plekken iets te doen ofzo en had je dan desnoods ander vervoer er naartoe willen regelen op die dag.... die kans ontnemen ze je ook op die manier.

Gekidnapt. :roll: Alsjeblieft, niet zo overdrijven. :')

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:11

Goh, ik wist dat deze reactie zou komen _O-

Als je mee moet een route langs waar je eigenlijk echt geen zin in hebt om een kostbare vakantiedag aan te besteden, de andere kant op dan waar je verwachtte naar toe te gaan, dan kan ik me voorstellen dat je dat een beetje (begrijpend lezen!) zo ervaart ja. Dan zou ik echt balen als een stekker als ik die hele lus mee "moet" terwijl ik helemaal die kant niet op wilde.

Maar kans is natuurlijk groter (en verstandiger) dat je er dan het beste van maakt en probeert ook dan een fijne dag er van te maken.

Getup

Berichten: 8329
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:01

Echt zo zonde van je energie, als je perse zo op je strepen en rechten moet gaan staan zoals hierboven.

Superjammer natuurlijk , TS. Ik zou gewoon lekker accordeon gaan met die korting en verder van m'n vakantie genieten

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat zijn mijn rechten? Bustour gooit route om

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:21

Ik vind 25% een beetje een matige vergoeding voor een tour die helemaal is omgegooid. Ik denk dat ik zelf pas vanaf 50% akkoord zou gaan. Vooral ook rot dat je het dan idd pas te horen krijgt als je al onderweg bent. Ik snap dat er geld verdiend moet worden en dat ze zo snel mogelijk weer willen proberen die route te rijden, en dat men er op het laatste moment toch achterkomt dat dit nog niet lukt. Maar dat het de dagen van tevoren wel netjes is afgezegd met geld terug zou mij wel een vervelend gevoel geven. Ik zou eenmaal thuis even uitpluizen wat precies je rechten zijn en desnoods juridisch advies inwinnen.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:29

paardje87 schreef:
We hebben overigens net te horen gekregen dat we 25% van het bedrag terug krijgen. Zouden jullie hier mee akkoord gaan?

Rekening houdende met het feit dat we van de 12 uur durende tour 10 uur in de bus hebben gezeten en een volledig andere tour hebben gekregen + alle dingen die we als alternatief opgelegd kregen hadden we als eens eerder gezien.


dat lijkt of jij er eigenlijk niet mee akkoord wilt gaan. Ik zou aangeven wat je hier aangeeft (10 uur in bus, en alle dingen al eens gezien). Het is makkelijk praten overmacht. Maar voor jou was het kennelijk een grote teleurstelling. Ik weet niet wat de tour kostte, maar 75 % betalen voor iets waar je niet voor gekozen hebt voelt voor mij niet fair. Maar ik vraag me wel af:wanneer hebben jullie de nieuwe route doorgekregen? Toen de bus al reed of net voor je instapte? Dat maakt wel een verschil.

edit:ik lees net dat het dus echt IN de bus pas gezegd is. Aangezien het de 4 dagen ervoor afgezegd is en het niet geregend heeft moet het dus bekend zijn geweest en gaat argument van pas im bus te horen krijgen dat zaken gesloten zijn niet op. Ik zou dus niet akkoord gaan met 25%.

paardje87

Berichten: 925
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 10:04

Jildau schreef:
Ja daar was ik zeker mee akkoord gegaan. Al had ik waarschijnlijk al niet geklaagd want niemand kan hier wat aan doen - overmacht.


In principe is het geen overmacht want ze wisten al 4 dagen lang dat de route niet begaanbaar was en hadden ook elke tour hiervoor al gecanceld, zoals aangegeven staat in mijn vorige berichten :)

paardje87

Berichten: 925
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 10:09

pmarena schreef:
Ja goh, ik wilde iets soortgelijks typen als mvdende eigenlijk.... afhankelijk van hoe erg je er van baalt en in hoeverre de gemaakte tour toch nog wel leuk was. Als je al balend in die bus zit en er niet uit kan, en rondgesleept wordt langs allemaal dingen die je helemaal niet (nogmaals) wilt zien, en je bent dan dus ook nog een dag kwijt van je vakantie die je véél liever anders had ingevuld...dan kan ik me voorstellen dat je gewoon je geld terug wilt of kosteloos alsnog de beloofde tour wilt kunnen maken als de omstandigheden daarvoor weer okee zijn.

Was het an sich toch nog wel een leuke dag dan zou ik zeggen de helft terug ofzo.

Maar ik val vooral over het stukje van al onderweg zijn en dan pas te horen krijgen dat de route totaal anders wordt. Als dat echt zo gegaan is vind ik dat echt een hele slechte zaak, ik zou me dan een beetje gekidnapt voelen ofzo, als ze al wisten dat ze een andere route gingen rijden voordat je instapte maar het niet hebben gezegd zodat je geen keuze had om mee te gaan.

Voor hetzelfde geldt heb je afgesproken om specifiek op de beloofde plekken iets te doen ofzo en had je dan desnoods ander vervoer er naartoe willen regelen op die dag.... die kans ontnemen ze je ook op die manier.



Zoals mvdende typte voelde het ook in de zin van gewoon willen cashen en het risico maar nemen. Als ze het voor het instappen zeiden en we dan nog een keuze konden hadden gekregen hadden we namelijk niet gegaan. Nu was het telkens tijdens de tour oh hier gaan we niet heen, oh dit gaat niet lukken, oh we gaan nu dit doen ipv…
Ik denk dat het uiteindelijk wel 4 keer is veranderd en de eerste keer hoorde we na een 30 min/ een uur al.

We hadden ook gewoon zelf een auto om dingen te bekijken dus we wilde deze tour specifiek om even te kunnen relaxen en uit het raam te kijken zonder zelf op de weg te moeten letten.

Tourguide heeft echt het beste gedaan wat hij kon maar hij was een freelancer en ingehuurd en hoorde ook elke keer op het laatste moment van de meldkamer dat hij en de buschauffeur de route moesten omgooien dus hij was ook erg teleurgesteld in het feit dat ze het eigenlijk al lange tijd wisten.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:12

Overmacht is als je onderweg bent op de geplande route en ineens gebeurt er iets waardoor de planning plotseling niet door kan gaan. Als ze echt al wisten dat het (wellicht / waarschijnlijk) niet zou gaan lukken om de afgesproken route te rijden hadden ze dat moeten zeggen voordat mensen in de bus stapten, zodat ze hadden kunnen kiezen of ze die andere route dan wel wilden rijden of dat ze dan liever wat anders gingen doen die dag.

Lang niet iedereen gaat voor zijn plezier 10-12 uur lang met een bus mee := Zat mensen die dat alleen voor lief nemen omdat ze heel graag naar een bepaalde bestemming willen. Als je dan ineens op deze manier een hele andere kant op gesleept wordt mag je best balen.