Hoeveel spaargeld baby

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky

Berichten: 5072
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 12:49

Hi bokkers,

Ik ben gek op spaarpotjes en heb er met de komst van de baby ook 1 voor haar gemaakt. Ik twijfel alleen over de hoogte van het bedrag. We zetten nu elke maand 50 euro op een rekening in haar naam waar we zelf niet bijkunnen en 300 op een rekening waar we wel zelf bijkunnen. Dit is voor studie, rijbewijs, etc. als ze 18 is.

Hoe doen andere bokkers dit? Ben benieuwd naar andere meningen of tips & tricks :D

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:55

Mijn vriend en ik doen allebei €2,50 naar een rekening waar mijn zoontje bij kan als hij 14 is en €10 naar een rekening voor 18+.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:56

Wij zijn begonnen met 15e per maand en ik verhoog dat bedrag nu jaarlijks met 5e per maand zolang er rek is. En verder waar mogelijk kbs.

Ik ben begonnen met sparen op een rekening met hun naam maar vond dat toch erg riskant en zag de meerwaarde niet dus spaar nu voor ze op mijn eigen naam met een spaardoel. Bedrag wat er al op stond heb ik laten staan.

Stef_Diva

Berichten: 162
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:59

secricible schreef:
Wij zijn begonnen met 15e per maand en ik verhoog dat bedrag nu jaarlijks met 5e per maand zolang er rek is. En verder waar mogelijk kbs.

Ik ben begonnen met sparen op een rekening met hun naam maar vond dat toch erg riskant en zag de meerwaarde niet dus spaar nu voor ze op mijn eigen naam met een spaardoel. Bedrag wat er al op stond heb ik laten staan.


Heb je dit uit laten zoeken of dit kan? Of maak je dan gebruik van de eenmalige belastingvrije schenking? Daar zitten namelijk best wat voorwaarden aan, waarvoor ze het dan in mogen zetten.
Wij sparen juist bewust al op hun naam (komt met 18 vrij) om zo te voorkomen dat ze schenkbelasting moeten betalen.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:01

wij doen 10 euro per maand per kind. hebben nu drie kindjes. zouden nog graag een vierde ter zijne tijd willen.

elke maand 50 euro is netjes maar als je dus meer kindjes wenst word het nogal een kostenpost.

wij storten daarbij wel extra met verjaardagen/sinterklaas/kerst en tussen door.
wij zullen binnenkort wel een rekening openen voor de oudste die is nu 12. daar zullen we dan wat zakgeld op storten waar hij met een pinpas zelf bij gaat kunnen. we zijn er nog niet overuit wat voor bedrag dit gaat zijn en of dit eenmalig in de maand is of wekelijks.

aanvulling grote kosten rijbewijs etc doen we gewoon van onze eigen rekening. dit hoeven de kindjes niet zelf te bekostigen
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 16-10-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:02

Wij sparen 50 euro per maand op een zilvervlootrekening op haar eigen naam.

Daarnaast heb ik een beleggingsrekening waar ik maandelijks 20 euro op plaatst. Deze is wel voor haar bedoeld, maar staat niet op haar naam.

Bij de tweede komend jaar willen we hetzelfde doen. We hebben het geluk dat we dat prima kunnen financieel.

Er zijn toch genoeg dure dingen ook die je voor kinderen gaat betalen? Rijlessen, studiegeld, trouwjurken/pakken. Daarvoor is er geen sprake van schenkbelasting.
Edit: ik vind de combinatie van deels hun eigen verantwoordelijkheid en deels onze keuzes hierin het fijnste.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 16-10-23 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:03

Wij doen 20 euro per maand naar haar spaarrekening. Die staat gewoon op onze rekening.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:04

Zelf heb ik voor beide kinderen een spaarrekening die tot hun 18e vast staat (eerder kan alleen voor specifieke doelen). Ik stort 50 per maand en ook vanuit opa/oma komt daar nog 30 per maand bij, totaal dus 80 per kind.

Maar sparen voor 18e vind ik niet perse een must, maar we zijn gelukkig in een situatie waar dat wel kan.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:05

Wij sparen ook 50 euro per maand per kind (2 kinderen). We hebben een zilvervlootspaarrekening geopend voor ze. Daar mag Max 600 per jaar op gestort worden. Als ze 18 zijn krijgen ze dan een bonus rente over het totaal gespaarde bedrag.

We willen straks ook gaan sparen voor grote kosten zoals studie rijbewijs enzo. Dat doen we dan op onze eigen rekening

Stef_Diva

Berichten: 162
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:06

linoleum schreef:
Wij sparen 50 euro per maand op een zilvervlootrekening op haar eigen naam.

Daarnaast heb ik een beleggingsrekening waar ik maandelijks 20 euro op plaatst. Deze is wel voor haar bedoeld, maar staat niet op haar naam.

Bij de tweede komend jaar willen we hetzelfde doen. We hebben het geluk dat we dat prima kunnen financieel.

Er zijn toch genoeg dure dingen ook die je voor kinderen gaat betalen? Rijlessen, studiegeld, trouwjurken/pakken. Daarvoor is er geen sprake van schenkbelasting.


Ja dat is ook zo
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat ze er mee willen/mogen doen.
Mijn ouders spaarden voor ons, op onze naam, het kwam vrij en dat was het. Wil je het echt in 1 keer overzetten van de ene op andere rekening spreek je wel van schenking.

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:16

€50 per maand op een spaarrekening die op naam van dochter staat. Bij het openen van de rekening hebben we er €1000 op gezet. En de grootouders storten rond d’r verjaardag ook wel eens een extraatje.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:17

Wij sparen bewust een deel niet op haar/hun naam, zodat het juist niet ineens vrij komt en ze ineens een boel geld hebben waarmee ze alles kunnen doen. We sparen op eigen rekening om de dingen te kunnen betalen, waar je als ouders een groot cadeau kan geven, maar het wel al dingen zijn die je nu al kan voorzien.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:18

Wij sparen samen 50 euro per maand gewoon via onze eigen bank, je kan daar spaarpotjes aanmaken / losse rekeningen zeg maar die gewoon onder je eigen rekening vallen. Daar doen we al sinds zijn geboorte dus 50 euro per maand op storten. En ook verjaardagsgeld gaat daar op. We zien dan wel waarvoor hij dat mag gebruiken en wanneer. We hebben eigenlijk z'n rijbewijs in gedachten maar we zien wel hoe het loopt :)

Omdat we nog in de laatste fase van de verbouwing van het huis zitten, en nog extra zonnepanelen hebben geplaatst enzo, hebben we het geld uit zijn spaarpotje wel gebruikt en hebben we nu officieel een lening bij hem lopen, haha :)) Kind weet van niks verder want is nog maar 8, hij krijgt het wel weer terug voordat hij het nodig heeft ;)

Ik heb zelf ook nog een Dela spaarplan geopend, waar ik ook 50 euro per maand op stort. Dat is een plan waarbij je zelf vast kan stellen hoe lang het loopt. Je geld staat vast. Tegen een kleine boete kan je het wel opnemen. En een goed rendement, ik geloof 3,5% rente ofzo? En potentieel ook winstdeling. En omdat het Dela is is het meteen ook iets dat een mooi bedrag uitkeert bij overlijden.

Ik heb het zo afgesloten dat het uitkeert bij overlijden van mijn man, of dat het uitkeert aan het eind van de looptijd en dan is het voor die kleine. Maar het geld is dus sowieso niet ineens weg ofzo en als het ècht nodig is kunnen we er altijd bij tegen een acceptabele boete.

Dus er lopen 2 spaarplannen voor meneer.

Met 50 euro per maand vanaf geboorte zit je (zonder rente) toch al aan 10.200 euro op z'n 17e, dus dat tikt toch best lekker aan +:)+
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-10-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:19

Ik weet niet of ik mijn dochter met erg veel geld vertrouw als ze 18 is. Ik spaar dus in haar naam.

Op dit moment hebben we de kinderbijstand niet nodig dus die gaat naar haar rekening. Zon €250 per kwartaal.

DemDeempel

Berichten: 1081
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:24

Wij hebben een rekening waar wij maandelijks 50 euro op storten voor baby uitgaven zoals we het noemen, nieuwe autostoel, nieuw bed etc. Als we zo financieel ruimer zitten, lees kinderopvang is niet meer nodig haha, willen we ook gaan beleggen.

Misschien anders dan anders, wij sparen niet voor hem zodat hij op zijn 18e een zak geld krijgt. Hebben wij beiden ook niet gehad. Wat wij wel heel belangrijk vinden is hem ondersteunen met zijn grote uitgaven zoals rijbewijs en studie.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:26

Ik spaar 50 euro in de maand. Zoon is nu 11. Is ondertussen best een mooi bedrag geworden. Mn moeder stort er ook nog 10 euro per maand op. Ik vind het alleen lastig om te bedenken hoe ik dat nou ga doen als ie 18 (oid) is. Ga ik m dan dat geld geven? Ga ik daar de studie/rijbewijs van betalen?

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:32

Stef_Diva schreef:
secricible schreef:
Wij zijn begonnen met 15e per maand en ik verhoog dat bedrag nu jaarlijks met 5e per maand zolang er rek is. En verder waar mogelijk kbs.

Ik ben begonnen met sparen op een rekening met hun naam maar vond dat toch erg riskant en zag de meerwaarde niet dus spaar nu voor ze op mijn eigen naam met een spaardoel. Bedrag wat er al op stond heb ik laten staan.


Heb je dit uit laten zoeken of dit kan? Of maak je dan gebruik van de eenmalige belastingvrije schenking? Daar zitten namelijk best wat voorwaarden aan, waarvoor ze het dan in mogen zetten.
Wij sparen juist bewust al op hun naam (komt met 18 vrij) om zo te voorkomen dat ze schenkbelasting moeten betalen.


Of wat kan? Het hele bedrag aan hun schenken met hun 18e? Nee, dat kan niet als het niet onder de belastingvrije voet blijft.


linoleum schreef:
Wij sparen bewust een deel niet op haar/hun naam, zodat het juist niet ineens vrij komt en ze ineens een boel geld hebben waarmee ze alles kunnen doen. We sparen op eigen rekening om de dingen te kunnen betalen, waar je als ouders een groot cadeau kan geven, maar het wel al dingen zijn die je nu al kan voorzien.


Dit dus inderdaad. Ik vind het geen goed idee om een kind op zijn 18e een heleboel geld te overhandigen "en succes ermee".
Een studie of rijbewijs kan ik ook voor ze betalen en mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld nog tijdens mijn studie maandelijks met een bedrag ondersteunt toen ik direct het huis uit ging. Zoiets zie ik me ook doen voor onze kinderen. Daarnaast hebben ze in die tijd meerdere keren bijgesprongen bij een tegenvallende rekening en daarmee kun je prima onder de belastingvrije voet blijven. En anders kun je nog eenmalig 28k schenken zonder doel als je dat wel wil.

Als je dat wel wilt kun je dus beter op hun naam sparen, maar ik heb dus juist gekozen daar mee te stoppen. Daarnaast zullen mijn kinderen in mijn specifieke situatie mogelijk wél nog een zak geld krijgen op hun 18e, waar ik niet per sé heel blij van wordt, dus het laatste wat ik wil is daar nog eens geld aan toevoegen. Ik vind 18 jaar echt veel te jong om 1000en euro's spaargeld te moeten beheren.


Iris82 schreef:
Ik spaar 50 euro in de maand. Zoon is nu 11. Is ondertussen best een mooi bedrag geworden. Mn moeder stort er ook nog 10 euro per maand op. Ik vind het alleen lastig om te bedenken hoe ik dat nou ga doen als ie 18 (oid) is. Ga ik m dan dat geld geven? Ga ik daar de studie/rijbewijs van betalen?

dat hangt er dus vanaf hoe je spaart. Als je op zijn naam spaart komt dat bedrag op zijn 18e ineens vrij. Als hij geen 18 is moet je het schenken en is het dus belangrijk om te kijken wat de spelregels zijn van de belastingdienst, afhankelijk van welk bedrag je hebt gespaard. 13k mag je niet zomaar in 1x schenken, maar je kan wel bijvoorbeeld 2 jaar achter elkaar 6k schenken
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-10-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky

Berichten: 5072
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 13:35

Veel verschillen tussen de bedragen! Zo te zien overdrijven wij misschien wel een beetje. Ik heb het eigenlijk ook helemaal niet doorberekend.

Spaarrekening op naam kind is inderdaad ook handig om er geen schenkbelasting over af te hoeven dragen!

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:36

Iris: ik denk dat ieder dat voor zich bepaald. Onze insteek is dat het geld gewoon van ons blijft, tot we het geven. En dat we het geven voor dingen die een steuntje in de rug zijn op weg naar volwassen worden.

Dus bvb. een rijbewijs of andere cursus ofzo. Of wie weet ontstaat er een situatie dat hij heel graag een mooie reis wil maken of een brommer wil ofzo, of iets om zelf geld mee te verdienen. Aankoop van een huis, of iets anders.

En misschien 1000 euro geven van: geef dat maar uit waar je het aan uit wilt geven. Dat hij dan iets onbenulligs kan kopen van een mooie nieuwe telefoon, TV of weet ik wat.

Wij neigen er wel naar om hem wel zelf te motiveren om geld te verdienen. Stel hij wil zijn rijbewijs halen / een autootje kopen, dan voel ik er ook wel wat voor om te zeggen dat hij daar zelf een baantje voor moet nemen. En alles dat hij verdient, verdubbelen wij dan ofzo, ter extra motivatie :)

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:38

Sky schreef:
Veel verschillen tussen de bedragen! Zo te zien overdrijven wij misschien wel een beetje. Ik heb het eigenlijk ook helemaal niet doorberekend.

Spaarrekening op naam kind is inderdaad ook handig om er geen schenkbelasting over af te hoeven dragen!


300x12x18= bijna 65k. Dan is het wel goed om er over na te denken wat je daarmee wil, want zo'n bedrag aan je kind schenken vind de belastingdienst heel interessant.

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:48

Interessant topic! Ik lees graag even mee, ik ben ook geneigd om zelf te sparen en wellicht een kleine spaarrekening op zijn/haar naam te zetten.

Mijn broer heeft zich bijv in de schulden gewerkt destijds toen die 18 werd, dus ik ben er ook klein beetje huiverig voor. Nu had ik zelf ook een spaarrekening die mijn ouders voor me gespaard hadden en heb ik daar zelf mijn meubels etc mee gekocht. Dus ik ken beide kanten dat het goed en fout kan gaan :')

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:52

Ik heb zelf ook wel de illusie dat je bij een kind van 14-15 kan zien of je ze zou vertrouwen met een bups geld. Dan kun je dan ook nog jaarlijks de 6k belastingvrije schenking op een spaarrekening op hun naam storten. Dan staat daar zo 25k op. Maar misschien schat ik dat wel verkeerd in :+

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:56

Maar dan kan je net zo goed wachten tot ze echt wat meer volwassen zijn toch? Dan smeer je het uit over iets meer jaar, is ook niet erg?
Het is wel fijn als ze een start hebben voor als ze op zichzelf willen, straks denk ik alleen nog maar meer met deze huizengekte :=

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:57

Ik vindt 50 euro per maand erg veel. Mijn ouders hadden vroeger (60 jaar gelden) voor ons ook een zilvervloot rekening. Het bedrag wat ze toen kwijt waren was voor hun toen best wel veel. En toen wij 18 waren was het geld wat op de rekening stond door de inflatie een potje van niks. Dus zij hadden het als het ware uit hun mond gespaard en wij hadden er weinig aan. Ik meen dat ik mijn rijbewijs er van gehaald heb.

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:59

Ik denk dat is gaat en staat met goede opvoeding en voorlichting over geldzaken. Veel jongeren kunnen slecht sparen, maar dit is zeker niet generatie gebonden.

Mijn ouders hadden voor mij ook een spaarrekening waar ze geld op hebben gezet al die jaren. Ik denk dat daar een paar duizend op stond uiteindelijk? Maar voordat ik überhaupt daarbij kon werd mij dus ook geleerd om mijn zakgeld en verjaardagsgeld wat te sparen. Dat ging ik dan handje contantje naar de bank brengen en later ruilde ik het met mijn ouders bijvoorbeeld. Zo leerde ik eigenlijk van jongs af aan al met geld omgaan. Op een gegeven moment kreeg ik inderdaad toegang tot die rekening maar ik heb ook nooit gedacht om dat allemaal op te maken. Ik ben er jarenlang niet eens aangekomen maar alleen geld bij gezet en nu nog. Is best een leuk bedrag geworden. Heb die basis van mijn ouders altijd als noodpotje gezien voor onverwachte zaken of voor de investering in bijvoorbeeld de studie (laptop/boeken). Zomaar een smak geld geven aan iemand die daar wat minder wijs mee omgaat kan inderdaad wat risico's geven.