Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 17:38

Wij wonen in een oud huis dat helaas veel gas verbruikt om warm te blijven :( . We hebben gelukkig wel zonnepanelen en willen dus liever meer stroom dan gas gebruiken.

Maar wat is het meest geschikt en wat werkt bij jullie? Ik zie hier regelmatig Bokkers met allerlei prachtige oude huizen dus hier is vast ervaring. Ik zal een beetje te googlelen, maar je hebt van alles zie ik, wat is het meest geschikt? Een convectorkachel, een elektrische kachel, een infraroodpaneel? We hoeven er niet het hele huis mee te verwarmen, maar het zou fijn als we er onze keuken warm mee kunnen houden.

Ik hoor het graag! Alvast bedankt1

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:44

In de woonkeuken hebben wij een airco hangen, en verwarmen daar momenteel mee.
Moest het echt veel kouder worden, dan gaat de cv pas aan.
In de keuken btw ook een degelijke houtkachel, en in de woonkamer een pelletkachel.

IR paneel hebben we op de badkamer aan het plafond, voor grote ruimtes zou ik die niet snel gebruiken.

En ja, ook een heel oud groot huis hier (uit 1898 of zoiets) wel dubbel glas, isolatie e.d. maar geen spouwmuur.

Mando

Berichten: 15734
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:52


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:03

Een infraroodpaneel is fijn als je telkens op dezelfde plaats zit/staat en er direct naast zit/staat. Het werkt bijv. goed in een kleine doucheruimte aan het plafond. Om een hele ruimte verwarmen is het niet echt efficient.

puppy1128

Berichten: 5022
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:20

Ik heb nu twee kacheltjes (1 boven 1 beneden) van de action. Werken prima, zelfs als ik de haldeur open laat. Heb ze wel pas een week in gebruik dus nog niet voor de echte kou gebruikt. Maar wil niet perse alleen elektrisch verwarmen, meer dat we minder/niet terug krijgen en minder gas gebruiken.

Als we bv de slaapkamer deur dicht doen en de kachel daar hebben staan, is de 750 prima (of 1250 voor het begin). Geluid maakt het niet echt. Stond echt naar dat ding te kijken of ie het wel deed. Toen ging ik voelen, oh ja die doet het wel. :')


Niet de meest luxe kacheltjes, maar om te proberen iig leuk. Kunnen altijd nog voor wat anders zoeken. Vooral de korte snoer vinden we wat onhandig. :D

germie

Berichten: 26091
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:24

Ik heb een 2000 watt elektrisch kacheltje. En die kan mijn woonkamer van 30 vierkante meter in een uur tijd 1.5 graad opwarmen. Is maar een heel klein ding. Ik had eerst een 2500 watt en die deed niets in die ruimte zeg maar.
Ik heb ook een terras IR kachel overwogen. Deze heb ik 1 middag kunnen proberen, maar moest terug omdat die niet goed was (je moest er tegenaan tikken en dan deed ie het en dan weer niet en weer een tik en weer wel, was ook overduidelijk gebruikt bij levering, heb er voor uitpakken foto's van gemaakt als bewijs). Die terrasdingen zijn eigenlijk voor buiten, maar geven wel veel warmte af. Het is er niet meer van gekomen om een andere te kopen, want de winter was voorbij toen ik m'n geld terughad van die kapotte.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:25

Als je van gas naar electra wilt dan wel bewust zijn dan electra ongeveer 3 keer duurder is dan gas bij cop 1 indien zelfde warmte. Of je zou veel terugleveren dan kun je nog enkele jaren dat overschot gebruiken afhankelijk van de afbouw salderingsregeling. Een infrarood paneel is hier in de badkamer, zolang de afstand tot jezelf minder dan 2 meter is dan gaat dat prima. In de badkamer zet je infrarood paneel een half uur voor betreden aan en bij verlaten weer uit. In een kamer en keuken alleen toepassen als je teveel geld hebt. Een convector kachel daar wordt je ook arm van. Het alternatief is, indien comfort niet belangrijk, een airco nemen en daar mee verwarmen. In deze periode zijn er airco's die wel 6 keer zoveel warmte geven dan er aan stroomkosten in gaat. Vanaf 5 graden vorst en kouder is gemiddeld gas goedkoper dan airco. Wij verwarmen nog 1 jaar tot maximaal 2 jaren met 2 airco's daarna komt hier warmtepomp. De airco's werken prima maar comfort onvoldoende hetgeen een persoonlijke beleving is.

8nnemiek

Berichten: 43489
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:55

Ik heb afgelopen week een infrarood paneel gekocht, maar daar blijkt dus behoorlijk veel verschil in te zitten qua kwaliteit, en de onze straalt echt nauwelijks warmte uit, daar moet je bijna tegenaan leunen om het warm te krijgen, dus die gaat helaas weer terug.
Wij verwarmen verder vooral met een elektrische sfeerhaard omdat we toch redelijk wat overproductie van de zonnepanelen hebben.. en verder met een Stoov dekentje om mijn kont warm te houden achter het bureau :Y)

DuoPenotti

Berichten: 30182
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:01

Wij hebben een houtkachel in de kamer.
In de losse keuken zit een airco die de keuken, maar ook berging met daar douche en toilet aankan.
Ik heb achter de pc een infrarood terrasheater hangen. Lekker voor schouders nek en rug, maar meer ook niet. Verwarmt ook alleen dat stukje lichaam en niet de ruimte. Net als een infrarood paneel.
De airco verwarmt ook wel heel anders dan cv en uiteraard kachel die beide ook een stralingswarmte hebben.
Bij de airco koelt het weer sneller af.

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:04

Hier de kachel nog niet aangehad.
Woonkamer van 87m2 dus wil zo lang mogelijk wachten. We zijn aan het overwegen om een kleine afscheiding te maken zodat de ruimte niet zo groot is om te verwarmen. We verwarmen voornamelijk elektrisch met de airco.

Maar vooralsnog is het hier 18,5 graad. En we hebben oodies om de eerste kou op te vangen :')

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:08

CV staat op 17 tot 17.5, als dat niet genoeg is onder wollen plaid, maak ik een kruik (babykruik, dus metalen fles met stoffen hoes waar 100graden water in mag).

Janneke2

Berichten: 22945
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:47

Let op met 'zet het IR paneel een half uur van te voren aan'.

Infrarood kan dan bijvoorbeeld de badkamertegels warm maken, maar ik vind het eigenlijk niet handig.

IR vind ik vooral erg geschikt om 'mens' te verwarmen, dus een paneel naast of boven de plek waar je vaak zit etc.
De lucht in de kamer wordt er verder niet warm van.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:10

Het is op het moment 16 graden in mijn appartement (hoekwoning, jaren '60, veel glas, ongeïsoleerd) omdat ik de verwarming eigenlijk niet gebruik (gas), dus heb ik vorige winter iets heel onconventioneels gemaakt. Ik heb een oude salontafel bij de kringloop gehaald en daar heb ik een zogenoemde 'Kotatsu' van gemaakt. Dat is een salontafel met een dubbel tafelblad waar een deken tussen zit. Aan de onderzijde van de tafel (onder het tafelblad) heb ik een IR bureau-warmtepaneel geplaatst en nu zit ik dus lekker op de grond, op een stoel zonder poten, met mijn benen onder die tafel. Het geeft hele plaatselijke warmte en blijft door een tapijtje met een beetje vloerisolatie aan de onderzijde erg lang warm zodat ik het warmtepaneel niet op een hoge temperatuur hoef te zetten. Gevalletje 'een beetje vreemd maar wel lekker' :')

marleen_usar

Berichten: 24691
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:11

Wij hebben een petroleum kachel, het is snel warm hier.

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:27

Maar problemen bestrijd je bij voorkeur bij de bron: het huis. Wat is de reden dat je dat (nog) niet doet?

Wil je elektrisch verwarmen zonder je arm te stoken is een airco (bi-directioneel) in de meeste gevallen de beste oplossing.
Mobiel werkt dat ook, zij het wat minder efficiënt dan een vaste set maar nog altijd goedkoper dan een convector of IR.
Nadeel van mobiele sets is dat ze vrij lawaaiig zijn.

Tieme
Berichten: 4981
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:05

Voor verwarmen van een keuken valt een IR Paneel al af. Die verwarmd alleen plaatselijk.

Ik zou in jouw geval aan airco denken of aan een convector kachel. Afhankelijk van de grootte van keuken. Er zullen vast mensen roepen dat deze convector kachel heel erg veel verbruikt. Mijn ervaring is anders.

Ik heb vorig jaar mijn woonkamer van 30 m2 verwarmd met een 2500 Watt convector kachel. Werkte super. Binnen 25 min had hij de kamer van 15 graden naar 20 graden verwarmd. Hij gaat even voluit in vermorgen en zodra hij de juiste temperatuur bereikt heeft gaat hij over op lager vermogen of uit. Hij slaat zelf weer aan om op laag vermogen op te warmen.

Dus mocht je voor een convector kachel gaan dan zou ik er 1 nemen met thermostaat. Dan blijven ze niet door verwarmen. Dit ding heeft me €125 euro gekost.

Nu hebben we airco. Rendement van gemiddeld 400%.
Voordeel dat je die voor meerdere doeleinden kan gebruiken. Koelen, verwarmen, ontvochtigen..

Heeft me van de zomer max 80 cent per keer gekost voor 10 uur koelen.

Nu is het nog niet heel koud dus zeer zuinig qua verbruik voor verwarmen.
Hij heeft gisteren zo'n 6 uur aangestaan en dit heeft me totaal 67 cent gekost.

Nu staat hij zo'n 3 uur aan en tot nog toe 31 cent verbruik.
Label c woning.
Airco is natuurlijk wel aan de prijs. Gaat al snel richting de €2000 voor een goede.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:57

Afbeelding
Vandaag verwarmen wij overdag continue 150 m3 energielabel B met airco. Verbruik nu 400 Wh. Vanavond wel warmer. Dat kost met zonnepanelen 6,7 cent per uur bij ons en zonder zonnepanelen 14 cent per uur.

MarrieLeen

Berichten: 11402
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:01

Wij gebruiken een verplaatsbare elektrische convectorkachel in de verschillende ruimtes (o.a. werkkamer, badkamer, keuken). Hiermee verwarm je snel kleinere ruimtes, zonder dat hiervoor de CV-ketel al aan moet.

Wij hebben er 1 van Mill en 1 van Eurom, en inderdaad met thermostaat, en verschillende vermogen-standen. Bij opwarmen even wat harder, en daarna over op laag verbruik om de kamer op die temperatuur te houden.

Zeker in combinatie met zonnepanelen hier ideaal voor de eerste kou/frisheid. :j

Mando

Berichten: 15734
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:50

Als het goed is komt morgen mijn mobiele Tesy binnen die ik boven in de slaapkamer kan gebruiken als de wind op die kant staat en het daar koud is.

Eigenijk is een mobiele gewoon heel makkelijk.

marleen_usar

Berichten: 24691
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:42

@Germie 1 1/5 graad in een uur gaat echt traag, mijn petroleum kachel doet daar 10 minuten over.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:55

Hier bij een ouder huis als bijverwarming een oliegevulde radiator. Het warmt redelijk vlot op& de warmte blijft veel langer hangen dan met een gewone convector kachel.
Bevalt prima, ook bij thuiswerken.

Een airco of houtkachel is ook fijn. Hier helaas (nog) geen optie.
De huidige oplossing werkt naar tevredenheid.

germie

Berichten: 26091
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:26

marleen_usar schreef:
@Germie 1 1/5 graad in een uur gaat echt traag, mijn petroleum kachel doet daar 10 minuten over.

Maar vast niet in een grote ruimte. Ik heb de woonkamer en keuken als 1 ruimte. En daar zijn eigenlijk geen extra kachels voor verkrijgbaar.

marleen_usar

Berichten: 24691
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:04

Ja toch wel een grote ruimte.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:26

Ik heb ze alledrie...het infraroodpaneel is lekker maar meer voor achtergrondwarmte. Geeft mijns inziens niet heel forse warmte maar is rustig en gestaag.

De convectorkachel is iets sneller en heeft bij mij twee standen dus kan ik redelijk regelen. Aangename warmte en beter bereik dan het infraroodpaneel.

Veruit favoriet is het allergoedkoopste elektrische blaaskacheltje. Simpelweg omdat ik het ineens steenkoud kan hebben en dan dus heel snelle warmte wil die overigens ook gerust na een half uur acuut uit moet omdat ik oververhit ben. Ik vind dat ding dus echt goud maar goed hij is niet zuinig.

In de tijd dat mijn zusje nog leefde was ik ook op zoek naar goede verwarming voor een extreem oud vervallen huis zonder mogeljikheid om flink het energienet te belasten en gas was uitgesloten. Destijds zijn we op een petroleumkachel uitgekomen en geen dag spijt van gehad. Heel fijne warmte! Zij had dat ding echt 16uur per dag sowieso aan staan maar de petroleum is ook behoorlijk aan de prijs.
Deze kachel heb ik nu ook staan maar nog niet in gebruik, die pak ik echt pas als het gaat vriezen.

DubbelFun

Berichten: 88873
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Warm blijven: Convectorkachel? Infraroodpaneel? Elektrische kachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:36

Ik heb een IR-paneel boven de bank hangen en die verwarmt mede de woonkamer. Het is nu bij de pc (waar ik veel zit :D ) 18,5 gr en op de bank (onder het paneel) 20 gr.
De cv blijft hierdoor op 1,5 staan en haalt 's ochtends de ergste kou uit de kamer. Zodra het paneel even aan staat slaat de CV uit.