Tips en ervaringen ADD gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 21:14

Hoi bokkers,

Ik ben er door een therapeut op gewezen dat ik misschien ADD heb en ze adviseerde om hier eens over in te lezen. Dit is vroeger nooit officieel bij mij getest maar ik heb vorige week een simpele online test gedaan en ik had 36 punten.
Bij 30 of meer punten heb je veel last van kenmerken die typisch zijn voor mensen met ADD, dus waarschijnlijk heb ik dan ook ADD. Daarnaast herken ik ook heel veel van de symptomen van ADD, er valt een hoop op zijn plek.
Sommige kenmerken van Hoog gevoelig of Hoog sensitief herken ik ook maar lang niet alle maar ik heb het er toch even bij gezet.

1) Wie kan zijn/haar ervaringen delen omtrent ADD? Voornamelijk op het werk maar ook in relaties. Ik heb namelijk het gevoel dat het nu veel (negatieve) invloed op mijn werk heeft.
2) Heb je met je leidinggevende en/of collega's gedeeld dat je ADD hebt?
3) Waarom wel of niet?
4) Heb je het gevoel alsof het meer begrip geeft op je werk?
5) Wat doe jij op je werk "anders" dan gewone collega's waardoor je goed kan functioneren?
6) Hoe kom je uit je hoofd?
7) Hoe kom je uit een negatieve spiraal?
8) Ben je ook Hoog gevoelig of Hoog sensitief?
9) Zo ja, heb je daar ook tips voor?

Momenteel werk ik net 2,5 maand bij een nieuwe werkgever. In het beging ging dit goed en vonden ze dat ik het boven verwachting goed deed. Maar nu de laatste 2 weken heb ik te veel fouten gemaakt, sommige zijn wel aanzienlijk simpeler dan anderen.
Ik merk dat ik heel erg in een negatieve spiraal zit, ik zit er echt even doorheen. Ik kan heel slecht in het hier en nu blijven en maak het mezelf daarmee erg moeilijk. Mijn hoofd loopt echt letterlijk vast, ik kom er niet uit. Nu wil ik niet zeggen dat dit allemaal door ADD komt maar ook als het beter gaat op mijn werk zijn veel kenmerken bekend.

Wat ik al doe:
- iedere ochtend voordat ik mijn werk ga 5 min geleide mindfulness om mijn brein bewust te trainen
- iedere ochtend voordat ik naar mijn werk ga een positieve zin/mantra opschrijven over mijn werk (klinkt voor sommigen misschien zweverig maar zo probeer ik mijn hoofd in een positieve mindset te krijgen).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en goede tips kan geven.
Voor degenen die niet weten wat ADD is: https://www.psyq.nl/adhd

Mer1980

Berichten: 18868
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:13

Ik heb Add ben nu 43, het is in 2017 officieel geconstateerd. Emoties komen harder binnen en ik heb een enorm rechtvaardigheidsgevoel. Kan absoluut niet tegen onrecht en hou van rust. Regelmaat en structuur.

Daarnaast zijn mijn plus punten dat ik dingen zeer snel oppak, weinig uitleg nodig heb en goed scoor op mijn werk.

Maar, het werken voor een baas met collegas viel mij zwaar. Ik ergerde mij aan veel mensen, traagheid, domme fouten en kritiek moest mij netjes ingepakt gebracht worden anders voel ik mij persoonlijk aangevallen. Dat geeft zeker problemen in werk en relaties.

Ik heb 12 jaar terug de stap gemaakt naar het ondernemerschap. Beste keus ooit, als ik een fout maak ben ik zelf verantwoordelijk, ik werk in mijn eigen tempo met mijn eigen structuur. Heb het goed.

Mijn man is de belichaming van pure chaos. Alles wat ik niet ben, maar hij heeft een gladde rug. Eeuwig geduld en is rustig. Ofwel als ik weer eens flip dan blijft hij rustig. Natuurlijk ben ik niet makkelijk, hij ook niet en gaat het wel eens hard tegen hard. Hij werkt ook heel anders dan ik dus we hebben echt een verdeling anders gaat het niet goed, maar dit is de modus waarin wij het beste functioneren.

Ik zou het bespreken met je leidinggevende, want kritiek moet anders over worden gebracht en als ze het netjes doen dan kunnen ze het meeste van je inzet genieten. Waardering helpt veel meer dan afbranden. Dat is een betere tactiek dan de harde schop.

Jij kan het beste kijken hoe je dingen niet gaat over analyseren of proberen dingen vanuit de 3e persoon te zien zodat je het eens neutraal kan bekijken en iets niet als persoonlijke aanval. Dat heeft mij jaren gekost, maar ben er veel beter in geworden. Kan ook steeds beter mijn grenzen aangeven. Het gaat niet vanzelf, maar beetje bij beetje.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:16

Ik volg je even, er vallen bij mij de laatste tijd ook wat kwartjes waardoor ik ook begin te vermoeden dat ik iets anders functioneer dan anderen }:0

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:21

Er is een oud topic over adhd/add. Zal even zoeken of ik die nog terug kan vinden.

Gevonden
[MWS] AD(H)D, lotgenoten & tips?

Het is wel al weer even stil, maar wie weet kom je informatie tegen.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 23-10-23 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:28

Op Instagram staat heel veel fijne informatie. Vooral veel eigen ervaringen die ongetwijfeld voor veel aha momentjes kunnen zorgen.
Maar als je je niet hebt laten testen zou ik niet jezelf als ADD uitdragen. Daarna kan je eerst eens de tijd nemen om nog meer te laten landen en als er uit komt datvje hebt hebt kan je gaan overwegen wie je het wel en niet verteld

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 23:23

Ik heb afgelopen zomer de diagnose ad(h)d gekregen (het onoplettende type, wat eerst dus ADD heette). Ben nu 34. Hiervoor heb ik al jaren problemen gehad met mijn mentale gezondheid, en ik ben blij dat ik nu weet waarom sommige dingen voor mij anders werken dan voor anderen.

Ik heb geprobeerd je vragen te beantwoorden. Ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Het is nogal een lang verhaal geworden dus ik wil je vooraf al succes wensen met alle dingen waar je mee worstelt of vragen over hebt. Als je echt denkt dat je adhd zou kunnen hebben, zou ik aanraden een diagnose traject in te gaan en wellicht therapie daarop gericht te volgen. En voor de herkenning zijn er inderdaad veel social media accounts met herkenbare posts!

1) Wie kan zijn/haar ervaringen delen omtrent ADD? Voornamelijk op het werk maar ook in relaties. Ik heb namelijk het gevoel dat het nu veel (negatieve) invloed op mijn werk heeft.

Ik heb momenteel geen relatie dus daar kan ik minder over zeggen. Maar qua werk, daar merk ik dat ik snel ben afgeleid. Ik kan gesprekken/vergaderingen minder goed volgen. Als iemand (mondeling) vraagt of ik iets wil doen, schrijf ik het meteen op anders ben ik het weer vergeten. Soms heb ik uren dat ik vooral naar het scherm zit te staren omdat het werk te moeilijk/saai is of dat ik niet weet hoe ik het beste verder kan. Maar aan de andere kant, als er iets nieuws uitgezocht moet worden, dan heb ik binnen de kortste keren alles duidelijk voor iedereen op een rijtje. Als er ergens een technisch probleem is, rust ik bij wijze van spreken niet voor ik de oplossing heb gevonden. Die twee dingen zijn juist heel handig in mijn werk. Dus het heeft voor- en nadelen :)

Daarnaast heb ik vooral thuis moeite met het op orde houden van mijn huishouden, gezond eten en sporten. Het vasthouden van een routine voelt voor mij vaak letterlijk onmogelijk. En starten aan een taak die ik niet leuk vind maar wel nodig is? Brain says no :wave:

2) Heb je met je leidinggevende en/of collega's gedeeld dat je ADD hebt?

Ja. Wel pas na de officiële diagnose door een psycholoog/psychiater.

3) Waarom wel of niet?

Ik heb een heel begripvolle leidinggevende. Hij steunt mij altijd en geeft me alle ruimte om te zijn wie ik ben en om aan te geven wat ik nodig heb om goed te kunnen werken. De meeste collega's van de afdeling weten het ook. Het was ook iets wat mij heel erg bezig hield dus het was soms lastig om er niét over te praten. Sorry collega's :=

4) Heb je het gevoel alsof het meer begrip geeft op je werk?

Ik kreeg eigenlijk al veel begrip. Ze wisten al wel dat ik soms overprikkeld kan raken of snel moe ben. Er werd al rekening met me gehouden en dat is nu nog steeds.
Maar ik heb echt een super fijne werkgever, dat kan ook anders zijn.

5) Wat doe jij op je werk "anders" dan gewone collega's waardoor je goed kan functioneren?

Voor mijn gevoel niet zoveel, maar ik ben ook hoogbegaafd en gebruik dat om te maskeren. Het helpt ook dat ik een solo functie heb, dus ik los dan snel mijn eigen fouten weer op :=

Ik heb wel een noise cancelling koptelefoon die ik soms opzet als er teveel omgevingsgeluid is. En ik kan thuiswerken als ik dat wil (maar dan ben ik helemaal snel afgeleid dus ik zit liever op kantoor).

En soms neem ik, als ik geen afspraken heb staan, een middag vrij als ik merk dat concentreren er die dag niet in zit.

6) Hoe kom je uit je hoofd?

Als ik hier een handleiding voor had was ik nu rijk denk ik :+

Het over-analyseren herken ik heel erg. Ik kan heel goed in cirkeltjes blijven denken. De standaard antwoorden zijn toch door te bewegen, of door erover te praten.
En medicatie helpt mij ook omdat de 6 sporen met gedachten en de 3 liedjes op de achtergrond een stuk stiller worden :) maar dat is iets om na een diagnose met de psychiater te bespreken.

7) Hoe kom je uit een negatieve spiraal?

Therapie? :7
Uit een negatieve spiraal komen is moeilijk. Het heeft voor mij lang geduurd en een hoop moeite gekost (en het blijft altijd een work in progress) maar ik heb uiteindelijk geleerd om mezelf te vergeven voor de fouten die ik maak. Ik mag zijn wie ik ben, ik mag fouten maken en mijn waarde als mens hangt niet af van hoe schoon mijn huis is...

"No one ever shamed themselves into better mental health" (uit het boek How to keep house while drowning, een aanrader)

8) Ben je ook Hoog gevoelig of Hoog sensitief?

Prikkelgevoelig, in elk geval.


9) Zo ja, heb je daar ook tips voor

Noise cancelling headphones zijn echt fantastisch! Daarnaast heb ik ook Loop oordopjes waar je nog wel gesprekken door kan horen, maar het omgevingsgeluid wordt gedempt.
En verder; niet teveel hooi op je vork nemen, ook niet als anderen dat wel doen. Genoeg rust nemen, het liefst lekker alleen. Dat werkt voor mij het beste.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:38

Alvast een disclaimer: dit is een monster van een bericht. Hier zijn de kopjes waar ik over praat in het geval dat het hele bericht in een keer te veel is :=
-mijn eigen diagnoses en aanpassingen op werk
-leren over adhd en je brein
-social media en adhd community
-het accepteren van je diagnose
-met je brein meewerken en niet ertegen
-positieve mindset tips
-emoties en gevoelens tips
-werk en oordelen tip
-einde

Ik heb een waslijstje aan dingen :=

Waaronder adhd en hooggevoeligheid. Ik zit zelf onder indicatie beschut. Dus mijn baas krijgt ondersteuning van de gemeente en ik krijg minder werkdruk. Ik doe het namelijk heel slecht op zelfs het kleinste beetje werkdruk. Die spiraal die je noemde herken ik dus enorm.

Heb je je eens verdiept in waarom mensen met adhd (en ook add. Het is in principe hetzelfde) moeite hebben met bepaalde dingen? Ik denk dat het je misschien heel goed kan helpen :j
Een plek waar ik veel heb geleerd is youtube. Ik weet niet of je Engels spreekt. Maar zo ja, dan adviseer ik je om eens naar het youtube kanaal "How to ADHD" te kijken. Jessica heeft enorm veel filmpjes over adhd waar je heel veel van kunt leren en ook enorm veel tips om te helpen met bepaalde dingen waar veel mensen met adhd moeite mee hebben. En ze heeft zelf ook adhd trouwens :)
Een ander iets waar ik enorm veel van heb geleerd is de Huberman Lab Podcast. Die gaat dan niet specifiek over adhd maar neurobiologie (oftewel, hoe ons brein werkt). Hij heeft afleveringen specifiek over adhd ook, maar ook afleveringen over focus, energie, productiviteit en veel andere dingen waar adhders vaak moeite mee hebben. Ook dingen als je slaap en je eetpatronen kunnen namelijk beïnvloed worden door adhd. Nogmaals, deze podcast is Engels. Het kan ook iets ingewikkelder zijn dan how to adhd. Maar, ik kan de podcast vrij goed volgen. En ik ben niet een persoon waar je moeilijke taal bij moet gebruiken (in beide Nederlands en Engels hoor. Ik spreek vloeiend Engels. Ik ben gewoon slecht met moeilijke woorden)

De neurodiverse community, waaronder adhd is op social media enorm groot. Dus als je wat rondzoekt vind je vanzelf super leuke en leerzame plekken waar er veel meer zijn die het ook hebben. Je leert ervan. En je zult in de reacties zien dat je niet alleen bent. Dus je kan ook connecten met mensen die het ook hebben, wat ik enorm fijn vind. Soms is het vrij eenzaam om te struggelen met adhd namelijk :=

Mij heeft mijn diagnose enorm geholpen. Aan de andere kant ben ik er nu eigenlijk eentje die er niet meer zo op focust als eerder. Adhd maakt een deel uit van mij. Ik heb adhd. Maar adhd heeft mij niet zeg maar. Ik laat het niet meer mijn hele leven dicteren. Dat deed ik eerst wel. Het heeft ook even geduurd voordat ik het volledig van mezelf kon accepteren. Dus neem voor jezelf ook de tijd om te wennen aan het idee dat je het hebt. Als dat lang nodig heeft is dat oke. Je hoeft daar niet over te haasten zeg maar :=

Ook adviseer ik je om met je brein mee te gaan leren werken. Niet ertegen. En als je over de tijd heen leert om dat te doen zul je ook vanzelf gaan begrijpen wat ik bedoel. Je hoeft niet altijd alles te doen zoals anderen het willen als het voor jou niet werkt. Een stom voorbeeldje: met de vaat hebben we allemaal geleerd dat je de vaat moet voorspoelen voordat je het in de vaatwasser zet.
Nou toen ik voor het eerst probeerde op die manier de vaat te doen kreeg ik het gewoon niet gedaan. En toen zag ik online iemand die hetzelfde probleem heeft en van haar therapeute de vraag kreeg "maar waarom laat je hem dan niet gewoon 2 keer draaien? Daar is toch niks mis mee?"
Dat heeft alles voor mij veranderd. En daardoor ben ik heel anders gaan denken over hoe ik dingen aanpak. Het hoeft niet altijd op de manier zoals we het geleerd hebben. Als voor jou iets anders werkt is dat ook prima. Vooral in je eigen huis. Jou huis dus ook jou regels :)

Ik zal ook zeggen dat mindfulness mij niet direct helpt. Maar voor heel veel andere adhders helpt het wel. En die positieve affirmaties doe ik zelf inderdaad ook :j
Ik schrijf ze niet alleen op hoor. Ik heb er een paar op mijn spiegel geschreven. Ik heb er zelfs schilderijtjes van gemaakt die ik overal heb hangen. Ik heb ze op mijn planner staan. Je ziet ze bij mij overal. Dat hoeft ook niet zweverig te zijn vinden. Het gaat er gewoon om dat die quotes je helpen te motiveren vind ik :j
Op dat gebied kan ik je misschien nog wel een leuke tip geven: de positiviteitspot
Ik heb een enorm grote pot die ooit zo'n tap was voor ranja enz. Ik heb hem nu in de woonkamer staan. Ik heb hem een tijdje elke dag gebruikt toen ik door mijn verwerkingsproces en burnout ging (das niet adhd. Das gewoon mentale gezondheid). En nu nog steeds gebruik ik hem vaker als ik een slechte dag heb.
Vroeger, elke dag na het avondeten of op het einde van de dag schreef ik dan op een klein briefje iets positiefs wat er die dag is gebeurt. Het kan een simpele foto zijn die je hebt gezien of een compliment wat je hebt gekregen. Het kan van alles zijn. Zolang het maar positief is. En ik schreef dat dan op in vorm van dankbaar heid. Bijvoorbeeld:
"Ik ben dankbaar dat ik op bokt hulp heb gekregen voor mijn add"
Ik noem maar even iets. Het helpt je om positiviteit èn dankbaarheid te oefenen wat ik beide heel belangrijk vind. Ik vouw dat briefje dan op en doe het in de pot. Wanneer de pot vol is dump ik alles op de grond en ga ik eens door die briefjes heen lezen. Wel een waarschuwing als je dat doet: het kan emotioneel worden :=
Mij heeft het enorm geholpen.

Als het gaat om positief zijn gaat het ook niet om dat je je altijd goed moet voelen. Adhders ervaren emoties heel vaak een stuk heftiger dan andere mensen. Dat is heel normaal. en hooggevoeligheid komt ook heel vaak voor bij adhd. Je hebt geloof ik ook 5 types van hooggevoeligheid. Moet je maar eens opzoeken. Ik heb de jackpot. Ik heb ze alle 5 :+
Het is oke om je hartstikke klote te voelen. Laat dat jezelf toe. Ik zeg altijd dat je gefrustreerd mag zijn dat je het licht aan het einde van de tunnel nog niet ziet. Zolang je maar in je hoofd houdt dat je weet dat het er is. Weten dat het er is maakt het niet minder frustrerend dat je het niet ziet. Maar het herinnert je er wel aan om niet op te geven :)
Dus, het is oke om je niet altijd goed te voelen. Uiteindelijk zijn emoties niet slecht of goed. Dat is iets wat we onszelf hebben aangeleerd door de maatschappij, maar dat klopt niet. Emoties zijn niet slecht of goed. Ze zijn alleen fijn of niet fijn om te voelen. En we voelen ze allemaal voor een reden. Ze hebben allemaal een nut en doel voor ons. Anders hadden we ze niet gevoelt.

Voor mij helpt het heel erg om mijn gevoelens ook op te schrijven. Dat geeft me de kans om ze te verwerken. En aangezien ik creatief ben maak ik er ook een hoop gedichten van die ik dan ook terug kan lezen omdat ik er zelf altijd lessen in stop :D
Misschien helpt het jou ook om je gevoelens op te schrijven. Dan hoef je ze niet in je hoofd te houden. En dan kun je ze rustig verwerken. Voor veel adhders helpt het. En het kan ook overweldigend zijn om zoiets als dit over jezelf te ontdekken. Laat jezelf toe om je er klote over te voelen. Het mag.

En nog kort over werk: ik denk dat het belangrijk is dat werkgevers weten dat je add hebt. Alleen niet iedereen op het werk hoeft het te weten natuurlijk. Iemand op werk vertellen dat je adhd hebt is heel dubbel. Vooral omdat heel veel mensen een oordeel klaar hebben staan zogauw je de naam laat vallen. En lang niet iedereen begrijpt hoeveel impact adhd kan hebben op je functioneren. Dat is helaas ook iets waar je misschien aan moet gaan wennen. Mensen hebben er vaak een eigen mening en zelfs oordeel over. Niet iedereen heeft er begrip voor. Uiteindelijk ben jij de enige die moet weten hoe het nou precies zit, hoe vervelend dat ook klinkt. Jij bent de enig die 24/7 met jezelf moet leven. Misschien niet leuk om te horen, maar wanneer je dat leert wordt het een stuk makkelijker om met andermans oordeel om te gaan.

Nou, een heel verhaal hier :=
Maar hopelijk heb je er iets aan. Als je meer tips en trucjes wil op gebied van werk, huishouden, emoties of iets anders omtrent adhd/add mag je me altijd een pbtje doen. Ik heb over de jaren veel geleerd erover. En ik zelf weet ook niet alle antwoorden en ik loop ook nog steeds wel eens tegen mijn adhd aan. Maar ik heb er veel meer vrede mee dan een paar jaar terug. Dus ik denk wel dat ik hulp kan geven :)
Uiteindelijk ben jij nog steeds jij. Met of zonder je add. Je add maakt alleen gewoon een deel uit van je leven. Iedereen heeft wel wat :)

Avalanche

Berichten: 16058
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:34

Ik heb ADHD.

Maar, ik raad je wel aan om voorzichtig te zijn met online tests. De reden daarvoor is dat iedereen weleens zijn sleutels vergeet, iedereen weleens dagdroomt, iedereen weleens heel veel energie heeft en daardoor stuitert.
Wat iets tot een stoornis maakt, is de mate waarin dat gebeurt en de frequentie ervan. Die nuance kan een psychiater wel beoordelen, maar wij leken heel vaak niet.

Als ik een online test doe over autisme komt er ook van alles uit, omdat ieder mens een bepaalde mate van autisme heeft. Dat heet de automatische piloot, en die heb je gewoon nodig om je dagelijkse taken uit te voeren. Als je dat niet zou hebben, heb je een probleem. Ik heb geen autisme. En zo is het met veel dingen. Dus ik raad je aan om via de huisarts een verwijzing te vragen naar een psychiater om je goed te laten testen.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 21:51

Ik wil iedereen die gereageerd heeft alvast heel erg bedanken, dat waardeer ik enorm! Het ging vandaag gelukkig ook weer een stuk beter, ik had vandaag een fijne werkdag :(:)
Ik reageer eerst even in het algemeen en dan persoonlijk op iedereen.
Een paar algemene vragen naar aanleiding van jullie reacties:
"Werkt (geleide) mindfulness/meditatie voor jullie wel of juist niet goed?"
Zelf gebruik ik nu namelijk de app Healthy Minds, welke ik ook zeker aan kan raden! Ik kan echt geen uren mediteren/mindfulness doen maar met deze app kan ik per oefening de tijdsduur in stellen en ook een spreker kiezen. Qua sprekers hebben ze sowieso altijd 1man + 1vrouw en soms zelf 4 verschillende opties! (Geen spam of promotie maar ik denk dat het mensen wel kan helpen)

Coaches en ook mijn therapeut raadde mij ook de VGZ (Midfulness Coach?) app aan. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Voor degenen die een officiële diagnose hebben laten doen, wordt dit vergoed door de zorgverzekering via de huisarts?

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:13

Je zal sowieso je eigen risico kwijt zijn. Minimaal 385 dit jaar.

Wil je snel geholpen worden kan ik je adhd centraal aanraden. Daar zit echter wel naast het eigen risico een eigen bijdrage aan vast. Eea. Staat op de website.
Voor alle routes die vergoed worden zal je een verwijzing moeten hebben van de huisarts.

De vgz app is een mooie uitgebreide app. Zeker de moeite waard.

ievie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:30

belle_boef schreef:
Je zal sowieso je eigen risico kwijt zijn. Minimaal 385 dit jaar.

Wil je snel geholpen worden kan ik je adhd centraal aanraden. Daar zit echter wel naast het eigen risico een eigen bijdrage aan vast. Eea. Staat op de website.
Voor alle routes die vergoed worden zal je een verwijzing moeten hebben van de huisarts.

De vgz app is een mooie uitgebreide app. Zeker de moeite waard.


ADHD centraal zou ik juist niet aanraden. Kennis had daar een vervelende ervaring mee en ze schijnen nogal te overdiagnostiseren (kijk maar eens op Google).

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:31

Ik ben 22 en dit jaar diagnose ad(h)d gekregen, na heel wat jaren problemen op school en ook na de middelbare geen opleiding vol kunnen houden. Zeg er wel meteen bij dat ik dubbele diagnose van ad(h)d en autisme heb, waarbij er wat overlap van symptomen is maar ook dingen die volledig tegenover elkaar staan.

Op werk weten mijn vaste collega's en mijn baas het. Simpelweg omdat ik het belangrijk vind dat zij het weten, en daarbij weten ze ook hoe ze mij kunnen helpen. Ik ben cassiere dus het gaat hier vooral om kleine dingetjes van de extra klussen niet vergeten, en omdat ik in een vaste ploeg werk hebben we daar een aardige routine in, waardoor ik niet snel taken vergeet.
Verder doe ik dingen niet enorm anders dan mijn collega's, alleen als er iets heel snel maar toch netjes moet gebeuren wordt het nog wel eens aan mij overgelaten, want mijn autisme en adhd kunnen heel goed samenwerken op dat gebied :')
Ik slik wel medicijnen, methylfenidaat, waardoor het een stuk minder druk is in mijn hoofd en ik beter kan concentreren. Ook buiten werk om helpt medicatie mij enorm omdat ik ook echt aan taken kan beginnen ipv in een soort van spiral te komen van "ik wil beginnen maar het lukt niet" en de hele dag op de bank te zitten.

Voor in je hoofd zitten en spiralen..ik heb jaren therapie gehad, beetje af en aan wel en ook bij verschillende mensen. Maar dit jaar cognitieve gedragstherapie gehad op een hele fijne manier, waarbij ik heb aangeleerd om echt uit die negative spiral te komen.

Even topic weer doorlezen voor andere vragen :')
Diagnose! Ik heb via mijn huisarts een doorverwijzing gekregen aan de hand van een snelle test, en hij heeft daarbij specifiek gekeken naar een kliniek die gedekt werd door mijn zorgverzekering. Dit was wel een wachttijd van dik 4 maanden, maar daarna ging het vrij snel. Ik heb 3 intake gesprekken gehad, waarbij we vragenlijsten besproken die ik had ingevuld (van tevoren opgestuurd gekregen). Deze vragenlijsten gingen over van baby tot nu zegmaar, ik had mijn moeder er ook bij om alles van het opgroeien zo goed mogelijk door te kunnen geven. Na die 3 gesprekken nog een keer een gesprek gehad met iemand anders voor de officiele diagnose, en toen was het klaar. Ik kon daarna nog kiezen voor wat ik wou qua behandeling, en daar zijn dus de medicijnen en cgt uitgekomen. Alles werd gedekt door de verzekering, en omdat ik met de therapie mn eigen risico er volledig doorheen geblazen had waren medicijnen ook helemaal gratis :')

Ik zat trouwens bij ggz Santana in heerenveen :)

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:46

Mindfulness kan helpen bij mij juist als ik het op mijn eigen manier kan doen. Als ik begeleid wordt krijg ik er juist paniekaanvallen van :=
Ik moet het dus wel echt op mijn eigen manier doen. Dus veel tips kan ik er denk ik niet op geven :=

Als je een verwijzing van de huisarts krijgt om eventuele adhd te onderzoeken kun je het vergoed krijgen :)

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:17

ievie schreef:
belle_boef schreef:
Je zal sowieso je eigen risico kwijt zijn. Minimaal 385 dit jaar.

Wil je snel geholpen worden kan ik je adhd centraal aanraden. Daar zit echter wel naast het eigen risico een eigen bijdrage aan vast. Eea. Staat op de website.
Voor alle routes die vergoed worden zal je een verwijzing moeten hebben van de huisarts.

De vgz app is een mooie uitgebreide app. Zeker de moeite waard.


ADHD centraal zou ik juist niet aanraden. Kennis had daar een vervelende ervaring mee en ze schijnen nogal te overdiagnostiseren (kijk maar eens op Google).


Tja, vervelende ervaringen kan je overal op doen.
En met schijn doe je niet zo veel. Mensen gaan daar al heen omdat ze meer dan gemiddeld een vermoeden hebben van adhd… heb je dat niet zal je eerder in een andere setting komen waar ze breder kijken. Met daarmee kans op andere diagnoses of missen van… overal is wel wat uiteindelijk.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 22:32

Mer1980 schreef:
Ik heb Add ben nu 43, het is in 2017 officieel geconstateerd. Emoties komen harder binnen en ik heb een enorm rechtvaardigheidsgevoel. Kan absoluut niet tegen onrecht en hou van rust. Regelmaat en structuur.

Daarnaast zijn mijn plus punten dat ik dingen zeer snel oppak, weinig uitleg nodig heb en goed scoor op mijn werk.

Maar, het werken voor een baas met collegas viel mij zwaar. Ik ergerde mij aan veel mensen, traagheid, domme fouten en kritiek moest mij netjes ingepakt gebracht worden anders voel ik mij persoonlijk aangevallen. Dat geeft zeker problemen in werk en relaties.

Ik heb 12 jaar terug de stap gemaakt naar het ondernemerschap. Beste keus ooit, als ik een fout maak ben ik zelf verantwoordelijk, ik werk in mijn eigen tempo met mijn eigen structuur. Heb het goed.

Mijn man is de belichaming van pure chaos. Alles wat ik niet ben, maar hij heeft een gladde rug. Eeuwig geduld en is rustig. Ofwel als ik weer eens flip dan blijft hij rustig. Natuurlijk ben ik niet makkelijk, hij ook niet en gaat het wel eens hard tegen hard. Hij werkt ook heel anders dan ik dus we hebben echt een verdeling anders gaat het niet goed, maar dit is de modus waarin wij het beste functioneren.

Ik zou het bespreken met je leidinggevende, want kritiek moet anders over worden gebracht en als ze het netjes doen dan kunnen ze het meeste van je inzet genieten. Waardering helpt veel meer dan afbranden. Dat is een betere tactiek dan de harde schop.

Jij kan het beste kijken hoe je dingen niet gaat over analyseren of proberen dingen vanuit de 3e persoon te zien zodat je het eens neutraal kan bekijken en iets niet als persoonlijke aanval. Dat heeft mij jaren gekost, maar ben er veel beter in geworden. Kan ook steeds beter mijn grenzen aangeven. Het gaat niet vanzelf, maar beetje bij beetje.

Hier herken ik dus inderdaad heel veel van. Ik kan best prima met collega's werken maar ik kan absoluut niet tegen oneerlijk behandeld worden.
Op zich kan ik er ook best goed mee omgaan als ik in sommige banen gewoon in het diepe gegooid wordt, maar dan moet een leidinggevende wel het vertrouwen geven en en mij los durven laten. Zit er dan ook serieus over na te denken om inderdaad iets met ondernemerschap te gaan doen maar dat vind ik ook wel heel spannend want onzekerheid en inkomen... (Mocht je hier nog tips over hebben of als ik hier eens over pb over mag sturen dan heel graag).
Ik twijfel heel erg om het met mijn leidinggevende te bespreken want ik heb (nog) geen officiële diagnose maar wil me wel laten testen.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 22:36

kosseh schreef:
Er is een oud topic over adhd/add. Zal even zoeken of ik die nog terug kan vinden.

Gevonden
[MWS] AD(H)D, lotgenoten & tips?

Het is wel al weer even stil, maar wie weet kom je informatie tegen.

Super bedankt, ik heb er al even in gekeken. Het enige nadeel vind ik dat hier ADD en ADHD door elkaar gaan, beide ervaringen worden gedeeld maar ik wil er alsnog binnenkort wat meer induiken.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 00:48

E4D schreef:
kosseh schreef:
Er is een oud topic over adhd/add. Zal even zoeken of ik die nog terug kan vinden.

Gevonden
[MWS] AD(H)D, lotgenoten & tips?

Het is wel al weer even stil, maar wie weet kom je informatie tegen.

Super bedankt, ik heb er al even in gekeken. Het enige nadeel vind ik dat hier ADD en ADHD door elkaar gaan, beide ervaringen worden gedeeld maar ik wil er alsnog binnenkort wat meer induiken.

ADD en ADHD zijn praktisch gezien hetzelfde hoor.

Even ter info: je hebt 3 typen ADHD. Je hebt de hyperactieve vorm. Je hebt de mentale vorm (in het Engels heet het inattentive maar ik heb geen idee hoe je dat fatsoenlijk naar het Nederlands vertaalt :') ). En je hebt het gecombineerde type, waarbij hyperactief èn mentaal dus samen komt

Het gecombineerde type is het meest voorkomende. Het mentale type wordt dus ook vaak ADD genoemd maar is in principe net zo goed ADHD als die andere twee :)
Dat type wordt ook vaker in meisjes en vrouwen gezien terwijl de hyperactieve kant vaker in jongens en mannen wordt gezien

Ikzelf heb het gecombineerde type.

Ook wel goed om te weten is dat mensen met het mentale type niet direct nooit hyperactief zijn. Het is meer zo dat hun hyperactiviteit dus in hun brein blijft zitten en er niet fysiek uitkomt. Oftewel, je brein staat nooit uit en staat altijd op 1000

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:10

Wat zou je reden zijn om het je leidinggevende ts vertellen?

Hier ook een vermoeden van ad(h)d wil me ook ooit laten onderzoeken. Had me ook laten verwijzen naar adhd centraal maar na wel 10x gebeld te hebben en steeds geen contact te krijgen heb ik het opgegeven. Dus wil me nogmaals laten verwijzen maar niet naar daar.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:25

Wat goed dat je er mee bezig bent.
Zelf heb ik het niet maar mijn broer wel en 99% zeker mijn moeder ook. Tevens meerdere collega‘s ermee gehad.
Ik zou het niet als zodaande bij je leidinggevende droppen omdat die er zeer waarschijnlijk niets mee kan. Immers is het zeer variabel hoe het uitwerkt op iemands leven.
Wat ik je eerder zou aanraden is om het aan te gaan als jouw intrinsieke eigenschappen. Wat kun je goed, wat is voor jou niet zo handig.
Stel dat je niet goed functioneert met veel mensen om je heen, dan is het handiger om kenbaar te maken dat je niet de persoon bent voor open-office of drukke meetings dan te zeggen: ik heb ADD.
Omgekeert zijn er vast ook veel dingen waar je juist sterk in bent.
Het is ook hartstikke legitiem om te zeggen dat je bijv. een ander soort functioneringsgesprek zoekt om beter tot uiting te kunnen komen (ipv de standaard veroordelende gesprekken die sowieso niet erg zinvol zijn). Ook is sneller emotioneel een kracht, geen handicap.

Niet goed tegen kritiek kunnen is lastig, dat is echt voor veel mensen lastig maar de uitwerking is anders. Het is wel iets waar je beter in kan worden. Dit zou ik wel aanspreken bij je leidinggevende omdat je misschien samen kunt zoeken naar de voor jou beste manier om (opbouwende) kritiek te ontvangen waardoor je hoofd niet meteen in overdrive gaat. Bijvoorbeeld door niet direct een reactie van jou te verwachten maar je eerst zelf er over na te laten denken en dan het thema 2 dagen later nog eens te reflecteren.

Het is doorgaans enkel een probleem in de omgang als mensen het voor zichzelf niet willen erkennen. Dan krijg je gedrag die anderen niet begrijpen en daar lelijk op reageren. Zo kan mijn moeder gewoon niet luisteren, gewoon echt totaal niet en maakt er vervolgens haar eigen versie van. Maar omdat ze dat zelf ontkent is ze dan vervolgens heftig gepikeert als je details uit een gesprek weg laat (omdat ze toch niet aankomen) en legt de schuld bij iedereen maar niet zichzelf. Zulke situaties zijn onnodig als ze zelf bijv. gewoon zou erkennen en aangeven wanneer ze de rust heeft voor informatie en wanneer niet.

Mijn broer functioneert perfect op zijn werk want dat is zijn passie, maar zijn huis is een bende en afspraken nakomen is lastig. Ik zou hem nooit vragen op mijn katten te passen omdat ik weet dat de kans groot is dat hij vergeet om ze te voeren bijv. Maar hij is super sociaal en loyaal en heeft een groot sociaal netwerk waar hij haarfijn in valt. Daar kan ik nog wat van leren :j

Het niet tegen onrecht kunnen zou ik persoonlijk niet specifiek onder ADD schuiven. Eigenlijk kan niemand daar tegen en niemand zou onrecht aangedaan moeten worden. Onrecht doet pijn, ook als iemand dat kan optisch gezien weet te onderdrukken of het weg kan stoppen (op wat diktator types na dan wellicht). Het verschil is meer hoe het tot uiting komt. Juist dat aan kunnen gaan zie ik als kracht. Gebruik dat bijv. door bij te dragen aan verbeteringen op de werkvloer die voor iedereen nuttig zijn. Idem met sneller aanvoelen van stemming, dat is een goed ding zodra je daar de juiste werkgever bij hebt.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:31

@Sizzle niet tegen onrecht kunnen kan wel een teken zijn van adhd. Je hebt zeker gelijk. Er zal geen mens op de wereld zijn die onrecht leuk vindt. Maar mensen mer adhd en vooral ook mensen met autisme hebben vaak een sterker gevoel voor recht en onrecht. Dit komt waarschijnlijk doordat de manier waarop emoties verwerkt worden bij adhd en autisme anders gaat dan bij andere mensen. Ik heb dat zelf ook. Een enorm sterk gevoel voor eerlijkheid en respect. Dat is ook hoe je mij het hardste kunt raken. Oneerlijkheid en onrecht aanrichten.

Ik geef je wel gelijk dat het moeilijk kunnen omgaan met onrecht alleen zeker niet gezien moet worden als een symptoom van adhd. Als je van allerlei andere, wat meer duidelijke symptomen hebt èn dat dan ook nog, dan zou ik zeggen van "ja, er is best wel eens kans dat je adhd ermee te maken heeft". Maar alleen het onrecht als symptoom nemen zeker niet. Alhoewel ik voor zover ik kan lezen wel zie dat ts dat ook niet doet :)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:59

Ik snap wel dat het anders verwerkt wordt maar onrecht doet letterlijk pijn in je pijncentrum. Ik denk dat je het eerder zo moet zien dat die pijnprikkel anders tot uiting komt.
Of je ADD automatisch met empathie voor anderen kunt koppelen weet ik niet. Mijn broer heeft een zeer groot hart, maar omdat zijn hoofd zo vol is, heeft hij weinig oog voor emoties van anderen. Idem met mijn moeder, die mantelzorgt het halve dorp, maar echt open staan voor gevoelens van een ander is moeilijk voor haar, die signalen komen niet binnen omdat het hoofd te vol is. Idem met hints, die komen ook niet aan, je moet het echt uitspellen. Is het daarentegen glashelder dat iemand iets onterechts aangedaan wordt omdat het duidelijk zichtbaar is, dan gaat meteen de schakelaar om en sleept mensen voor de rechtbank indien nodig. Heel indrukwekkend trouwens.
Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling om daar een discussie over te starten :o
Uiteraard is het ook voor iedereen verschillend.

Ik probeer meer hantvatten te geven voor een gesprek met een leidinggevende.
Als je kernpunt is: ik kan slecht tegen onrecht, dan een goedbedoelende leidinggevende daar niet direct wat mee. Sterker nog, die zal zich mogenlijk persoonlijk aangevallen voelen.
Zinvoller is dan om te zeggen: als mij onrecht wordt aangedaan of ik zie dat iemand onrecht wordt aangedaan, dan reageer ik zo of zo.

Probeer op een rijtje te krijgen wat er anders zou kunnen. Dat is echter niet iets wat je morgen weet, dat optimeren duurt een leven lang ben ik bang.
Het zal je echter wel helpen om de juiste werkomgeving te vinden die bij je past.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 00:02

belle_boef schreef:
Op Instagram staat heel veel fijne informatie. Vooral veel eigen ervaringen die ongetwijfeld voor veel aha momentjes kunnen zorgen.
Maar als je je niet hebt laten testen zou ik niet jezelf als ADD uitdragen. Daarna kan je eerst eens de tijd nemen om nog meer te laten landen en als er uit komt datvje hebt hebt kan je gaan overwegen wie je het wel en niet verteld

Ik wil morgen ochtend vragen om een doorverwijzing via de huisarts om te laten testen. Tot die tijd zal ik er op werk inderdaad niet iets over zeggen, of het moet ter sprake komen. Maar met sommige vriendinnen heb ik het er wel al soms over.
Welke accounts op insta volg jij over ADD?

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 00:09

Maartje1990 schreef:
Wat zou je reden zijn om het je leidinggevende ts vertellen?

Hier ook een vermoeden van ad(h)d wil me ook ooit laten onderzoeken. Had me ook laten verwijzen naar adhd centraal maar na wel 10x gebeld te hebben en steeds geen contact te krijgen heb ik het opgegeven. Dus wil me nogmaals laten verwijzen maar niet naar daar.

Ik twijfel hier wel echt serieus nog over maar de reden dat ik er over denk om het te vertellen is omdat ik dan o.a. hoop op meer begrip. Beetje hetzelfde als mensen die dyslexie hebben, je weet dat iemand er echt niks aan kan doen en dan is er vaak gewoon echt aanzienlijk meer begrip (tenminste dat idee heb ik, heb zelf geen dyslexie maar wel vriendin gehad die het had). Misschien dat er dan ook beter gezocht kan worden naar hoe ik beter met feedback om kan gaan enzv.
Velen zullen dit waarschijnlijk wel herkennen maar ik denk vaak te moeilijk en kan ook in mijn denken vast komen te zitten.
Maar voordat ik het er met een leidinggevende over zou hebben zou ik waarschijnlijk wel echt een eerst bevestiging via een diagnose willen en dat kan volgens mij nogal een tijd duren...

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:13

Los van een diagnose kan je altijd kijken hoe je beter met feedback om kan gaan. Daar heb je geen diagnose voor nodig.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:21

Of je op begrip stuit is heel verschillend.
Mijn (andere) broer is ooit ontslagen toen het woord dyslexie viel terwijl hij zijn werk prima deed.
Het kan heel zinvol zijn om uit te leggen dat je ADD hebt, maar alleen als het in een context geplaatst wordt en je zelf ook met oplossingen komt.
Alleen melden dat je „iets“ hebt is zelden een oplossing. Meestal bereik je daar enkel mee dat mensen denken dat je niet belastbaar bent. Immers weten ze niet wat het concreet betekend.