NaNoWriMo 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:55

Zet hem op Myrsky!

Dat lijkt mij ook het belangrijkst Annash!

Sagan wat knap zeg! Die 400 haal je wel weer in. Ik gebruik idd music, ik schrijf een verhaal met een enemies to lovers trope dus heb daar paar playlists van. Ik heb een eigen playlist gemaakt voor de 2 hoofdpersonages, een steamy scene lijst en een met instrumentale muziek.

Wow, vet knap Lestrange dat je zo vaak gewonnen hebt! 160.000 woorden, sodeknetter.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:03

Zojuist met 1681 woorden voor vandaag geëindigd *\o/*

Lestrange, 1000 woorden per dag zo lang vol houden? Respect hoor

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:12

Ik ben blij dat ik vandaag überhaupt weer tijd heb kunnen vinden := maar toch nog gelukt om 1090 woorden op papier te krijgen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:57

Waar halen jullie allemaal de tijd vandaan joh! Ik merk altijd pas dat ik weer wat ruimte in mijn hoofd krijg in een vakantie. 200 max is haalbaar voor mij per dag. Met soms eens een goede dag van een stuk meer, maar iets anders wordt het niet meer...

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:14

Lol, ik krijg mijn portie ook echt nog wel van geen tijd deze maand aan agenda te zien, maar de storm hield mij thuis. Daardoor extra tijd kunnen pakken deze week.^^
Vond het wel lekker hoor. Met koptelefoon op en dekentje over mij heen en thee naast mij en ik schrijf wel.xD

Annash
Blogger

Berichten: 26549
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:42

Lestrange, iedere dag 1000 woorden (of ander target) was voor mij ook een top manier om erin te komen eerder. Je boekt dan ook zo snel progressie, dat zorgt bij mij weer voor motivatie. Maar hoe meer ik leerde en mezelf ontwikkelde, en na het hele gebeuren met mijn agent, hoe moeilijker ik het vond om tevreden te zijn als bepaalde 'beats' nog niet op hun plek voelen. First draft of niet. En zo raakte ik in een oneindige cirkel van niet-afgemaakte first drafts. :') 20-40k is meestal waar ik vast raakte, met het doel dat een YA zoals ik ze schrijf zo'n 74-95k zijn afhankelijk van genre.

Sheran, ik heb gisteren na het werk even gezeten ervoor. Ene laptop dicht, andere laptop open. Denk dat ik totaal een uurtje kwijt was, daarna ben ik lekker op de bank geploft om te gamen. :') Realistisch gezien kan ik die 1200 woorden ook prima in een sprint van een half uur eruit krijgen, maar het is nu nog erg zoeken en wist nog niet wat de beste keuze zou zijn voor deze openingsscène. Al met al wel erg tevreden met de richting die ik genomen heb, waardoor ik nu ook direct het verloop van het hele hoofdstuk weet.

Mijn advies is om te proberen dagelijks (voor mij het liefst rond hetzelfde tijdstip) even te zitten. Op die manier werk je er echt naar toe en kom je op een gegeven moment ook meer 'on the zone'. NYT bestselling author (en goede vriendin van me) Susan Dennard heeft hier wel interessante artikelen en nieuwsbrieven over. Schrijven kun je trainen; dit heeft te maken met het 'aanleggen' (of in mijn geval: afstoffen :') ) van de zogeheten neural pathways. Die kun je trainen in allerlei dingen, niet alleen schrijven
Het is simpelweg hoe ons brein werkt en dit is wetenschappelijk bewezen.

Uit één van Susan Dennard haar nieuwsbrieven, rondom het topic "Engineering Story Breakthroughs". Daarin staan nog veel meer goede tips, maar dit even specifiek over neural pathways:


Think of it for a second from a neurological standpoint. What are our brains? They're a series of neural connections. Pathways along which signals speed.

The more we use a neural pathway, the thicker the myelin sheaths become—and the thicker those sheaths, the faster impulses move along the pathway. That's why practice makes perfect: our brains produce more myelin and the thoughts move more quickly.


But it also means our brains are really good at falling into ruts (why do you think bad habits are so hard to break?). Thoughts and impulses follow the same pathways over and over—the pathways with least resistance and most speed. It's efficiency, baby! Why change a "good" thing?

Well, if you're stuck in a story, those pathways work against you. You're imagining X character and Y character in a room, and the Z encounter you've imagined before is instantly what shows up for you to write...

Except you hate the Z encounter and don't want to write it. It doesn't work within the framework of the story anymore. Yet every time you try to conjure a new solution...your brain settles into the familiar pathways. You end up with the same conclusions, the same outcomes, the same useless Z encounter.

You have to step off those neural pathways. You have to forge new ones. You have to find the connections you hadn't seen before.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:48

Met pijn in mijn hart ontstip ik dit onderwerp. Ik wil dit heel graag. Ik wil erbij horen, laten zien dat ik dit kan, een monument creëren dat eeuwigdurender is dan brons - met andere woorden, ik wil heel graag een boek schrijven. Maar ik heb er domweg geen tijd en ruimte voor. Ik moet vooral nog heel veel lezen wat anderen geschreven: er ligt zó'n stapel boeken naast me.

Maar volgend jaar word ik graag weer wakker gemaakt. Als het dan in elk opzicht beter gaat, hou ik me aanbevolen!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:31

Sheran, ik begin soms 's avonds pas om 8 uur hoor.


Ik worstel met de world building, ik ga vaak te snel van scene naar scene en daar worstel ik wel eens mee hoe ik die world building beter kan oppakken en verwerken.

Jammer Musiqolog, wie weet volgend jaar!

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:54

Jammer Musiqolog, alvast tot volgend jaar dan.^^

World Building is ook een vak apart. Ik ben er ook mee bezig namelijk.xD
Meestal schrijf ik dan inderdaad wel door, maar heb plaatjes van Google naast mij liggen voor inspiratie en een logboek zodat ik altijd terug kan kijken wat ik ook alweer wilde. Dat helpt mij heel erg.

Nu ben ik Thomas Oldeheuvelt zijn boek Orakel aan het lezen en baal dat hij een stuk in zijn boek heeft wat ik ook ongeveer in gedachten had, dan heb ik altijd de neiging om de boel om te gooien. Is alleen niet handig tijdens Nano en zo komt het boek er ook nooit.

Herkennen jullie daar iets van? Hoe gaan jullie daar mee om?

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:33

xSagan schreef:
Jammer Musiqolog, alvast tot volgend jaar dan.^^

World Building is ook een vak apart. Ik ben er ook mee bezig namelijk.xD
Meestal schrijf ik dan inderdaad wel door, maar heb plaatjes van Google naast mij liggen voor inspiratie en een logboek zodat ik altijd terug kan kijken wat ik ook alweer wilde. Dat helpt mij heel erg.

Nu ben ik Thomas Oldeheuvelt zijn boek Orakel aan het lezen en baal dat hij een stuk in zijn boek heeft wat ik ook ongeveer in gedachten had, dan heb ik altijd de neiging om de boel om te gooien. Is alleen niet handig tijdens Nano en zo komt het boek er ook nooit.

Herkennen jullie daar iets van? Hoe gaan jullie daar mee om?


Ik schrijf fantasy en ik denk dat bijna onmogelijk is om echt iets compleets orgineels te doen. Ik worstel daar ook wel mee hoor.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:48

Dat het compleet origineel is heb ik inderdaad moeten afleren. Dat was echt zo’n vervelende eigenschap.

Het was echt meer van: die hele wereldopbouw van hem kwam zowat compleet overeen met die van mij en ik had dat stuk serieus nog nooit gelezen. Ik had echt een raar moment met het lezen er van.xD

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:51

Dat is wel bizar en kan mij ook voorstellen lastig, je wilt later niet beschuldigd worden van nadoen van andere auteurs alhoewel dat soms met bepaalde plots bijna niet vermijden is.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:22

Precies. Ik kan het gelukkig aanpassen door andere namen te geven. Dat scheelt al iets en dan kijk ik later wel wat nog te veel overeen komt. Nu alleen maar schrijven. Ik spaar trouwens mooie getallen dit jaar. Vandaag 4.444 woorden behaald. *\o/*

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:34

Wat goed zeg! Ik ga dit weekend switchen tussen verder schrijven en terug naar het begin gaan en editten . Ik ga het verhaal wat aanpassen want de opbouw ligt mij niet lekker.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:13

xSagan, ik kan me voorstellen dat je baalt als het onbewust zo enorm overeenkomt!

Ik ben vandaag de 10k gepasseerd *\o/*

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:23

Wauw! Wat goed!

Zijn jullie ook altijd gelijk relatief tevreden over wat je hebt geschreven (is het zeg maar inclusief revisie) of is het exclusief revisie? :)

Ik typ meestal eerst gewoon een eind weg, zonder druk, en reviseer later. Bij dat reviseren is schrijven wel altijd schrappen - eigenlijk is het meer herschrijven. Dus 2 pagina's worden dan zomaar een halve :)

Annash
Blogger

Berichten: 26549
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:46

Ik heb nog niet weer geschreven. Editten gaat bij mij meer om woordkeuze en volgorde, de cadans. Ik schrijf niet zoveel uitgebreid of teveel dat ik van twee pagina's naar een halve ga.

Ik lees er wel nog een keer door en doe dan wat simpele aanpassingen als t me stoort, maar ik sleutel nog niet veel. Dadelijk blijft het niet of verander ik weer, zonde van de tijd. Als ik een first draft had ging ik ook altijd van groot naar klein. Eerst dingen als plot, story beats, setting, character. Dan pas zin-edits.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:04

Ja, dat is bij mij in orde gelukkig. Ik merkte dat ik van te kort schrijven toch te perfectionistisch werd. Soms schrijf ik ook korter hoor trouwens, dan het later wordt. Heeft inderdaad met flow te maken!
Als ik van 2 pagina's naar een heuvel ga heeft het meestal te maken met dat ik vind dat ik dingen toch te weinig aan de verbeelding heb overgelaten.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:16

Myrsky schreef:
xSagan, ik kan me voorstellen dat je baalt als het onbewust zo enorm overeenkomt!

Ik ben vandaag de 10k gepasseerd *\o/*



Super! Lekker bezig!

Ik ben hier zeker niet meteen tevreden met het stuk. Heb vandaag ook in de kantine van de sportverenigingen waar ik lid van ben wat dingen als to do voor verbetering opgeschreven bijvoorbeeld. Dat helpt mij heel erg bij de focus van het verhaal te blijven, dus kilometers te kunnen maken. Dan weet ik daarna wat ik ook al weer wilde veranderen.:)

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:56

Soms ben ik wel relatief tevreden, maar in het geval van nano heb ik twee modussen: het is het beste stuk dat ik ooit geschreven heb, of het is complete crap. En dat verschilt per alinea/zin (al is het momenteel vooral crap, eerst het verhaal maar eens op papier krijgen, dan maken we er later wel iets van wat daadwerkelijk leesbaar is haha)

Annash
Blogger

Berichten: 26549
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:00

Volgens mij hebben alle schrijvers dat wel. :')

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:13

Vandaag zit ik op zo'n 34.000 woorden, dat zijn er 8000 meer dan 5 dagen geleden.
Ik merk wel dat ik soms moeite heb met mijn verhaal te vullen, er zijn zeg maar belangrijke hoofdlijnen/plot maar ik mis nuttige tussenvulling om het verhaal vloeiender te laten verlopen en langer te maken.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:09

Netjes!
Gister mezelf een rustdag gegund. Alles zat tegen en dan komt er ook echt niets uit mijn handen qua inspiratie.

Vandaag ingehaald en zit nu op een totaal van 9.009 woorden en dus 1100 woorden bij.

Ik begin de struggle van opvullen te herkennen, Amandavd. Ik ben nu al op dat punt beland en merk dat ik straks behoorlijk mag inkrimpen denk ik.xD

Door de ervaring wel geleerd dat pas achteraf te doen omdat het anders zonde is van het aantal woorden.xD

Tot nu toe schrijf ik ‘s avonds het liefst. En wat is jullie favoriete periode van de dag?

Annash
Blogger

Berichten: 26549
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:17

xSagan schreef:
Netjes!
Gister mezelf een rustdag gegund. Alles zat tegen en dan komt er ook echt niets uit mijn handen qua inspiratie.

Vandaag ingehaald en zit nu op een totaal van 9.009 woorden en dus 1100 woorden bij.

Ik begin de struggle van opvullen te herkennen, Amandavd. Ik ben nu al op dat punt beland en merk dat ik straks behoorlijk mag inkrimpen denk ik.xD

Door de ervaring wel geleerd dat pas achteraf te doen omdat het anders zonde is van het aantal woorden.xD

Tot nu toe schrijf ik ‘s avonds het liefst. En wat is jullie favoriete periode van de dag?


Het liefst in de middag, want ik ben een echt dagmens, maar ivm werk lukt dat niet. Dus de dagen dat ik niet naar stal ben, direct na het werk. Ik ben om half 7 klaar en werk vanaf huis, dus kan wel snel schakelen.

Ik moet er weer even voor gaan zitten, maar deze week ben ik aan het schilderen in huis.

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: NaNoWriMo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:09

Ik heb gister en vandaag in totaal bijna 6000 woorden op papier gekregen.
Ik schrijf nu gewoon wat me goed lijkt, corrigeren doen we later wel :+ als ik nu een stukje terug lees om even iets te checken bijvoorbeeld, jeuken mijn handen wel al om aanpassingen te maken. Maar als ik dat ga doen, blijf ik bezig en kom ik niet verder