Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:51

Voor de mensen die nog wat zoeken.. whispel-village heeft nog korting zag ik.. :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:57

Wat een mooie dorpen komen er voorbij!

Ik heb een iniminie kerstdorp. Had voorheen een dorpje met een paar goedkope huisjes van een onbekend merk en ben dit jaar met Lemax begonnen. Ik ben helemaal fan van de Eggnog Factory en die heb ik dan ook gekocht vorige week (met veel korting). Natuurlijk mag een paardenstal ook niet ontbreken :D. Dan heb ik nog een carrousel gekocht (was ook flink afgeprijsd) en die komt als het goed morgen binnen.

Er is overigens op nog meer plekken flinke korting. Ik heb afgelopen week het een en ander met korting gekocht bij Tuincentrum Osdorp en Leurs (via hun website).

Dit is mijn iniminie kerstdorp in de maak :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het bruggetje heb ik trouwens pas bij de Action gekocht voor 3,99. Inclusief boompjes en vier werkende lantaarntjes!

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:17

Wat een mooie dorpjes komen er voorbij. Wij gaan vandaag de boel opzetten en versieren. Voor mij is dat lichamelijk altijd een enorme uitdaging. Mocht ik nog energie hebben dan deel ik vanavond wat foto’s.

ikke

Berichten: 37601
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:16


Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:56

Afbeelding

Afbeelding

:o

Ineens was t er .. :+

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:59

Leuk hoor..ja tis gewoon beginnen

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:14

Ziet er gezellig uit Cer.

Wij schieten nog niet zo op. We zijn wel een stapje verder.
Afbeelding

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:17

Oh die brug is gaaf zeg!!

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:27


Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:41

Afbeelding

Hier voor het eerst ook een mini-dorpje staan. Gehucht eigenlijk eerder :')
Huisjes zijn van het Intratuin huismerk.
Poppetjes van de Action adventskalender van vorig jaar.

Combineren jullie weleens verschillende merken? En welke gaan er dan wel of niet samen?

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:45

Wat een leuk idee om het zo op te bouwen.

Qua merken kan ik je niet helpen. Ik heb alleen Lemax.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:15

wat leuk ook!

Ik heb verder geen figuurtjes, op t dressoir wonen er alleen maar sneeuwpoppen in het dorpje (en echtpaar kerstman/vrouw) en op de wc is de rendiertraining.. :')
We moeten van de week nog een beetje aankleden, met sneeuw enzo..
blijft die losse sneeuw een beetje liggen, of plakken jullie dat vast?

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:12

Ik heb de sneeuw gewoon los liggen en dat blijft netjes tot ik de boel in januari afbreek. Nu staat ons dorpje wel op een tafel in de hoek tussen twee banken in dus er komt nooit iemand echt bij.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:35

Ach, eigenlijk gaat alles samen, zolang het maar ongeveer dezelfde grootte heeft. Sowieso moet je de verhoudingen met een dikke korrel zout nemen, want de poppetjes kunnen never nooit door de deurtjes van de huisjes :) :)

Froukje_J

Berichten: 2213
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:13

Wat super leuk!
Wij hebben tot nu toe intratuin dickensville en Luville.
Allemaal wat dezelfde stijl:) mn ijsbaan komt van de lidl past niet helemaal bij het geheel maar voor die 16 euro kon ik hem niet laten liggen... in de uitverkoop straks eens naar een andere kijken

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:30

Ik heb nu alleen Lemax en 1 bruggetje van de Action. De verhoudingen kloppen inderdaad nooit. Ik had een carrousel van Lemax besteld en had deze eerst in het echt gezien in het Lemax dorp bij een tuincentrum en daar leek ie niet zo groot. Maar toen ik ‘m thuis kreeg was ie ineens een stuk groter. Ik had ‘m gepland naast het stalgebouw maar dat lijkt nu net een kabouterhuisje :\

Afbeelding

Afbeelding


Voor nu laat ik het zo maar volgend jaar ga ik iets met verschillende hoogtes doen zodat de scheve verhoudingen minder opvallen.

Qua sneeuw heb ik een simpel sneeuwkleed met wat losse sneeuwglitter erop. Is ook makkelijk op te bergen. :D
Maar volgend jaar wil ik dat ook anders gaan maken. Denk net zoiets als van Cer. Is dat een piepschuimplaat? En de berg?

En de ondergrond van onpaard vind ik geweldig mooi!

En van Lumi ook een heel leuk idee! Ik zag ook zoiets in een oude koffer, zag er ook leuk uit.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:09

@Astrid die carrousel is echt heel gaaf! Ik vind bewegende dingen erin echt heel leuk.

Ik had een ijsbaan (https://www.intratuin.nl/intratuin-miniatuur-schaatsbaan-40-x-28-x-17-cm.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20602888552&utm_content=&utm_term=&bg_source=ga&bg_campaign=20602888552&bg_kw=-mi-111389234-pi-239466-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu6KwHtiBN-FnhTY__YaT9YDkC9PLMkd9ZSQr1dciPTYtrHEjh9EXqYaAjelEALw_wcB) alleen de lampjes zijn allemaal kapot dus als ik die er nu inzet is het een groot donker vlak.. Maar vind het ook zonde om een hele nieuwe te kopen -O-

Ik ga dit jaar ook voor het eerst met piepschuim aan de slag, doen jullie de poppetjes etc. op het piepschuim zelf al lijmen, of alleen de poppetjes die bijv. van de skipiste afgaan? en hebben jullie er ook nog zo'n sneeuwkleed overheen of echt alleen losse sneeuwvlokken + ander soort ondergrond?

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:12

Enzo_Ollie schreef:
@Astrid die carrousel is echt heel gaaf! Ik vind bewegende dingen erin echt heel leuk.

Ik had een ijsbaan (https://www.intratuin.nl/intratuin-miniatuur-schaatsbaan-40-x-28-x-17-cm.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20602888552&utm_content=&utm_term=&bg_source=ga&bg_campaign=20602888552&bg_kw=-mi-111389234-pi-239466-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu6KwHtiBN-FnhTY__YaT9YDkC9PLMkd9ZSQr1dciPTYtrHEjh9EXqYaAjelEALw_wcB) alleen de lampjes zijn allemaal kapot dus als ik die er nu inzet is het een groot donker vlak.. Maar vind het ook zonde om een hele nieuwe te kopen -O-

Ik ga dit jaar ook voor het eerst met piepschuim aan de slag, doen jullie de poppetjes etc. op het piepschuim zelf al lijmen, of alleen de poppetjes die bijv. van de skipiste afgaan? en hebben jullie er ook nog zo'n sneeuwkleed overheen of echt alleen losse sneeuwvlokken + ander soort ondergrond?


Wat jammer! Kun je er niet een los lampjessnoer aan maken?
Lemax heeft ook spotlights alleen voor zover ik het weet zijn die niet in kleur.
Ik zou kijken naar stickydots om de poppetjes vast te maken.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:19

Jolien87 schreef:
Enzo_Ollie schreef:
@Astrid die carrousel is echt heel gaaf! Ik vind bewegende dingen erin echt heel leuk.

Ik had een ijsbaan (https://www.intratuin.nl/intratuin-miniatuur-schaatsbaan-40-x-28-x-17-cm.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20602888552&utm_content=&utm_term=&bg_source=ga&bg_campaign=20602888552&bg_kw=-mi-111389234-pi-239466-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu6KwHtiBN-FnhTY__YaT9YDkC9PLMkd9ZSQr1dciPTYtrHEjh9EXqYaAjelEALw_wcB) alleen de lampjes zijn allemaal kapot dus als ik die er nu inzet is het een groot donker vlak.. Maar vind het ook zonde om een hele nieuwe te kopen -O-

Ik ga dit jaar ook voor het eerst met piepschuim aan de slag, doen jullie de poppetjes etc. op het piepschuim zelf al lijmen, of alleen de poppetjes die bijv. van de skipiste afgaan? en hebben jullie er ook nog zo'n sneeuwkleed overheen of echt alleen losse sneeuwvlokken + ander soort ondergrond?


Wat jammer! Kun je er niet een los lampjessnoer aan maken?
Lemax heeft ook spotlights alleen voor zover ik het weet zijn die niet in kleur.
Ik zou kijken naar stickydots om de poppetjes vast te maken.


Oh dank!

Ja ik heb idd een lampjessnoer die ik over de bestaande lampjes doe alleen de binnenkant van de huisjes en het trappetje gaven ook licht, doet elke keer een beetje pijn als je m half aan ziet zegmaar :')

ikke

Berichten: 37601
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:39

Enzo_Ollie schreef:
@Astrid die carrousel is echt heel gaaf! Ik vind bewegende dingen erin echt heel leuk.

Ik had een ijsbaan (https://www.intratuin.nl/intratuin-miniatuur-schaatsbaan-40-x-28-x-17-cm.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20602888552&utm_content=&utm_term=&bg_source=ga&bg_campaign=20602888552&bg_kw=-mi-111389234-pi-239466-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu6KwHtiBN-FnhTY__YaT9YDkC9PLMkd9ZSQr1dciPTYtrHEjh9EXqYaAjelEALw_wcB) alleen de lampjes zijn allemaal kapot dus als ik die er nu inzet is het een groot donker vlak.. Maar vind het ook zonde om een hele nieuwe te kopen -O-

Ik ga dit jaar ook voor het eerst met piepschuim aan de slag, doen jullie de poppetjes etc. op het piepschuim zelf al lijmen, of alleen de poppetjes die bijv. van de skipiste afgaan? en hebben jullie er ook nog zo'n sneeuwkleed overheen of echt alleen losse sneeuwvlokken + ander soort ondergrond?

mwah, die dingen zitten nooit moeilijk in elkaar dus met beleid open maken (desnoods open breken), lampjes vervangen (of wat er dan ook stuk is), dicht maken en klaar....

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:09

@Astrid en Cer bedankt! We zijn de ondergrond nu aan t verven.

Voor ons is dit ook het eerste jaar dat we met een onderplaat werken. Wij gebruiken styrisol platen, die zijn wat steviger dan piepschuim en die hadden we nog liggen. Vorig jaar hadden we met kit alles op t dressoir gelijmd := , en met verwijderen het dressoir geschuurd en in de olie gezet.

Wij plakken alles wat niet stevig staat op de ondergrond vast met kit en werken de draden weg met losse sneeuw/grind/mos. Verder gebruiken we ook rollen met weg/stenen en vellen mos.

Als je het met kit vast zet krijg je t best makkelijk weer los.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:32

Onze ondergrond is piepschuim, mijn vriend heeft dat in model gesneden, en ik heb daarna gestofzuigd.. :')
we hadden eerst een sneeuwmat maar daar bleef niks op staan..(maar blijkbaar zijn daar plak dingen voor?)

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:36

Ik gebruik die matten en er blijft inderdaad niets op staan. Ik knip in de mat een klein gaatje en plak met Lemax Sticky Max de figuurtjes vast op de ondergrond. Voordeel daarvan is dat ze lekker in de sneeuw lijken te staan. De sticky Max zet ze echt goed vast en als je alles gaat opbergen veeg je met een stukje keukenpapier de sticky Max er gemakkelijk vanaf zodat het geen plakkerige bende blijft.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:43

Enzo_Ollie die ijsbaan is ook gaaf! Jammer dat de lampjes het niet meer doen inderdaad.

Zo'n sneeuwmat heb ik ook en daar blijft inderdaad alles moeilijk op staan. Ik maak met mijn vingers een kuiltje in de mat en daar duw ik het poppetje of item in, dan staat het best stevig en is het net of het in de sneeuw staat. Alhoewel het zo op de foto meer op zeepsop lijkt :')
Afbeelding

Ik ga eens googelen op styrisol platen.

Ik zag trouwens ook nog ergens deze, huisjes in fruitkisten. Ziet er ook wel leuk uit vind ik.

Afbeelding

future_vet
Berichten: 2620
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 06:38