Zorgverzekering 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18044
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:56

Niet per se. In principe kan een tandarts namelijk best kiezen trekken. Dat jouw tandarts het niet doet, is een ander ding. Dus dan kan het twee kanten op: je zorgverzekering accepteerd de verwijzing, of je zorgverzekering zegt 'je zoekt maar een andere tandarts die het wel doet'. Wel een ding om na te vragen vrees ik voor je.
Ik denk dat het ook uitmaakt om hoeveel kiezen het gaat en wat de reden voor de extractie is.

StalNollie

Berichten: 9199
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:12

Wij zijn ook aan het rekenen. Maar zoals ik nu reken voor een beugel voor 1 kind komen we met verzekering in totaal meer uit als dat we het gewoon zelf betalen. Of maak ik nu reken fouten.

Cz is wacht tijd voor een jaar premie zou dan per maand 67.55 extra worden. Dus als kind 2 jaar beugel moet met 1 jaar wachttijd
Totaal 2431.80 euro. Je krijgt maar eenmalig 2045 euro vergoed.

4 jaar = 3242,80

Verzekering zonder wachttijd kan maar die vergoeden minder waardoor je op hetzelfde uitkomt

Nu lees ik ook dat je belasting technisch wellicht terug kan krijgen dat is dan interessanter.

Of mis ik nu wat in de berekening...
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 16-12-23 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9199
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:14

deksel schreef:
Ik ben nu ook aan het uitzoeken welke verzekering ik volgend jaar wil. Ik wil sowieso aanvullend tandongevallen. Daarnaast moeten mijn kiezen worden getrokken worden bij de kaakchirurg + heb ik een nieuwe hormoonspiraal nodig. Ik vind het zo lastig om een goede (aanvullende) verzekering te kiezen. Door het bomen zie ik het bos niet meer en de meeste vergelijkingssites vind ik niet volledig genoeg.


Even goed lezen of er niet een jaar wacht tijd opzit. Dat is vaak wel het geval. Dan zou je tandarts / kaak vergoeding pas in 2025 ingaan

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:56

iemand die mij kan helpen ? ik zie door de bomen het bos niet meer.

ik zoek: verzekering met zo veel mogelijk fysio (minimaal 12)
tandartskosten vergoed minimaal 100% en 500 euro per kalenderjaar

en het liefst onder de 176 euro (zit nu bij de Friesland)

Siers83

Berichten: 7393
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:59

Ik ben eruit en heb het gelijk afgesloten.
Ik stap over van Unive naar De Friesland. Daar zat ik al in 2022 maar ik moest voor dit jaar een hoge tandverzekering afsluiten en dat ging niet bij hun en wel bij Unive. Alleen is Unive heel duur dus nu weer verder gekeken. En De Friesland kwam er nu weer als beste en goedkoopste uit dus weer terug naar hun. Ze bevielen me prima dus vind het goed zo.

Ik heb het nu via Geld.nl afgesloten. Dan krijg ik nog een cadeaubon van Bol.com van €20 en de premie is toch hetzelfde, dus mooie meevaller

Siers83

Berichten: 7393
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:03

SCC schreef:
iemand die mij kan helpen ? ik zie door de bomen het bos niet meer.

ik zoek: verzekering met zo veel mogelijk fysio (minimaal 12)
tandartskosten vergoed minimaal 100% en 500 euro per kalenderjaar

en het liefst onder de 176 euro (zit nu bij de Friesland)

Goedkoopste die ik via de zorgvergelijker van de Consumentenbond kon vinden, is FBTO met €190,35.
Dat is met 12 fysio en €500 tand 100%

Druif_01

Berichten: 8853
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:26

Ik vind het zo moeilijk om wel of niet over te stappen. Ik zit momenteel bij een verzekering die onderdeel is van CZ. Altijd naar volle tevredenheid, maar we gaan in 2024 bijna 400 euro per maand betalen voor 2 personen (basisverzekering, aanvullend en tandarts).

Hierbij hebben we wel:
- Tandarts onbeperkt maar wel max 80% per behandeling
- 95 euro voor bril/lenzen per 3 jaar (daar hoef je het dus niet voor te doen, beide bril/lens dragend)
- 18 fysiobehandelingen
- 55 euro per jaar voor steunzolen (nodig voor 1 persoon)

Nu twijfel ik dus of ik over wil stappen. Man heeft echt nooit iets aan zijn gebit, maar wil ook geen risico lopen. Mijn gebit is wisselend, heb nog wel eens een gaatje en in het verleden 2 of 3 wortelkanaalbehandelingen gehad. Ik wil dus sowieso goed verzekerd blijven voor de tandarts. Verder is de fysio voor ons beiden belangrijk, maar veel verzekeraars bieden, vooral bij tandarts, maximum bedragen per jaar, dat vind ik voor mezelf al een gok. Ook zijn behandelingen bij de fysio al snel maar maximaal 9 behandelingen per jaar, waar ik er nu 18 heb.

Is onze huidige zorgverzekering echt zo duur? Of valt het reuze mee als we zien wat we ervoor terug krijgen? Iemand eventueel nog tips?

Overigens vind ik klantenservice ook belangrijk, omdat ik bij een apart onderdeel van CZ zit, krijg ik altijd binnen 5 minuten iemand aan de lijn, nog nooit een lange wachttijd gehad en altijd heel behulpzaam, vind ik ook wat waard.

Fitzroy

Berichten: 25176
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:07

Ik denk echt dat je zo slecht niet zit bij je huidige verzekering. Ik weet bij welke verzekering je zit, en het is gewoon goed geregeld. Zelf heb ik echter niet genoeg aan volgens mij zelfs 16 fysiobehandelingen dus ik ben overgestapt naar Zilveren Kruis. Ik ga 183,- betalen zonder tandarts maar wel met 27 fysiobehandelingen. Daarbij kwam ook dat je je bij CZ of een onderdeel daarvan niet kunt verzekeren voor tandongevallen. Let ook op de ziekenhuizen, ik begreep dat CZ niet meer met iedereen een contract heeft. Dat was voor mij ook een reden om op te stappen.

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:17

Hier aanvullend verzekerd (geen tandarts) bij VGZ en ga volgend jaar €170,63 betalen. Ik durf omdat ik chronisch ziek ben niet over te stappen.

Het scheelt dat de baby bij mij erbij zit, dan kan je het bedrag een soort van door 2en delen :+

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:58

Ik moet nog alles uitzoeken ivb Paradontoloog (die ook steeds duurder wordt) maar vind het jammer bij fbto doe ik tandartspakket 75% 250euro worden foto’s en kronen niet vergoed. Doe ik 100% 250 word de parantoloog maar 75% vergoed.

Vorig jaar in 1x voor een jaar betaald vond het wel fijn. Maar denk dit jaar niet kanbeter mijn eindejaarsuitkering op mijn spaarrekening zetten levert mij meer op.

Fitzroy

Berichten: 25176
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:37

Ik doe het ook niet meer. Sparen levert nu echt meer op.

Druif_01

Berichten: 8853
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:14

Fitzroy schreef:
Ik denk echt dat je zo slecht niet zit bij je huidige verzekering. Ik weet bij welke verzekering je zit, en het is gewoon goed geregeld. Zelf heb ik echter niet genoeg aan volgens mij zelfs 16 fysiobehandelingen dus ik ben overgestapt naar Zilveren Kruis. Ik ga 183,- betalen zonder tandarts maar wel met 27 fysiobehandelingen. Daarbij kwam ook dat je je bij CZ of een onderdeel daarvan niet kunt verzekeren voor tandongevallen. Let ook op de ziekenhuizen, ik begreep dat CZ niet meer met iedereen een contract heeft. Dat was voor mij ook een reden om op te stappen.


Jij zat ook bij PZP? Tandongevallen heb ik er wel bijzitten, tot 20.000 euro geloof ik. Ziekenhuizen is een goede, ik heb even gekeken naar de ziekenhuizen hier in de omgeving en met allemaal hebben ze een contract, sommige overigens wel met beperking zag ik.

Fitzroy

Berichten: 25176
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:10

Ja, klopt. Het is echter zo dat je bij de PZP echt een tandverzekering moet hebben om ook voor tandongevallen verzekerd te zijn. Bij andere verzekeringen zit vaak in de aanvullende al een tandongevallenverzekering.

Druif_01

Berichten: 8853
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:01

Ah, dat wist ik niet, maar ik heb sowieso de tandverzekering al dus ook de ongevallen ervan.

Het probleem is dat ik het zo godsgruwelijk duur vind geworden voor komend jaar! Maar de vergoedingen zijn opzich wel goed, dus ik vind het gewoon moeilijk.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:27

Wat hebben jullie allemaal gekozen qua eigen risico?

Ik heb tot nu toe mijn eigen risico op maximaal gehad, met 15 euro korting per maand.
Dus van de 500 euro verschil risico heb ik 180 euro korting, blijft er 320 euro netto risico over.

Dus ik spaar gegarandeerd 180 euro per jaar, om eventueel bij een ziekte/ongeval 320 bij te moeten betalen.

Ik heb het geld in principe op mijn spaarrekening hiervoor. Maar ik heb een relatief risicovol beroep. Dus ik twijfel om niet toch het eigen risico naar beneden te halen.

Wat doen jullie?

Druif_01

Berichten: 8853
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:30

Wij hebben ons eigen risico zo laag mogelijk gezet, €385,- dus.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:30

Ooit een jaar gekozen voor het hoogste eigen risico… donderde ik van een paard af: afgevoerd met ambulance en de volgende dag een ct scan. Mijn eigen risico was wel op dat jaar. Daarna weer laagste eigen risico gekozen. Ik heb wel begrepen dat die korting niet meer zo hoog is in 2024. Edit: voor mij zou dat ook een korting zijn van €180.

Themba

Berichten: 1479
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:37

Laag eigen risico. Ben er na 1 infuus in het zkh al doorheen. 3 uurtjes infuus a 2000 euro x 12. Nee ik houd het lekker laag

mavantos

Berichten: 3637
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:03

Ik heb gekozen voor de goedkoopste basis verzekering, zonder aanvullend met €385 risico. Dit was bij FBTO volgens de vergelijkers.

Suzanne F.

Berichten: 49473
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:15

Ik doe altijd eigen risico het laagst. Ik vind 385 euro al fors.

prompter

Berichten: 11302
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:51

Hier ook het laagste eigen risico. De korting bij een hoger eigen risico weegt niet op tegen de kosten die je krijgt wanneer je echt iets gaat mankeren.

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:12

Hier al jaren het hoogste eigen risico. Gebruik geen zorg en al zou het een keer voorkomen dat ik wel spoed zorg nodig heb kan ik de rekening makkelijk betalen van het bedrag dat ik al jaren uitgespaard heb met de lagere premie.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:16

Hier ook hoogste eigen risico. Heb het inmiddels ook al uitgespaard met de lagere premie. Afgelopen jaar iets van 30 euro aan zorgkosten gehad..

listiglistje

Berichten: 14412
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:25

marsss schreef:
Hier al jaren het hoogste eigen risico. Gebruik geen zorg en al zou het een keer voorkomen dat ik wel spoed zorg nodig heb kan ik de rekening makkelijk betalen van het bedrag dat ik al jaren uitgespaard heb met de lagere premie.


Hier net zo, 885 euro eigen risico, scheelt toch 17,50 euro korting per maand.
Heb nog nooit eigen risico moeten betalen en ik word inmiddels 50 :D

Heb ik mijn tandarts weer terug verdiend, daar ben ik niet voor verzekerd,
maar heb alleen 2 x per jaar controle en mondhygiëniste, de rekening daarvoor is ongeveer 200 euro per jaar.
Goed onderhoud scheelt ook op de tandzorgkosten.

Ik betaal nu maar 128,31 basis plus aanvullend 1 pakket.

xxxmh

Berichten: 3526
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:30

listiglistje schreef:
marsss schreef:
Hier al jaren het hoogste eigen risico. Gebruik geen zorg en al zou het een keer voorkomen dat ik wel spoed zorg nodig heb kan ik de rekening makkelijk betalen van het bedrag dat ik al jaren uitgespaard heb met de lagere premie.


Hier net zo, 885 euro eigen risico, scheelt toch 17,50 euro korting per maand.
Heb nog nooit eigen risico moeten betalen en ik word inmiddels 50 :D

Heb ik mijn tandarts weer terug verdiend, daar ben ik niet voor verzekerd,
maar heb alleen 2 x per jaar controle en mondhygiëniste, de rekening daarvoor is ongeveer 200 euro per jaar.
Goed onderhoud scheelt ook op de tandzorgkosten.

Ik betaal nu maar 128,31 basis plus aanvullend 1 pakket.


Dat zegt niet altijd wat. Ik onderhoud mijn gebit ook goed maar altijd wel minimaal 1 keer per jaar een gaatje. Eet en drink gezond, 2 keer per dag poetsen en tanden Stokers elke avond.