Contributie verhoging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:09

Als de vereniging aangesloten is bij de KNHS wil de KNHS inderdaad dat alle leden KNHS lid zijn, ongeacht of ze wedstrijden rijden of niet. Dit heeft te maken met de verzekering. Dat dit in het verleden niet zo was is eerder mazzel dan een recht.

Ik denk wel dat ze je een redelijke tijd hadden moeten geven om op te zeggen, daar dit een wezenlijke wijziging is van de voorwaarden.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:09

Volgens mij zit de vereniging fout,

De NOC/NSF zegt daar het volgende over op hun site
(https://nocnsf.nl/handboek-wet-en-regel ... e%20zeggen.)

Citaat:
Uitzonderingen opzegtermijn
Er is een uitzondering op de opzegtermijn en de verplichting voor het hele jaar contributie te betalen. Ieder lid kan volgens de wet met onmiddellijke ingang het lidmaatschap opzeggen als er een besluit door de vereniging is genomen waarbij de rechten van het lid zijn beperkt of de verplichtingen zijn verzwaard. Dit houdt bijvoorbeeld in: verhoging van de contributie. Deze opzegging moet gebeuren binnen een maand nadat het besluit kenbaar is gemaakt.

In de statuten kan van bovenstaande wettelijke bepaling worden afgeweken: “Deze bevoegdheid tot opzegging kan de leden bij de statuten worden ontzegd voor het geval van wijziging van de daar nauwkeurig omschreven rechten en verplichtingen en voorts in het algemeen voor het geval van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.” Een erg ingewikkelde regeling dus.


Wellicht helpt het sturen van dit linkje naar de ledenadministratie.

Overigens, onze vereniging kent donateurlidmaatschap, dan hoef je geen lid te zijn van de KNHS. De rest, ook de zg niet rijdende leden, moet inderdaad verplicht lid zijn van de KNHS.
Het lijkt erop dat ze dit nooit gedaan hebben en nu op de vingers getikt zijn. Dat is prima, maar geef dan ook de leden die het betreft een keuze.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:11

MerelV schreef:
Als de vereniging aangesloten is bij de KNHS wil de KNHS inderdaad dat alle leden KNHS lid zijn, ongeacht of ze wedstrijden rijden of niet. Dit heeft te maken met de verzekering. Dat dit in het verleden niet zo was is eerder mazzel dan een recht.

Ik denk wel dat ze je een redelijke tijd hadden moeten geven om op te zeggen, daar dit een wezenlijke wijziging is van de voorwaarden.


Misschien is het handig als een vereniging dat dan meldt als motivatie om hun contributie te verhogen? Al dan niet in hun notulen?
Blijft eerlijk gezegd voor mij overeind staan dat het niet chique is dat zo'n verhoging per direct wordt gedaan i.p.v. leden de kans te geven op te zeggen als ze het niet eens zijn met de verhoging.

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:12

pol013 schreef:
Even over een andere boeg: waar mag ik tekenen om voor minder dan 100 euro per jaar binnen te gaan rijden? Doe ik meteen.


Niet elke rijvereniging heeft een binnenbak.

@ TS, zonder eerst op het 'wettelijke' deel te spelen, kan je evt eerst proberen een beroep te doen op hun redelijkheid.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:18

Weilanden schreef:
pol013 schreef:
Even over een andere boeg: waar mag ik tekenen om voor minder dan 100 euro per jaar binnen te gaan rijden? Doe ik meteen.


Niet elke rijvereniging heeft een binnenbak.

@ TS, zonder eerst op het 'wettelijke' deel te spelen, kan je evt eerst proberen een beroep te doen op hun redelijkheid.


My point exactly. Ik betaal net geen 100 euro en heb daar géén binnenbak voor. Daar moet ik nu nog los voor bijbetalen op locaties waar je ook nog maar te gast bent en dus moet afwachten of ze plaats voor je willen maken.

Dan nog is het niet netjes om zo'n wijziging zomaar te doen zonder mogelijkheid om op te zeggen.
Maar ik wilde er wel even een ander lichtje op schijnen: het maakt de vereniging niet ineens 'duur'.

snorkel1986

Berichten: 3023
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:56

Bij ons hebben we sleutel leden
Verenigings leden

Maar de bak is niet van de vereniging..
De rijvereniging huurt deze. Vaste tijden. Als je verenigings lid bent is sleutel lid goedkoper..

robbie88

Berichten: 2090
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:21

Dat dacht ik ook
Hier kan je alleen baklidworden als je ook KNHS lid bent. Verzekeringstechnisch is het zwenk ik verplicht, daarbij is het ook een verzekering h voor jezelf. Ik betaal 140 excl KNHS en sleutelgeld ( 1 maling 25 euro) en gebruik de bak nooit

pol013 schreef:
Even over een andere boeg: waar mag ik tekenen om voor minder dan 100 euro per jaar binnen te gaan rijden? Doe ik meteen.

Grote kans dat dat KNHS lidmaatschap overigens een verzekeringsdingetje is.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 17:40

De vereniging heeft het netjes opgelost en ik mocht me alsnog uitschrijven. Dank jullie voor alle berichten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:19

Iedere KNHS vereniging heeft statuten zoals de KNHS dat opgelegd heeft en ieder lid van de vereniging moet KNHS lid zijn. Veel verenigingen hebben wat illegale constructies zoals donateurschap maar het mag niet. KNHS is wat dat betreft enorm sneaky en iets anders opnemen in de statuten buiten de KNHS om mag simpelweg niet. 1 van de redenen waarom wij als vereniging daar weg zijn.