Welk energielabel heeft jouw woning?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 00:00

Nu bedrijven binnen de EU de verplichting hebben om te rapporteren over hoe duurzaam ze zijn (https://finance.ec.europa.eu/capital-ma ... porting_en) en er nog een hoop eer te behalen valt in die categorie ben ik heel benieuwd hoe jouw woning het doet...

Ik zal aftrappen; een 112 jaar oude woning die onlangs volledig is gerenoveerd: van enkel naar dubbel glas, zonnepanelen, extra isolatie. Van energielabel G naar C :D

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:14

Een woning van 1975 met label D. Wordt volgend jaar gerenoveerd. De zolder is niet geïsoleerd

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:19

Yabloko schreef:
Nu bedrijven binnen de EU de verplichting hebben om te rapporteren over hoe duurzaam ze zijn (https://finance.ec.europa.eu/capital-ma ... porting_en) en er nog een hoop eer te behalen valt in die categorie ben ik heel benieuwd hoe jouw woning het doet...

Ik zal aftrappen; een 112 jaar oude woning die onlangs volledig is gerenoveerd: van enkel naar dubbel glas, zonnepanelen, extra isolatie. Van energielabel G naar C :D

Hier ook maar een C-tje; huis van goed 60 jaar oud, best goed geïsoleerd maar niet aan te tonen (houtskeletbouw) terwijl het energieverbruik maar net meer dan een rijtjeshuis met een alleen wonend persoon is en dat voor een vrijstaand huis, met z'n tweeën en vier dagen per week thuis werken.....

Thermografie heb ik al gedaan, levert niks op, behalve wat ik al weet, in het dak.

Zonnepanelen liggen er nog geeneens op; als ik daar vol voor zou gaan, jaag ik de hele buurt over de kling (ik zit op het einde van een schoenveter).

Ik ga dus binnenkort eens naar het energieloket; ik ben benieuwd. Muren zijn geïsoleerd, dak mist een stukje maar daar heb ik nu ook lekkage (schoorsteen met stormschade), dubbel glas overal en nog net ergens een verdwaalde gloeilamp, de rest is LED en nog wat TL.
Ik ben benieuwd wat zij nog te bieden hebben; energie besparen 2.0.... :D

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:35

Wij zitten in een A+++ appartement, vorige maand opgeleverd.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:39

G, omdat er geen label bestaat voor woningen waar het binnen waait als het stormt.

Lente
Berichten: 27804
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:05

Wij zijn van een energielabel G naar B gegaan door verduurzaming. Eigenlijk het hoogst haalbare voor een woning uit 1937.

Het is echt een stuk aangenamer in huis deze winter. En dat het aanbevolen voorschotbedrag voor de energie van 1200 euro naar 45 euro (nee dit is geen typefout!) is gegaan is ook niet heel verkeerd 8-)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:39

Haha, in BE vul je een online tool in (die je zelf naar je hand kunt zetten)en daar komt een EPC (energie)label uit die totaal niet beoordeeld wordt door iemand met verstand hiervan.
Ons huis is van 1974 en heeft EPC F.
Echter is de spouwmuur volledig geisoleerd, het dak is geisoleerd met 30 cm isolatiemateriaal. Hadden wel enkele ramen maar dikke houten kozijnen (isoleerd beter dan kunststof)en inmiddels triple glass met 7 kamer kozijnen en zonnepanelen.

We hebben aan de vorige eigenaren gevraagd hoe die F is beoordeeld en toen kwam dit naar boven. De schoonzoon van de eigenaresse zit bij de overheid in wallonie en die wist dat dit zo werkte en heeft bewust alles zo laag gehouden zodat de nieuwe eigenaren meer premies krijgen voor verduurzaming.
Ik weet zeker dat als we nu eerlijk zouden invullen dat we richting de B gaan.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 19-01-24 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:41

A++++. Nieuwbouw, heb exact twee jaar en zo'n 13 uur geleden de sleutel gekregen en ben precies een maand later verhuisd :+

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 02:53

Lente schreef:
Wij zijn van een energielabel G naar B gegaan door verduurzaming. Eigenlijk het hoogst haalbare voor een woning uit 1937.

Het is echt een stuk aangenamer in huis deze winter. En dat het aanbevolen voorschotbedrag voor de energie van 1200 euro naar 45 euro (nee dit is geen typefout!) is gegaan is ook niet heel verkeerd 8-)


Dat is nogal een verschil in voorschotbedrag zeg :=
Hier ook een ouder huis (jaren ‘50), vrijstaand en heeft energielabel F gekregen. Maar ik kom niet eens in de buurt van jouw oude voorschotbedrag gelukkig. Dat was afgelopen jaar gemiddeld zo’n 300 euro en we krijgen nog een heel klein beetje terug. Huis is overigens niet totaal ongeïsoleerd, er zit overal HR glas in, het dak is geïsoleerd, de vloeren zijn geïsoleerd (wel aan de bovenkant, dus minder effectief, huis heeft geen kruipruimte). Spouwmuren zijn helaas niet of slecht te isoleren. Ook de oude maar prima werkende HR ketel helpt niet mee qua energielabel.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 07:12

Hutcherson schreef:
Haha, in BE vul je een online tool in (die je zelf naar je hand kunt zetten)en daar komt een EPC (energie)label uit die totaal niet beoordeeld wordt door iemand met verstand hiervan.
Ons huis is van 1974 en heeft EPC F.
Echter is de spouwmuur volledig geisoleerd, het dak is geisoleerd met 30 cm isolatiemateriaal. Hadden wel enkele ramen maar dikke houten kozijnen (isoleerd beter dan kunststof)en inmiddels triple glass met 7 kamer kozijnen en zonnepanelen.

We hebben aan de vorige eigenaren gevraagd hoe die F is beoordeeld en toen kwam dit naar boven. De schoonzoon van de eigenaresse zit bij de overheid in wallonie en die wist dat dit zo werkte en heeft bewust alles zo laag gehouden zodat de nieuwe eigenaren meer premies krijgen voor verduurzaming.
Ik weet zeker dat als we nu eerlijk zouden invullen dat we richting de B gaan.


Eeeeuhm...

Er is in België een online tool, die je indicatief kan gebruiken. Maar de effectieve beoordeling gebeurt toch wel door een ventje die naar je woning komt en op basis van een rondgang en alle voorgelegde bewijzen je een certificaat geeft. Voor zover ik weet heeft een slechte score, zéker bij verkoop, veel meer negatieve bijkomstigheden dan positieve. De belangrijkste daarvan zijnde dat je met een F score binnen de vijf jaar de woning verplicht verbeterd moet hebben, op straffe van boetes....

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 07:55

Portiekflat uit de jaren '50.
Dubbel glas, maar wel heel veel glas. Energielabel E t/m G.
Hoekwoning, 2de verdieping met niet geïsoleerde zolders boven me.

Tweede kwartaal 2024 krijgen we het verlossende woord slopen of renoveren. Gemeente wilt niks zeggen, woningstichting komt pas over een paar maanden met een antwoord.

Heb nog een moederhaard die aangesloten is op de centrale verwarming.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:00

Vervangende nieuwbouw, vlak voor de kerst opgeleverd: A+++

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:05

A, huis uit 2006.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:45

A+++, lang leve nieuwbouw *\o/*

JenniferU
Berichten: 2214
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:49

Bij aankoop in 2016 energielabel C.
2 jaar terug flink verbouwd rn geïnvesteerd maar geen idee weln label we nu hebben.
Bouwjaar 1989

listiglistje

Berichten: 14408
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:31

B , maar het is een grote boerderij van 260m2 en uit 1912 (2006 opnieuw opgebouwd), dus B is best knap :D

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:38

Hutcherson schreef:
Haha, in BE vul je een online tool in (die je zelf naar je hand kunt zetten)en daar komt een EPC (energie)label uit die totaal niet beoordeeld wordt door iemand met verstand hiervan.
Ons huis is van 1974 en heeft EPC F.
Echter is de spouwmuur volledig geisoleerd, het dak is geisoleerd met 30 cm isolatiemateriaal. Hadden wel enkele ramen maar dikke houten kozijnen (isoleerd beter dan kunststof)en inmiddels triple glass met 7 kamer kozijnen en zonnepanelen.

We hebben aan de vorige eigenaren gevraagd hoe die F is beoordeeld en toen kwam dit naar boven. De schoonzoon van de eigenaresse zit bij de overheid in wallonie en die wist dat dit zo werkte en heeft bewust alles zo laag gehouden zodat de nieuwe eigenaren meer premies krijgen voor verduurzaming.
Ik weet zeker dat als we nu eerlijk zouden invullen dat we richting de B gaan.



Hahaha echt niet. Belgie is soms een apenland maar niet zo erg. Je moet gewoon een officieel rapport van een keurder hebben bij de verkoop van je woning en dat rapport staat met nummer ook geregistreerd. Hier heb je een link met de info over de premies https://www.vlaanderen.be/epc-labelprem ... ie-fluvius

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:39

Hoekwoning, E bij aankoop in juli. Inmiddels een en ander verduurzaamd, maar geen nieuw label aangevraagd. Aangezien we geen zonnepanelen en warmtepomp hebben, zullen we nu op C of D zitten denk ik.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 19-01-24 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:45

Vrijstaand huis uit 1920. In 2016 zijn alle muren van binnen geïsoleerd, vloer geïsoleerd (geen kruipruimte) en vloerverwarming aangebracht, alle kozijnen vervangen en ramen zijn HR++, dak was al geïsoleerd en 16 zonnepanelen. Geen idee welk label wij zouden krijgen? Wat gokken jullie?
Qua verbruik gas vergelijkbaar met appartement en elektriciteit voor twee personen (we zijn ook samen)

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:51

Geen idee… vrijstaand huis uit 1950. Alle ramen vervangen, muurisolatie, vloerisolatie, plafondisolatie en binnenkort vernieuwde dakisolatie. Geen zonnepanelen of warmtepomp. Qua verbruik zitten we gelijk met een (klein) hoekhuis.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:54

Geen idee. Oud huis uit 1926. Muren wel geisoleerd vanuit binnen, maar verder weinig, dus zal wel ergens het laatste label zijn.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:58

Huis uit 1986. Enegielabel E/F, mijn ramen zijn gewoon dubbel glas, voordeur is enkel met weinig hout en veel glas en ook nog slecht sluitend. Het dak heeft onder de 7 cm isolatie.

Akshay
Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:00

Energielabel F!

En we betalen per maand onder de 80 euro aan gas en elektra.

Ik ben er daarom dus bijzonder standvastig van overtuigd dat dit huis met ons erin geen enkel probleem vormt voor welke milieucrisis dan ook :D en isolerende maatregelen gaan wij niet terugverdienen :D

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:01

Toen ik verhuisde 8 jaar geleden was het label D, maar ik weet dat er herberekeningen zijn geweest. En een deel van van het blok heeft E of slechter, want we zijn nu onderdeel van een project van de woningbouw om alles van E en slechter aan te pakken.
Dus ik heb nu dikker dubbel glas gekregen, hoewel ik daar nog niet heel veel verschil door merk.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Welk energielabel heeft jouw woning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:09

Ik heb mijn huis gekocht als D, bouwjaar 1955. Inmiddels heb ik er wel zonnepanelen opgegooid en een airco laten plaatsen (maar die telt niet voor het label). Er staan heus dingen op het lijstje die nog mogen, maar eerst maar eens bekijken of ik dat geld eruit kan krijgen.