Traditonele rolverdeling / tradwife

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 22:23

Ik ben begonnen met het kijken van 'Meiden van traditie' over het vrouwen die graag een traditionele rolverdeling willen en als vrouw thuis willen blijven.

Mijn moeder is tot mijn zusje en ik wat groter waren voor ons thuis geweest en later parttime gaan werken, ik heb dat zelf altijd heel prettig gevonden.

Bij ons thuis nu is het wat anders en werk ik ook 34 uur in de week, deels omdat ik mijn werk graag doe, maar ook om de rekeningen te kunnen betalen.

Hoe denken jullie hierover en waar heb je zelf voor gekozen?

Soms lijkt het me heerlijk om de tijd te hebben voor het huishouden en het verzorgen van de kinderen en dieren en na het eten ook 'klaar' te zijn in plaats van s avonds nog van alles te moeten en in de weekend de was bij te moeten werken en het eigenlijk altijd maar druk te hebben.

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:29

Ik ben heel gelukkig met mijn baan.
Terwijl ik er bijna altijd voor de kinderen kan zijn. Zo ervaren zij dat ook.

Maar ik vind het ontzettend belangrijk dat ik mijn kinderen leer dat ze onafhankelijk moeten zijn. En dat ze hun eigen broek op moeten kunnen houden.
Mocht mijn man om wat voor reden wegvallen dan kan ik mezelf staande houden financieel gezien.

Maar ik ben duidelijk gezegend met een baan waarbij ik thuis ben als de kinderen thuis zijn en toch full time kan werken

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:30


Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:32

Iedereen moet lekker zelf doen wat ze graag willen en waar ze zich fijn bij voelen. Het is vooral iets waar je je zelf fijn bij moet voelen en waar je als stel een overeenkomst over moet hebben.

Ik zal het zelf nooit worden, in eerste instantie omdat ik enorm slecht ben in het huishouden en bovenal ook omdat ik geen kinderwens heb. :+

Wat ikzelf wel spannend zou vinden is de onafhankelijkheid die jonootje ook noemt. Ikzelf ben helemaal onafhankelijk, eigen koophuis etc en ik zou het toch wel spannend vinden de regie uit handen te geven eigenlijk.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:33

Mijn moeder werkte niet toen ik kind was.

Zelf werk ik wel 28-32uur. Ik vind werken belangrijk, heb niet voor niks gestudeerd, ik vind het fijn om meer te doen dan huishouden. Daar heb ik trouwens een gruwelijke hekel aan, dus betaal liever iemand anders om dat voor me te doen.

Ik ervaar overigens niet dat ik het altijd maar druk heb. Ons leven past prima in elkaar zo. Zou het niet anders willen.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:33

Er is een verschil tussen trad wife en huisvrouw

Tradwifes zijn bijvoorbeeld helemaal onderdanig aan hun man

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 22:35

Amber_anne schreef:
Er is een verschil tussen trad wife en huisvrouw

Tradwifes zijn bijvoorbeeld helemaal onderdanig aan hun man


Ah zover had ik me er nog niet in verdiept, dat is nog wel even andere koek dan.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:36

Onderdanig zijn aan je man vind ik echt een beetje raar in deze tijd en in dit land :o
Waarom zou je dat in vredesnaam willen :?

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 22:38

Ik ben 35 jaar en van de meisjes in mijn klas waren alle moeders thuis (op 1 na), maar volgens mij was geen van de moeders onderdanig aan hun man.
Het was denk ik vooral praktisch met kinderen en het huishouden.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:45

Tradwifes streven de rolverdeling uit de jaren 50 in America na. Daar had je bijvoorbeeld 'regels' als dit Afbeelding

Wat ik vooral zie in de Nederlandse vrouwen die je steeds in de media ziet is dat ze voor thuisblijft moeder willen spelen met alle lusten van het moderne leven maar dan met een hippe naam

Iedereen moet zelf weten wat ze doen maar ik vind niet dat we totale afhankelijkheid moeten verheerlijken

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:48

Ik maak me hierover ook zorgen, zowel wat betreft vrouwen die zich bewust in deze rol laten plaatsen als mannen die dit blijkbaar van vrouwen 'eisen'. Er is niets mis met het kiezen voor parttime werk of het niet werken om meer tijd aan het gezin en het huishouden te besteden. Echter, ik ben van mening dat dit gebaseerd moet zijn op goede communicatie en dat de vrouw niet haar eigen waarde hoeft te verminderen in dit proces.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:56

Er zit ook redelijk wat religieuze visie in. De man als heerser icm de goede huisvrouw én redelijk wat anti-lgbtqi sentimenten. Want dat laatste wordt gezien als een bedreiging voor het traditionele gezin en daarmee is dat fout. En daar vind ik wel echt wat van...

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 22:59

Ik vind de meningen hier anders ook best veroordelend, als 2 mensen kiezen voor een tradiotonele rolverdeling is dat toch iets waar zij zich fijn bij voelen, ik zie daar eigenlijk nog niks in van een man als heerser of anti lgbtqi.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:59

Hiraeth schreef:
Ik maak me hierover ook zorgen, zowel wat betreft vrouwen die zich bewust in deze rol laten plaatsen als mannen die dit blijkbaar van vrouwen 'eisen'. Er is niets mis met het kiezen voor parttime werk of het niet werken om meer tijd aan het gezin en het huishouden te besteden. Echter, ik ben van mening dat dit gebaseerd moet zijn op goede communicatie en dat de vrouw niet haar eigen waarde hoeft te verminderen in dit proces.


Het zijn niet alleen mannen die dit van vrouwen eisen, maar er is ook een hele groep fanatieke vrouwen die vinden dat het de norm moet zijn om onderdanig te zijn aan de man.

Zoek voor de gein “the transformed wife” maar eens op, die predikt dit soort dingen over haar volgelingen (al vindt ze dat vrouwen geen plaats hebben om in de kerk te prediken :D ). Gewoon creepy, maar ook fascinerend.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:00

Charaz schreef:
Ik vind de meningen hier anders ook best veroordelend, als 2 mensen kiezen voor een tradiotonele rolverdeling is dat toch iets waar zij zich fijn bij voelen, ik zie daar eigenlijk nog niks in van een man als heerser of anti lgbtqi.

Dat wordt behoorlijk stevig naar voren gebracht in afl 4 van de serie

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 04:08

Charaz schreef:
Hoe denken jullie hierover en waar heb je zelf voor gekozen?

Soms lijkt het me heerlijk om de tijd te hebben voor het huishouden en het verzorgen van de kinderen en dieren en na het eten ook 'klaar' te zijn in plaats van s avonds nog van alles te moeten en in de weekend de was bij te moeten werken en het eigenlijk altijd maar druk te hebben.


Mij lijkt het ook heerlijk als er tijd is voor het huishouden, verzorging Vd dieren en na het eten geen taakjes. Maar dan bij voorkeur omdat iemand anders dat geregeld heeft voor me. Een huishoudster/chef/chauffeur/nanny lijkt me wel wat.

Het eigenlijk altijd maar druk hebben is (denk ik) geen goede uitgangspositie. Daar zou ik wel nog eens kritisch naar kijken.

Wij (2 volwassenen met 1 kind en 1 hond) werken allebei 36 uur. En dat gaat goed. Moet er niet aan denken om fulltime huisvrouw te zijn. Vind de taakjes die ik betaald moet/mag doen leuker dan mijn onbetaalde workload.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 07:45

Amber_anne schreef:
Tradwifes streven de rolverdeling uit de jaren 50 in America na. Daar had je bijvoorbeeld 'regels' als dit [ [url=m/GmNfKv.jpg]Afbeelding[/url] ]


_O-
Dat plaatje. Dat zit echt zo in mijn allergie. Waarschijnlijk omdat dit van mij werd verwacht en ik me daar totaal niet in kon vinden.
Heerlijk nu, mijn huis mijn regels. Enige die ik verzorg is mijn kind.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:34

Leven en laten leven.
Ik vind het fijn dat als er gekozen wordt voor kinderen deze voor een groot deel door ouders en daarbij een kleiner deel door familie (denk aan opa, oma, tante) worden opgevoed. En niet massaal veel worden gebracht op een opvang.
Ik vind niet dat in een leven en en en en maar moet kunnen. Soms is het of. Maar goed, ik kan het vinden maar niet beslissen voor een ander. Enkel voor mezelf en ben er wel tevreden mee.

Ben niet onderdanig aan iemand.. vind beide geslachten gelijkwaardig

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 08:46

Ik moet ook wel lachen om het plaatje, maar moet eerlijk bekennen dat ik als ik thuis kom van mijn werk ik ook altijd wel even moet acclimatiseren haha.

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:20

Vooropgesteld is iedereen vrij om te doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Maar ik vind het eigenlijk best een beetje dom.

Stel. Jij blijft 15 jaar thuis.
Financieel kun je goed rondkomen.

Je man wordt ernstig ziek of je gaat scheiden.
Dan zit jij met een gat tot Tokio op je cv.

Het is prima om voor je gezin te zorgen.
Maar het is verstandig om al is het maar een paar uur per week zelf carrière op te bouwen.

Je hebt de toekomst niet in de hand en je maakt je zelf wel ontzettend afhankelijk.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:32

daantjuhhh schreef:
Vooropgesteld is iedereen vrij om te doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Maar ik vind het eigenlijk best een beetje dom.

Stel. Jij blijft 15 jaar thuis.
Financieel kun je goed rondkomen.

Je man wordt ernstig ziek of je gaat scheiden.
Dan zit jij met een gat tot Tokio op je cv.

Het is prima om voor je gezin te zorgen.
Maar het is verstandig om al is het maar een paar uur per week zelf carrière op te bouwen.

Je hebt de toekomst niet in de hand en je maakt je zelf wel ontzettend afhankelijk.

Klopt. Mijn moeder is in die situatie terecht gekomen, toen mijn zusje en ik geboren werden geen goede oppas. Kinderopvang was nog niet zoals nu, dus uiteindelijk is zij de eerste jaren thuis gebleven, mijn vader bleef fulltime werken (want dat deed iedere man toen). Later is ze wel weer parttime bij gaan werken, maar altijd simpel werk wat niet echt goed verdiende.
Toen ik 15 was overleed mijn vader. Gelukkig had hij financieel goed voor ons gezorgd en waren er toen nog goede weduwenuitkeringen.
Natuurlijk is mijn moeder vrij snel daarna meer gaan werken en heeft ze haar oude werk weer opgepakt (dat ook beter verdiende). Helaas heeft ze niet kunnen werken tot pensioengerechtigde leeftijd vanwege mentale issues, het groeide haar allemaal boven het hoofd.
Als mijn vader niet financieel zo goed voor ons had gezorgd, dan had ze er nu niet zo warmpjes bij gezeten. Het huis had ze moeten verkopen etc.

Mijn zus en ik gaan nooit in zo'n situatie terechtkomen omdat we beide veel werken en een goed inkomen hebben.
Ik vind er wat van dat vrouwen zich anno nu zo stom willen gedragen, dit is wat mij betreft echt geen leven en laten leven. Dit is gewoon heel dom.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:41

Dat is met een opgeleide blik.
Er zijn heel veel mensen die nooit carriere zullen maken of boven minimaal loon uit zullen komen en iedere dag met lood in de schoenen aan het werk gaan.

Ik ben geen thuisblijver, maar ik snap prima waarom anderen daar voor kiezen.

Mijn ouders zijn traditioneel, maar hun zaken zijn wel zo geregeld dat mijn moeder nooit volledig zonder geld was komen zitten. Sterker nog, het huis staat op haar naam.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 24-01-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:42

Ik werk fulltime en mijn man ook. Het huishouden doen we samen. Ik ben ook opgegroeid in een gezin waarbij mn moeder werkte onder schooltijd en ook ik vond het fijn om niet in een leeg huis thuis te komen. Ikzelf zou nooit thuis willen blijven: ik werk graag en wil ten alle tijden financieel onafhankelijk blijven. Ik wil mentaal ook uitdaging en krijg dat in m’n werk. Ik denk dat mijn relatie er ook niet leuker van zou worden; toen ik na een ongeluk ‘ziek’ thuis was werd mn wereldje zo klein en dat maakte dat er weinig was om t over te hebben.
Maar als dat voor anderen wel werkt en ze daar goede afspraken over hebben prima toch?

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 09:43

Wbt financiele zorgen na het overlijden van je man dat is natuurlijk van tevoren prima te regelen en zou je niet moeten tegenhouden om wel of geen huisvrouw te worden.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:52

Charaz schreef:
Wbt financiele zorgen na het overlijden van je man dat is natuurlijk van tevoren prima te regelen en zou je niet moeten tegenhouden om wel of geen huisvrouw te worden.

Prima te regelen? Ja, misschien wel, maar de ervaring leert ook dat de meeste mensen dat dus niet doen.
Want dat gebeurt hen immers niet.
Hetzelfde geldt voor scheiden trouwens.