De ring deurbel van de buren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:33

pillow schreef:
En dan spreekt de hele wereld schande als iemand weken dood in huis ligt en niemand dat opgemerkt heeft. Dan wordt de sociale controle zoals die vroeger was als noodzakelijk gezien. En als ik dan sommige reacties hier lees dan weet ik wel waarom de wereld is zo hij nu is. Als TS morgen op een dubbele nek onderaan de trap ligt hoop ik voor haar dat de buren denken, hè buurvrouw al een paar dagen niet gezien.

Interessante discussie. Ik ben er zo eentje die zich demonstratief omdraait als ze zo'n bel ziet. Maar: ik stam dan ook uit de tijd dat je aanbelde, dan hoorde je langzaam voetstappen in de gang naderen en dan ging de deur open. Dan werd je direct begroet óf je stelfe jezelf netjes voor en vertelde wat je kwam doen.

Een systeem wat heel lang goed gewerkt heeft, en in een tijd dat de buurvrouw thuis werd opgezocht als ze een dag niet bij de bakker was geweest.

Dieptriest dat men denkt dat er tegenwoordig deurbelcamera's nodig zijn. Ik zou zelf echt gelijk een schuttingschot o.i.d neerzetten zodat die vervloekte camera mij niet meepakt. Nee, ze kunnen er niks mee. Klopt. Dat weet ik. Maar ik mag gewoon geen zin hebben in de camera vsn een ander.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:44

Cambionn, goede post! Dat is dus ook precies mijn bezwaar. Ik heb dus ook niet zo’n bel en die komt er hier ook niet.

nevica

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:29

Palmera schreef:
Dieptriest dat men denkt dat er tegenwoordig deurbelcamera's nodig zijn.


Ik begrijp dat jij ergens woont waar nooit iets gebeurt. Super fijn voor jou! Maar op veel plekken werkt dat helaas niet zo in dit overbevolkte landje dus ik heb toch echt een deurbelcamera + meer om het huis. En ja zeker, dat is al vaak nodig gebleken. Politie juicht het zelfs toe want er gebeurt nu een stuk minder hier in de buurt.

Zo te zien in dit topic zijn er dan mensen die zichzelf zo enorm belangrijk vinden dat ze denken dat ik de hele dag aan het bespioneren ben, helaas. Zo interessant vind ik mijn buren niet en hij slaat ook echt bij lange na niet alles op.

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:44

Wij hebben er ook een. Hierdoor al meerdere malen een discussie met PostNL gewonnen. Bezorger beweerde dat hij het pakket aan ons overhandigd had, maar wij hadden beelden dat het gewoon voor de deur gedumpt was zonder aan te bellen.

Ook al een keer 1 diefstal van een fiets en een auto inbraak op beeld gehad en aangifte mee gedaan.
Dus ik ben erg blij met de camera.
Maar ik ga echt niet hele dag beelden terug kijken. Alleen als er aangebeld wordt of er is iets gebeurt.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:46

Ik zou er ook niet van gediend zijn als de buren mij en mijn voordeur filmen.
Mijn eerst actie zou dan ook zijn de buren vriendelijk doch dringend verzoeken de deurbel zo af te stellen dat ik en mijn deur er niet op staat en mij het resultaat te tonen.

Doen ze dat niet dan zou ik de verhuurder of de VVE inschakelen.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:46

Natuurlijk is de politie er blij mee. Die staan te pas en on pas op de stoep om beelden te vorderen.
Of jij daar als onschuldige bezoeker op staat of niet hebben ze geen boodschap aan. Maar ongewild ligt je hoofd in een dossier.


En dan de reclames van die deurcamera’s: Voel je veilig! Wat is dat nou weer voor een holle frase ? Ben je veilig? Welnee maar wellicht voel je je dat wel. Er wordt ingespeeld op een diepgewortelde angst. Daar wordt goud geld mee verdiend en de politie roept eureka!

Privacy gaat verder en verder en putje in. Zeg je er wat van is het standaard antwoord: als je niets te verbergen hebt maakt het toch niet uit? We hebben allemaal wat te verbergen. Anders hadden we geen ww op onze telefoon, hielden we onze gordijnen snachts open…..

Hoe is het zoveer kunnen komen? We kunnen niet mee onbespied over straat. Overal hangen camera’s. Onder het mom van veiligheid. We vliegen de bocht uit met alles van iedereen maar willen weten.

Wie heeft ooit besloten het recht te hebben ons van alle kanten maar te mogen filmen en gegevens op te slaan, te combineren en te delen / verkopen? We zijn luie burgers, te lui om er iets tegen te ondernemen…

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:48

Tot je buurvrouw op de beelden van haar ring deurbel kan aantonen wie jouw fiets/auto wat dan ook gejat/gesloopt heeft. Dan ben je er maar wat blij mee...

nevica

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:50

Pareltjes schreef:
Privacy gaat verder en verder en putje in. Zeg je er wat van is het standaard antwoord: als je niets te verbergen hebt maakt het toch niet uit? We hebben allemaal wat te verbergen. Anders hadden we geen ww op onze telefoon, hielden we onze gordijnen snachts open…..

Hoe is het zoveer kunnen komen? We kunnen niet mee onbespied over straat. Overal hangen camera’s. Onder het mom van veiligheid. We vliegen de bocht uit met alles van iedereen maar willen weten.

Wie heeft ooit besloten het recht te hebben ons van alle kanten maar te mogen filmen en gegevens op te slaan, te combineren en te delen / verkopen? We zijn luie burgers, te lui om er iets tegen te ondernemen…


Een betere wereld begint bij jezelf. :D Je zit zelf toch echt op Bokt, dus je hebt een apparaat met internet in je huis. Hoeveel privacy denk jij dat je dan nog hebt? :+

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:08

pillow schreef:
En dan spreekt de hele wereld schande als iemand weken dood in huis ligt en niemand dat opgemerkt heeft. Dan wordt de sociale controle zoals die vroeger was als noodzakelijk gezien. En als ik dan sommige reacties hier lees dan weet ik wel waarom de wereld is zo hij nu is.
Maar nogmaals, vroeger was de sociale controlle niet vastgelegd op film, laat staan in de cloud van een derde partij geflikkerd. Niet zomaar gefilmed willen worden heeft niks met sociale controle of normen van vroeger te maken, noch met het verhardenen van de maatschappij. Sterker nog, de Big Tech die overal data vergaard mede doormiddel van privacyschending en het breken van wetten hebben wél aantoonbaar effect op het verharden van de maatschappij. De Big Tech waar Amazon, eigenaar van Ring, ook onder valt.

De sociale controle van vroeger is dikke prima. Daar klaagt niemand over hier.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:17

Cambionn schreef:
pillow schreef:
En dan spreekt de hele wereld schande als iemand weken dood in huis ligt en niemand dat opgemerkt heeft. Dan wordt de sociale controle zoals die vroeger was als noodzakelijk gezien. En als ik dan sommige reacties hier lees dan weet ik wel waarom de wereld is zo hij nu is.
Maar nogmaals, vroeger was de sociale controlle niet vastgelegd op film, laat staan in de cloud van een derde partij geflikkerd. Niet zomaar gefilmed willen worden heeft niks met sociale controle of normen van vroeger te maken, noch met het verhardenen van de maatschappij. Sterker nog, de Big Tech die overal data vergaard mede doormiddel van privacyschending en het breken van wetten hebben wél aantoonbaar effect op het verharden van de maatschappij. De Big Tech waar Amazon, eigenaar van Ring, ook onder valt.

De sociale controle van vroeger is dikke prima. Daar klaagt niemand over hier.


Het heeft er álles mee te maken.

Waar de buren vroeger naar buiten stapten om iemand aan te spreken die andermans voertuig oid aan het slopen is, gebeurd dat tegenwoordig niet meer omdat mensen wel 3x nadenken voordat ze iemand ergens op aanspreken. De kans dat je een klap voor je kop krijgt of op zijn minst een grote bek is veel te groot.

Kortom; de sociale controle is weg, die bestaat niet meer. En dat komt door de verharding van de maatschappij, en doordat er veel meer criminaliteit is dan vroeger.

En dus schaffen mensen een ring deurbel aan zodat ze hun spullen in de gaten kunnen houden en snel aangifte kunnen doen van diefstal mét bewijzen mocht dit nodig zijn.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:35

En wat moet de Big Tech zoals jij het noemt, Cambionn, met een beeld dat jij je voordeur ingaat? Op welke manier weten zij dat negatief te gebruiken?
Ik neem aan dat je ook geen FB of Insta hebt.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:38

Fitzroy schreef:
Raineri schreef:
Vind het nogal een verschil of een camera van een (lokale) overheid is of van een particulier. Ik ben ook voorzichtig met de informatie die online staat en wat ik waar plaats aan beeldmateriaal.

Bij ons in het complex waren ook camera’s geplaatst. Nadat ze me geen antwoord konden geven over hoe en waar de informatie werd opgeslagen heb ik bezwaar aangetekend.


En voel je je nu prettig daardoor ? Hebben ze de camera’s weggehaald?
Bij ons in het complex zaten ook van die zeikerds maar na 2 x fietsendiefstal vanuit de afgesloten garage, was het echt genoeg. Er hangen nu camera’s en de zeikerds moeten er maar mee leren leven. De meesten voelen zich heel veilig hierdoor. Als je niets te verbergen hebt, snap ik niet waarom je hier moeilijk over zou doen.

Zelfde verhaal als bij TS. Iedereen doet overal zo moeilijk over tegenwoordig, pffff …


Het gaat meer over server veiligheid en het potentieel stelen van data. Mag je gezeik vinden, maar ik wil wel graag weten hoe mijn informatie beveiligd gezien deep fakes steeds beter worden. Het is een afweging van sociaal-maatschappelijk belang en het doel is niet om vooruitgang potentieel te remmen. Maar wel om individuele rechten ook te beschermen.

Feit dat je dat gezeik vind is tekenend. Nieuwe ontwikkelingen komen ook met ethische afwegingen. En ja, ik voel mij beter als mijn beeld niet wordt opgeslagen door een firma die geen antwoord kan geven op hele simpele AVG gerelateerde vragen.

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:43

Wat zou het toch heerlijk zijn als mensen gewoon eens het gesprek aan zouden gaan ipv al problemen bedenken en er allerlei dingen die niet relevant zijn erbij te betrekken..
Loop naar de buren toe, stel je voor en geef aan waar je last van hebt of bang voor bent. Dat er nog een hond en bordje bijzit heeft er weinig mee van doen.
Zo'n camera kan super handig zijn en snap dat mensen m hebben maar idd gewoon op je eigen pad gericht.
Mbt dat jouw hoofd in een database staat als politie je beelden opvraagt is ook lekker overdreven. Je komt daarin als jij of degene bent die ze hebben moeten of als je net op dat moment gefilmd bent tegelijkertijd met wat ze ook zoeken. Zal politie een worst wezen of jij die ochtend met je verwarde haardos op visite kwam als ze de verdachte van een inbraak verderop savonds voorbij zien stormen.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:51

TS woont in een portiek woning, zo’n portiek is een gemeenschappelijke ruimte, daar filmen is heel wat anders dan een een deurbel die de eigen inrit of voortuin filmt.

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:59

Dan nog t gesprek eens aangaan. Wellicht hebben ze er een reden voor waardoor t voor ts ook makkelijker te begrijpen is/ok is.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:08

tiwi1969 schreef:
TS woont in een portiek woning, zo’n portiek is een gemeenschappelijke ruimte, daar filmen is heel wat anders dan een een deurbel die de eigen inrit of voortuin filmt.

Dat is inderdaad anders...toch word er erg veel op de weg gefilmd, mag officieel niet, maar voor de politie toch erg handig.

Voorbeeld, werkte in een ziekenhuis met heeeeel goede camera's.
En ja die filmde ook delen van de openbare weg. Ja doet moest eigenlijk automatisch blurren maar deed dat niet. Politie wist het, en vond het maar wat fijn. Want we maakte geen misbruik.

- Overval op nabij gelegen juwelier, donkere bmw, maar waar ging hij heen, of wij even konden kijken of we hem zagen.

Ja we zagen hem zo laat daar op die en die plek parkeren, zo laat daar mensen inspringen en weg rijden en op de kruising gingen ze rechtsaf richting snelweg, niet linksaf richting stad.
Maakt veder zoeken toch weer een stuk makkelijker.

- Man die dood gevonden is, de moet voorbij gekomen zijn.
ja klopt x tijd liep hij voorbij, leek te zwalken, was hij daar al gewond? waarom is het niet naar het ziekenhuis gelopen?
Belangrijke info voor het onderzoek.

- raar incident met een kind dat echt de auto niet in wilde, was het een dwars kind of echt veel meer dan dat? Want dat ging echt héél abnormaal.
Wij kregen van omstanders te horen of wij als beveiliging wat konden doen, maar was niet op ons terrein, dus wij kunnen niet meer dan politie bellen.
Maar wel eerst dik ingezoomd om het voorval, incl kenteken. Maar dus ook te zien dat het kind zo enorm overstuur was.
Plus welke richting de auto uiteindelijk ging.
Daar kregen wij geen terug koppeling meer van, maar ze gaan daar zeker op dat moment wat mee doen.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:05

De camera’s die jij beschrijft zijn in de openbare ruimte of privé.
En als je als buren bezwaar maakt tegen de openbare weg filmen door burgers of bedrijven of ,nog erger, privé van deze buren filmen dan moet de eigenaar van de camera deze afstellen of of buiten gebruik stellen.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 28-01-24 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:05

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich zo druk maken dat hun hoofd in een dossier komt te liggen of in China. Dan is het daar en dan?

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:07

Slmt9 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich zo druk maken dat hun hoofd in een dossier komt te liggen of in China. Dan is het daar en dan?


Met jouw hoofd en AI kunnen ze rare dingen doen.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:11

Oja, dat heb ik idd wel eens gehoord.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:13

muizen verjagen
ook op een waakbordje zetten :P

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:19

tiwi1969 schreef:
Slmt9 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich zo druk maken dat hun hoofd in een dossier komt te liggen of in China. Dan is het daar en dan?


Met jouw hoofd en AI kunnen ze rare dingen doen.

Maar denk je echt dat jij zo speciaal bent dat ze uit de biljarden beelden die ze al dan niet verzamelen precies jouw gezicht willen nemen om een filmpje te manipuleren? (Nog los van de benodigde kwaliteit en hoeveelheid beelden die voor dergelijke manipulatie nodig is)

lor1_1984

Berichten: 12065
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:35

Ik word er ook niet zo blij van dat mijn voordeur te zien is op de camera's van zo ongeveer hele blok aan de overkant vd straat.
Let wel; dat filmt dus de eigen tuin, de stoep aan hun kant, de weg, de parkeerplaatsen, de groenstrook, de stoep aan mijn kant en de volledige voorgevel van mijn woning (ik heb geen voortuin).
Kwam ik achter toen een boze overbuurvrouw een filmpje plaatste op haar Facebook omdat er een asbak uit de voortuin gejat was. :+

Ik denk niet dat ze er verkeerde dingen mee doen en ik gok dat de meldingen wel afgesteld staan op beweging bij hun eigen voordeur/indrukken vd deurbel.
Alleen het idee dat ze kunnen volgen wanneer ik de deur uit ga, wie er wanneer aan de deur komt, wanneer ik mijn gordijnen open/sluit, lichten etc aan/uit doe etc voelt voor mij toch wel als een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. :o
Het is dat mijn woonkamerraam aardig zit dichtgeplakt met folie, anders hadden ze zelfs duidelijk ín mijn huis kunnen meekijken. :wow:
Nu zien ze hooguit beweging achter het folie.

josien_m_
Berichten: 2431
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:06

Leest iemand dit wel? Dit vind ik een stuk vervelender en griezeliger dan wat alleen de buren zouden kunnen zien... (quote is een beetje mislukt, sorry)

Cambionn schreef:
Als mijn buren het leuk vinden om te koekeloeren wie er allemaal wel niet op visite komen of dat ik wel bhloos in mn tokkiepak loop of niet,veel plezier zou ik zeggen :+
Verschil is wel dat de buren die naar buiten kijken niks wordt vastgelegd. En als de buren continue uit het raam zouden staan filmen als jij in en uit loopt, dan zou dat nog nooit normaal zijn geweest. Dan worden mensen ook ongemakkelijk en gaat het zelfs richting stalken. Maar nu het automatisch gebeurd zou dat wel normaal zijn? Want "waarschijnlijk" wordt er niks mee gedaan?

Daarbij gaat het probleem verder. Het gaat hier niet om een CCTV met lokale opslag, maar een deurbel in een gesloten systeem van de huidige eigenaar van Ring: Amazon. En dat is Amerikaanse Big Tech die, met vele partijen in die categorie, schijt heeft aan zowel privacy als wetgeving en beide vaak breekt. En videobeelden die vaak niet enkel lokaal, maar ook in Amazon's cloudservers wordt opgeslagen.

En ja, dat maakt heel veel uit. En dat merk je niet direct, maar heeft wel veel directe invloed. Amazon is, samen met veel andere Big Tech, groot in advertenties verkopen (en daarnaast hun eigen producten). En daarvoor willen ze zo veel data als mogelijk, om er zo veel mogelijk geld mee te verdienen. En daar komen wél enorme problemen van, zowel maatschappelijk als persoonlijk. "The Social Dillema" legt dat best goed uit in voor Jan Modaal begrijpbare taal, staat afaik op Netflix maar heb zelf die dienst zelf niet dus kan niet checken. Amazon is dan wel geen social media, maar het doel (commercieel gewin uit je data) is hetzelfde.

En nee, die Big Tech en al die tracking ontkom je zonder kennis en extra werk niet zomaar aan. Ik, als IT'er die werkt met datasecurity en privacy, doe m'n best er bij weg te blijven en kan je zeggen dat het voor mij vaak al erg (uit)zoeken en continue bijhouden is. Laat staan voor Jan Modaal die gewoon z'n dag door wil en z'n leven wil leven. Maar om daarom maar alles omrent privacy de deur uit te gooien en zeggen dat we niet zo moeilijk moeten doen en het gewoon moeten accepteren is het anderste uiterste. Privacy is geen alles of niks, elk beetje helpt.

Let wel, dit is ff voor de algemene discussie. In TS haar geval zou ik als je er echt mee zit eerst eens gezellig gedag zeggen tegen de buren, die zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust zijn, en met positieve intresse terloops in een koetjes en kalfjes gesprek eens aftasten waarom ze de camera hebben en hoe die ingesteld staat. Voor hetzelfde geld staat dat ding gewoon netjes afgesteld en is er uberhaupt niks aan de hand omrent TS haar privacy. Ga iig niet erin alsof er een problerm is, of verwijtend. Berijk je niks mee ongeacht of ze zich bewust zijn van privacy issues en ongeacht of ze daar uberhaupt om geven. Respect een vriendelijkheid kom je het verste mee. Of, afhankelijk van hoe erg je het vind en gezien het een tijdelijke woning is, neem die camera voor lief wetende dat het slechts om data over een beperkte tijdsperiode gaat.[/quote]

leeslampje

Berichten: 1129
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:12

nevica schreef:
Pareltjes schreef:
Privacy gaat verder en verder en putje in. Zeg je er wat van is het standaard antwoord: als je niets te verbergen hebt maakt het toch niet uit? We hebben allemaal wat te verbergen. Anders hadden we geen ww op onze telefoon, hielden we onze gordijnen snachts open…..

Hoe is het zoveer kunnen komen? We kunnen niet mee onbespied over straat. Overal hangen camera’s. Onder het mom van veiligheid. We vliegen de bocht uit met alles van iedereen maar willen weten.

Wie heeft ooit besloten het recht te hebben ons van alle kanten maar te mogen filmen en gegevens op te slaan, te combineren en te delen / verkopen? We zijn luie burgers, te lui om er iets tegen te ondernemen…


Een betere wereld begint bij jezelf. :D Je zit zelf toch echt op Bokt, dus je hebt een apparaat met internet in je huis. Hoeveel privacy denk jij dat je dan nog hebt? :+

Dit vind ik zo’n kul argument. Dat je al geen 100% privacy meer hebt omdat allerlei bedrijven al dingen van je weten, is toch geen reden om alles maar oké te vinden?

Het is echt niet zo zwart wit.

Ik heb ook in een portiek met ring deurbel van de buurman gewoond en ik vond het 3x niks. Nadat ik verhuisd ben (niet vanwege de bel :+ ) heeft de VVE hier strenge regels over afgesproken omdat meer mensen er moeite mee hadden. Dat ding filmde alleen bij beweging, maar met 4 voordeuren in 1 portiek en een hoop tieners in die huizen die hun eigen plan trekken, is er in zo’n portiek continu beweging dus dat ding slaat de halve dag aan. Het filmde bij mij ook recht naar binnen (onze voordeuren zaten tegenover elkaar).

Politie die de straat filmt om veiligheid te waarborgen, vind ik echt wat anders dan mijn buurman die zo nodig het hele portiek moet filmen en vastleggen (!!) omdat hij wil weten of z’n pakketjes bezorgd worden. (En nee ook van al die CCTV word ik niet blij hoor).

The social dilemma is een goeie Netflix tip die hier een beetje aan raakt. Zag ‘m al in dit topic voorbij komen. Of het boek ‘Je hebt wel iets te verbergen’ van de Correspondent, leestip :)