Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:00

_San87_ schreef:
Pandora2 schreef:



Maar als de VS uit de NATO moest gaan, hebben we enkel nog Frankrijk en de UK die kernwapens hebben denk ik. Geen idee of dit dan nog zo afschrikwekkend is voor de russen.

Tuurlijk wel. Een kernoorlog wil iedereen koste wat kost voorkomen.



Nouja bij Putin weet je het nooit.
Gelukkig is het nog niet zo ver en zie ik ook niet voor me dat vs uit de Nato gaat.

Ik zie het wel gebeuren dat Putin zichzelf kapot maakt door zijn eigen verwoestingen. Hopelijk houd Oekraïne zo lang stand.

Finland hoort geografisch bij Scandinavië maar politiek niet. En in Finland maar ook de Baltische staten zijn ze altijd bang geweest voor Rusland ook voor "deze oorlog" In de Baltische staten staat het verleden nog op hun netvlies gekerfd. Maar gelukkig horen ze nu tot EU. En daar heeft Putin nog niet echt een Moove durven maken. Èèn verkeerde stap hier is voor hem wel degelijk een groot risico

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:08

8nnemiek schreef:
Annemarievzr schreef:
Interessant hoeveel mensen het over vluchten hebben. Waarom zouden de landen om ons heen, of verder weg, ons op willen nemen? Wij houden in Europa ook nogal de deur dicht...

Ik ben wel benieuwd waar je het beste zit inderdaad.
Ik zou misschien denken aan de ABC eilanden.. zit je toch in Nederland, maar ver weg van de oorlog..
Verder denk ik dat je als vluchteling uit Europa toch makkelijker bepaalde landen binnen komt dan bv als vluchteling uit Afrika, hoe krom dat ook is.


Inderdaad, op dit moment heb je bijvoorbeeld binnen 1 uur een toeristen visum voor Australië...dat gaat echt heel snel (of in ieder geval ging dat 10 jaar geleden echt héél snel)

Gewoon zorgen dat je optijd bent met actie ondernemen. Gaan vluchten op het moment dat de pleuris al uitgebroken is, heeft "geen" zin, omdat op dat moment iedereen op de vlucht slaat.

Het spel slim spelen betekent goed opletten en nèt 1a2 dagen/ weken voordat de echte pleuris uitbreekt zorgen dat je weg komt.

En dus óók ruim optijd zorgen voor de benodigde papieren/ entingen (hond voornamelijk)..

Ik heb er toen bij het uitbreken van de oorlog in Oekraïne serieus over nagedacht mijn hond Rabiës te laten titeren, omdat een geldige Rabiës titer voor sommige landen (Australië en NZ bijvoorbeeld) verplicht is een het z'n 3 maanden duurt voordat je dat onderzoek hebt afgerond.

Omdat het al vrij snel "mee bleek te vallen" heb ik het toen niet gedaan, maar (ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn) zodra er ook maar enigszins tekenen zijn dat de oorlog zich gaat uitbreiden, dan ga ik direct m'n hond laten titeren. Een geldige Rabiës enting heeft hij al, dus het "voortraject" van eerst enten, dan 4 weken wachten, dan titeren kunnen we overslaan.

Gaat het genoeg zijn? Gaan er nog vluchten beschikbaar zijn? Ga ik het kunnen betalen? I don't know, maar kleine dingen kan ik me dus wél alvast mee voorbereiden.

Vooralsnog is de dreiging nog lang niet zo hoog en doe ik helemaal niets..

Ps, aan het begin van de gascrisis een Petroleum kachel aangeschaft, en nadat die bij m'n ouders al binnen één seizoen de geest gaf, zomer 2022 een reserve kachel aangeschaft voor een nog normale prijs. Dezelfde kachel is nu 2x zo duur, terwijl het hoogtepunt van de energiecrisis al lang is geweest. Goed vooruit denken kan echt key zijn.

Myfairytale
Berichten: 5417
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:25

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Poeh, lastige vraag. Ik denk net als Tamary dat als er oorlog komt, het eerst een cyberoorlog wordt.


Ukraine en Gaza laten zien dat dat niet gebeurt. Er wordt nog steeds met mankracht en troepen geknokt. En drones, laten we die niet vergeten. Dat is de opmerkelijke 'vernieuwing' die we nu zien.

En ja, ook hier kan het oorlog worden. Als Trump opnieuw in de VS aan de macht komt, kan Putin ongehinderd doorstomen. En reken maar dat die dat van plan is.

Vluchten? Vergeet het maar.
Huisdieren? Die ga je als eerste laten gaan. Paarden? Heb je al helemaal geen tijd of geld meer voor.

Allemaal heel lief en aardig, maar zó naief.

Als het oorlog wordt, telt er maar 1 ding: jezelf en je familie (nee, dat zijn je huisdieren niet) in leven houden, en je zult er achter komen dat je nog kunt doden als het nodig is ook.

"Civilisation is 2 missed meals and 24 hours away from barbarism" - Neil Gaiman/Terry Pratchett, Good Omen.


Ik denk dat je voor jezelf moet spreken Ibbel en zeker niet voor mij.
Wij hebben geen kinderen en onze honden zijn mijn kinderen. Die laat ik absoluut niet gaan of in de steek. Desnoods vechtend voor hun ten onder, maar in de steek laten, nooit!!

Mijn paarden is een ander verhaal.
Maar ook tijdens '40-'45 gaven ze die niet zomaar op!
De Duitsers hebben de paarden van mijn opa weggehaald, maar hij heeft ze terug gehaald! Gevaarlijk? Ja, levensgevaarlijk! Maar hij vocht voor zijn dieren en liet ze absoluut niet in de steek!

Doden van kleine dieren zoals kippen en duiven zou ik dan misschien kunnen, groter niet. Mensen die dan een echte bedreiging vormen waarschijnlijk wel.

Maar laten we hopen dat hey niet zover komt en als het komt het bij de cyber-optie blijft.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:28

Er worden nogal wat aannames gedaan over wat er nog verkrijgbaar is.
Water uit een bron? Ja, leuk, heb je elektriciteit voor nodig om het omhoog te krijgen. 60 meter diep of meer pomp je niet met de hand omhoog.
Zelf brood bakken? Ja, heb je een oven voor nodig, of op gas, of op hout of op elektriciteit.
Petroleumkachel? Ja leuk, heb je wel peut voor nodig.

Kijk eens naar hoe de huidige oorlogsvluchtelingen (over-)leven. Die hebben al die 'luxe' allang achter moeten laten.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:32

Ja, als hier de electra uitvalt heb ik een probleem betreffende water. Ik heb wel altijd wat 7 liter water flessen in huis, maar daar hebben de paarden weinig aan in de zomer. Op het moment drinken ze amper water, maar in de zomer gaan er heel wat liters door.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:33

Water kun je met de hand oppompen. Koeien doen niet anders ;)

Is dat ijzervrij gezond water. Nee. Maar denk als je dorst hebt je er graag aan begint.

Houtkachel staat hier wel bewust 1 waarop ook een pan kan.
Niks geen elektronische pelletkachel. Gewoon ouderwetse vuurtje.

Ann

Berichten: 13326
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:39

Ik denk dat het dan 1 grote chaos gaat zijn (wat ook de bedoeling is wrsl.) en alles al heel snel vastloopt hier in Nederland. We hebben thuis wat extra water en eten op voorraad, maar niet voor weken. Ik hoop maar dat er op tijd signalen binnenkomen en er voldoende tijd is om er beter op te anticiperen...

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:44

Ibbel schreef:
Er worden nogal wat aannames gedaan over wat er nog verkrijgbaar is.
Water uit een bron? Ja, leuk, heb je elektriciteit voor nodig om het omhoog te krijgen. 60 meter diep of meer pomp je niet met de hand omhoog.
Zelf brood bakken? Ja, heb je een oven voor nodig, of op gas, of op hout of op elektriciteit.
Petroleumkachel? Ja leuk, heb je wel peut voor nodig.

Kijk eens naar hoe de huidige oorlogsvluchtelingen (over-)leven. Die hebben al die 'luxe' allang achter moeten laten.


Er ligt een sloot achter het huis en we hebben op verschillende plekken de mogelijkheid tot wateropslag van regenwater. Veel groenten eten uit eigen tuin beperkt overigens ook je waterconsumptie.

Er liggen zonnepanelen klaar om op het dak te leggen (of zo nodig in de tuin) in combinatie met een powerwall die we al aan het bouwen zijn.

We hebben een houtvoorraad en bomen die gekapt kunnen worden (en wilgen die geknot kunnen worden) en het plan is om het aantal wilgen komend jaar flink uit te breiden. Daarnaast hebben we een werkende houtkachel en een houtfornuis die aangesloten kan worden.

Een goede waterfilter is eigenlijk het enige dat hier mist.

BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:44

Ibbel schreef:
Er worden nogal wat aannames gedaan over wat er nog verkrijgbaar is.
Water uit een bron? Ja, leuk, heb je elektriciteit voor nodig om het omhoog te krijgen. 60 meter diep of meer pomp je niet met de hand omhoog.
Zelf brood bakken? Ja, heb je een oven voor nodig, of op gas, of op hout of op elektriciteit.
Petroleumkachel? Ja leuk, heb je wel peut voor nodig.

Kijk eens naar hoe de huidige oorlogsvluchtelingen (over-)leven. Die hebben al die 'luxe' allang achter moeten laten.



Brood kun je bakken in een pan op vuur :') Oven is echt niet nodig.
Wel bloem of meel en water. Een gietijzeren pan daar kun je een Dutch oven van maken zo.

Als je vuur kunt maken en dat kan ook met gras of papier dan kun je koken. Of gewoon op hout.

Onze camper heeft zonnepanelen en daar kunnen we nog wel stroom van pakken als we die buiten zetten. Dan kunnen we ook gebruik blijven maken van een koelkast en vriezer.

Je moet als je gaat inslaan ook tactisch in slaan en op tijd. Jerry cans met water vullen als er nog water is en daar zuinig mee doen.

Potten groente, rijst, meel, dingen die lang houdbaar zijn.

Wij hebben veel ruimte om dingen op te kunnen slaan maar tot nu toe heb ik daar nog niet de behoefde toe gevoeld.

Ann

Berichten: 13326
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:50

Voor de mensen die nu redelijk goed zelfvoorzienend kunnen zijn, wat als er zo'n (nood)toestand komt dat je jouw huis, erf, dieren moet beschermen tegen plunderingen? Kan iemand (in zijn algemeenheid) zich daar ook op voorbereiden zoals we nu leven hier in Nederland?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:52

Ann schreef:
Voor de mensen die nu redelijk goed zelfvoorzienend kunnen zijn, wat als er zo'n (nood)toestand komt dat je jouw huis, erf, dieren moet beschermen tegen plunderingen? Kan iemand (in zijn algemeenheid) zich daar ook op voorbereiden zoals we nu leven hier in Nederland?

Bedoel je qua wapens?

Met een knuppel kom je al een heel eind. En een kruisboog mag je in NL gewoon hebben.

Ann

Berichten: 13326
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:53

Ik bedoelde meer een mentaliteitsverandering, letterlijk 'het recht van de sterkste'?

BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:58

Ann schreef:
Voor de mensen die nu redelijk goed zelfvoorzienend kunnen zijn, wat als er zo'n (nood)toestand komt dat je jouw huis, erf, dieren moet beschermen tegen plunderingen? Kan iemand (in zijn algemeenheid) zich daar ook op voorbereiden zoals we nu leven hier in Nederland?


Plunderingen zijn naar.
Maar dan voeren wij wel ons eigen beleid. Bescherm je huis en je haard. En ja daar kun je ook op voorbereid zijn. Een goed vleesmes, een luchtbuks mag je in NL op eigen terrein gebruiken en bezitten.

Tinka

Berichten: 3795
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:59

Ik woon in Frankrijk, in the middle of nowhere, dichtstbijzijnde grotere steden op 1 uur afstand. Alleen maar natuur en kleine dorpjes in de omgeving. Dus niet echt een doelwit lijkt mij.
We hebben water uit een bron, die werkt met zwaartekracht, dus gern pomp nodig. Wijzelf drinken altijd water uit flessen, behalve voor thee ed. Dat bronwater is vast ook wel drinkbaar, vorige bewoners zijn heel oud geworden. De paarden hebben een eigen bron, dus drinkwater geen probleem. Ook staan ze op 6 hectare berg land, in de winter krijgen ze hooi, we hebben nu voor 2 jaar op voorraad, en genoeg gras in de zomer.
We koken op gas met een gasfles. We hebben ook nog een houtgestookt fornuis en een houtkachel.
Dus we houden het wel even uit hier.
Kelders onder het hele huis, maar wel met houten plafond, dus of dat nou zo veilig is weet ik niet. We hebben trouwens ook een generator, maar deze nog nooit gebruikt. En een petroleum kacheltje, met flinke voorraad brandstof, maar deze is wel ook aangesloten op stroom.
En genoeg eten in huis voor 3 weken wel. Mogelijkheden tot verbouwen van groente en fruit en kippen houden.

BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:01

Ann schreef:
Ik bedoelde meer een mentaliteitsverandering, letterlijk 'het recht van de sterkste'?


Als je èèn of meer kinderen hebt rondlopen en ze bestormen je huis dan doe je alles om die veilig te houden hoor. En dan zal idd de sterkste winnen. Helaas kunnen dat ook de anderen zijn. Maar je kan dan niet anders dan vechten.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:01

zorgen voor cash geld in huis.
electronisch betalen kom je nergens mee in een oorlog. alles is dan gesloten en handel gebuert op straat

BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:04

Ja je pinpas is dan niks waard.
Maar als mensen weten dat je cash hebt maakt het je ook een doelwit.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:05

Annemarievzr schreef:
Interessant hoeveel mensen het over vluchten hebben. Waarom zouden de landen om ons heen, of verder weg, ons op willen nemen? Wij houden in Europa ook nogal de deur dicht...

Met geld is overal een ingang te vinden :j

Als wij niet bij mijn oom in Fuerteventura terecht kunnen, of als het daar al mis is, dan heeft mijn vader een back-up plan liggen voor de VS (al weet ik niet of dat zoveel veiliger is) daar heeft hij een x aantal bevriende zakenrelaties zitten waarmee hij dit onderwerp toevallig al heeft besproken toen Rusland de Krim binnen viel. Zij nemen ons dan op en staan garant voor de kosten die dan gemaakt worden.


Ibbel schreef:
Er worden nogal wat aannames gedaan over wat er nog verkrijgbaar is.
Water uit een bron? Ja, leuk, heb je elektriciteit voor nodig om het omhoog te krijgen. 60 meter diep of meer pomp je niet met de hand omhoog.
Zelf brood bakken? Ja, heb je een oven voor nodig, of op gas, of op hout of op elektriciteit.
Petroleumkachel? Ja leuk, heb je wel peut voor nodig.

Kijk eens naar hoe de huidige oorlogsvluchtelingen (over-)leven. Die hebben al die 'luxe' allang achter moeten laten.


Heel eerlijk? Als de bom losbarst, dan ga ik er van uit dat wij, Nederland, in nog geen 5 dagen capituleren. Wij zijn een ieniemienie land, onze leger is niet de sterkste of de beste en kan al helemaal niet op tegen een leger met het formaat van bijvoorbeeld Rusland.
Er zal een paar dagen elektriciteit plat gelegd worden en zo, maar als we eenmaal gecapituleerd zijn zal dit allemaal heel snel weer opgebouwd worden.
Ik denk dat je echt voor max 1 a 2 weken voedsel moet hebben als je niet van plan bent te vluchten.

Aangezien de winters hier niet super koud zijn, zal aanvallen in de winter geen strategisch voordeel hebben, behalve dat door de modder en regen voertuigen eerder vast lopen (als je niet over de weg gaat) zal dit voornamelijk nadeel opleveren. Wat er voor zorgt dat je geen zorgen hoeft te maken over verwarming etc.
Dus de strategische keuze zal dan in de zomer zijn, door de droogte is er dan weinig beschikking over grond water (van uit de sloot of oppervlakkig grondwater) dus wat een leger als eerste zal plat leggen om het de mensen zo oncomfortabel mogelijk te maken en om een land sneller tot capitulatie te dwingen is elektriciteit, water en internet.
Dus wat je vooral op voorraad moet hebben is dan water, geld en kolen voor bijvoorbeeld een bbq.
Verder veel houdbare groente en aardappels, rijst, meel/bloem.
Je kan op een bbq een pan zetten waarin je brood kan bakken, aardappels kunnen gepoft worden direct in de kolen of op het rooster, met water kan je rijst koken en brood deeg maken.

Dus dat is mijn planning als ik niet ga vluchten, veel contant geld, veel water, veel kolen, zelf wellicht groente of aardappels gaan verbouwen.
En na 2 weken zal het gewone leven dan weer starten en zal ik mij aansluiten bij het verzet oid.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:09

Ibbel schreef:
Er worden nogal wat aannames gedaan over wat er nog verkrijgbaar is.
Water uit een bron? Ja, leuk, heb je elektriciteit voor nodig om het omhoog te krijgen. 60 meter diep of meer pomp je niet met de hand omhoog.
Zelf brood bakken? Ja, heb je een oven voor nodig, of op gas, of op hout of op elektriciteit.
Petroleumkachel? Ja leuk, heb je wel peut voor nodig.

Kijk eens naar hoe de huidige oorlogsvluchtelingen (over-)leven. Die hebben al die 'luxe' allang achter moeten laten.

Hier zit het grondwater 8 meter diep. Onze waterput heeft zelfs nog zo'n draaihendel met emmer eraan :))
Maar daarnaast hebben we ook zonnepanelen, en een grote generator, en een kleine draagbare generator. Accu komt nog.
Houtkachel met oven erin, check!

Huis bestormen, daar doen we dan weer weinig tegen. Alles op slot, en de voorraad goed verstoppen en laat ze de rest maar meenemen. Ik ga niet terugvechten want dat verlies je toch tegen een groep wanhopige mensen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:10

Ibbel schreef:
Er worden nogal wat aannames gedaan over wat er nog verkrijgbaar is.
Water uit een bron? Ja, leuk, heb je elektriciteit voor nodig om het omhoog te krijgen. 60 meter diep of meer pomp je niet met de hand omhoog.
Zelf brood bakken? Ja, heb je een oven voor nodig, of op gas, of op hout of op elektriciteit.
Petroleumkachel? Ja leuk, heb je wel peut voor nodig.

Kijk eens naar hoe de huidige oorlogsvluchtelingen (over-)leven. Die hebben al die 'luxe' allang achter moeten laten.


Een oven kun je prima zelf maken. Enige wat je nodig hebt is een schep, hout en een stoeptegel. Maar ook boven een kampvuur kun je met een stok en brooddeeg broodjes bakken. Wel zorgen dat je bloem en schoon water hebt.

Wij hebben wel wat voorraad voor een dag of wat in huis. En hout genoeg, begin van de winter een kuub gestapeld besteld wat net vorige week pas is aangebroken. Maar water heb ik niet standaard in huis. Dat kan nog wel handig zijn. Hoe het met de paarden moet geen idee.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:15

Nee, ik denk daar nooit aan. Wij genieten van de illusie dat we een veilig leven leiden. Als daar verandering in komt, dan zien we wel weer verder.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:22

Toiletpapier hamsteren, als ik iets heb geleerd van de coronapandemie is dat het wel

BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:38

Want dat is een eerste levensbehoefte?

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:40

M_D_H schreef:
Annemarievzr schreef:

Met geld is overal een ingang te vinden : behalve naar God, dat zul je zelf moeten doen ;)

Als wij niet bij mijn oom in Fuerteventura terecht kunnen, of als het daar al mis is, dan heeft mijn vader een back-up plan liggen voor de VS (al weet ik niet of dat zoveel veiliger is) daar heeft hij een x aantal bevriende zakenrelaties zitten waarmee hij dit onderwerp toevallig al heeft besproken toen Rusland de Krim binnen viel. Zij nemen ons dan op en staan garant voor de kosten die dan gemaakt worden.


Ding is: bij El Shaddai ministries (New York) is aangekondigd dat men in het voorjaar een oorlog met Iran verwacht en dat het heftig zal worden.
Daarnaast vertelde de voorganger een verhaal over zonsverduisteringen (?) en een verhaal over de driehoek Texas- Houston en San Antonio waar het grootste kinderhandelnetwerk zit van de VS.
De voorganger vertelde dat God daar wrs dit jaar ellende zal brengen. Net zoals in een gebied dat zichzelf Little Egypt noemt.

Weet niet waar jullie precies heen willen, maar ik zou een plan B maken als ik jullie was

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:41

Het grootste probleem zal hier voor ons, strontverwende westerlingen, toch wel de mentale kant van de zaak zijn als het ooit tot een oorlog moest komen.
Als ik hoor, zie en lees hoe en waarover mensen zich ontieglijk druk kunnen maken in het dagelijkse leven als iets net niet helemaal naar de zin gaat... :=
Dat is echt een aangekweekte mentaliteit van de laatste decennia en dan plots rauw een oorlog op je dak wordt wel een bijzonder harde noot om te kraken :+