Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:42

Herkenbaar, maar ik zie het eigenlijk als iets positiefs. Geeft mij altijd ideeën en drive om iets op te pakken of te gaan leren. Ik krijg er energie van. Overal waar ik kom of wat ik zie, krijg ik wel weer inspiratie van om iets op te pakken

Ik wordt altijd wel heel moe van mensen die er meteen weer een sticker op willen plakken, zoals ADHD of vluchtgerdrag. Nonsens, het is gewoon een onderdeel van wie je bent en de een heeft nou eenmaal meer behoefte aan continue verandering in het leven als de ander.

Maar TS, ga die behoefte aan verandering niet stoppen in onzinnige dingen als een nieuwe auto als je net een prima auto hebt. Doe iets constructiefs met dat gevoel. Ik ben bv in de detachering gaan werken, elk jaar/2 jaar, soms 3 jaar een andere opdracht bij een ander bedrijf. Iedere keer de uitdaging een organisatie te leren kennen, nieuw netwerk opbouwen, nieuwe problemen in de organisatie oplossen. Iedere keer totaal verschillende type projecten, van ICT projecten, tot fusies tot cultuurveranderingen. Van financiële instellingen, tot media bedrijven, tot overheid. Echt iedere keer totaal verschillend. Inmiddels ben ik verandermanager en loods organisaties door grote veranderingen heen, juist omdat verandering mijn expertise is.

Verder ben ik in het verleden ook vaak verhuisd, inmiddels wel een huis waar ik wil blijven, maar waar ik ik wel continue dingen aan het veranderen ben. Ik ben benieuwd wanneer het stucwerk van de muren afkomt, zoveel verschillende kleuren als alles al gehad heeft. En iedere keer als het net klaar is, denk ik, wow, dit vind ik zo gaaf, zo ga ik het houden....maar na een jaar gaat het kriebelen, wil ik weer andere kleuren, andere indeling. Zelfde met de tuin.

Verder stop het in hobbies. Met de paarden ben ik echt een lesdier. Heerlijk, veel lessen, veel leren, verschillende disciplines en steeds wat nieuws ontdekken. Maar ook hobbies als fotografie kan ik oneindig mijn ei in kwijt. Ik koop gewoon af en toe een nieuwe lens of een upgrade van de body en dan kan ik weer helemaal los in het ontdekken van de mogelijkheden.
Vooral creatieve hobby's kun je altijd nieuwe doelen stellen, nieuwe dingen ontdekken, nieuwe technieken, nieuwe projecten.

Ik ben dus juist blij met mijn veranderdrang en onrust als er niets te veranderen valt. Enige nadeel misschien, ha ha, een vaste relatie...das ook niet zo mijn ding geloof ik :+ Maar ook daar kan ik prima mee leven, ik ben al druk genoeg met mijzelf.

996981
Berichten: 9783
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:50

Suzanne F. schreef:
996981 schreef:
Maar het is toch ook niet dat je er compleet geen invloed op hebt?

Zijn er echt mensen die gaan zitten wachten en kijken wat er komt? Kan het me echt niet voorstellen.

Ook voor een wens moet je wat doen toch om hem uit te kunnen laten komen?


Gezond oud worden is een zegen. Dit kan je niet onder hetzelfde scharen als: nieuwe auto, nieuwe baan, weer op vakantie en continue zoeken naar iets nieuws. Dan praat je echt langs elkaar heen.
Gezondheid is niet iets wat je kan kopen, alleen iets wat je kan nastreven maar dat is niet wat TS bedoelt met haar onrust die ze voelt. Dat is omdat er behoefte vervuld moet worden. Er zijn genoeg mensen die volledig vrede hebben met wat ze hebben en leven in het nu en kijken wat er op hun pad komt. Die tevreden zijn en geen gevoel van onrust ervaren bij alles wat hetzelfde is en blijft.

Hmm ja het ligt misschien ook aan je mindset. Het is niet zo dat je nul invloed hebt of je gezond oud mag worden. Het hangt ook af van keuzes die je maakt. Achterover zitten met het idee “of ik gezond oud mag worden of niet, ik zie het wel” zal voor mij niet werken. Ik weet dat het deels beïnvloedbaar is dus stel mezelf kleine doelen om daaraan bij te dragen. Zoveel mogelijk gezond eten, veel bewegen etc.

En die doelen zijn zo “klein” dat ze het topic niet meer echt raken, maar het zijn wel doelen.

BeFunny

Berichten: 10637
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:04

Gezond eten en leven en bewegen is geen doel maar een way of life.

Iets anders dan sparen voor een nieuwe auto. Of een doel waarbij je iets wilt behalen zoals het beklimmen van de Kilimanjaro of het lopen van een marathon ;)

Mensen kunnen gelukkig zijn zonder nog doelen of wensen te hebben. Zonder lui op de bank te zitten.

Gezondheid heb je niet altijd in de hand. Zowel kwa bewegen als met eten en toch werd ik ziek. Erfelijkheid speelt vaak een rol maar ook dikke pech. Al kan de levensstijl er zeker mee te maken hebben. Maar als je denkt dat met een gezonde levensstijl je niet ziek wordt. Kun je nog voor een grote verassing komen te staan.

Achterover zitten en maar kijken wat op je pad komt dat werkt voor heel weinig mensen denk ik.

996981
Berichten: 9783
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:24

BeFunny schreef:
Gezond eten en leven en bewegen is geen doel maar een way of life.

Iets anders dan sparen voor een nieuwe auto. Of een doel waarbij je iets wilt behalen zoals het beklimmen van de Kilimanjaro of het lopen van een marathon ;)

Mensen kunnen gelukkig zijn zonder nog doelen of wensen te hebben. Zonder lui op de bank te zitten.

Gezondheid heb je niet altijd in de hand. Zowel kwa bewegen als met eten en toch werd ik ziek. Erfelijkheid speelt vaak een rol maar ook dikke pech. Al kan de levensstijl er zeker mee te maken hebben. Maar als je denkt dat met een gezonde levensstijl je niet ziek wordt. Kun je nog voor een grote verassing komen te staan.

Achterover zitten en maar kijken wat op je pad komt dat werkt voor heel weinig mensen denk ik.

Een way of life. Gewoon zomaar, of omdat het iets oplevert?

Ik zeg nergens dat je kan voorkomen dat je ziek wordt toch? Ik zeg wel dat je invloed kan hebben.

Maargoed. Lets agree to disagree. Iedereen is anders. De een wordt blij van doelen, vernieuwing en verbetering. De ander is tevreden as is. Beide prima toch?

Ik noem degene zonder doelen niet lui. Zullen we mensen met een andere mindset dan ook niet afschilderen als nooit tevreden? Want dat is het niet namelijk. Je kan tevreden zijn en toch kijken wat beter kan.

BeFunny

Berichten: 10637
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:33

Die invloed kun je dus niet altijd hebben.
Natuurlijk met hart en vaatziekten bijv wel. Maar bij heel veel ziektes niet. En los van ziektes kun je ook gewond raken.

Je hebt de dingen die op je pad komen bij lange na niet altijd in de hand.

996981
Berichten: 9783
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:35

BeFunny schreef:
Die invloed kun je dus niet altijd hebben.
Natuurlijk met hart en vaatziekten bijv wel. Maar bij heel veel ziektes niet. En los van ziektes kun je ook gewond raken.

Je hebt de dingen die op je pad komen bij lange na niet altijd in de hand.

Dat zeg ik ook niet. Maar 0 rekening houden met de invloed die je hebt en er dus maar ongezond op los leven is niet mijn stijl. Mag dat?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:39

Je kunt uiteraard niet je leven leven „alsof je terminaal bent“, want iedereen is terminaal en iedereen doet dat anders.

Hoe het is als je morgen hoort dat je nog 1 maand hebt kun je ook niet weten, ook dat is heel verschillend.
De meeste mensen weten sowieso niet wanneer het over is, ik kan vandaag dood van de trap vallen. Ik kan wel zeggen dat ik geen spijt heb van hoe ik mijn leven leef. Ik kan nu niet echt iets bedenken wat ik ook perse gedaan moet hebben.
Wel heb ik enorm veel drive en hoe langer ik leef, hoe meer ik daar mee kan. Ik zeg dat ook altijd als iemand vraagt naar bepaalde plannen: mits ik en mijn direkte omgeving gezond blijven dan wil ik graag x en y.

Echter is mijn ambitie binnen bepaalde kaders. Er zijn ook mensen die bergen weten te verzetten. Daar heb ik echt diep respect voor, maar ik weet dat dat niet in mij zit en streef dat dus ook niet na.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 04-02-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10637
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:42

996981 schreef:
BeFunny schreef:
Die invloed kun je dus niet altijd hebben.
Natuurlijk met hart en vaatziekten bijv wel. Maar bij heel veel ziektes niet. En los van ziektes kun je ook gewond raken.

Je hebt de dingen die op je pad komen bij lange na niet altijd in de hand.

Dat zeg ik ook niet. Maar 0 rekening houden met de invloed die je hebt en er dus maar ongezond op los leven is niet mijn stijl. Mag dat?


Dat mag zeker.
Is ook niet mijn stijl en ik denk serieus van niemand ;)

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:47

Er zijn enorm veel mensen die vreselijk ongezond leven. Of dat een keus of een lot is, dat is een andere vraag. En of dat lot dan indirect een keuze is of pech, is ook weer niet te beantwoorden.
Zelfs in de meest treurige situaties zullen sommige mensen er toch altijd weer uitkrabbelen terwijl anderen al dan niet klagend hun lot uitzingen tot ze sterven, of raken in een depressie.
Het is dan ook niet eerlijk om te zeggen: doe er gewoon wat aan. Inmers heeft iedereen een ander karakter en uitgerekend daar heb je dan weer geen invloed op.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:15

Oji,jij kunt er moe van worden dat je het idee hebt dat er een labeltje op geplakt moet worden, ik word moe van mensen zoals jij die het bagatelliseren.

Ik wilde dat iemand mij er 20 jaar geleden op gewezen had dat er zoiets als ADHD bij vrouwen was en dat dat anders was als bij mannen.

Had me wellicht een paar burnouts, een hoop geld en een depressie gescheeld omdat ik niet wist wat er 'mis' met me was.

Het hoeft niet zo te zijn, maar ook als je het niet hebt, kun je wellicht wel goede ideeën halen uit de trucjes of andere dingen die helpen bij ADHD problemen.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Altijd iets nieuws willen/ altijd onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:37

Je laatste woord is daar relevant bij: problemen.

Indien iemand er verder zelf geen last van heeft zoals ojl, dan ga je uiteraard niet naar de huisarts daarmee.

Als je er last van hebt dan kan dat een goede stap zijn.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:13

Prairy schreef:
Oji,jij kunt er moe van worden dat je het idee hebt dat er een labeltje op geplakt moet worden, ik word moe van mensen zoals jij die het bagatelliseren.

Ik wilde dat iemand mij er 20 jaar geleden op gewezen had dat er zoiets als ADHD bij vrouwen was en dat dat anders was als bij mannen.

Had me wellicht een paar burnouts, een hoop geld en een depressie gescheeld omdat ik niet wist wat er 'mis' met me was.

Het hoeft niet zo te zijn, maar ook als je het niet hebt, kun je wellicht wel goede ideeën halen uit de trucjes of andere dingen die helpen bij ADHD problemen.


Hier sluit ik me bij aan. Ik denk dat het een groot verschil maakt of je er last van hebt in je dagelijks leven en het je daardoor belemmerd. Voor mij is dit al jaren het geval, waardoor ik nu met mijn depressie ook al op het randje van een burnout zit. Door nu te weten waar het mogelijk vandaan komt, kan ik er bewuster mee omgaan en geeft het mij wat meer rust. Tuurlijk is het daarmee niet opgelost, maar het geeft wel wat meer inzicht en mogelijke handvatten.

Nou ben ik ook totaal niet iemand die overal persé een label op wil plakken, maar zolang het mij persoonlijk iets brengt, is dat toch alleen maar fijn?

BeFunny

Berichten: 10637
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:31

Maar even hoor.
Dat je weet waardoor het komt hoeft daar toch nog geen label op.
Het is fijn dat je het weet en zo de puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Maar vanuit de maatschappij is dat hokjes denken gewoon idd best vermoeiend. Vooral bij kinderen want die krijgen tegenwoordig nog al snel een label. En het zelf diagnosticeren is ook vermoeiend. Tegenwoordig wordt heel makkelijk geroepen "Ik heb adhd" of ik heb Autisme zonder dat dit dus door een arts/psycholoog gediagnosticeerd is. Dat het fijn voor jezelf kan zijn dat je dingen herkend en zo dingen aan kunt passen. Maakt nog niet dat je daadwerkelijk ADHD hebt. Als je er echt het vermoeden van hebt zou je hiervoor dus ook medicatie kunnen krijgen die het makkelijker kan maken om mee te draaien in de maatschappij maar dan moet het dus wel gediagnosticeerd worden.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:33

Ho, ik ben er ook zeker niet voor om 'zomaar' te roepen dat je AD(H)D hebt hoor. Ik zal dan zelf ook nooit rond lopen bazuinen dat ik het heb, terwijl ik niet officieel gediagnosticeerd ben. De enige reden dat ik het hier opperde is omdat sommigen hier misschien ook baat kunnen hebben bij de tips/trucs die er te vinden zijn om met de onrust om te gaan, maar daarmee wil ik niet suggereren dat je direct AD(H)D hebt of dat je je daar op moet laten testen.

Persoonlijk vind ik dat label ook niet zo belangrijk; voor mij is het alleen al heel prettig om me te herkennen in verhalen van mensen die ADD hebben en te lezen wat voor hen werkt. Op die manier kan ik mijn gedrag/gevoel wat leren begrijpen en er bewuster mee om gaan.

Echter kan ik me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die het wel prettig kunnen vinden om het te linken aan een label. Dat is toch voor iedereen anders?