Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 14:37

Onze dochter van 4,5 is overdag prachtig zindelijk, ‘s nachts wil het alleen nog niet en daarom draagt ze dan nog een luierbroekje.
Het probleem is alleen dat ze nagenoeg elke ochtend doorlekt.
We hebben de pampers baby dry nightpants in maat 6 geprobeerd (helaas nat in de ochtend) en de huggies broekjes van 3 tot 5 jaar. Met die lekt ze tegenwoordig ook steeds door.
Moet ik dan van die laatste toch de grotere maat proberen?
Of hebben jullie nog andere suggesties?

We laten haar rond 22.00/22.30 nog een keer plassen trouwens

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:41

Grotere maat is denk ik het antwoord :j
De maten van de luiers/luierbroekjes zeggen niet alleen iets over het formaat, maar ook over de hoeveelheid urine die ze kunnen absorberen. De plasjes van je dochter zijn waarschijnlijk wat te groot geworden voor deze maat :)

Wellicht de drynites voor kids van 4-7 jaar oud?
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 31-01-24 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Besje

Berichten: 834
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:41

Hier goede ervaring met rascall & friends

haffiefreak

Berichten: 1669
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:05

Misschien is een plaswekker iets?
Onze zoon plaste ook nog vaak in bed snachts.
Sinds de plaswekker binnen een paar maand snachts droog.

Is een onderbroek met een senor, als die nat wordt krijg je een melding op je telefoon.
En heb je een soort wekker erbij, waardoor je dochter wakker wordt en zelf naar het toilet kan gaan.
Wij hadden er 1 van dryly

Leandra

Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:32

Toen onze dochter doorlekte hebben wij 2 luiers over elkaar gedaan. Als eerste haar eigen maat en daarna een luier 1 of 2 maten groter achterstevoren eroverheen. Het lekken was daarna over. Onze dochters lagen vaak met hun billen omhoog dus de plas zakte naar hun buik.

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:50

Hier ook goede ervaringen met dryly. Aangeschaft voor zoon omdat hij wat hulp nodig had in de nacht. Maar toen dochter ‘s nachts ook begon door te lekken, haar ook meteen een Wizzu (knuffel die bij het pakket hoort) gegeven. Zij was toen ook rond de 4,5 jaar en zo zindelijk. (Ze heeft maar 1x echt in bed geplast en daarna alleen nog wat druppels, zoon deed er iets langer over maar was ook binnen 3 weken zindelijk)
En ze vinden het super leuk. Ze verdienen punten, waar ze Wizzu dan in de app mee kunnen aankleden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70652
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:52

Grotere maat kan inderdaad helpen, let even op dat het bij de beentjes dan niet te los gaat zitten anders gaat het daar langs.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:28

Ik lees even mee.

Mijn zoontje, 5, heeft dat ook nog steeds. Hij plast in de ochtend zoveel dat zijn luier het gewoon niet aankan en langs de randen wegloopt. Luier is dus nooit vol, grotere maat helpt niet omdat het dan juist er langs heen loopt.

Het gebeurt ergens tussen 4 en 6 uur s'ochtends.

We lopen met hem in het ziekenhuis, de tip die we daar kregen was dat hij na 17.00 uur niets meer mocht drinken (wel zorgen dat hij overdag dus genoeg vocht binnen krijgt) zodat hij niet zoveel plas kan opslaan. Maar dat vind ik zo sneu, vooral als ze nog echt dorst hebben.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:39

Hier was de oplossing zijn potje op z'n kamer zetten. Luiers lekte allemaal door. Toen zijn potje op z'n kamer stond klikte er schijnbaar iets waardoor hij ineens zelf midden in de nacht/vroege ochtend ging plassen op z'n potje.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:39

Leandra schreef:
Toen onze dochter doorlekte hebben wij 2 luiers over elkaar gedaan. Als eerste haar eigen maat en daarna een luier 1 of 2 maten groter achterstevoren eroverheen. Het lekken was daarna over. Onze dochters lagen vaak met hun billen omhoog dus de plas zakte naar hun buik.


Dit deden wij ook. Geen enkele andere luier hielp hier tegen doorlekken. Heel vervelend maar gelukkig tijdelijk.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:06

En evt het kindje in de avond nog een keer laten plassen? Ik vond pampers dry night meer nat worden dan de pampers premium. Maar dat is onze ervaring.

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:09

Voor ons al weer ff terug, maar hier hielden de luierbroekjes van Kruidvat het goed vol.

En inderdaad bijv na het avondeten niet meer laten drinken, alleen slokjes of zo.

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:34

Een plaswekker is echt een uitkomst geweest hier!
Luiers nemen alleen de gevolgen weg.
Ze worden te laat wakker dat ze moeten plassen.
Na 3 weken met een plaswekker was ze hier gewoon s nachts ook zindelijk

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 18:39

Ik wil haar nog niet “dwingen” om zindelijk te worden in de nacht als ze daar nog njet aan toe is. Als ze wakker is gaat ze wel naar de wc, maar ze plast rond 6 uur smorgens dus toch vaak nog in de luier met als gevolg dat ze gaat roepen dat ze doorgelekt is en dat we dus allemaal wakker zijn.
Dat zal met een plaswekker ook gebeuren, we zoeken juist iets waarmee ze niet doorlekt en waarmee ze gewoon door kan slapen.
Dat kwartje van het zindelijk worden gaat vanzelf wel vallen, was bij onze zoon ook zo.

Ik ga eerst eens een grotere maat proberen. Mocjt dat niet lukken ga ik de tip van 2 over elkaar eens proberen

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:14

Er zijn inlegluiers die je in de gewone luier kan leggen. Deze nemen vloeistof sneller op en kunnen met de gewone luier samen meer vloeistof aan.
Kijk op Google en zoek op inlegger. Mogelijk kun je dit kopen in een winkel die incontinentie materiaal verkopen. Drie jaar terug was het nog mogelijk om deze via de huisarts vergoed te krijgen door de ziektekostenverzekeraar en op te halen bij de apotheek. Dit is voor kinderen boven 4 jaar.
Ik ben er even uit dus weet niet of het nog zo is.
Het was/is ook mogelijk om een gehele incontinentieluier vergoed te krijgen voor kinderen ouder dan 4 jaar. Hoop dat je iets aan deze info hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:16

Nou ja dwingen…. Je kan het ook trainen noemen. 4,5 is toch een hele flinke leeftijd om gewoon zindelijk te zijn. Je praat niet meer over 2 of 3 jaar hè? Misschien is het wel te comfortabel als ze zelfs als ze wakker is gewoon in de luier plast. Je kan ook een matrasje in bed leggen. Kraammatras of incontinentie matrasjes. En gewoon een onderbroekje. Grote kans dat ze het snel leert.

_Nadia_

Berichten: 2654
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:33

Nachtzindelijkheid is niet te trainen.. dat is hormonaal.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:37

_Nadia_ schreef:
Nachtzindelijkheid is niet te trainen.. dat is hormonaal.


Tuurlijk kan je dat trainen. Eventueel potje naast het bed. Wekker zetten ‘s nachts.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23480
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:56

Hier heeft het ook lang geduurd voor de nachten droog waren, heb er nooit een punt van gemaakt. Paar keer plaswekker gebruikt maar daar sliep ie gewoon doorheen. Het komt echt vanzelf goed, fijn te lezen dat je er geen druk op zet. Kindjes kunnen er echt heel onzeker van worden

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:05

Je kan boosters proberen die bij wasbare luiers gebruikt worden.

Mijn 3.5 jarige is vanaf 2,5 dag en nacht zindelijk. Mijn 5.5 jarige vanaf 3 jaar alleen overdag. Snachts wil het nog niet. Soms is ze een weekje droog snachts, dan skip ik het laten plassen als ik zelf naar bed ga, dan gaat dat een paar dagen goed en dan pist ze zo ineens haar hele bed weer nat (met luier aan) :roll:
Luier laten we pas uit als die 2 weken lang smorgens droog is.

De boosters erin hielpen bij ons wel, maar ze vond het zelf niet prettig zitten en wilde ze niet meer. Erg jammer, want het scheelt een bult wasgoed (1 boosters per dag vs al het beddengoed).
Dubbel opmaken helpt hier ook niet. In het oude huis heeft ze het zelfs voor elkaar gekregen om langs 2 waterdichte onderleggers te plassen. Flink liggen draaien en dan op het randje liggen en je luier overvol plassen.

Ik denk maar zo: het komt vanzelf wel. Met logeerpartijtjes boeit het haar niet dat ze een luier aan moet. En het komt vast vanzelf goed.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:19

Suzanne F. schreef:
_Nadia_ schreef:
Nachtzindelijkheid is niet te trainen.. dat is hormonaal.


Tuurlijk kan je dat trainen. Eventueel potje naast het bed. Wekker zetten ‘s nachts.

Wel makkelijk gezegd dit... Leuk dat trainen maar een oververmoeid kind is niet leuk. ;)

Hier ook een meisje die met bijna 5 nog niet zindelijk is s nachts. Er ligt hier totaal geen druk op en zit er hetzelfde in als Liselot. We hebben een tijdje haar om 22.00 uur laten plassen en haar luier was toen regelmatig droog in de ochtend. Maar het kind was steeds hartstikke moe. Vond ik ook zielig dus we zijn er toen weer mee gestopt.

Ik heb voor haar luierbroekjes van de Etos, woezel en Pip. Lekt wel eens door maar gelukkig niet altijd. Let er wel op dat ze na het eten niet meer te veel drinkt.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:52

Hier ook een buikslaper die door lekte. Hebben een grotere maat geprobeerd, twee luiers over elkaar maar hielp niet.

Nu al een week droog door een maandverbandje. Die plakken we aan de voorzijde met de stoffen kant naar binnen en dan over het randje naar buiten.

Grappig genoeg zit er nooit urine in maar het sluit blijkbaar wel goed af.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Kleuter lekt door ‘s nachts, welke luierbroekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:56

Toevallig ook een gewone pamper geprobeerd ipv een broekje? Ik vond de broekjes eerder doorlekken namelijk, misschien ook omdat ze minder goed aansluiten.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 23:44

Diddykong schreef:
Toevallig ook een gewone pamper geprobeerd ipv een broekje? Ik vond de broekjes eerder doorlekken namelijk, misschien ook omdat ze minder goed aansluiten.


Nee al heel lang niet meer, kan het wel eens proberen weer.
Nachtzindelijkheid is volgens een kennisje van mij (zij is beken, poep en plas therapeut) niet iets wat te trainen of te leren valt. De hersenen moeten een signaal gaan geven en zolang dat nog niet is kan je trainen tot je een ons weegt, maar heeft het geen zin.
Onze zoon was ook vrij laat snachts zindelijk, zal bij onze dochter waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Ik ga de luier en inlegger tips iig uitproberen!

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:56

Suzanne F. schreef:
_Nadia_ schreef:
Nachtzindelijkheid is niet te trainen.. dat is hormonaal.


Tuurlijk kan je dat trainen. Eventueel potje naast het bed. Wekker zetten ‘s nachts.


Dit is allang achterhaald, dat werkt niet en wordt ook niet meer geadviseerd :)

Plaswekker is wat het beste werkt omdat je dan de prikkel op het juiste moment krijgt maar die wordt pas geadviseerd vanaf 6 jaar.
Met 4,5 is het nog heel normaal om ‘‘s nachts niet zindelijk te zijn.