Op welke leeftijd ging je uit huis?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:50

Op mijn 19e (werd daar 20) heb ik 4 maanden in Canada gewoond voor studie, dus dat was even uit huis, maar kwam daarna ook weer terug, haha. Desondanks vond ik dat wel een zeer waardevolle ervaring, je leert wel meteen op eigen benen staan.

Uiteindelijk ben ik vervolgens op mijn 23e uit huis gegaan en gaan samenwonen met mijn vriend in een huurhuis. Dit had ook al een jaar eerder kunnen zijn, maar ons huis was nieuwbouw en liep enorm uit.

Vervolgens hebben we 2,5 jaar terug (toen was ik 25), een huis kunnen kopen :)

xVera94

Berichten: 131
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:00

Ik heb op mijn 23e een nieuwbouwwoning met mijn ex gekocht. Daar heb ik nooit gewoond; de relatie ging uit voordat het huis klaar was. Uiteindelijk heb ik om mijn 26e zelf een huis kunnen kopen en daar woon ik nu (ben nu 29) met mijn huidige vriend.

BulletjeBeer

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:05

25 en nog thuiswonend. Zit in mijn 3e jaar van een voltijd studie en helaas ook geen stagevergoeding dus ik bouw weinig tot niets op. Ik sta wel al enkele jaren ingeschreven bij de woningstichting, maar helaas is er hier niet veel!

KletsKoekje
Berichten: 3307
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:34

Wij zijn gaan samen wonen op onze 19e in een koopwoning. Samen sinds we 16 zijn. Inmiddels nu derde woning samen en zijn we nu 35 en 36 jaar.

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:42

Op mijn 24e woonde ik 2 jaar in Australië. Toen ik terugkwam nog een half jaar thuis gewoond en toen mijn eigen appartement gekocht. Nu woon ik bijna 6 jaar bij mn vriend in zijn koophuis. We kijken wel een beetje rond om samen een huis te kopen.

lizy29

Berichten: 6247
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:44

Op m'n 17de op kamers gegaan, na mijn afstuderen weer een paar maanden bij mijn ouders gezeten en toen al snel mijn eigen studio gevonden. Toen was ik 21.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:47

Monique1963 schreef:
Op mijn 15e. Maar dat was in 1978. Schooldropper, en voor de instructeursopleiding Deurne stage lopen op maneges en daar intern zijn. Op mijn 18e noodgedwongen weer even thuis en op mijn 19e een koophuisje (met lening) dat was toentertijd heel goedkoop hoor. Omgerekend 40.000 euro.

Naar je verdiende waarschijnlijk ook maar 1,50 gulden per uur of zo :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:57

Op mijn 21ste gaan samenwonen in een particuliere huurwoning. Toen de relatie overging naar een particulier huurappartement gegaan, daarna naar een huurwoning van de woningstichting. Een jaar of 3 ingetrokken bij mijn huidige man die een koopwoning had, en op mijn 40ste samen een woning gekocht. Ben nu 50.
Ik ben echt ook verbaasd dat iedereen meent direct een huis te moeten kopen en klaagt dat het niet kan met de huizenprijzen. Dat was 30 jaar geleden echt niet anders. Wel was het makkelijker om aan een huurwoning te komen in de particuliere sector. Voor ik bij de woningstichting aan de beurt was stond ik ook 14 jaar ingeschreven (vanaf mijn 18de toen het kon direct ingeschreven).

Arethe
Berichten: 2562
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:12

Ik ben hopelijk niet echt een voorbeeld voor anderen. Op mijn 22ste gaan huren met mijn toenmalige vriend, nadat het uit ging kon ik het niet alleen betalen. Ben terug naar mijn ouders gegaan. Mijn nieuwe relatie had een eigen koopwoning en daar ben ik uiteindelijk bij ingetrokken en we hebben samen een nieuw huis gekocht. Helaas gaf hij aan te willen scheiden en heb ik geen mogelijkheid met mijn salaris om vrije sector te huren en heb mij nooit ingeschreven (stom ik weet het). Nu woon ik op mijn 37ste weer thuis met daarbij deels mijn dochter ook.
Een toereikende hypotheek krijg ik niet ondanks overwaarde, genoeg uren en geen slecht salaris. Huurwoning krijg ik helaas ook nog niet, sta wel ingeschreven.
Mijn ouders hebben gelukkig een hele ruime woning en hebben de gehele bovenverdieping verbouwd tot een appartement. Ik heb hier een eigen woonkamer/keuken, badkamer en 2 slaapkamers. Ik ben super dankbaar dat ik hier terecht kan en voor de mogelijkheden die de woning bied. Desondanks voelt het toch altijd ergens als falen.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:20

Ik was 20 toen ik op kamers ging :) daar zo'n 3 jaar gewoond en nu al een paar jaar een studio. Ik zou wel graag een appartement willen maar dat zit er wrs nog niet in (sta 5 jaar ingeschreven op Woningnet, maar das nog niet voldoende)

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:25

Ik heb mijn HAVO diploma gehaald toen ik nog net 16 was. Ben full-time gaan werken toen ik 17 was. Op mijn 18e direct van mijn eigen geld mijn rijbewijs gehaald en ingeschreven bij de gemeente voor een huurwoning. Er werd toen gezegd dat de wachttijd gemiddeld zo'n 7 jaar zou zijn in de regio maar ben op mezelf gegaan toen ik 20-21 was.

Was ook maar het simpelste van het simpelste, een benedenwoning met 1 slaapkamer waar net wel / net niet een kast en 2-persoonsbed in paste, piepklein badkamertje en open keukentje.

Daarna nog een paar jaar heel hard gewerkt en heel goed gespaard en op mijn 26/27e heb ik een leuke hoekwoning (3 onder 1 kap) met 2 slaapkamers kunnen kopen. Kort daarna mijn na man leren kennen, die ook een instap-koophuis had, ook hij had heel hard gewerkt jarenlang en goed gespaard om wat te kunnen kopen.

Vervolgens hebben we samen een vrijstaande opknapper gekocht toen we 28/29 waren. En die hebben we helemaal opgeknapt, gemoderniseerd en aangebouwd, we zijn nu zachtjes aan 15 jaar later een beetje aan de laatste loodjes toe gekomen. Steeds een poosje sparen en dan het volgende project aanpakken.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:26

Ik ben op mijn 24e het huis uit gegaan. Ik ben gelijk gaan samenwonen, particuliere huur. We hadden toen beide een full time baan in ons vakgebied en ik was net een jaar afgestudeerd. Omdat het samenwonen goed beviel, hebben we binnen een jaar een woning gekocht (we hadden toen al een jaar of 6 een relatie). Maar dat is ook alweer ruim 10 jaar geleden.
Nu al weer even op zoek naar een andere woning, maar dat is niet echt makkelijk in deze tijd (en met onze eisen O:) ).

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:47

toen ik ging werken op mijn 20ste ben ik op kamers gegaan, pas op mijn 27ste kreeg ik van de gemeente een flatje toegewezen, daar heb ik 32 jaar gewoond en toen heb ik een appartement gekocht, daar woon ik nu.

FleurSandro

Berichten: 1809
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:15

Ik ben 25 en nog thuiswonend. Net klaar met studeren en nu 4 dagen aan het werk. Dus nu ben ik mijn spaarpot aan het aanvullen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:23

verootjoo schreef:
Is er vaak wel als je voldoende spaart vanaf jonge leeftijd :)
Dat werd er bij ons met de paplepel ingegoten, sparen voor je huis.


Die mogelijkheid heeft niet iedereen. Dat idee, dat je dit soort dingen altijd zelf in de hand hebt, is een achterhaalde illusie. Daarnaast ontken je ermee volledig de situatie die zich nu afspeelt in de maatschappij: tergend woningtekort, starters hebben steeds vaker en hogere schulden vóór aankoop van een huis en de mate waarin woningen toe zijn genomen in waarde.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:32

Op m'n 19e ben ik op kamers gegaan, omdat ik in een andere provincie ging studeren. Na 5 jaar in een studentenkamer te hebben gewoond kon ik via sociale huur een 3-kamerappartement huren. Weer 5 jaar later ben ik wegens werk naar Amsterdam verhuisd en moest ik het stellen met een studiootje bij een particulier in huis. Als beginnend werkende en alleenverdiener was een koopwoning of particuliere huur geen optie en ik stond niet ingeschreven voor sociale huur. Uiteindelijk heb ik het daar een jaar of 3 uitgehouden, tot ik een 2-kamer appartementje in Leiden vond.

Sinds twee jaar - ik ben nu 37 jaar - woon ik samen met mijn vriend in een ruim 3-kamerappartement. Qua inkomen kunnen we inmiddels prima een woning kopen, maar we betalen nu relatief weinig huur. Voor iets vergelijkbaars zouden we zo het 2 à 3 voudige aan maandlasten kwijt zijn. Ik weet niet of ik dat er op dit moment voor over heb.

Oskarrino
Berichten: 814
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:35

Nu 26 jaar, thuiswonend.

+- 2-3 jaar terug weer thuis komen wonen nadat ik een klein jaar op mezelf was. Was een verschrikkelijk klein appartement waar ik zsm weg wou door de eigenaresse (huurde het zwart).

Nu actief opzoek naar een huurhuisje en heb woensdag een bezichtiging :)

Maakt het niet makkelijk in je eentje, ook geen behoefte aan een partner dus voorlopig alleen opzoek :) Wel klaar met m’n opleiding dus verdien genoeg om in m’n eentje rond te komen en daarbij m’n paard te onderhouden.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:03

Wij wilden best een woning huren. Maar dat ging niet zo makkelijk.
Met zijn 2 dus kwamen niet in aanmerking voor een gezinswoning.
Mijn man verdiende teveel voor het huren van een appartement via de woningbouwvereniging.
Dus samen gekocht.

Huren is meer dan prima.

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:18

Ik hoop voor mijn 30ste maar ik ben er bang voor dat het in deze tijd niet meer mogelijk is :+ ik ben ook alleen en kopen wordt dan echt wel een lastig verhaal ben ik bang...

Ik hoefde nooit op kamers , trekt mij totaal niet is ook niks voor mij. Ik heb daar ook voor gekozen om kosten te besparen en ik hoefde daardoor ook niet veel te lenen van duo.

Nee sorry ik vindt studentenhuizen maar smerig en ik wil absoluut geen gedeelde badkamers enz. En ik wil ook niet aldoor mensen om mij heen en drukte. Ik ben daarom wel wat kieskeurig maar ik wil dan ook ergens langdurig blijven wonen. Bijvoorbeeld een tuin en 2de slaapkamer vindt ik niet zo van belang dat heb ik maar losgelaten. Een extra slaapkamer zou heel mooi zijn , maar het is nog geen must. Maar ik wil wel een beetje ruimte. Ze hebben hier ook wel oude kantoorpanden omgebouwd maar voor zo'n hok wordt dan wel een flinke prijs gevraagd.


Je moet ook wel geluk hebben natuurlijk , plek 13 was voor mij tot nu toe het record.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:23

Doubtless schreef:
verootjoo schreef:
Is er vaak wel als je voldoende spaart vanaf jonge leeftijd :)
Dat werd er bij ons met de paplepel ingegoten, sparen voor je huis.


Die mogelijkheid heeft niet iedereen. Dat idee, dat je dit soort dingen altijd zelf in de hand hebt, is een achterhaalde illusie. Daarnaast ontken je ermee volledig de situatie die zich nu afspeelt in de maatschappij: tergend woningtekort, starters hebben steeds vaker en hogere schulden vóór aankoop van een huis en de mate waarin woningen toe zijn genomen in waarde.

Het ide dat mensen die sparen ‘de mogelijkheid hadden’ en slachtoffertje spelen maakt het onmogelijk ja. En, en, en willen is het probleem als je dan echt door gaat vragen.

Ik stond er op 14 samen met mijn broer voor en was op 16 officieus het huis uit. Adres is pas verzet toen ik huwde maar toen woonde ik al jaren niet meer thuis.

nicole_floor

Berichten: 3283
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:27

Vanaf mijn 24 of 25 ofzo kon ik samen met mijn vriend, een appartement boven de garage bij mijn ouders huren. En vanaf mijn 28e huren wij de bedrijfswoning van mijn vriend zijn werk.

En jaa bij ons is ook altijd doorgeven in de familie dat we beter konden kopen dan huren. Maar tegenwoordig is er bijna geen andere opties meer. Vooral met mijn vriend niet, die wil absoluut niet in de bebouwde kom wonen. :')

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:31

Wanneer heeft iemand de mogelijkheid tot sparen en wanneer niet?

Als je lang studeert vast niet vroeg. Staat wel tegenover daarna beter loon.

Ik ben met 16 gaan werken. Betaalde vanaf toen alles zelf inclusief kostgeld.
Toch goed kunnen sparen.

Wel andere tijden waarin abbo op telefoon, meerdere dure concerten en lunchen op gewone dagen niet bestonden.

Dus wie kan het dan echt niet? Oprechte vraag

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:32

Zebrastreep schreef:
Nee sorry ik vindt studentenhuizen maar smerig en ik wil absoluut geen gedeelde badkamers enz. En ik wil ook niet aldoor mensen om mij heen en drukte.

Dat dacht ik ook toen ik ging studeren. Maar ja, weinig keus. En weet je wat: je bent er zo aan gewend. Sterker nog: binnen de kortste keren maak je net zoveel troep als de rest. :)

Maar er zijn wel steeds meer kamers zonder gedeelde faciliteiten. Als ik nu was gaan studeren, was ik daar met mijn autisme vast wel voor in aanmerking gekomen.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:36

@DP en Ayasha nou ik kon het dus niet :+ destijds geen enkele keer naar een concert geweest, telefoon abbo gehad noch wezen uiteten dat weet ik wel heel zeker :P

Vertel me hoe je genoeg voor een huis moet sparen met zelfstandig wonen als tiener en een parttime minimumloon (want studie) I'm all ears :j tel daarbij op dat spaarrente al jarenlang veel malen lager blijft dan de stijging van woningprijzen.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:47

musiqolog schreef:
Zebrastreep schreef:
Nee sorry ik vindt studentenhuizen maar smerig en ik wil absoluut geen gedeelde badkamers enz. En ik wil ook niet aldoor mensen om mij heen en drukte.

Dat dacht ik ook toen ik ging studeren. Maar ja, weinig keus. En weet je wat: je bent er zo aan gewend. Sterker nog: binnen de kortste keren maak je net zoveel troep als de rest. :)

Maar er zijn wel steeds meer kamers zonder gedeelde faciliteiten. Als ik nu was gaan studeren, was ik daar met mijn autisme vast wel voor in aanmerking gekomen.


En het is ook niet dat er maar een soort studentenhuis is he? Ik vraag me altijd af in hoeveel studentenhuizen mensen met zo'n mening nou daadwerkelijk zijn geweest.