Op welke leeftijd ging je uit huis?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:52

En je hebt studentenhuizen (met 10 delen) en studentenhuizen natuurlijk. Ik deelde altijd met 2 of 3 anderen. Wel altijd struggles hoor, haha. Ook over schoonmaak, maar dat ging meestal de andere kant op. 1 huisgenootje ging zelfs zo ver dat ze kwaad werd omdat de rest niet met een schuursponsje ín de toiletpot ging.

Voor mij was het altijd lastig aanvoelen, met schoonmaak. Ik ben niet super netjes, maar wel redelijk schoon (aldus mijzelf, haha). Laat geen afwas staan en maak het putje leeg, bijvoorbeeld. Maar in beide huizen toch altijd struggles omdat huisgenoot weer andere dingen belangrijk vond bij het schoonmaken (zie bv de wc uit het voorbeeld). Ik had dan meer iets van: leven en laten leven, als dat soort dingen je zo erg storen dan doe je dat toch zelf? Ik deed bv wel eens hun afwas omdat ik me dáár dan weer aan stoorde. Of ik hield de koelkast wat schoner dan zijn. En kalk op de tegels van de douche vind ik dan weer totaal niet belangrijk. Maar goed :') Die tijd is voorbij :))

Sababber

Berichten: 2721
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:54

29 jaar en nog thuiswonend. 4,5 jaar een relatie, dus hadden prima samen kunnen wonen ondertussen. Wij weigeren om te gaan huren. Er zijn in onze woonplaats geen huizen te koop in onze prijsklasse. Het zijn huizen boven de €650.000 of onder de €300.000 in woonwijken waar we absoluut geen koopwoning zouden willen. Veel commentaar uit onze omgeving waarom we niet eens huizen gaan kijken, of ik niet eens wat meer druk op mijn partner moet zetten. Tja dat is allemaal leuk, maar als wat je zoekt er niet is haalt het allemaal weinig uit. -O-

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:55

18. Wist niet hoe snel ik thuis weg moest.
Van m'n 18e tot m'n 20e op kamers gewoond, daarna samen gaan wonen in een huurappartement met mijn ex. Toen ik 24 was in de koopwoning van mijn huidige vriend ingetrokken, en op mijn 29e samen ons huidige huis gekocht.

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:03

Ik kan er dan ook niet over dat andere mensen hun zooi niet opruimen en alles laten slingeren. Ik zou mijzelf alleen maar enorm opvreten en frusteren in een studentenhuis. Ik heb voor mijn idee ook niet wat gemist. De meeste mensen waarbij ik in de klas zat woonden thuis. Op stap gaan had ik ook nooit zoveel behoefte aan (althans niet met die mensen).

En natuurlijk is het niet overal in elk studentenhuis zo , er zullen ook hele schone en nette plekken zijn. Maar waar ik studeerde, zaten zoveel huisjesmelkers dat er de meest achterlijke bedragen voor werden gevraagd.

Ik heb wel lekker kunnen sparen. Nu fulltime aan het werk en een vast contract met een mooie functie. Daardoor ben ik wel wat gestegen in de mogelijkheden qua huur dat is wel heel fijn.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:06

Ik heb 6 jaar met 14 anderen gewoond in een monumentaal pand in deventer. Grootste deel fijne mensen. 2 keukens, wc en douches en geen gezamenlijke woonkamer
Wel een tuintje. Boven was vies en beneden was prima. Ben toen ook best vlot toen het kon van 2e verdieping naar begane grond verhuisd.

Het werd ook snel van studenten populatie naar werkenden omdat zo veel moeilijk en woning konden vinden. Nu word dit pand eind dit jaar grondig gerenoveerd ivm verval en moet iedereen er uit. Wel sneu voor de mensen die er nu nog wonen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:09

DuoPenotti schreef:
Dus wie kan het dan echt niet? Oprechte vraag


“het aantal mensen in armoede stijgt in 2024 van ongeveer 815.000 naar bijna 1 miljoen, waaronder 230.000 kinderen.”

Deze groep mensen, kan ik me zomaar voorstellen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:17

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus wie kan het dan echt niet? Oprechte vraag


“het aantal mensen in armoede stijgt in 2024 van ongeveer 815.000 naar bijna 1 miljoen, waaronder 230.000 kinderen.”

Deze groep mensen, kan ik me zomaar voorstellen.

Daarom betaalde ik ook kostgeld. Mijn moeder had ook niks.
Wij kregen ook geen zakgeld, kleedgeld, niet op sport, enz enz.


Daarom zijn wij kinderen alle (meer dan) fulltime gaan werken met 16.
Voor het minimumloon.

Dus denk niet dat dat de reden is van niet kunnen sparen toch?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:23

DuoPenotti schreef:
Wanneer heeft iemand de mogelijkheid tot sparen en wanneer niet?

Als je lang studeert vast niet vroeg. Staat wel tegenover daarna beter loon.

Ik ben met 16 gaan werken. Betaalde vanaf toen alles zelf inclusief kostgeld.
Toch goed kunnen sparen.

Wel andere tijden waarin abbo op telefoon, meerdere dure concerten en lunchen op gewone dagen niet bestonden.

Dus wie kan het dan echt niet? Oprechte vraag


Als je door omstandigheden op kamers 'moet' is het ook eigenlijk niet te doen. Door reisafstand bijvoorbeeld.
Ja, je kunt er uiteraard voor kiezen om niet te gaan studeren, maar dat is een nog veel ingrijpendere levenskeus.
Ook niet alle studies geven de kans tot werken naast de studie.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:28

Tijdens mijn studie op kamers. Op mijn 22e gaan samenwonen in een vrije sector huurhuis, waarbij mijn vader garant stond. Omdat er altijd een jaar eerder gekeken werd naar inkomen verdienden wij toen nog te weinig. En op mijn 24e samen een huis gekocht.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 04-02-24 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:29

Klopt die door omstandigheden op kamers moeten idd.
Maar dat is bij vele niet het geval.

Ja niet studeren is ingrijpend. Klopt.
Maar ook gewoon een keuze.
Soms lijkt het wel of tegenwoordig alles als vanzelfsprekend word gezien.
En en en.
Maar zo werkte het vroeger ook niet.

Zoveel mensen die gingen werken en dan via het werk omhoog klommen.

Maar dan zeggen kon niet sparen... Mwah denk ik anders over.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:40

Ik was 23 toen ik uit huis ging. Een huurwoning. Was een appartement zonder tuin en slecht geisoleerd. Achteraf denk ik ergens, wat zonde van mijn geld maar anderzijds vond ik het heerlijk om een eigen plekje te hebben en was het qua locatie ook heerlijk. Inmiddels woon ik sinds december samen met mijn vriend in een koopwoning. Ik wordt over 2 dagen 26 :)

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:44

Ik kon tijdens mijn studie nog thuis wonen. Ik was 28 toen ik uit huis ging.
Eenmaal aan het werk was mijn startsalaris al zodanig dat ik eigenlijk niet meer in aanmerking kwam voor sociale woningbouw.
Toen het huis(je) te koop kwam wat ik altijd al heel leuk had gevonden was het snel beklonken.
Mijn ouders moesten wel garant staan.

(En dat ik is ook ik en geen wij, er woont geen kerel bij.)

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:48

Ik ben tijdens mijn studie thuis blijven wonen(mijn vriend trouwens ook) en uiteindelijk met 28 jaar(2023) samen een huis kunnen kopen :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:03

Sheran schreef:
DuoPenotti schreef:
Wanneer heeft iemand de mogelijkheid tot sparen en wanneer niet?

Als je lang studeert vast niet vroeg. Staat wel tegenover daarna beter loon.

Ik ben met 16 gaan werken. Betaalde vanaf toen alles zelf inclusief kostgeld.
Toch goed kunnen sparen.

Wel andere tijden waarin abbo op telefoon, meerdere dure concerten en lunchen op gewone dagen niet bestonden.

Dus wie kan het dan echt niet? Oprechte vraag


Als je door omstandigheden op kamers 'moet' is het ook eigenlijk niet te doen. Door reisafstand bijvoorbeeld.
Ja, je kunt er uiteraard voor kiezen om niet te gaan studeren, maar dat is een nog veel ingrijpendere levenskeus.
Ook niet alle studies geven de kans tot werken naast de studie.

Klopt. Dat is een keuze. :) en dat bedoel ik: veel en-en-en wordt als vanzelfsprekend en een recht gezien. :) terwijl het eigenlijk een keuze is met consequenties. Dat een ander andere keuzes maakt, geeft andere consequenties, of dat goede of slechte zijn is interpretatie maar doen alsof mensen die gespaard hebben die ‘luxe’ hadden is weinig respectvol in veel gevallen in mijn mening.

ik heb niet gestudeerd. Ben gaan werken, elke cent die ik kon sparen, sparen. Was dat veel? Nee. Maar van 14 al naar een bepaalde toekomst kijken of van 25 is 11 jaar verschil hè. Daar staat tegenover dat mijn levensstijl als ‘armoede’ gezien zal worden. Comfort is eveneens voor interpretatie vatbaar.

Mijn man is op 14 al gaan werken dus het is ook niet trouwen zorgde voor makkelijker sparen. Maar wanneer nu mensen zeggen ‘Jamaar jullie hebben ruimte.’ Denk ik ‘eh sorry maar die is ons zeker niet in de schoot geworpen, daar heeft heel veel tegenover gestaan wat velen niet willen doen.’

En in die zin vind ik uitspraken als ‘je moet ook wel kunnen sparen’ respectloos. :) ik zeg niet dat iedereen mijn keuzes moet maken. Ik gun het niemand eigenlijk. Maar wees je asjeblieft bewust dat het lang niet altijd een kwestie van ‘de luxe hebben’ is.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:16

Ayasha schreef:
]
Klopt. Dat is een keuze. :) en dat bedoel ik: veel en-en-en wordt als vanzelfsprekend en een recht gezien. :) terwijl het eigenlijk een keuze is met consequenties. Dat een ander andere keuzes maakt, geeft andere consequenties, of dat goede of slechte zijn is interpretatie maar doen alsof mensen die gespaard hebben die ‘luxe’ hadden is weinig respectvol in veel gevallen in mijn mening.

ik heb niet gestudeerd. Ben gaan werken, elke cent die ik kon sparen, sparen. Was dat veel? Nee. Maar van 14 al naar een bepaalde toekomst kijken of van 25 is 11 jaar verschil hè. Daar staat tegenover dat mijn levensstijl als ‘armoede’ gezien zal worden. Comfort is eveneens voor interpretatie vatbaar.

Mijn man is op 14 al gaan werken dus het is ook niet trouwen zorgde voor makkelijker sparen. Maar wanneer nu mensen zeggen ‘Jamaar jullie hebben ruimte.’ Denk ik ‘eh sorry maar die is ons zeker niet in de schoot geworpen, daar heeft heel veel tegenover gestaan wat velen niet willen doen.’

En in die zin vind ik uitspraken als ‘je moet ook wel kunnen sparen’ respectloos. :) ik zeg niet dat iedereen mijn keuzes moet maken. Ik gun het niemand eigenlijk. Maar wees je asjeblieft bewust dat het lang niet altijd een kwestie van ‘de luxe hebben’ is.

Wat heb je dit weer goed geschreven :j

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:28

Ik was geloof ik een jaar of 19 toen ik voor mijn studie in Amsterdam ging wonen. Na bijna 2 jaar gillend terug gegaan naar mijn ouders, ik haatte Amsterdam met elke vezel in mijn lijf :')

Op mijn 24e kocht ik een huis samen met mijn vader nadat mijn ouders gingen scheiden en daar woon ik nu nog (inclusief mijn vader :+), telt dat ook? Ik zie mn vader bijna alleen met het avondeten, we zijn meer huisgenoten eigenlijk. We konden allebei los geen huis kopen, maar met salarissen bij elkaar wel. Ik ben nu 28 trouwens, het huis is wel voor mij bedoeld. Mijn vader zal er dus uiteindelijk uit gaan, tenzij ik zelf besluit te verhuizen naar een andere plek.

Daphne__
Berichten: 12487
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:35

Ayasha schreef:
En in die zin vind ik uitspraken als ‘je moet ook wel kunnen sparen’ respectloos. :) ik zeg niet dat iedereen mijn keuzes moet maken. Ik gun het niemand eigenlijk. Maar wees je asjeblieft bewust dat het lang niet altijd een kwestie van ‘de luxe hebben’ is.


Ik vind het dan weer respectloos om te stellen dat je je niet voor kunt stellen dat er mensen zijn die niet kunnen sparen. Misschien was je start dan toch niet zo slecht als je zelf dacht. Weinig mensen krijgen de helft van hun ouderlijk huis.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:39

Daphne__ schreef:
Ayasha schreef:
En in die zin vind ik uitspraken als ‘je moet ook wel kunnen sparen’ respectloos. :) ik zeg niet dat iedereen mijn keuzes moet maken. Ik gun het niemand eigenlijk. Maar wees je asjeblieft bewust dat het lang niet altijd een kwestie van ‘de luxe hebben’ is.


Ik vind het dan weer respectloos om te stellen dat je je niet voor kunt stellen dat er mensen zijn die niet kunnen sparen. Misschien was je start dan toch niet zo slecht als je zelf dacht. Weinig mensen krijgen de helft van hun ouderlijk huis.

:+ je beseft wel dat ik al gesetteld was toen dat effectief gebeurde hè? Wellicht moet je je eigen raad op volgen. Die helft heeft misschien terug betaald wat ik er zelf in heb gestoken door de jaren. :+ zonder die helft had ik het een stuk makkelijker gehad. Alles op geteld heb ik niks ‘gekregen’. Is er hoogstens een schuld af gelost zonder enige rente.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:43

Laten we er geen wedstrijdje "ik heb het slechter gehad dan jij" van maken, lijkt mij niet nodig hier.

Ik koos er bewust voor om geen bijbaan te hebben tijdens mijn studie, maar alleen een vakantiebaan. Het echte sparen voor mijn toekomst begon dan ook toen ik fulltime ging werken. Het maakt voor mij niet uit, ik heb mij er nooit beperkt door gevoeld dat ik zo lang bij mijn ouders heb gewoond.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 04-02-24 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:43

18 (waarom is er geen poll?)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:44

marleen_88 schreef:
Laten we er geen wedstrijdje "ik heb het slechter gehad dan jij" van maken, lijkt mij niet nodig hier.

Ik koos er bewust voor om geen bijbaan te hebben tijdens mijn studie, maar alleen een vakantiebaan. Het echte sparen voor mijn toekomst begon dan ook toen ik fulltime ging werken. Het maakt voor mij niet uit, ik heb mij er nooit beperkt door gevoeld dat ik zo lang bij mijn ouders heb gewoond.

Als iemand zoveel moeite doet om mijn berichten door te spitten is het onbeleefd om niet te reageren toch?

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:48

Ayasha schreef:
marleen_88 schreef:
Laten we er geen wedstrijdje "ik heb het slechter gehad dan jij" van maken, lijkt mij niet nodig hier.

Ik koos er bewust voor om geen bijbaan te hebben tijdens mijn studie, maar alleen een vakantiebaan. Het echte sparen voor mijn toekomst begon dan ook toen ik fulltime ging werken. Het maakt voor mij niet uit, ik heb mij er nooit beperkt door gevoeld dat ik zo lang bij mijn ouders heb gewoond.

Als iemand zoveel moeite doet om mijn berichten door te spitten is het onbeleefd om niet te reageren toch?


Dat is aan jou of je dat onbeleefd vindt. Ik zou het verder via pb hebben geregeld en niet in het topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:51

marleen_88 schreef:
Ayasha schreef:
Als iemand zoveel moeite doet om mijn berichten door te spitten is het onbeleefd om niet te reageren toch?


Dat is aan jou of je dat onbeleefd vindt. Ik zou het verder via pb hebben geregeld en niet in het topic.

Dan kom je weer terug op keuzes maken en daarmee naadloos ontopic. :D

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:52

17 in een appartement , knetterhard werken maar wel op eigen been… leren doe je door vallen en opstaan

nicole_floor

Berichten: 3283
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:54

DuoPenotti schreef:
Wanneer heeft iemand de mogelijkheid tot sparen en wanneer niet?

Als je lang studeert vast niet vroeg. Staat wel tegenover daarna beter loon.

Ik ben met 16 gaan werken. Betaalde vanaf toen alles zelf inclusief kostgeld.
Toch goed kunnen sparen.

Wel andere tijden waarin abbo op telefoon, meerdere dure concerten en lunchen op gewone dagen niet bestonden.

Dus wie kan het dan echt niet? Oprechte vraag

Mijn vriend komt uit een gezin die in de schuldsanering zat. Hun bedrijf is failliet gegaan. Al het spaargeld van mijn vriend is daar dus ook aan op gegaan. Hij heeft daardoor nooit geleerd om te sparen en moest al vroeg alles zelf betalen. Dusja hij begon pas met sparen toen wij een relatie kregen.