Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 13:24

Dit is meer om even van me af te schrijven.

Dit weekend maar eens aan tafel gaan zitten met de gegevens van de alimentatieberekening.
Zolang de kinderen thuis wonen is er niets aan de hand, maar wat wil nu...

Beide kinderen zijn klaar op de middelbare school (als het goed is en ze hun examens halen) en gaan dus een vervolgopleiding doen.

Mijn zoon wil gaan studeren in Leiden dus op kamers en mijn dochter gaat naar Vlissingen wat een bus abonnement betekend.
Hartstikke leuk dat ze beide hun passie achterna gaan.

Helaas betekent dat voor mij flink meer gaan betalen aan opleidingskosten / alimentatie / reiskosten en dat houdt in dat ik dus mijn paard zal moeten verkopen. En dan hoop ik dat ik alles kan betalen zonder mezelf in de problemen te brengen.

Wat ben ik blij dat ik dit ruim op tijd heb uitgezocht.

Hopelijk zijn er meer alleenstaande ouders die hierdoor ook al eens gaan nadenken voor het geval dat er een kind uitwonend gaat studeren.

Kirrietje
Berichten: 499
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:29

Geen alleenstaande ouder maar een kind dat ook gestudeerd heeft met gescheiden ouders .
Hiervoor is de aanvullende beurs in het leven geroepen, daar hebben beide kinderen recht op ivm gescheiden/alleenstaande ouders. Volgens mij kan je hier een berekening van maken op de digi d site. Hiermee kon ik mijn volledige studie betalen zonder dat mijn moeder ook maar hoefde bij te springen. Ook het studenten OV werd hierdoor vergoed :)

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:30

Qua reiskosten, beide kinderen kunnen het studenten reisproduct aanvragen tijdens hun vervolgopleiding. Deze is een gift als zij binnen 10 jaar hun diploma behalen. Dat scheelt wellicht al een hoop in de kosten :)

Sannens
Berichten: 1412
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:31

Precies zoals hierboven gezegd, er zijn opties daarvoor. Een studentenov zit er altijd bij in bij een opleiding van hbo/wo. Ik dacht bij mbo als diegene 18+ was?

Geen idee wat jouw situatie is, maar heb je dat ook allemaal goed uitgezocht?

Ook is het voor een student niet slecht om zelf dingen te betalen/te werken. Mijn ouders zouden blut zijn als ze alles voor elk kind hadden betaald.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:35


melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:36

Inmiddels krijg je volgens mij ook bij een MBO opleiding voor je 18e gratis OV.

Verder krijgen ze studiefinanciering (uitwonend is dit meer) en als je in aanmerking komt de aanvullende studiebeurs. Dat is best een goed bedrag. Wij kwamen daar helaas pas in ons laatste jaar achter, je moet zelf goed uitzoeken waar je recht op hebt..

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:39

Er zijn zeker opties inderdaad. Als je gaat studeren (MBO, HBO, WO, leeftijd maakt niet uit) heb je recht op studenten OV: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -studenten

Je hebt nu een basisbeurs en, wanneer je er recht op hebt, kun je ook een aanvullende beurs krijgen. Anders kun je altijd bij lenen. En als ze meerderjarig zijn, dan hebben ze ook vaak ook recht op zorgtoeslag.
Ik heb nooit recht gehad op de basisbeurs, en alles moeten lenen, want mijn ouders hebben niet meebetaald. Hoefde niet eens heel veel te lenen, zeker niet toen ik thuis woonde was het goed te doen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:56

Zeker je paard niet wegdoen, krijg je juist meer tijd voor :+

Met een aanvullende beurs, beetje lenen, een ov-jaarkaart en erbij werken redden je kinderen zichzelf al een heel eind.

xPabloBokt

Berichten: 9439
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:15

Hoi TS,

Ik zou héél even een paar versnellingen lager gaan zitten en de situatie van een afstandje bekijken. Veel dingen die jij noemt worden namelijk gewoon opgevangen financieel.

Als jouw kinderen beiden op regulier voltijds vervolgonderwijs (MBO/HBO/WO) een opleiding gaan doen betekent dat voor beiden dat ze een studentenreisproduct krijgen. Dus je hoeft voor je dochter geen OV te betalen.

Daarnaast ontvangen ze een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs. De basisbeurs is alleen afhankelijk van uit- of thuiswonend: jouw dochter ontvangt dan dus minder dan jouw zoon.

De aanvullende beurs wordt berekend o.b.v. jouw inkomen en die van jouw ex-partner.

Mocht het nodig zijn kunnen deze beurzen worden aangevuld met een lening en collegegeldkrediet, of zouden je zoon en/of dochter indien mogelijk een bijbaan kunnen nemen.

De basisbeurs en aanvullende beurs, alsmede de prestatiebeurs (het studentenreisproduct) worden automatisch omgezet naar een gift wanneer je kinderen hun diploma binnen 10 jaar halen. Het studentenreisproduct is wel maar 4 jaar geldig, met eventueel een uitzondering naar 5 jaar mits er sprake is van bijzondere omstandigheden.

Collegegeldkrediet en eventueel studielening moeten worden terugbetaald met rente.

Daarnaast hoeft de alimentatie niet te veranderen omdat je zoon uitwonend wordt. Ouders hebben een financiële verplichting aan het kind tot diens 21e. Het enige dat er verandert aan de alimentatie is dat deze na het 18e levensjaar rechtstreeks aan het kind betaald wordt/mag worden.

Hopelijk stelt dit je iets gerust. Ik zou vooral de website van DUO even uitgebreid raadplegen, dat neemt denk ik al veel van je zorgen weg.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:23

Kirrietje schreef:
Geen alleenstaande ouder maar een kind dat ook gestudeerd heeft met gescheiden ouders .
Hiervoor is de aanvullende beurs in het leven geroepen, daar hebben beide kinderen recht op ivm gescheiden/alleenstaande ouders. Volgens mij kan je hier een berekening van maken op de digi d site. Hiermee kon ik mijn volledige studie betalen zonder dat mijn moeder ook maar hoefde bij te springen. Ook het studenten OV werd hierdoor vergoed :)

Dat is niet waar. Het ligt aan de hoogte van het (gezamenlijk) inkomen of kinderen daar recht op hebben of niet, daarnaast speelt nog mee of 1 of beide kinderen studeren want dat kan ook van invloed zijn op de hoogte van de aanvullende beurs. Toen mijn broertje klaar was met studeren gaf DUO aan dat zij vonden dat mijn moeder/ouders mij wel 100eu per maand meer konden betalen voor studiekosten en dus ging mijn aanvullende beurs met 100eu per maand omlaag.

TS, ik zou idd even kijken of je dochter niet gewoon recht heeft op studenten OV. Wat je zoon betreft, als het goed is krijgen ze tegenwoordig weer basisbeurs en als het goed is, is de uitwonende beurs nog weer een stuk hoger. Afhankelijk van het inkomen van jou en je ex-partner heeft hij mogelijk nog recht op een aanvullende beurs (net als je dochter trouwens, maar dat berekend DUO allemaal automatisch uit). En verder, hoe vervelend ook, zou ik wrs zeggen "zoek maar een baantje naast je studie". Mijn ouders konden ook niet bijdragen dus ik heb ook alles zelf moeten betalen en ben na 2 jaar voltijd via de duale route verder gegaan waardoor ik wel gewoon salaris kreeg (maar wel recht op aanvullende beurs behield).
Ik ben nog van de pechgeneratie en ben geëindigd met een relatief kleine studieschuld die onder het huidige (nieuwe stufi) stelsel waarschijnlijk op +- 0eu schuld was uitgekomen.

Edit; wat xPabloBokt zegt

Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 14:32

Zoon is 18 en dochter bijna 16.

Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.

Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:33

Kinderen kunnen zelf ook gewoon deels verantwoordelijk zijn voor hun kosten hè. Ik heb vanaf mijn 16e ook altijd gewerkt naast school. Het leven kost gewoon geld. En als de kids erachter komen dat het dan toch wel echt heel duur wordt kunnen ze daarin zelf keuzes maken. Bijvoorbeeld een school kiezen die dichterbij huis ligt. Met een ov kaart, stufi ect is er echt wel iets voor handen… tegenwoordig moet alles overal vrijheid blijheid zijn maar zo werkt het leven niet. Hoe jonger je dat ontdekt hoe minder het tegenvalt. Geloof me, ik deed ook een stuk beter m’n best op school toen ik wist wat het schoolgeld kostte en ik niet nog een jaar wilde betalen :D

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:34

Mijn ouders hebben nauwelijks wat bijgedragen aan mijn studie. Maar ben er wel heel zelfstandig van geworden. Heb ook gescheiden ouders. Goed met geld omgaan, verantwoordelijkheid etc. Basisbeurs en OV is straks gewoon een gift als ze hun diploma halen. Ik zou zeker goed nadenken om alles maar te financieren.

xPabloBokt

Berichten: 9439
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:36

Eva1975 schreef:
Zoon is 18 en dochter bijna 16.

Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.

Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.


Maar aanvullend is niet het enige waar hij recht op heeft, zie mijn post hierboven. Even voor je beeldvorming: aanvullend is maximaal €457,60 voor iemand die uitwonend is. Ik krijg dat bedrag omdat mijn moeder is overleden, mijn ouders gescheiden zijn en mijn vader financieel niet bijdraagt (dit heb ik moeten aanvragen, hij werd namelijk wel meegerekend) en ik ben uitwonend. Als jouw zoon 18 is en voor het minimumloon gaat werken betekent dat dat hij een bijbaantje van ongeveer 16-18 uur per week moet nemen om aan die €457,60 te komen. Dat is twee dagen van 8-9 uur, dus dat kan hij ook verdelen over een aantal avonden per week bijvoorbeeld. Dan is dat gat al opgevuld. En dan neem ik de bijdrage die jij hem betaalt nog niet mee.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 04-03-24 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:38

Eva1975 schreef:
Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.


Toch de moeite om dit verder uit te zoeken. Logisch lijkt het dat bij bovenstaande vader dus ook meer gaat bijdragen.

Eva1975 schreef:
Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.


Ik neem aan dat wanneer de situatie verandert, dit ook opnieuw moet worden bekeken.
En ja, die is lekker zeg, jij laat je eigen geluk schieten omdat het te veel gedoe met ex wordt? :=

Ga met de rest mee, de wereld is niet alleen makkelijk en leuk. En zoon kan prima een baantje zoeken om zelf bij te dragen. Daar is nog nooit niemans slechter van geworden :o

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:44

Eva1975 schreef:
Zoon is 18 en dochter bijna 16.

Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.

Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.


Als de vader niets bijdraagt, kan je zoon alsnog in aanmerking komen voor een aanvullende beurs (mits ze niet bij hem wonen). Dan moet je apart aangeven dat hij niet bijdraagt.

De bijdrage die jij aan je zoon moet leveren, omdat hij gaat studeren, is vastgesteld? Hoe zit dat precies? En dat gaat om een bijdrage puur voor het studeren? Daar heb ik nog nooit van gehoord namelijk, een verplichte bijdrage van een ouder.

Hier een kind van een alleenstaande ouder. Ik heb nooit iets van een bijdrage gekregen, omdat mijn moeder simpelweg het geld niet had (en mijn vader toen hij nog leefde ook niet). Ik kwam wel in aanmerking voor een aanvullende beurs. Was dit niet het geval, dan had ik waarschijnlijk alsnog alles geleend via studiefinanciering in plaats van deels lenen. Want zelfs al zou mijn moeder wel iets meer verdienen, dan had ze alsnog niet het aanvullende bedrag aan drie kinderen kunnen betalen.
Dus ja, studieschuld, ernaast werken om dat een beetje in te perken. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Heel fijn als je ouders wat kunnen bijspringen, maar ik zou dit niet als een vanzelfsprekendheid beschouwen. Het maakt je als kind ook zelfstandig en verantwoordelijk, wat best handig is in het volwassen leven.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 04-03-24 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9439
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:55

Even voor mijn beeldvorming, wonen de kinderen bij jou of bij vader?

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:59

Eens met sulika. Hier ouders die modaal verdienden maar die maar weinig mee wilden konden betalen. Ik had geen recht op aanvullende beurs. Heb uiteindelijk altijd veel ernaast moeten werken en onder andere hierdoor andere keuzes moeten maken wat studie en studentenleven betrof. Maar ben goed terechtgekomen en er niet slechter van geworden. Desondanks ben ik nu al wel aan het sparen voor de eventuele studies van mijn kinderen die nu nog jong zijn. Ik gun ze iets minder hard ernaast te hoeven werken en daardoor meer vrije tijd en tijd voor studie te hebben.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:01

Vaak wordt de alimentatie aangepast als kinderen gaan studeren. Ze hebben recht op een grotere vergoeding op dat moment omdat ze meer kosten gaan maken, dus dit is het moment om met je ex (en een mediator/advocaat) om tafel te gaan over hoe het gaat verlopen straks :) Als je ex significant meer verdient dan jij zal hij ook meer moeten bijdragen.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 04-03-24 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:01

Eva1975 schreef:
Dit is meer om even van me af te schrijven.

Dit weekend maar eens aan tafel gaan zitten met de gegevens van de alimentatieberekening.
Zolang de kinderen thuis wonen is er niets aan de hand, maar wat wil nu...

Beide kinderen zijn klaar op de middelbare school (als het goed is en ze hun examens halen) en gaan dus een vervolgopleiding doen.

Mijn zoon wil gaan studeren in Leiden dus op kamers en mijn dochter gaat naar Vlissingen wat een bus abonnement betekend.
Hartstikke leuk dat ze beide hun passie achterna gaan.

Helaas betekent dat voor mij flink meer gaan betalen aan opleidingskosten / alimentatie / reiskosten en dat houdt in dat ik dus mijn paard zal moeten verkopen. En dan hoop ik dat ik alles kan betalen zonder mezelf in de problemen te brengen.

Wat ben ik blij dat ik dit ruim op tijd heb uitgezocht.

Hopelijk zijn er meer alleenstaande ouders die hierdoor ook al eens gaan nadenken voor het geval dat er een kind uitwonend gaat studeren.



Hoi TS,

wat maakt dat jij denkt dat je moet betalen voor je kinders? Tuurlijk is het hartstikke fijn indien het kan, maar bij mij hebben mijn ouders (die overigens wel samen zijn en het redelijk goed voor elkaar hebben) ook niets betaald. Bij mijn broer en zus ook niet. Ik ben twee jaar terug afgestudeerd en heb alles helemaal zelf geregeld en bekostigt. Ja, ik heb dan wel een studieschuld waar ik soms van baal maar het is niet het einde van de wereld.

Je hoeft helemaal geen busabbonement of andere ongein te betalen. Je kids gaan nu leren om op eigen benen te staan en er zijn hen al heel veel anderen voorgegaan die ook goed gelukt zijn. :)

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:21

madeliefw schreef:
Eens met sulika. Hier ouders die modaal verdienden maar die maar weinig mee wilden konden betalen. Ik had geen recht op aanvullende beurs. Heb uiteindelijk altijd veel ernaast moeten werken en onder andere hierdoor andere keuzes moeten maken wat studie en studentenleven betrof. Maar ben goed terechtgekomen en er niet slechter van geworden. Desondanks ben ik nu al wel aan het sparen voor de eventuele studies van mijn kinderen die nu nog jong zijn. Ik gun ze iets minder hard ernaast te hoeven werken en daardoor meer vrije tijd en tijd voor studie te hebben.

Er zijn mogelijkheden voor studenten wiens ouders niet willen betalen.

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:25

Lieve TS.

Je dochter krijg een OV kaart, onafhankelijk van haar leeftijd.
Mijn zoon ging op zijn 14e naar het MBO en kreeg gewoon een OV studentenkaart ( hij is nu 16)
Als je dochter HBO doet, krijgt ze ook studiefinanciering ook als ze onder de 18 is.

Als ze onder de 18 MBO doet hoeft ze geen kosten voor school te betalen. Voor ons werd het zelfs goedkoper toen zoon na de HAVO naar MBO ging.

Voor je zoon geldt gewoon uitwonende studifinanciering.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:26

Suliko schreef:
Als de vader niets bijdraagt, kan je zoon alsnog in aanmerking komen voor een aanvullende beurs (mits ze niet bij hem wonen). Dan moet je apart aangeven dat hij niet bijdraagt.

Volgens mij is dit alleen ook niet zo makkelijk als hier gesteld wordt. Hier een vader in het buitenland met een laag inkomen. Ik heb wel 100x met DUO aan de lijn gehangen omdat ik recht had op een aanvullende beurs, maar deze niet kreeg zolang hij zijn inkomensgegevens niet doorstuurde. DUO kon dat wel automatisch opvragen maar daarvoor moest hij een machtiging opsturen en hij vond "dat de NLe overheid daar geen zak mee te maken had". Elk jaar was dat weer opnieuw een gevecht. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar de stress die ik daarvan elk jaar weer gehad heb... ;( Ik was inmiddels ruim de 18 gepasseerd dus uit de ouderlijke macht laten zetten ging niet meer, maar ook alle mogelijke andere opties om zijn inkomen niet mee te laten tellen bleken vrijwel niet haalbaar. Zelfs niet met verklaringen van een psycholoog en de decaan.

TS, je kan natuurlijk altijd eens met DUO bellen om te horen hoe en wat, maar toch een aanvullende beurs krijgen alleen omdat vader geen zin heeft om bij te dragen, acht ik de kans niet direct heel groot op :=

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:50

Blacky94 schreef:
Suliko schreef:
Als de vader niets bijdraagt, kan je zoon alsnog in aanmerking komen voor een aanvullende beurs (mits ze niet bij hem wonen). Dan moet je apart aangeven dat hij niet bijdraagt.

Volgens mij is dit alleen ook niet zo makkelijk als hier gesteld wordt. Hier een vader in het buitenland met een laag inkomen. Ik heb wel 100x met DUO aan de lijn gehangen omdat ik recht had op een aanvullende beurs, maar deze niet kreeg zolang hij zijn inkomensgegevens niet doorstuurde. DUO kon dat wel automatisch opvragen maar daarvoor moest hij een machtiging opsturen en hij vond "dat de NLe overheid daar geen zak mee te maken had". Elk jaar was dat weer opnieuw een gevecht. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar de stress die ik daarvan elk jaar weer gehad heb... ;( Ik was inmiddels ruim de 18 gepasseerd dus uit de ouderlijke macht laten zetten ging niet meer, maar ook alle mogelijke andere opties om zijn inkomen niet mee te laten tellen bleken vrijwel niet haalbaar. Zelfs niet met verklaringen van een psycholoog en de decaan.

TS, je kan natuurlijk altijd eens met DUO bellen om te horen hoe en wat, maar toch een aanvullende beurs krijgen alleen omdat vader geen zin heeft om bij te dragen, acht ik de kans niet direct heel groot op :=


Dit is ook mijn ervaring. Ik had mijn vader al jaren niet gezien, we hadden een ernstig conflict, hij betaalde geen cent en duo zei: jammer dan, wij vinden dit niet ernstig genoeg, je krijgt niks extra's.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:10

Aanvullende beurs zullen ze niet krijgen als vader een hoog salaris heeft. Dat is jammer, maar goed. Er is een basisbeurs en gratis OV. Dat scheelt al een eind. Voor je zoon op kamer is dat een uitwonende beurs en voor je dochter inwonend. Maar beide krijgen een basisbeurs en gratis OV.

Je zegt dat je alimentatie moet betalen? Dat snap ik niet. Moet jij betalen aan vader? Of krijgen de kinderen alimentatie van vader?
Of bedoel je dat die alimentatie dan naar hun gaat? Want daar is hij voor bedoeld natuurlijk, niet om een paard van te houden.
In principe komen ze een eind met een basisbeurs, gratis OV en de alimentatie. Zou kunnen dat je nog wat bij moet leggen maar als je dit echt niet kan dan kunnen ze gaan werken naast de studie. Of gaan lenen bij Duo.